Tillbehör
Moderator: Redaktion
Re: Tillbehör
Mattor har de normalt sett hemma, fast det kan ju kanske vara bra att kolla med dem innan om du har långt till servicecentret.
Kablar beror såklart på hur du kommer att ladda.
Jag har skaffat, förutom det som ingår
- Typ 2 för AC-laddning från laddboxar och en del offentliga laddare (1750 kr)
- Chademoadapter för snabbar DC laddning från många offentliga laddare (ofta mot avgift) (3900 kr).
- 10 m trefasförlängningssladd, om man behöver komma åt något trefasuttag som man inte kan köra fram till. Hemma skulle jag rekommendera att installera uttaget så att man inte behöver förlängning, om man laddar med UMC:n
- Jag köpte även på enfas 32 A. Har aldrig använt
Kablar beror såklart på hur du kommer att ladda.
Jag har skaffat, förutom det som ingår
- Typ 2 för AC-laddning från laddboxar och en del offentliga laddare (1750 kr)
- Chademoadapter för snabbar DC laddning från många offentliga laddare (ofta mot avgift) (3900 kr).
- 10 m trefasförlängningssladd, om man behöver komma åt något trefasuttag som man inte kan köra fram till. Hemma skulle jag rekommendera att installera uttaget så att man inte behöver förlängning, om man laddar med UMC:n
- Jag köpte även på enfas 32 A. Har aldrig använt
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag beställde plastmattor för att skydda bilen då jag kör mycket verktyg och sånt.
Om du är ute och kör mycket och kommer behöver ladda på ställen där det inte finns Supercharger, så rekommenderar jag en typ 2 kabel och en chademo-adapter.
Sen kan det vara bekvämt att ha någon fast lösning att ladda hemma. Så att man slipper använda den mobila laddssladden(UMC) hemma.
Antingen köper du en laddbox, eller så köper du en extra UMC och sätter den hemma. Så tänker jag göra.
Detta är vad jag kommer på nu.
Om du är ute och kör mycket och kommer behöver ladda på ställen där det inte finns Supercharger, så rekommenderar jag en typ 2 kabel och en chademo-adapter.
Sen kan det vara bekvämt att ha någon fast lösning att ladda hemma. Så att man slipper använda den mobila laddssladden(UMC) hemma.
Antingen köper du en laddbox, eller så köper du en extra UMC och sätter den hemma. Så tänker jag göra.
Detta är vad jag kommer på nu.
Tack för svar
Blir mattor och en xtra kabel till typ2
Då bör jag klara mig.
Någon som har erfarenhet av mitt konsollen fram?
EES
Då bör jag klara mig.
EES
Jag har mittkonsolen fram. Jag tycker den är bra.EES skrev:Tack för svar
Då bör jag klara mig.
EES
Om man inte har den så är det väldigt lite fack i framsätet inga fack i dörrarna och och väldigt litet handskfack.
Laddaren till telefonen Är ganska kass. Inget stöd för telefonen så om man accelererar för snabbt riskerar den att gå sönder. Jag använder inte min laddare för den funkar inte, men det ska dom kolla på vid första service. Även om den funkat så hade jag nog bara använt i nödfall.
Skulle man kunna ha en systemkamera i konsollen? Helst kunna gömma den lite hjälpligt...
phasebox.se
P85D
P85D
EES skrev:Tack för svar
Då bör jag klara mig.
EES
Jag är supernöjd med mittkonsolen, den gör verkligen framsätet praktiskt. Annars har man ju i stort sett bara handskfacket att gömma saker i. Innan jag fick den blev jag "sur" varje gång jag accade hårt och allt mellan stolarna samlades i en hög. Det var aldrig nån ordning på grejorna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Håller med. Jag hade min monterad vid leverans, och känner att jag inte vill vara utan den.HelectriC skrev:EES skrev:Tack för svar
Då bör jag klara mig.
EES
Jag är supernöjd med mittkonsolen, den gör verkligen framsätet praktiskt. Annars har man ju i stort sett bara handskfacket att gömma saker i. Innan jag fick den blev jag "sur" varje gång jag accade hårt och allt mellan stolarna samlades i en hög. Det var aldrig nån ordning på grejorna.
Jag har ingen mittkonsoll men känner att jag saknar det just på grund av att det finns så lite fack. I praktiken finns bara handskfacket som enda fack för solglasögon och liknande. Under skärmen i mitten finns också ett fack, men allt som ligger där flyger ut när man accelererar, så det är inte användbart.Martinen skrev:Håller med. Jag hade min monterad vid leverans, och känner att jag inte vill vara utan den.
