Sverige - Frankrike/Nice

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Sverige - Frankrike/Nice

Inlägg av Marten »

Är det någon av er om kört ned till Nice?

Med det svenska sommarvädret som ser det ut som det blir en tur till Franska rivieran, alt Kroatien nästa vecka.

Tar gärna emot bra tips!

- Kör ni den föreslagna rutten i navigatorn? (fast via Rødby - Puttgarden)
- Tips på trevliga hotell / BB längs vägen, som gärna erbjuder laddning.
- Motorvägsavgifter - slipper man dem med elbil?
- Sevärdigheter på vägen ned/upp?
- Problem / utmaningar som ni stött på?

Tacksam för all input!
IMG_5552.JPG
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
vigge50

Re: Sverige - Frankrike/Nice

Inlägg av vigge50 »

Är i Italien nu inte långt ifrån Nice och kan säga att här är det riktigt bra väder och väldigt skönt i Medelhavet :D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

De gånger jag kört ner genom Europa (på de knappt 7 veckor jag haft min Tesla) har det aldrig varit några problem så länge man håller sig till de rutter navigatorn föreslår, och eftersom den själv väljer ut lämpliga superchargers och guidar dit så är det otroligt smidigt och kräver ytterst lite planering. Vill man sedan välja en annan rutt tycker jag det smidigaste är att markera en av de superchargers som ligger längs rutten man vill ändra till och välja navigate dit istället, så utgår sedan resten av rutten till ens slutdestination därifrån.
Jag har kört både enl rutten din bild visar samt via Trelleborg-Rostock-färjan, och valet av rutt får mest grunda sig i hur billig resa man vill komma undan med kontra tiden man sparar på att ta någon av färjorna. Gratis är ju onekligen gott! :D

Man slipper tyvärr inte motorvägsavgifterna, men dessa är försvinnande låga i sammanhanget för en långresa.

Är också sugen på att ta Teslan till Franska rivieran/Nice framöver!
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Inlägg av Marten »

Tack "ModelS85D".

Sitter och ser på kartan över SC. På vägen hem hade jag hoppas på att åka genom Italien;

Sträckan Frejus - Pavia er ca 370km - tveksamt at det går... Någon som vet om en 22kw laddare på vägen? :-)
Skjermbilde.JPG
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Marten skrev:
Tack "ModelS85D".

Sitter och ser på kartan över SC. På vägen hem hade jag hoppas på att åka genom Italien;

Sträckan Frejus - Pavia er ca 370km - tveksamt at det går... Någon som vet om en 22kw laddare på vägen? :-)
Skjermbilde.JPG
Håll 90 så är det inga som helst problem. Vi gjorde nyss 37 mil mellan Poznan och Wittstock i 38 graders värme utan problem.
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Kanske appen Chargejuice kan visa något användbart alternativ? Tror dock som "dstr" att det går bra utan extra laddalternativ och att du förmodligen klarar av sträckan även i 100-110. Annars är det ju så tacksamt att följa procentläget under Energy-fliken som gör det så lätt att anpassa hastigheten för att vara säker på att nå slutdestinationen.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Åkte precis sträckan.
Dorno är platsen för sc.
Därifrån först relativt platt och därefter nedför rejält till medelhavet.
Går nog bra att klara med försikrig körning i den riktningen, är mer tveksam till om det fungerar i motsatt riktning.
Vi hade fått info om hotel Miro i Savona som har laddare, men obs långsam så övernattning rekomenderas.
Färden gjordes därför inte försiktigt, snittet på förbrukning låg de första milen på 300W, vid de långa nedförsbackarna blev snittet 7 obs sju W! Vår förbrukning ligger normalt på ca 220. Spektakulär väg i nedförsbackarna mot medelhavet!
När vi kom till hotellet var laddstolpen upptagen men via mycket hjälpsam hotelägare och medhavd vanlig förlängningskabel fick vi energi för ca 9 mil över natten så vi kom till Frejus med fyra mil tillgodo trots avstickare till Monte Carlo för lunch och en tur ut på Cap Ferrat.
Obs sc Frejus är på en exclusiv vingård / hotelanläggning, själva anläggningen är väl skyltad när man väl är där men färddatorn slutar ange beskrivning något innan man är framme, så det kan lätt missas vilket kanske inte uppskattas med liten marginal.
Vingården heter la Bastide du Clos des Roses, ligger på vä hand när man närmar sig från nordöst. Man kör in på en smal väg några 100 meter , man ser ej sc förrän man är framme vid dem. Litet samma upplevelse som att närma sig sc i Toftaholm.

Tog vägen söderut via sc kitzbühl över Gross glockner hoch alpenstraße till Villach.
Väldigt vackert och Tesla passar verkligen på slingriga vägar. Det finns en avstickare till Kajser Frank Josefs höhe på toppen, där finns faktiskt en laddstolpe och ett bilmuseum.
Vi missade laddstolpen, såg den via en annan tesla som parkerat under tiden vi var på museum och matställe. Vägen är privat med avgift, dock reducerad för elbilar.

