Sant, men ut till kund kostar ju batterierna betydligt mer än så. Sen kanske det inte har så mycket med kostnaden i sig utan tillgången (celler) men då hjälper det förstås att ha ett litet batteri som tillval.Zalman3 skrev:Provade igår en Renault Zoe 41kWh, Sveriges mest sålda elbil i augusti.
Den kostar ca 220.000kr efter rabatt och stöd.
Om batterier kostar ca 1000kr per kWh, så borde en bil med 60kWh batteri kosta ca 240.000kr idag.
Få skulle då välja det mindre batteriet om prisskillnaden är så liten.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Vilken får man för 220 000:-? Life eller Intens? Var av en slump inne och tittade prislistan tidigare idag och undrade bara hur bra rabatt man kan få hos handlarna.Zalman3 skrev:Provade igår en Renault Zoe 41kWh, Sveriges mest sålda elbil i augusti.
Den kostar ca 220.000kr efter rabatt och stöd.
Om batterier kostar ca 1000kr per kWh, så borde en bil med 60kWh batteri kosta ca 240.000kr idag.
Få skulle då välja det mindre batteriet om prisskillnaden är så liten.
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: VW I.D
Nu har ju e-tron från Audi visats upp och ser ju riktigt bra ut både till utseende och teknik. Jag skulle gissa att de finns en gemensam tidplan för elbilar inom VW koncernen. Hur ser de ut nu då med att visa upp denna bilen då? Ja inte koncept bilen då utan produktions bilen som jag tror ska heta NEO. Någon som vet något eller vad är de senaste ryktena?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Synd att det också blev en bensinbil av I.D. De första bilderna på plattan såg ju riktigt lovande ut, men nu har dom lyckats fylla på alla utrymmen med "bensinmotor och startbatteri", Otroligt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Jag tänkte samma sak först. Men det är en synvilla tror jag. Bilens huv är väldigt kort. Det lilla utrymmet som finns har de använt för komponenter, men det är inte mycket. Var ska de annars knöla in alla grejer? De bilarna som har frunk har en större huv (förutom BMW i3 kanske). Kolla bara hur lång nosen på en Tesla är. Och ändå så är frunken numera jätteliten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Tror de är en synvilla.. hela fronten verkar väldigt kort och då är de lätt att bli lurad av bilder.12man skrev:Ett GIGANTISKT 12V batteri sitter det ett sånt i egolfen också?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Nej, det är ett ganska så litet 12V-batteri i e-Golfen. Det är nog inte större på bilden. Det ser bara ut så.12man skrev:Ett GIGANTISKT 12V batteri sitter det ett sånt i egolfen också?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Hoppas du har rätt, en annan grej, varför körs det inte med 48V system när det annars kommer i nyare platformar, Teslan är ju 6år plus nu
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW I.D
Troligen för att alla komponenter som finns på marknaden är anpassade för 12V. Man har ju pratat om 48V ganska länge nu, men ingen vågar ta steget verkar det som.12man skrev:Hoppas du har rätt, en annan grej, varför körs det inte med 48V system när det annars kommer i nyare platformar, Teslan är ju 6år plus nu
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
"48volt system", risk minimering skulle jag säga... de är ingen ko på isen för att byta frän 12 till 48 volt... Tror de är mist lika stor förändra som att gå från fossilt till el så kanske dumt att ta båda sakerna samtidigt... Man skulle väl göra de på modell Y men backade man inte på den punkten, mmm nu kan jag minnas fel men kanske någon annan är mer säker på den punkten?12man skrev:Hoppas du har rätt, en annan grej, varför körs det inte med 48V system när det annars kommer i nyare platformar, Teslan är ju 6år plus nu
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Angående system på 48 volt. Snart verkar det som det bara blir LED-ljus på bilar. Då har vi inte många stora effektförbrukare kvar på elbilar på det systemet: Eluppvärmda stolar, ratt, rutor samt speglar och säkert något mer jag inte tänker på. Så fördelen att införa 48 volt sjunker år för år.
Re: VW I.D
Vad drivs klimatkompressorn i elbilar med egentligen? Jag har ställt frågan tidigare men inte fått nåt svar. Den kan väl knappast gå 12V. Drivs den med 400V direkt från stora batteriet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Trodde det var en Leaf först, känns ju fräscht 2020.
Det där bagaget ser inte ut att vara lika stort som Passaten.
Det där bagaget ser inte ut att vara lika stort som Passaten.
Re: VW I.D
Nä precis. Det är typ mindre än i Golfen. Ska jag gissa att den inte kan fås med dragkrok heller? Bara en känsla jag får...LarsL skrev:Det där bagaget ser inte ut att vara lika stort som Passaten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Tror det är från 400V för iaf på Teslan så ingår ju AC:n i skyddskretsen för högspänningen...mati skrev:Vad drivs klimatkompressorn i elbilar med egentligen? Jag har ställt frågan tidigare men inte fått nåt svar. Den kan väl knappast gå 12V. Drivs den med 400V direkt från stora batteriet?
Fast det sitter nog en drivkrets som gör om 400V till något lämpligare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.mati skrev:Jag tänkte samma sak först. Men det är en synvilla tror jag. Bilens huv är väldigt kort. Det lilla utrymmet som finns har de använt för komponenter, men det är inte mycket. Var ska de annars knöla in alla grejer? De bilarna som har frunk har en större huv (förutom BMW i3 kanske). Kolla bara hur lång nosen på en Tesla är. Och ändå så är frunken numera jätteliten.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Jag har fått för mig att Mildhybrider kommer använda 48V system för att driva bilen på el via bilens startmotor. Även avlasta bensin/dieseln genom att köra remdrivna förbrukare på el när dom behövs och inte hela tiden. Styrservo, vaccumpump, vattenpump, generator(haha... men faktiskt, regenerering), AC osv....Ric skrev:Angående system på 48 volt. Snart verkar det som det bara blir LED-ljus på bilar. Då har vi inte många stora effektförbrukare kvar på elbilar på det systemet: Eluppvärmda stolar, ratt, rutor samt speglar och säkert något mer jag inte tänker på. Så fördelen att införa 48 volt sjunker år för år.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.Henrik Torphammar skrev:Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Jag funderar på att ha mina sladdar i medföljande tygpåse i den stora håligheten bredvid elmotorn fram. Se bara till att påsens snören inte kan sugas in i kylarfläkten!mati skrev:Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.Henrik Torphammar skrev:Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Jo jag kan tänka mig att mild hybrider kommer driva denna omställningen med tanke på att de behöver den tekniken.Henrik Torphammar skrev:Jag har fått för mig att Mildhybrider kommer använda 48V system för att driva bilen på el via bilens startmotor. Även avlasta bensin/dieseln genom att köra remdrivna förbrukare på el när dom behövs och inte hela tiden. Styrservo, vaccumpump, vattenpump, generator(haha... men faktiskt, regenerering), AC osv....Ric skrev:Angående system på 48 volt. Snart verkar det som det bara blir LED-ljus på bilar. Då har vi inte många stora effektförbrukare kvar på elbilar på det systemet: Eluppvärmda stolar, ratt, rutor samt speglar och säkert något mer jag inte tänker på. Så fördelen att införa 48 volt sjunker år för år.
Elbilar behöver dock hitta en annan lösning för vi vet ju alla hur kassa de där 12 volts batterierna är. Jag vet alla håller inte med men i mina ögon så fungerar de tom sämre (dvs går sönder) i en elbil än en fossil. Sedan ska vi ju inte tala om ironin i att nej idag fick jag inte igång min bil för där var ingen ström i batteriet samtidigt som jag har 100kWh nyladdat jättebatteri under fötterna på mig.
Men åter till I.D, hur stor är denna bil? Är de en Golf rakt av i storlek eller kommer de bli något större? Svårt att uppfatta på bilderna men de finns kanske fakta någonstans?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Ja faktiskt. E-Golfen har ju gott med ledigt utrymme där framme. Hade de bara placerat prylarna lite vettigare så hade det funnit plats för en frunk där också.Walker skrev:Jag funderar på att ha mina sladdar i medföljande tygpåse i den stora håligheten bredvid elmotorn fram. Se bara till att påsens snören inte kan sugas in i kylarfläkten!mati skrev:Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.Henrik Torphammar skrev:Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Den är faktiskt mindre än en Golf. 20cm kortare ungefär. Men hjulbasen är större. Den blir alltså större invändigt, om man nu bortser från bagaget som inte verkar vara större än i en Golf.chaffis75 skrev:Men åter till I.D, hur stor är denna bil? Är de en Golf rakt av i storlek eller kommer de bli något större? Svårt att uppfatta på bilderna men de finns kanske fakta någonstans?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Jag gillar DIY lösningar och kan ordna fram vaccumformade frunkar att montera in. Problemet är dock att jag måste ha en bil först Jag har en hel del till Leaf, bland annat kit som avlastar ryggen i de kassa stolarna, men eftersom jag bara Leasade Leaf så blev det aldrig speciellt avancerade saker gjorda så som sänkningssatser eller så.mati skrev:Ja faktiskt. E-Golfen har ju gott med ledigt utrymme där framme. Hade de bara placerat prylarna lite vettigare så hade det funnit plats för en frunk där också.Walker skrev:Jag funderar på att ha mina sladdar i medföljande tygpåse i den stora håligheten bredvid elmotorn fram. Se bara till att påsens snören inte kan sugas in i kylarfläkten!mati skrev:Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.Henrik Torphammar skrev:Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!