Boka din nya Mercedes elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av hed »

Den var ju rätt läcker asså!
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Walker »

Dragkrok med 1800kg dragvikt är standard - det du Jerker!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av LarsL »

Så nu har Mercedes alltså en Model X konkurrent, tre år ”försent” och kanske ännu ett år innan den går att köpa. Under tiden äter Tesla deras lunch med en mellanklassbil i USA.
Verdi

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Verdi »

Magnus71 skrev:
Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Swede1 »

Läcker bil, kan dra 1800 kg. Enorm motorhuv, med stålstänger för krock i? Ingen packning fram alls. Märkligt. 2,4 ton? UH vad tung. Döda den du frontalkrockar med... en älg kanske ... mycket snack om Sverige på eventet. 80 kWh batteri och 150 kW snabbladdning, utmärkt, riktig tesla utmanare. Kostar ? Levereras när?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Magnus71 skrev:
Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?
Enligt god MB-anda ingår nog NADA i grundutförandet på 70” € Vill man ha ratt och stolar är man snart uppe i 140” €
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Verdi

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Så nu har Mercedes alltså en Model X konkurrent, tre år ”försent” och kanske ännu ett år innan den går att köpa. Under tiden äter Tesla deras lunch med en mellanklassbil i USA.
Njae. Mellanklass-sedaner i USA är ju ingen stor marknad direkt. Vad gäller den stora elboomen är det fortfarande early days.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Så nu har Mercedes alltså en Model X konkurrent, tre år ”försent” och kanske ännu ett år innan den går att köpa. Under tiden äter Tesla deras lunch med en mellanklassbil i USA.
Ja visst är det hemskt att det kommer ut till alternativ på marknaden.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av fth »

Är det bara jag som är förundrad över hur defensiva alla de traditionella biltillverkarna är med sina "Tesla-dödare"?
Jaguar, Mercedes, Audi, om man överdriver lite så är dom alla "nästan jämförbara med Tesla på flera punkter"...

EQC verkar ju vara samma visa, liknande räckvidd, jämförbar förbrukning, mindre men jämförbart lastutrymme, etc.

Varför drämmer dom inte till och gör en väsentligt bättre bil? Kan dom inte det, eller tror dom inte marknaden finns?
Jag tror att en "Tesla-dödare" värd namnet antingen skall vara typ en "på riktigt" lyxig (och svindyr) bil med 1000km räckvidd, som slår S/X på fingrarna på alla punkter, alternativt en billig familjebil med 500km räckvidd, som slår 3/Y på fingrarna på många punkter men framförallt på pris.

När man läser EQC-dokumentet kan inte låta bli att förundras över vissa beslut, ta t.ex. laddmöjligheterna, har dom inte gjort någon marknadsundersökning öht bland svenska Tesla-ägare, trots alla stora ord om hur viktigt Sverige är för Mercedes? Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas :shock: En enkel enkät på TCS visar ju att det passar exakt 0% av målgruppen...

Jag blir iaf inte alls oroad för Teslas framtid av den här presentationen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av fth »

fth skrev:
Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas :shock:
Det här måste väl också innebära att även Type 2-laddning som bäst blir 7.4kW, och för det mesta 3.7kW, trots att stolparna levererar upp till 22kW? Hur tänkte man här?

Jag hoppas att det kommer att finnas annat än "standard OBC", annars är det här väl en rejäl showstopper? Jag skulle nog inte ens överväga EQC med detta som enda alternativ för ombordladdare (innan ens ha börjat fundera på frågan om CCS kontra SuC vid långfärd).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av mati »

Den är ändå ganska läcker tycker jag. För att vara en merca iaf.
Dragkrok - check. Plats för hundar - check. Vettigt pris - nope. Vettig laddning - tveksamt.
Jag är inte jättemegaentusiastisk just nu, men den dagen den dyker upp hos handlarna kommer jag nog provköra den. Men troligen ligger den ljusår från vad jag är beredd att betala för min nästa bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Magnus71 skrev:
Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?
Enligt god MB-anda ingår nog NADA i grundutförandet på 70” € Vill man ha ratt och stolar är man snart uppe i 140” €
Nä men runt 15 tusen euro i utrustning får man nog räkna med. Ändå klart under miljonen.
Verdi

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
fth skrev:
Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas :shock:
Det här måste väl också innebära att även Type 2-laddning som bäst blir 7.4kW, och för det mesta 3.7kW, trots att stolparna levererar upp till 22kW? Hur tänkte man här?