Som tillbehör rekommenderar jag, förutom mittkonsoll, typ-2-kabel från Tesla och gummimattor. Chademo-adapter kan du köpa i framtiden om behovet infinner sig - jag har personligen aldrig sett behovet för någon, men som någon skrev ovan - om du är ute och kör ofta där det inte finns snabbladdare (ex. Norrlands inland) så kan det Chademoadapter ev. vara användbart.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Själva öppningen till förvaringen i konsolen är ca 150x200mmroot skrev:Skulle man kunna ha en systemkamera i konsollen? Helst kunna gömma den lite hjälpligt...
Men utrymmet inuti är större.
Den är ganska djup också. Ca 180 mm
Bör alltså kunna få ner systemkameran om den inte är alldeles för stor.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag köpte gummimattor både inne och i trunken, men skulle snarare vilja kalla det platsmattor. Ganska stel plastliknande gummi med sådär passform.
Åtminstone på passagerarsidan täcker de dessutom inte lika mycket upp framåt, så där syns kardborrefästena för tygmattorna.
Jag kommer att lägga i tygmattorna inne i kupén, så får vi se om platsmattorna får komma i till vintern eller ej...
Åtminstone på passagerarsidan täcker de dessutom inte lika mycket upp framåt, så där syns kardborrefästena för tygmattorna.
Jag kommer att lägga i tygmattorna inne i kupén, så får vi se om platsmattorna får komma i till vintern eller ej...
Nej gummimattor vill man nog inte kalla det. Plastmattor som du skriver stämmer bättre.ovelundkvist skrev:Jag köpte gummimattor både inne och i trunken, men skulle snarare vilja kalla det platsmattor. Ganska stel plastliknande gummi med sådär passform.
Plastmattan i bagaget har skavt lite mot bakre delen, så denna kunde varit mycket bättre. Den är bättre än inget, men kunde vara bättre. Lilla plastmattan som är till den nedre delen av bagaget kak man vara utan. Den ligger dåligt och känns mest ivägen
Någon som vet var man hittar en typ 2 kabel i helgen?
Trodde först jag skulle klara mig utan den men idag känns det som om den kan vara bra att ha på Europa turen, tacksam för tips och helst i södra delarna.
Trodde först jag skulle klara mig utan den men idag känns det som om den kan vara bra att ha på Europa turen, tacksam för tips och helst i södra delarna.
Närmsta Tesla SC?leiflodde skrev:Någon som vet var man hittar en typ 2 kabel i helgen?
Du kan låna min (sollentuna)
Hur länge behöver du. Du kan få låna min ett tag om du inte hittar någon att köpa.
skicka pm med nummer.
skicka pm med nummer.
Lite lång men tackar för erbjudandet.dstr skrev:Närmsta Tesla SC?leiflodde skrev:Någon som vet var man hittar en typ 2 kabel i helgen?
Du kan låna min (sollentuna)
Har du kollat med Service Center på Kastrup?leiflodde skrev:Någon som vet var man hittar en typ 2 kabel i helgen?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
- Datordoktorn
- Teslaägare
Varför kan man förresten inte hitta den där typ 2 kabeln på beställningssidan längre? Vill minnas att Tesla var rätt "billiga" med den, typ 1750 kr?
Och kan man ladda 16 ampere med en sån eller blir det bara 13 som med Schuko?
Och kan man ladda 16 ampere med en sån eller blir det bara 13 som med Schuko?
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Den finns att köpa på servicecentret, och mig veterligen för 1750 kr fortfarande. Du kan ladda Teslan med upp till 32A trefas med den om du har dubbelladdare, annars 16A.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Datordoktorn
- Teslaägare
Var lite otydlig i min fråga.....
Vissa stolpar har ju 1-fas 32 ampere. Laddar man då 13 eller 16 ampere med en sån här kabel om man (som jag) har enkelladdare?
Vissa stolpar har ju 1-fas 32 ampere. Laddar man då 13 eller 16 ampere med en sån här kabel om man (som jag) har enkelladdare?
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Har du enkelladdare så kan du ladda upp till 16 A 3 fas med denna kabel, men det beror helt på hur laddboxen ser ur. Laddboxen berättar för bilen hur mycket den kan leverera och så tackar bilen och tar emot.Datordoktorn skrev:Var lite otydlig i min fråga.....
Kabeln klarar upp till 32 A, men standarden klarar allt från 1 fas 10 A till 3-fas 63a
Om bilen har 1 fas 32, så borde den ladda med 7,3 kW, men osäker.
För att svara på din fråga så Tror jag alltså att du kan ladda med 32A 1-fas om stolpen har detta.
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 2 gång.
Om 16 A enfas erbjuds fungerar det bra med 16 A. Har laddat så på flera ställen. Det är just med schukon den är begränsad till 13 A.