Stadsministerns uttalande om ”Krets”

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”

Inlägg av kangru »

Verdi skrev:
Lite det här jag menar med att jag inte är helt bekväm i rollen som Tesla-förare. Är inte helt roligt att klä skott för en massa fördomar... som kommer från flera olika håll. Ibland riktigt känner man hur folk tittar snett på en. :(
Det är synd att du får den typ av feedback, vi bor nog bara 1-2mil ifrån varandra men tydligen lever vi väldigt olika liv då jag enbart har fått positiva kommentarer. Det mest negativa jag har fått är att inte skulle tagit med deras barn i vår Tesla då dessa nu inte har slutat tjata på en vecka om att dem måste byta ut BMWn mot en Tesla.

Jag har haft så många positiva och förvånande möten med Teslan att det är svårt att fatta hur det skulle kunna finnas så mycket negativt att uppleva som du verkar ha råkat ut för. Jag hopps verkligen du skall få uppleva minst hälften av allt positivt jag och vi har varit med om!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag tycker nog det är rejält många som blir provocerade, både av pris och drivmedel, men det är betydligt fler som är positiva
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Mickep skrev:
Är krets något negativt.
Om vi citatet för sig.
-Alla kör inte tesla, dvs alla elbilsägare har inte råd med miljonbilar och är ett svar på att de som kör tesla har råd att installera laddare utan hjälp. Det om något talar att inställningen statsministern har är att elbilsägare inte enbart är välbeställda.

Om han stannat där skulle det vara exakt samma inställning som tibor har.
Om vi fortsätter med det "problematiska" delen som jag tycker har förvanskats till något som inte sagt
-Jag vet inte vilka kretsar du rör dig i, men jag gör det inte. Här är det en fortsättning men det kan skrivas om till jag vet inte var du fått den uppfattningen att elbilsägare är miljonärer, men jag har inte samma.
Jag tror det hör med att man hör det man vill höra.
Förvånande att ingen kommenterat den ev tillträdande statsministern som verkar ha den åsikten som tillskrivs löfen. Nämligen att elbilsägare är välbeställda och de skall inte ha förmåner.

Röstar själv på alliansen men rätt skall bara rätt.
Håller helt med dig. Är det någon som ska tas i örat så är det Moderatledaren. Det är han som sprider fördomar och som sågar hemmaladdningssubventioner. Totalt omdömeslöst av Ulf.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Mickep skrev:
Är krets något negativt.
Om vi citatet för sig.
-Alla kör inte tesla, dvs alla elbilsägare har inte råd med miljonbilar och är ett svar på att de som kör tesla har råd att installera laddare utan hjälp. Det om något talar att inställningen statsministern har är att elbilsägare inte enbart är välbeställda.

Om han stannat där skulle det vara exakt samma inställning som tibor har.
Om vi fortsätter med det "problematiska" delen som jag tycker har förvanskats till något som inte sagt
-Jag vet inte vilka kretsar du rör dig i, men jag gör det inte. Här är det en fortsättning men det kan skrivas om till jag vet inte var du fått den uppfattningen att elbilsägare är miljonärer, men jag har inte samma.
Jag tror det hör med att man hör det man vill höra.
Förvånande att ingen kommenterat den ev tillträdande statsministern som verkar ha den åsikten som tillskrivs löfen. Nämligen att elbilsägare är välbeställda och de skall inte ha förmåner.

Röstar själv på alliansen men rätt skall bara rätt.
+1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Om jag inte hade hängt här så hade inte heller jag känt någon som äger en Tesla. Och jag har inte heller i min övriga bekantskapskrets någon som äger en dyrare bil av något märke. Nuförtiden är väl bilar runt halvmiljonen ganska vanliga och räknas inte som dyra, men däröver kan jag inte påminna mig nån som har en bil som de betalat, låt säga, 600000+ för.

Så därför var jag rätt förundrad när jag hittade hit och förstod att man kunde lägga från 700000 till nästan 2000000 på en bil. Själv har jag sällan köpt bilar som kostat särskilt mycket. Den relativt sett dyraste var nog när vi köpte en VW Passat Variant när barnen var små i början av 90-talet. Den var en 3 år gammal 89:a som vi gav ~90000 för och den fick rulla tills den blev skrot. Sen köpte jag också en 3 år gammal Nissan King Cab i mitten av 00-talet när jag var egenföretagare för ~70000. Annars har jag bara köpt bilar för mellan 5000 och 10000 och mekat själv med dem för att få ner bilkostnaderna.

Så har det sett ut för de flesta i min omgivning. Det är inte förrän nu, när vi börjar bli medelålders, barnen flugit ut och man till slut klättrat lite högre på lönestegen, som folk i min omgivning börjar köpa lite dyrare bilar. Nu unnar man sig att köpa nya bilar för att slippa det där orosmomentet att inte veta när man blir stående med bilen nästa gång. Mitt nyblivna ex var först med att köpa en ny bil i början av 00-talet. Hon hade inte längre nån hemmamekande make så hon kände sig tvingad, men det blev en Hyundai Atos för ~80000, för det var det enda hon hade råd med, och sen har hon fortsatt vara det märket troget och bytte nyligen till senaste i20. Nuvarande hustrun tröttnade också på oron och prioriterade en ny bil 2013 och det blev en Kia Rio för 135000. Hon tycker fortfarande att det svider i plånboken att betala amorteringarna på den.

De som Löfvén siktar in sig på lever nog mångt och mycket i den verkligheten. En bil som kostar "miljoner" finns inte på världskartan för hans tilltänkta väljare. Så han var nog riktigt nöjd med sitt uttalande.

Nu är ju verkligheten inte så enkel, men komplexa resonemang hör inte valdebatter till.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Om Löfven tycker att man hellre ska köpa Volvo, var är Volvos elbil som man kan köpa? Tesla Model S kom för 6 år sedan. Nog borde det räcka för att ta fram en elbil? Min dyraste bil innan min Model X kostade 234 000:- Har aldrig haft en tanke på att köpa en bil över 300 000:- innan Teslas elbilar kom upp. Hade Volvo haft en elbil så hade jag självklart funderat på att köpa den men nu tillhör jag visst en viss krets som är för fin för att köpa Volvo eller vad är det statsministern pratar om? Volvo-bilar tycker jag är rätt dyra egentligen, dessa fanns inte med på kartan när det var avgasbilar som jag köpte.

Själv är jag emot bidrag på elbilar, elcyklar och annat. Tycker att politikerna iställer borde genomföra reformer som gynnar omställning på annat sätt än genom bidrag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kangru skrev:
Verdi skrev:
Lite det här jag menar med att jag inte är helt bekväm i rollen som Tesla-förare. Är inte helt roligt att klä skott för en massa fördomar... som kommer från flera olika håll. Ibland riktigt känner man hur folk tittar snett på en. :(
Det är synd att du får den typ av feedback, vi bor nog bara 1-2mil ifrån varandra men tydligen lever vi väldigt olika liv då jag enbart har fått positiva kommentarer. Det mest negativa jag har fått är att inte skulle tagit med deras barn i vår Tesla då dessa nu inte har slutat tjata på en vecka om att dem måste byta ut BMWn mot en Tesla.

Jag har haft så många positiva och förvånande möten med Teslan att det är svårt att fatta hur det skulle kunna finnas så mycket negativt att uppleva som du verkar ha råkat ut för. Jag hopps verkligen du skall få uppleva minst hälften av allt positivt jag och vi har varit med om!
Jag upplever samma sak som Verdi. Folk bokstavligen glor på mig. Det är underbart befriande att köra e-Golf, då är det åtminstone ingen som blir upprörd eller avundsjuk.
Så sent som igår berättade en granne, som engagerar sig politiskt, att han vid valstugan blev frågad av en för mig okänd och tydligen upprörd person vilken typ det är som kör den där Teslan här i trakten där vi bor. Det är ju mig han menar såklart. Känns lite olustigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

mati skrev:
kangru skrev:
Verdi skrev:

Jag upplever samma sak som Verdi. Folk bokstavligen glor på mig. Det är underbart befriande att köra e-Golf, då är det åtminstone ingen som blir upprörd eller avundsjuk.
Så sent som igår berättade en granne, som engagerar sig politiskt, att han vid valstugan blev frågad av en för mig okänd och tydligen upprörd person vilken typ det är som kör den där Teslan här i trakten där vi bor. Det är ju mig han menar såklart. Känns lite olustigt.
Tyvärr är det väl så. Det är den grundläggande orsaken att frun bestämt sagt NEJ till Tesla och att vi mycket snart kör eGolf istället. Lånade en förra helgen och körde 55-60 mil utan minsta räckviddsångest. :D
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Både i Tyskland och Kanada görs och har gjorts försök att exkludera Tesla ägarna från elbilsförmåner
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Tyvärr är det väl så. Det är den grundläggande orsaken att frun bestämt sagt NEJ till Tesla och att vi mycket snart kör eGolf istället. Lånade en förra helgen och körde 55-60 mil utan minsta räckviddsångest. :D
Ja, räckvidden är det inget fel på. Sambon tog e-Golfen till Göteborg över helgen. Det är 16 mil enkel resa på E20, 80-90-100-väg. Hon hade över 30% batteri kvar vid ankomst. Och jag tror inte att hon snålkörde. Dessutom rullar den ju på de snyggare 17" Madrid-fälgarna som faktiskt försämrar räckvidden.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

Tycker du missar (min) poäng(en), även om jag vet att de flesta här är rätt ointresserad av klimatet som orsak till ägandet av tesla (finns givetvis många andra där långsiktig ekonomi möjligtvis kan vara en av dom om man kör riktigt jäkla långt och äger bilen riktigt länge).

Tror iaf att 11% av oss här inne har klimat och närmiljö som den största anledningen att köra elbil och att vi är villig offra övrig konsumtion för att få göra det. Vi är väl nån sorts ”medelklass” och det är jävligt otacksamt att höra ens stadsminister kalla en för snobb när man röstar(röstade) på hans block och gör den här uppoffringen för nått dom själva lossas bry sig om (omställning till fossilfritt) och sedan bli spottad i ansiktet. Bleh
Senast redigerad av OlleBack, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Här är det ingen som höjer på ögonen för en Tesla egentligen, mer än att den kanske är lite coolare än alla diesel Panameror, Cayenner och Macan som står och dräller överallt. Sommaren är rolig då får man se många trevliga Ferraris, McLaren, Lambos osv köra omkring och parkera på gatorna. Teslorna har blivit rätt vanliga, när jag promenerar till jobbet ser jag minst 3 på gatan parkerade eller som kör förbi.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

@OlleBack
+1 på den :)
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Teslaägare behöver inte skattepengar för att betala för en laddare hemma. Alla som köper en bil för en miljon kr eller oftast mer får såklart räkna med att omgivningen räknar in en som höginkomsttagare eller i vart fall någon med värdefulla tillgångar som kan belånas.

Höginkomsttagare röstar oftast inte på Stefan Lövén. Så varför bry sig vad han säger - visa istället att ni har en ryggrad och våga stå för att ni valde att köpa en dyr elbil.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Verdi

Inlägg av Verdi »

kangru skrev:
Verdi skrev:

Nä alltså det är ju ingen som säger nåt negativt. Lite pikar på jobbet på sin höjd. Det är mest en känsla som jag fått efter att ha läst för många läsarkommentarer på nätet. :) Är väl jag som har lite hjärnspöken också. Är rätt introvert och gillar inte att synas alls egentligen.

Jag har också fått en hel del positiva kommentarer.

Jag bor ju i Bälinge där det är mest kedjehus från 70-talet. Mycket poliser och liknande. Vanligt folk. Absolut inga miljonärerstyper.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

Mycket gnäll på Stefan Löfven. Jag rycker nog att Ulf Kristersson är den största boven som drog in Tesla i argumentationen på ett dessutom obegripligt sätt. ”En Teslaägare borde ha råd med sitt eget eluttag”, hur många utanför elbilsnördvärlden fattar att han syftade på bidraget för att installera en laddbox hemma. Att Löfven tog tillfället att göra detta till en klassfråga är väl föga förvånande.
Jantelagen har alltid gällt i Sverige, inget nytt och inget unikt för Tesla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Att teslaägare inte behöver statligt stöd för en laddbox är sant. Men skälet är mycket enkelt och har ingenting med ekonomi att göra. Som teslaägare kan man skaffa en Tesla Wall Connector som kostar bara en bråkdel av vad de stödberättigade laddboxarna gör. Det skulle vara rentav dumt att köpa en laddbox för över 15k som staten sedan betalar hälften av, när man istället kan få en TWC för 5k.
Att teslaägare absolut inte nödvändigtvis behöver vara höginkomsttagare har ju redan avhandlats. Vad folk tycker och tror är en helt annan sak.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Att teslaägare inte behöver statligt stöd för en laddbox är sant. Men skälet är mycket enkelt och har ingenting med ekonomi att göra. Som teslaägare kan man skaffa en Tesla Wall Connector som kostar bara en bråkdel av vad de stödberättigade laddboxarna gör. Det skulle vara rentav dumt att köpa en laddbox för över 15k som staten sedan betalar hälften av, när man istället kan få en TWC för 5k.
Att teslaägare absolut inte nödvändigtvis behöver vara höginkomsttagare har ju redan avhandlats. Vad folk tycker och tror är en helt annan sak.
Precis som du är inne på så handlar det ju om elsäkerhet och modernisering. Leaf, i3, Zoe, eGolf och Tesla kan alla ladda utan problem med schuko; men det är inte så man bygger infrastruktur som är modern och anpassad.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
mati skrev:
Precis som du är inne på så handlar det ju om elsäkerhet och modernisering. Leaf, i3, Zoe, eGolf och Tesla kan alla ladda utan problem med schuko; men det är inte så man bygger infrastruktur som är modern och anpassad.
Tesla Wall Connector kopplas dock inte mot Schuko och jag tror att alla bilarna du nämner kan ladda mot Typ 2-laddbox som Tesla Wall Connector är. Dock är det som sagt var bara Tesla-ägare som får köpa Wall Connector.

Själv är jag som jag sakt flera gånger tidigare emot bidrag. Finns bättre sätt att få låginkomsttagare möjlighet att klara sig på sin lön och ha råd med saker som de själva väljer och ändå få en omställning mot säkrare och bättre ladding samt fler elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Håller med att twc är rimligt prissatt (runt 5k) och inte borde vara i behov av bidrag. 15 kkr är en annan sak. Men det kan vara mer robustare (vet ej!) som motiverar det högre priset.(eller girighet) Att brf och föreningar skulle kunna söka bidrag tycker jag är bra då dessa är ickevinstdrivande. Vill (m) ta bort det stödet?
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare

Inlägg av chall »

Statsministern rör sig inte i dessa kretsar.

Som jag förstår så har väl alla miljömedvetna i röda blocket elbilar.
Vore ju skamligt om dessa politiker med hyfsade löner inte lever efter vad tungan snackar.
Någon av dom måste väl åka i en Tesla!

Löfven borde svarat att” dom som satsar på elbil har gjort ett för framtiden föredömligt beslut och då ska vi belöna dom med lite godis”. Sen om staten ska dela ut godis eller inte är en annan fråga.
Dock blev det jantelags reptil hjärnan som svarade. Har personligen väldigt svårt för jantelagen..
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
mati skrev:
Tesla Wall Connector kopplas dock inte mot Schuko och jag tror att alla bilarna du nämner kan ladda mot Typ 2-laddbox som Tesla Wall Connector är. Dock är det som sagt var bara Tesla-ägare som får köpa Wall Connector.

Sälv är jag som jag sakt flera gånger tidigare emot bidrag. Finns bättre sätt att få låginkomsttagare möjlighet att klara sig på sin lön och ha råd med saker som de själva väljer och ändå få en omställning mot säkrare och bättre ladding samt fler elbilar.
Det låter lite som du missförstod mig. Jag menar att det är bra att bidraget har fått folk att köpa laddboxar och installerat dessa istället för att nöja sig med att bara ladda på schuko även på hemmaplan oavsett bilmärke.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker också att ett motorvärmaruttag (shucko) inte är helt gjord för att dra mycket undeer lång tid. Så jag kan se argumentet att en laddbox är att föredra (men tror även att det borde finnas andra lösningar som kanske är billigare som klarar belastningen. Huvudargumentet är elsäkerhet (och brand) men inte säker på att laddbox är den enda lösningen. dock som sagt inte helt övertygad att vanligt vägguttag är enda som behövs, då jag sett en del som är direkt olämliga att ens använda för motorvärmare.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Verdi skrev:
kangru skrev:
Verdi skrev:

Nä alltså det är ju ingen som säger nåt negativt. Lite pikar på jobbet på sin höjd. Det är mest en känsla som jag fått efter att ha läst för många läsarkommentarer på nätet. :) Är väl jag som har lite hjärnspöken också. Är rätt introvert och gillar inte att synas alls egentligen.

Jag har också fått en hel del positiva kommentarer.

Jag bor ju i Bälinge där det är mest kedjehus från 70-talet. Mycket poliser och liknande. Vanligt folk. Absolut inga miljonärerstyper.
Traditionellt är Fålhagens villaområde med egnahemshus ett bra och blandat område men senaste årens prishöjningar har gjort att det nästintill bara är folk som har det väldigt gått ställt som köper och flyttar in. Jag är förvånad över att så få i denna grupp kör utsläppsfria bilar. Vi har ett fåtal Teslor men inte alls i paritet till övrig köpkraft i området.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Tror man måste se uttalandena från båda som ett resultat av valrörelsens slutspurt. Kristersson ville visa hur korkat regeringens förslag är o Löfvén ville visa att Kristersson bara känner till Djursholm.
Sen kan man ju tycka att man borde tänka sig för innan man slänger ur sig vadsom helst men det finns det ju inte riktigt tid till. Gäller ju att drämma till den andra snabbt.

Får väl bli mer upp till oss Teslaägare att få folk att förstå att man framförallt lägger så mycket pengar på en bil (vilket aldrig föresvävat mig innan, trots att det är eget företag som betalar) för att man bryr sig om framtiden, vilket jag faktiskt tror att de flesta på detta forum gör. Sen att man får körglädje på köpet är ju inte fel.

Nu är det dax att ta på finkläderna o åka till vallokalen. Strålande sol här i Kalmar idag. :D
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Skriv svar