Jag hoppas att det kommer att finnas annat än "standard OBC", annars är det här väl en rejäl showstopper? Jag skulle nog inte ens överväga EQC med detta som enda alternativ för ombordladdare (innan ens ha börjat fundera på frågan om CCS kontra SuC vid långfärd).

/fth
Trefasladdare är säkert extrautrustning. Så är det på i3an t ex.

För långfärd kommer ju Ionity bygga ett nät. Frågan är när? Håller de sina löften så är det ganska lugnt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi skrev:
Magnus71 skrev:
Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?
Enligt god MB-anda ingår nog NADA i grundutförandet på 70” € Vill man ha ratt och stolar är man snart uppe i 140” €
Nä men runt 15 tusen euro i utrustning får man nog räkna med. Ändå klart under miljonen.
Den som lever får se...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Swede1 »

Mm, 7,4 kW laddare, lågt , riktigt lågt. Men som standard, antar man kan få 11 kW och 22 kW om man betalar extra. Lilla bmw i3 med 33 kWh batteri har 11 kw laddare som standard. Med 22 kWh laddare kan nog många ladda på köpcenter och snabbladda utan att ha laddplats hemma (my 10 cents?). :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Trefasladdare är säkert extrautrustning. Så är det på i3an t ex.
Jo, det måste dom väl ha i planerna, men det står ingenting i dokumenten från presentationen vad jag kan hitta.
Verdi skrev:
För långfärd kommer ju Ionity bygga ett nät. Frågan är när? Håller de sina löften så är det ganska lugnt.
Ja, men även här är dom oerhört defensiva, "the EQC can be charged with a maximum output of up to 110 kW at an appropriate charging station", dvs igen "nästan jämförbart med Tesla på en och annan punkt", varför drämmer dom inte i med 150kW som man ju tydligen redan kan hitta på vissa CCS-laddare? Eller varför inte rent av 350kW som Ionity skall ha som maxeffekt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Är det bara jag som är förundrad över hur defensiva alla de traditionella biltillverkarna är med sina "Tesla-dödare"?
Jaguar, Mercedes, Audi, om man överdriver lite så är dom alla "nästan jämförbara med Tesla på flera punkter"...

EQC verkar ju vara samma visa, liknande räckvidd, jämförbar förbrukning, mindre men jämförbart lastutrymme, etc.

Varför drämmer dom inte till och gör en väsentligt bättre bil? Kan dom inte det, eller tror dom inte marknaden finns?
För att de vill ha utvecklingspotential och för att de vet att de initialt inte kan mätta marknaden med en för populär bil. Saknas antagligen både battericeller och infrastruktur inom service-centren för att kunna hantera en snabb växling över till elbilar.

Varje elbil som de stora tillverkarna kommer med och säljer gör ju att Tesla och andra elbilar får det lättare och antaligen blir bättre.
-Fler och fler laddstolpar lär ju sättas upp när marknaden växer.
-Kunskap om battericeller och service av elbilar ökar. Vi kommer alltså få billigare och bättre battericeller samt fler tekniker som kan serva elbilar.
-Motståndet mot elbilar kommer att minska ju fler biltillverkare som säljer elbilar och ju större andel av deras utbud är elbilar.
-Kokurrensen kommer göra att biltillverkare, inklusive Tesla, måste skärpa sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av miksch »

Forbruksberegningen og rekkevidden blir interessant.
80 kwh batteri
222 wh/km NEDC
= 360 km, men da er batteriet helt tomt.
Luftmotstand er 16% høyere enn model x som har et snittforbruk på 240 wh/km. Jeg kommer derfor på en reell rekkevidde på 285 km. Sett at batteriet ikke kjøres helt tomt blir det neppe mer enn 250 km rekkevidde.
Det blir vel som med iPace. Rekkevidden er heller ikke slik annonsert.
Tror neppe at mercedes blir seriøs konkurrent mot model x, heller mot iPace.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Zalman3 »

