Debitering av laddning, publika stationer
Moderator: Redaktion
- Elektrokungen
- Teslaägare
Debitering av laddning, publika stationer
Jag kan inte förstå varför energibolag med laddstationer inte kan ta betalt som på en vanlig bensinmack, dvs med kreditkort.
För att påverka våra svenska operatörer till enkla och krångelfria betalsätt (även för turister) har jag mailat
kundservice@vattenfall.com
chargedrive@fortum.com
Gör gärna detsamma, fråga helt enkelt varför man inte kan betala med kreditkort?
För att påverka våra svenska operatörer till enkla och krångelfria betalsätt (även för turister) har jag mailat
kundservice@vattenfall.com
chargedrive@fortum.com
Gör gärna detsamma, fråga helt enkelt varför man inte kan betala med kreditkort?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Re: Debitering av laddning, publika stationer
Från Vattenfall lär du få samma svar som jag fick - dvs, det går alldeles utmärkt att betala med kreditkort om man först har laddat ned deras app....
Att turister med flera ska tycka att detta är en självklarhet är ett bottenrekord i dumhet
Att turister med flera ska tycka att detta är en självklarhet är ett bottenrekord i dumhet

Installerat 13,2 kWp solceller
- Elektrokungen
- Teslaägare
Jodå, det svaret har jag fått.... Min fråga till dem är (obesvarad ännu så länge):+46 skrev:Från Vattenfall lär du få samma svar som jag fick - dvs, det går alldeles utmärkt att betala med kreditkort om man först har laddat ned deras app....
Om du är på semester i Europa med din bensinbil, vilket föredrar du?
1. Betala med valfritt kreditkort vid valfri bensinmack krångelfritt, direkt och utan att sätta dig in i detaljer?
2. Betala med bensinmackföretagets egna och unika betalsätt där du inte med säkerhet vet att du kommer att kunna få bensin till bilen?
Har samma problem då vi nästa vecka åker till bl.a Frankrike och Italien och i Frankrike vid kusten runt Normandie finns bra möjligheter med ex. typ 2 och ChadMo men man måste registrera sig och helt omöjligt (för mig) då allt är på Franska.
Mitt personliga problem är att vi tar oss till Cabourg men kan på hotellet bara ladda på vanligt 220 och då bara dagtid och då är man ju mest ute och åker och sedan är tiden knapp för att ladda fullt för resan mot Italien och nästa laddning i Senlis.
Som ett exempel kan man med min öresundsbizz på ett abonnemang åka följande linjer:
Øresundsbron
Storebæltsbroen
Scandlines (Helsingör-Helsingborg, Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock)
Mols-Linien (Odden-Ebeltoft, Odden-Århus)
AutoPASS (norske betalstationer)
Kattegat-ruten (Århus-Kalundborg
http://easygo.com/customerservice
Så vi får väl hopps att EU-politikerna kan göra något för att underlätta för elbilisterna annars kanske man tröttnar till nästa år och tar andrabilen (ICE)?
Mitt personliga problem är att vi tar oss till Cabourg men kan på hotellet bara ladda på vanligt 220 och då bara dagtid och då är man ju mest ute och åker och sedan är tiden knapp för att ladda fullt för resan mot Italien och nästa laddning i Senlis.
Som ett exempel kan man med min öresundsbizz på ett abonnemang åka följande linjer:
Øresundsbron
Storebæltsbroen
Scandlines (Helsingör-Helsingborg, Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock)
Mols-Linien (Odden-Ebeltoft, Odden-Århus)
AutoPASS (norske betalstationer)
Kattegat-ruten (Århus-Kalundborg
http://easygo.com/customerservice
Så vi får väl hopps att EU-politikerna kan göra något för att underlätta för elbilisterna annars kanske man tröttnar till nästa år och tar andrabilen (ICE)?
Tyckte mig läsa i en annan tråd att det finns ett EU krav på alla publika laddstationer ska kunna betalas med kort, men att detta börjar gälla först om typ 3 år. Kommer inte ihåg vilken tråd det var dock.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Blir bara irriterad när jag tänker på det. Finns färdigutvecklade prylar som dom borde kunna köpa och använda för kortbetalning på laddställen. Fattar inte att dom inte bara kan göra det enkelt. Finns ju ingen bensinmack idag som säger att du inte kan tacka hos dom för att man inte är medlem. Sen kan dom såklart erbjuda rabatter om man har deras kort mm.
Jag skrev för en vecka sedan en tråd på samma tema
Då skrev jag till Vattenfall och Fortum på Facebook, och fick tämligen meningslösa svar, men det är bra om vi är många som pushar.
För 10 dagar sedan skrev jag till Kiwhi i Frankrike för att försöka få ett laddkort. De svarade idag (och imorgon åker vi vidare Frankrike, så vi får lita på IKEA och superchargers). Jag tackade för svar och frågade varför de inte erbjuder betalning med kreditkort. Om några veckor kanske jag får svar...
Då skrev jag till Vattenfall och Fortum på Facebook, och fick tämligen meningslösa svar, men det är bra om vi är många som pushar.
För 10 dagar sedan skrev jag till Kiwhi i Frankrike för att försöka få ett laddkort. De svarade idag (och imorgon åker vi vidare Frankrike, så vi får lita på IKEA och superchargers). Jag tackade för svar och frågade varför de inte erbjuder betalning med kreditkort. Om några veckor kanske jag får svar...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag kan ha fel men undrar om inte IKEA krävde identifiering med ex. Kiwhi eller liknande kort? Men du hinner kolla innan vi kommer dit och kanske rapporterar?bylund skrev:Jag skrev för en vecka sedan en tråd på samma tema
Jag har förvisso bara kollat upp IKEA Hénin-Beaumont i nordväst, och där sägs det vara gratis och framförallt utan identifiering.leiflodde skrev:Jag kan ha fel men undrar om inte IKEA krävde identifiering med ex. Kiwhi eller liknande kort? Men du hinner kolla innan vi kommer dit och kanske rapporterar?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kanske ett steg i rätt riktning, franska regeringen vill tvinga leverantörerna att ha en gemensam standard för betalning.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 919014.ece
Men det borde ju vara samma i hela Europa, så man slipper ett kort per land.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 919014.ece
Men det borde ju vara samma i hela Europa, så man slipper ett kort per land.
Fast det där gör väl att Teslas Supercharger skulle bli olagligt... så nej det vill jag inte ha. På något sätt måste det bli möjligt att bygga ut nätverk i en förening eller medlemskapsform, hur ska vi annars få välutbyggnada laddnätverk? Om varje station ska finansiera sig själv kommer vi få ett gäng laddare i och mellan storstäderna men övriga sträckor får inget tex.
LarsL skrev:Fast det där gör väl att Teslas Supercharger skulle bli olagligt... så nej det vill jag inte ha. På något sätt måste det bli möjligt att bygga ut nätverk i en förening eller medlemskapsform, hur ska vi annars få välutbyggnada laddnätverk? Om varje station ska finansiera sig själv kommer vi få ett gäng laddare i och mellan storstäderna men övriga sträckor får inget tex.
Förmodar att detta gäller offentliga stationer, och Teslas räknas ju inte som offentliga eftersom dom är specifika till en viss bil. Vill däremot minnas i en annan tråd att det vid varje supercharger i frankrike även fanns en plats med något annat kontaktdon. Det kan ju vara på grund av bestämmelser i Frankrike.
- PoloPrinsen
borde man inte kunna göra det riktigt enkelt för sig som elstolpesuthyrare och ta betalt I mynt via tidsvred.
ni har säkert sett de där p-automaterna med myntinkast och ett vred så man får vrida fram tiden man just betalat för. Att även koppla in en brytare till (iaf lite halvlåga effecter) torde väl inte vara nått problem. med sen vår allas underbara euro så är det ju samma myntstorlekar och valörer så smidigt som 17 från den synvinkeln tycker jag.
dessutom kan man ju låta dessa platser kosta lite extra /time så att icke elbilar hellre väljer den billigare platsen 15 meter bort istället som bara är vanlig p-ruta som man bara betalar för platsen, inte elen.
Sen förstår jag med att om man har en behållare som bara rymmer typ 20 mynt och det är 1€ som gäller då är det inte lönande att ha nån som tömmer dessa urspridda stolpar, men där det är ett samarbete mellan tex elbolag och mark/fastighetsägare så skulle ju mark/fastighetsägaren kunna sköta tömningen av sina egna automater på sin egen parkering.
På gratisparkeringsområden typ ikea/max/ullared/ica så vore det väl bra om man införde nått sånthär. Bara att överhuvudtaget behöva betala (även struntsumman 1 eller 2 kr/timme) kommer ju hålla alla icke elbilar borta från dessa p-platser.
Mvh PP
ni har säkert sett de där p-automaterna med myntinkast och ett vred så man får vrida fram tiden man just betalat för. Att även koppla in en brytare till (iaf lite halvlåga effecter) torde väl inte vara nått problem. med sen vår allas underbara euro så är det ju samma myntstorlekar och valörer så smidigt som 17 från den synvinkeln tycker jag.
dessutom kan man ju låta dessa platser kosta lite extra /time så att icke elbilar hellre väljer den billigare platsen 15 meter bort istället som bara är vanlig p-ruta som man bara betalar för platsen, inte elen.
Sen förstår jag med att om man har en behållare som bara rymmer typ 20 mynt och det är 1€ som gäller då är det inte lönande att ha nån som tömmer dessa urspridda stolpar, men där det är ett samarbete mellan tex elbolag och mark/fastighetsägare så skulle ju mark/fastighetsägaren kunna sköta tömningen av sina egna automater på sin egen parkering.
På gratisparkeringsområden typ ikea/max/ullared/ica så vore det väl bra om man införde nått sånthär. Bara att överhuvudtaget behöva betala (även struntsumman 1 eller 2 kr/timme) kommer ju hålla alla icke elbilar borta från dessa p-platser.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Problemet är att dom inte får vara ifred. Risk för satt det kommer en dum jävel och slår sönder stolpen och förstör för 20 000 kr för att få 50 kr.
Vem tusan springer omkring med mynt längre? Bättre att göra som moderna parkeringsautomater där man drar kortet och betalar med knappar.
Japp det är så det måste va.LarsL skrev:Vem tusan springer omkring med mynt längre? Bättre att göra som moderna parkeringsautomater där man drar kortet och betalar med knappar.
Eller snarare som på en mack. Man drar kortet, laddar, och debiteras för den tid/energi man använt eller vad nu laddstationsinnehavaren baserar sin prislista på. Sedan kan de ju ge rabatt om man betalar med app eller identifierar sig med rfid eller vad de nu har för eget favoritsystem.
Jag slängde iväg en fråga till kundservice@clever.nu också. Det är bra om många tjatar, så de kanske tar det till sig.
Jag kommer ihåg förr att man var tvungen att ha ett Shellkort för att tanka på Shell. I alla fall de obemannade. Minns inte hur det var på de bemannade. Skulle man sen tanka utomlands fick man ha euroshell-kort.
Skulle man vara säker när man körde runt fick man ha en 5-6 olika tankkort om man inte skulle betala kontant överallt.
Kan i och för sig tycka att det är lite stenålder idag att inte ta kort, men det är väl först när det börjat bli konkurrens mer mellan stationer som dom kommer att göra allt för att göra det enkelt.
Skulle man vara säker när man körde runt fick man ha en 5-6 olika tankkort om man inte skulle betala kontant överallt.
Kan i och för sig tycka att det är lite stenålder idag att inte ta kort, men det är väl först när det börjat bli konkurrens mer mellan stationer som dom kommer att göra allt för att göra det enkelt.
Jag slängde in blänkare på TMC också med en uppmaning att uppvakta sina lokala laddbolag.
Bra gjort
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- Elektrokungen
- Teslaägare
Mycket bra! Märkligt att detta skall behöva påpekas 2015...bylund skrev:Jag slängde in blänkare på TMC också med en uppmaning att uppvakta sina lokala laddbolag.