Enda fadäsen vi upplevt men egentligen inte drabbades av under resan (hittills) är att sc i Verona plötsligt blev strömlös. Vi var på övertid för vårt behov så vi körde vidare. Samtidigt med oss var där en italiensk representant för tesla som kunde konstatera att hela anläggningen blev strömlös och var mycket förvånad, hade aldrig hänt tidigare, spekulerade i om det hade med extrema värmen att göra! Var ju närmare 40 gr ute, men borde ju ej kunna ske. Fö mkt tråkigt hotel vid sc Verona. Där vill man inte fastna.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

@Marten
Vi skulle egentligen till Frankrike, där vi är nu, men tog som redovisats ovan vägen över alperna, för det vackra, men också litet för att se om alpvägar är något för Tesla,vilket det verkligen är!
Då det blev nära till Kroatien blev det en tur till Istrien, tänkte någon dag bara men det blev 10.
Behagligt , vackert, sköna bad och vettig prisnivå på mycket god mat, gärna fisk i alla former.
Finns inte sc i Kroatien, så man får ju passa sig. Vi bodde på hoteldelen av en camping därför fanns det rikligt med uttag utplacerade så vi fick litet laddning varje dag som mer än väl räckte till litet längre kvällsturer för att se oss om.
Obs !!! köp övergång enfas (blå) industriuttag till schucko, för de blå är standard på camping och i marinor.
I framtiden hoppas vi på flera resor till Kroatien!
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Marten skrev:
Är det någon av er om kört ned till Nice?

Med det svenska sommarvädret som ser det ut som det blir en tur till Franska rivieran, alt Kroatien nästa vecka.

Tar gärna emot bra tips!

- Kör ni den föreslagna rutten i navigatorn? (fast via Rødby - Puttgarden)
- Tips på trevliga hotell / BB längs vägen, som gärna erbjuder laddning.
- Motorvägsavgifter - slipper man dem med elbil?
- Sevärdigheter på vägen ned/upp?
- Problem / utmaningar som ni stött på?

Tacksam för all input!
IMG_5552.JPG
Planerade en liknande rutt men mer söderut i frankrike. Nu flög vi i slutändan ändå, men han planera en hel del.
Jag hade tagit A7 söderut i tyskland och sen svängt lite västerut i frankfurttrakten för att komma ner mitt i schweiz och sen via geneve mot lyon för att tvingas ladda i franrike så lite som möjligt. Kolla på teslas sida, de superchargers i frankrike som bara har två platser är temporära SC och de kan ha lägre effekt. Samt två platser=större risk för kö när många ska söderut...

Hotell med laddning han jag inte längre än att lübeck var kört (hotellen jag kontaktade totalvägrade) så siktade på hotellet med SC i hamburg.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Någon som har erfarenhet från Frankrike kring dessa stationer med få laddare och låg effekt, är det kö och hur snabb är laddningen?
Användarvisningsbild
Fredlund
Teslaägare

Inlägg av Fredlund »

Just hemkommen efter två veckor i Frankrike. Full effekt vid alla SCs vad jag kunde se samt inte någon kö någon gång. Helt fantastiska ställen med underbar Fransk mat. Ett fantastiskt avbrott från vägkrogar och hamburgare. Vet inte hur det ser ut i syd och östra Frankrike men övriga var helt underbart. Allt kan ju se annorlunda ut nu när vissa semestrar har börjat men vi hade dryga två fantastiska veckor med drygt 500 mil och laddade nästan varje natt på hotellen med vanlig två hål i väggen. Vi körde dessutom igenom Paris i rusningstrafik i 43 graders värme. Teslan höll oss utmärk tempererade och navigatorn snitslade oss in i Paris på ganska små vägar för att undvika trafikstockningar.
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

Körde SC Pavia - SC Frejus i tisdags utan problem. Gått om stolpar i Pavia dock endast 2 st i Frejus som dessutom endast gav 22 kW! Är det någon medlem som är på franska Rivieran innan 25 juli så skicka PM.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

leiflodde skrev:
Någon som har erfarenhet från Frankrike kring dessa stationer med få laddare och låg effekt, är det kö och hur snabb är laddningen?
Laddaren vid Geneve/ Archamps i Frankrike är temporär, endast en stolpe och ger halv effekt. Alltså runt 60 kW. Laddat två gånger där, en gång tomt andra gången hade jag tur då det stod en Tesla och laddade men var just klar (annars hade man kunnat bli ståenderas i 1-2 timmar)
I övrigt har det funkat bra, vissa anläggningar är hårdare belastade men hittills klarat oss från köer. Nu i södra Frankrike (via Tyskland, Österike, Gross Glockner, Örnnästet, St Anton, några laddare i Schweiz och flertalet i Frankrike!)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

TeslaMartin skrev:
leiflodde skrev:
Laddaren vid Geneve/ Archamps i Frankrike är temporär, endast en stolpe och ger halv effekt. Alltså runt 60 kW. Laddat två gånger där, en gång tomt andra gången hade jag tur då det stod en Tesla och laddade men var just klar (annars hade man kunnat bli ståenderas i 1-2 timmar)
I övrigt har det funkat bra, vissa anläggningar är hårdare belastade men hittills klarat oss från köer. Nu i södra Frankrike (via Tyskland, Österike, Gross Glockner, Örnnästet, St Anton, några laddare i Schweiz och flertalet i Frankrike!)
Tackar precis den vägen vi tänkte ta med övernattning och lite drygt med bara en laddare men om jag kollat rätt höll man på att bygga ut just där.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

leiflodde skrev:
Tackar precis den vägen vi tänkte ta med övernattning och lite drygt med bara en laddare men om jag kollat rätt höll man på att bygga ut just där.
Nja, det står en övertäckt stolpe till och skyltar med information att de kommer bygga ut. Men jag tror det kan dröja en period till då det inte syntes några spår av aktiviteter där.

Laddaren kan användas, men med lite planering kan den undvikas (så slipper du riskera att köa)

Trevlig resa!
Skriv svar