Annorlunda laddinfrastruktur

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Annorlunda laddinfrastruktur

Inlägg av HelectriC »

Jeg var och besøkte min bror i helgen som studerar i Rumænien och var sjælvklart nyfiken på vad ett land som det hade att erbjuda av laddinfrastruktur. Som jag trodde så hittade jag inte tillstymmelse til laddstolpe nånstans och stadens utval av bilar verkade inte heller ha nåt behov av det; gamla Dacia, Renault, Opel och senaste modeller McLaren och Mercor.
Men, så sista dagen, så hittade jag detta:
dessa sitter alltså på en stolpe precis i ett starkt trafikerat kryss, hade varit kul att parkera Teslan dær øver natten;-)
dessa sitter alltså på en stolpe precis i ett starkt trafikerat kryss, hade varit kul att parkera Teslan dær øver natten;-)
sjælva kabeldragningen till uttagen ær kanske inte så pålitliga, Teslan hade nog fått influensa
sjælva kabeldragningen till uttagen ær kanske inte så pålitliga, Teslan hade nog fått influensa
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Annorlunda laddinfrastruktur

Inlägg av Martinen »

haha Snygga elinstallationer!
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Såg idag i Köpenhamn en Rumämsk reggad Tesla så de finns där också
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

leiflodde skrev:
Såg idag i Köpenhamn en Rumämsk reggad Tesla så de finns där också
Tar nog en stund att komma till och från Rumänien, det är väl inte så många SC där i omgivningarna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare

Inlägg av REDNEB »

Apropå Danmark OCH dåliga elinstallationer.... Är på semester i Danmark hos svärföräldrarna som erbjöd ett ojordat 220V uttag i garaget. Torsk!!! Tesla laddaren gillar inte ojordade uttag. Positivt är att jag fått gratis "pappa-tid" vid SC laddaren i Køge istället. Som att hämta vatten vid brunnen på sommarstället

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

REDNEB skrev:
Apropå Danmark OCH dåliga elinstallationer.... Är på semester i Danmark hos svärföräldrarna som erbjöd ett ojordat 220V uttag i garaget. Torsk!!! Tesla laddaren gillar inte ojordade uttag. Positivt är att jag fått gratis "pappa-tid" vid SC laddaren i Køge istället. Som att hämta vatten vid brunnen på sommarställetBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lite samma för mig, men mina svärisar hade i alla fall ett jordat uttag. Dock sa svärfar att jovisst de hade 25A huvudsäkring och uppfarten hade en egen 16A säkring. Så jag drog på med 13A laddning och så gick vi in. Efter några timmar gick huvudsäkringen som visade sig vara på 16A, så just det uttaget jag satte bilen bör ju max varit uppsäkrat till 10A, men någonting var nog galet eftersom huvudsäkringen gick istället. Mycket varm ska den tydligen ha varit också. Kanske tur att inte huset brann ner.

Vi laddade hos närmaste bonde efter det... Han hade både 16 och 32A trefas utanför ladugårdsporten.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Så kan det lätt bli. Även om man har huvudsäkring på 16 A och lägger på 13 på en 10A så kan det ändå vara så att huvudsäkring går först. Den har ju dessutom all annan last att mata samtidigt. Varma blir dom oftast innan dom går.
Tur det finns snälla bönder som ställer upp.
:D
Skriv svar