Technical Data:
Performance 300 kW (408 PS)
max. torque 765 Nm
Top speed 180 km/h
0 – 100 km/h 5,1 Seconds
Combined range* (NEDC) over 450 km
Consumption* (NEDC) 22,2 kWh/100km
Battery capacity 80 kWh (650 kg)
Charging capacity DC 110 kW (CCS in Europe & USA)
Charging time DC 40 (10-80 percent)
Charging capacity AC 7,4 kW (Typ 2, single phase)
Charging time AC k.A.
Empty weight 2.425 kg
Seats 5
Trunk volume (Litres) ca. 500 l
Towing capacity 1.800 kg (braking)

På vilken punkt är den bättre än en Tesla X?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6140
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Remuz »

Jag kan inte få låten ”sen så kommer han med mustaschen” ur huvudet efter att ha sett videon...!
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
För att de vill ha utvecklingspotential och för att de vet att de initialt inte kan mätta marknaden med en för populär bil
Menar du att dom medvetet gör en lite sämre bil för att inte sälja så många? :?

Kan det verkligen vara rätt tänkt? Vad skulle vara nackdelen med att ha en bättre bil än Tesla, och ha fler beställningar än man kan leverera?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
På vilken punkt är den bättre än en Tesla X?
Nä, precis, det verkar som sagt att definitionen av en Tesla-dödare är just "nästan jämförbar med Tesla på flera punkter" :roll:
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
För att de vill ha utvecklingspotential och för att de vet att de initialt inte kan mätta marknaden med en för populär bil
Menar du att dom medvetet gör en lite sämre bil för att inte sälja så många? :?

Kan det verkligen vara rätt tänkt? Vad skulle vara nackdelen med att ha en bättre bil än Tesla, och ha fler beställningar än man kan leverera?

/fth
Det är ju vad de gjort med bilarna som egentligen bara varit till för att de ska få sälja avgasbilarna. Jag skulle vilja räkna även första Leaf samt i3:an som sådana bara pga utseendet. Nu när de på allvar börjar ta fram modeller så får de inte ta fram en så populär modell så att de inte kan hantera tillverkningen eller service av bilarna. Det kommer ju ge negativ reklam och är nog inte så roligt om konkurrenterna klarar det bättre. Sedan kommer de snabbt kunna göra modellerna bättre allt eftersom det behövs och går.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av kangru »

Verdi skrev:
fth skrev:
fth skrev:
Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas :shock:
Det här måste väl också innebära att även Type 2-laddning som bäst blir 7.4kW, och för det mesta 3.7kW, trots att stolparna levererar upp till 22kW? Hur tänkte man här?

Jag hoppas att det kommer att finnas annat än "standard OBC", annars är det här väl en rejäl showstopper? Jag skulle nog inte ens överväga EQC med detta som enda alternativ för ombordladdare (innan ens ha börjat fundera på frågan om CCS kontra SuC vid långfärd).

/fth
Trefasladdare är säkert extrautrustning. Så är det på i3an t ex.

För långfärd kommer ju Ionity bygga ett nät. Frågan är när? Håller de sina löften så är det ganska lugnt.
Trist för Ionity om de bygger 350kW laddare och så kommer det en massa bilar som bara laddar med 110kW dit och okuperar platserna. Det kommer bli en intresant framtid att se.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Boka din nya Mercedes elbil

Inlägg av fth »

Man undrar ibland om de som skriver märkliga saker om elbilar i allmänhet, och "Tesla-dödare" i synnerhet, är korrupta eller bara inkompetena?

Bloomberg publicerade en glödande positiv recension av I-Pace idag, med titeln "A Cheaper, Sexier Model X", som bl.a. innehöll följande pärla:
On a day trip with the Model X , I spent hours unwillingly waiting inside a Denny’s while the vehicle charged. Never again, I grumbled to myself for days afterward. Charging on the I-Pace takes 40 minutes to get from zero to 80 percent full on a 100-kilowatt fast charger, or 85 minutes at a more common 50-kW charger.
En oinsatt läsare tolkar förstås detta som att I-Pace är ljusår bättre än Model X vad gäller snabbladdning :roll:

Detta då från en journalist som uppenbarligen testar och skriver om många elbilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar