Egenskaper på ljudanläggningen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Egenskaper på ljudanläggningen

Inlägg av Reddy »

Hej,

Jag håller på med en beställning på en 70D och tycker några saker kring ljudanläggningen är oklara.

1. Skiljer det något mer mellan standard och "Ultra hi-fi" än antalet högtalare och tillhörande slutsteg?

2. Finns fungerande RDS funktion? I så fall, gäller det även standard stereon?

3. Står att DAB+ är standard, stämmer det?

Med vänlig hälsning,

Reddy
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Re: Egenskaper på ljudanläggningen

Inlägg av Delta »

Har en ett år gammal P85 med ljudpaket. Vet ej riktigt vad som skiljer men trafikinformation och DAB finns. Fråga Tesla vad som gäller för standardpaketet. I mitt område finns inte DAB så det har jag f.n. ingen glädje av. Däremot är internet-radion bra. Du får in tusentals radiokanaler från hela världen.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Reddy skrev:
Hej,

Jag håller på med en beställning på en 70D och tycker några saker kring ljudanläggningen är oklara.

1. Skiljer det något mer mellan standard och "Ultra hi-fi" än antalet högtalare och tillhörande slutsteg?

2. Finns fungerande RDS funktion? I så fall, gäller det även standard stereon?

3. Står att DAB+ är standard, stämmer det?

Med vänlig hälsning,

Reddy
Med reservation för att jag har en ett år gammal bil med vad som då var standardljud.

1. Fråga tesla eller kolla på teslamotorsclub.com.
det kan vara något med multikanalljud som tillkom. Åtminstonde förut. Men sen är frågan om det någonsin fungerat.
Största behållningen är väl bättre bas.

2. Ja och ja. Riktigt bra sådan jämfört med mina tidigare bilar (senast bmw 5-serie från 2011).

3. Står det så så är det väl så. De får ju inte påstå att det är standard och sen inte leverera. Det skulle nog bruta mot både en och två lagar..
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Jag valde Ultra Hi-Fi.
Säljaren sa att det är ett lämpligt tillval om man är lite picky med ljud.

Ultra Hi-Fi har subbas till höger i trunken som gör att du får ett "krypin-fack" mindre där.
Men då i gengäld bättre bas. :D
Sen vet jag inte om Dolby Surround-funktionen också är specifik för Ultra-paketet?
Verkar ju troligt.

Den läckra funktionen för att ställa in fokus av ljudbilden (egentligen fader och balance) via touchskärmen tror jag finns med i den vanliga stereon också.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Känns som en väldigt dyr subbas, samma pris som nextgen läderstolarna!?!?

OT

Försöker hålla ner tillbehören så mycket som möjlig, just nu lutar det åt:

* Solid svart färg (0 kr)
* Panoramatak (15500 kr)
* Svarta nästa generations säten (25800 kr)
* Köldpaket (10300 kr)

Några åsikter?
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nextgen och pano känns självklara. Jag bestämde mig faktiskt för att inte beställa köldpaketet efter mycket velande. Bilen står i varmgarage över natten, uppvärmd ratt har jag lyckats leva utan hela livet, och det kommer så sällan sitta någon i baksätet utan barnstol.

För egen del tog jag svartmetallic och la till bakvända säten också men det vet man nog själv redan om man har något behov av :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Reddy skrev:

OT

* Panoramatak (15500 kr)
* Köldpaket (10300 kr)

Några åsikter?
Hoppa över pano. Hade det på en lånebil i några dagar. Fullständigt värdelöst att lägga de pengarna på. Syns överhuvudtaget inte från förarstolen när man kör.
Så ta bort det och behåll de två övriga tillvalen om du gillar nextgen sätena.
Jag har själv en snålutrustad S85 (70 fanns inte när jag beställde). Och bättre med än snålutrustad Tesla än att köra bensin/diesel.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

matbl skrev:
Reddy skrev:

OT

* Panoramatak (15500 kr)
* Köldpaket (10300 kr)

Några åsikter?
Hoppa över pano. Hade det på en lånebil i några dagar. Fullständigt värdelöst att lägga de pengarna på. Syns överhuvudtaget inte från förarstolen när man kör.
Jag har själv en snålutrustad S85 (70 fanns inte när jag beställde). Och bättre med än snålutrustad Tesla än att köra bensin/diesel.
Men det är lite sämre takhöjd utan panoramataket och det finns inte heller fästen för lastbågar utan takluckan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tycker hela bilen fick en luftigare känsla med panotaket, och takhöjden bak behövde definitivt förbättras. Dessutom är det skönt att veta att om jag vill lasta nåt på taket så kan jag det.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Skulle vara intressant att höra hur det är med pano o ev. kallras på vintern. Vad säger ni som haft bilen över vintern? (sorry för OT men vi halkade ju in på taket här)
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Pontus skrev:
matbl skrev:
Reddy skrev:

OT

* Panoramatak (15500 kr)
* Köldpaket (10300 kr)

Några åsikter?
Men det är lite sämre takhöjd utan panoramataket och det finns inte heller fästen för lastbågar utan takluckan.
Bak ja. Fram är den samma.
Ja är man beroende av att lasta på taket så...
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag skulle gissa att bil utan panoramatak blir märkbart tystare.
Blir det verkligen högre i tak bak om man lutar sig mot nackstöden ?
Känns som det finns väldigt väl tilltaget lastutrymme på en Tesla, och läste att det kan ju finnas alternativa metoder att fästa takbox på om man nu vill ha det ex för cykel skidor eller annat. Men har man fyllt alla andra utrymmen och lägger på takbox är nog risken stor att man överskrider totalvikten.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nu var det ett tag sedan jag satt i baksätet men då hade jag huvudet uppe i urtaget för takluckan, nackstöden var jag inte i närheten av (är 183cm lång). Men provsitt innan så vet du.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Reddy skrev:

OT

* Panoramatak (15500 kr)
* Köldpaket (10300 kr)

Några åsikter?
Det är inte bara basen, det är märkbart högre volym och kanske framförallt mindre distortion i högre volym. Standard paketet är fullt tillräckligt om man sällan spelar högre än att man kan samtala i bilen.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Machris skrev:
Skulle vara intressant att höra hur det är med pano o ev. kallras på vintern. Vad säger ni som haft bilen över vintern? (sorry för OT men vi halkade ju in på taket här)
Undrar samma sak efter att ha sett Björn mfl isolera pano:t 9 månader om året. Och undra hur mycket mer brus det blir i kupen, skulle va kul med lite siffror (även om dB är en konstig skala).

Sammanfattningsvis pano:

-
Mer brus
Kallras i nacken
En liten bump ned i taket tycker jag mig sett i dom teslor med pano jag suttit i (ej säker)
Kostar en liten slant

+
Jäkligt snyggt och ger en mycket luftigare kabin
Vent-mode på sommaren
Man kan öppna sol-luckan (master of the obvious?)
Möjlighet till takräcke
Högre i tak längs med själva glaset (men kanske att motorn tar lite plats då?)

För mig är det också ett tufft val, värderar tyst kabin jättehögt. Men det är ju å andra sidan jäkligt läckert när man sitter bak.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Nu efter ett tag med bilen är jag glad att jag valde pano.

Mycket pga rymden och ljuset du får i kupén och trots mina 21" så tycker jag ljudnivån i kupén är väl på par med den BMW 530 av senaste snitt jag hade innan.

Dessutom har de tonat glaset så pass hårt att det inte bränner i huvudet på något sätt.

För att inte glömma vad skönt det är en fin dag att öppna upp och köra med bar himmel! Och så var det ju möjligheten med takbox om man behöver.

Kallraset vet jag inget om - fick bilen vid påsk men det skulle förvåna mig om det var en så pass stor grej. Kanske om man regelbundet kör låånga sträckor på vintern.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tyckte också luftigheten var ett stort argument för. Kupén känns mycket mer instängd utan panoramataket. Jag har tidigare haft panoramatak i samma storlek som Teslans och aldrig upplevt problem med kallras.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Tesla har börjat med ett nytt panoramatak som skall ge betydligt mindre vindbrus än det gamla. http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... s-bad-news
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Panoramatak ger ett ordentligt lyft för kupe'n även om man inte tänker öppna det. I min förra S85 hade jag inte det, och den kändes mycket minder innuti, dessutom var den låga takhöjden irriterande.

Ångrar inte en sekund att jag tog det på den nya. :)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Jag valde panoramatak. Upplever inget brus som stör från det. Brusar i så fall mer från sidorna av bilen. Borde väl vara hyfsad isolering i samtliga rutor på Teslan med tanke på att den soliga del av världen den kommer ifrån. Isolering funkar ju åt båda hållen. Återstår att se hur mycket kallras det blir...
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Tack för hjälpen! Nu är bilen beställd!!! 70D, solid svart, pano, nextgen, köldpaket.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jag valde pano før att ha møjlighet till takræcken, box etc. HAr nu upptæckt att det jag gillar mest ær att kunna køra med taket øppet, det hade jag inte en tanke på nær jag køpte, men det ær fantastiskt skønt att øppna upp och det behøver inte vara många grader ute før att det ska vara ok. så længe solen skiner så ær det bara att stænga av AC och njuta av øppenhet och betydligt lægre batteriførbrukning. Går inte att jæmføra med att øppna sidofønstren, då blir det ett jækla oljud i hela bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

HelectriC skrev:
jag valde pano før att ha møjlighet till takræcken, box etc. HAr nu upptæckt att det jag gillar mest ær att kunna køra med taket øppet, det hade jag inte en tanke på nær jag køpte, men det ær fantastiskt skønt att øppna upp och det behøver inte vara många grader ute før att det ska vara ok. så længe solen skiner så ær det bara att stænga av AC och njuta av øppenhet och betydligt lægre batteriførbrukning. Går inte att jæmføra med att øppna sidofønstren, då blir det ett jækla oljud i hela bilen.
Jag håller med, förutom att jag är tveksam till om man verkligen sänker batteriförbrukningen. Det man vinner på minskad AC förbrukning skulle jag tro att man förlorar (med råge) på ökat luftmotstånd. Går det tillräckligt långsamt så borde din teori stämma.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag har också panoramaglastaket öppet så ofta det går - tycker att det är helt fantastiskt. Skulle utan att tveka välja panoramaglastak igen om jag var tvungen att göra om min beställning.

Däremot skippade jag köldpaketet - eftersom bilen förvärms innan man ska åka så sätter man sig ändå aldrig i en kall bil, och värme i ratten förlorar sin funktion. För gamla fossilbilar som inte kan förvärmas har rattvärme betydelse, men inte för en Tesla. Om du inte godkänt beställningen ännu så skulle jag skippat köldpaketet och lagt pengarna på något annat istället (ordentlig trefas 16A laddstation hemma exempelvis - det har du otroligt mycket mer glädje av).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag bestämde mig faktiskt också för att skippa köldpaketet - det kändes inte värt det. Jag har aldrig saknat uppvärmd ratt eller värme i baksätet på tidigare bilar (som varit fossildrivna men ändå oftast haft möjlighet att förvärma med parkeringsvärmare). Att jag numera parkerar i varmgarage över natten gjorde såklart det beslutet lättare.
Skriv svar