Sämst i klassen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Sämst i klassen?

Inlägg av +46 »

Av olika skäl så har jag knappt lyckats få ihop 200 mil på drygt en månad. Gissar att det är bottenrekord för en ny Teslaägare...
Det har mest blivit korta resor, varav de flesta är mellan tre och sex mil. Kollade idag hur mycket energi som jag har laddat på och ser till min häpnad att jag bara har gjort av med 1,79 kWh / per mil..
Kan den låga energiförbrukningen bero på den lätta vikten (inget tungt panoramatak, 19" fälgar, lätt förare och de flesta milen utan fripassagerare) eller är det den snabba färgen (MC Red) som har ett extremt lågt luftmotstånd?
:lol:
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Sämst i klassen?

Inlägg av Martinen »

Du borde skämmas. ;)
Sätt dig genast i bilen och kör 100 mil :lol:
Jag körde 220 mil på mina första 3 dagar.
Imponerande låg förbrukning. Är det förbrukningen i bilen eller har du mätt hur mycket du laddat.?
Tror förbrukningen beror mest på hur fort du kört.
Om du mest kört i stan, så drar den betydligt mindre än om man ligger och bränner på motorvägen.
Jag har kör 1500 mil, men ligger på ett snitt av 2.15 kWh per mil. Jag har i och för sig mest kört motorväg och detta drar betydligt mer än stadskörning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, en elmotor drar ju så mycket energi som den behöver i olika lägen medan en förbränningsmotor blir effektivare vid hög belastning. Därför drar en elbil väldigt lite i låg fart eller köer där en fossilbil måste stå och förbruka massa energi bara för att hålla sig vid liv.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Martinen skrev:
Du borde skämmas. ;)
Sätt dig genast i bilen och kör 100 mil :lol:
Jag körde 220 mil på mina första 3 dagar.
Imponerande låg förbrukning. Är det förbrukningen i bilen eller har du mätt hur mycket du laddat.?
Tror förbrukningen beror mest på hur fort du kört.
Om du mest kört i stan, så drar den betydligt mindre än om man ligger och bränner på motorvägen.
Jag har kör 1500 mil, men ligger på ett snitt av 2.15 kWh per mil. Jag har i och för sig mest kört motorväg och detta drar betydligt mer än stadskörning.

Ja, man får verkligen skämmas i dessa sammanhang och acceptera att bli förpassad till skamvrån... :-(
Jag har drygt fem mil till jobbet, med övervikt på hårt trafikerade vägar med högsta tillåtna hastighet 70-90 km/tim vilket gör att de är svårt att komma upp i motorvägsfarter några längre stunder.
Förbrukningen är mätt i bilen. Jag har en ny elmätare liggande hemma. Tänkte koppla in den när jag väl bestämt var jag ska sätta upp laddboxen (velar om jag ska bygga en ny carport eller göra i ordning en plats i befintlig lada.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Ingen fara. Jag har bara kört 1350 på ett år...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Bild

Det verkar som att rullmotståndet står för ungefär 68 Wh/mile vilket skulle vara ungefär 42 Wh / km. Rullmotståndet är direkt proportionellt mot vikten och ej beroende av hastigheten. D.v.s. ökar du vikten med 10% vilket väl ungefär 210 kg? så ökar energin som behöver för att övervinna rullmotståndet med 4,2 Wh/km. Lägg till energiförluster i motorn etc. så kan väl säga att varje 100 kg ökad vikt innebär kanske 2,3 Wh/km. Observera att allt nog får ses som överslagsräkning så det kan säkert variera lite. På en 85D så är motorerna något effektivare och det i kombination med kanske lite bättre däck än när 85:an var helt ny så kanske vi närmar oss 2Wh/km per 100kg??

Vad gäller färgens påverkan så borde den vara minimal. Själva luftmotståndet är dock lägre i högre temperaturer vilket kan tala för att svarta bilar, åtminstone i starkt solsken, skulle kunna vara snabbare. Dock kan man nog anta att ACn får jobba hårdare vilket skulle konkurrera om batteriets resurser. Väljer man att köra med ACn avstängd kan man också tänka på att luftens tryck stiger med temperaturen varför luftens vikt i bilen borde vara något lägre. Ytterligare en faktor är så klart att både motor och batteri behöver kylning vilket ju borde vara något mindre krävande i en i övrigt sval bil... ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

matbl skrev:
Ingen fara. Jag har bara kört 1350 på ett år...
+1

Rena limbon :-)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

+46 skrev:
Ja, man får verkligen skämmas i dessa sammanhang och acceptera att bli förpassad till skamvrån... :-(
Nej du Är förlåten för du har så fin bil. Tror du är långt ifrån den som kör minst.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Franz skrev:
Bild

Det verkar som att rullmotståndet står för ungefär 68 Wh/mile vilket skulle vara ungefär 42 Wh / km. Rullmotståndet är direkt proportionellt mot vikten och ej beroende av hastigheten. D.v.s. ökar du vikten med 10% vilket väl ungefär 210 kg? så ökar energin som behöver för att övervinna rullmotståndet med 4,2 Wh/km. Lägg till energiförluster i motorn etc. så kan väl säga att varje 100 kg ökad vikt innebär kanske 2,3 Wh/km. Observera att allt nog får ses som överslagsräkning så det kan säkert variera lite. På en 85D så är motorerna något effektivare och det i kombination med kanske lite bättre däck än när 85:an var helt ny så kanske vi närmar oss 2Wh/km per 100kg??

Vad gäller färgens påverkan så borde den vara minimal. Själva luftmotståndet är dock lägre i högre temperaturer vilket kan tala för att svarta bilar, åtminstone i starkt solsken, skulle kunna vara snabbare. Dock kan man nog anta att ACn får jobba hårdare vilket skulle konkurrera om batteriets resurser. Väljer man att köra med ACn avstängd kan man också tänka på att luftens tryck stiger med temperaturen varför luftens vikt i bilen borde vara något lägre. Ytterligare en faktor är så klart att både motor och batteri behöver kylning vilket ju borde vara något mindre krävande i en i övrigt sval bil... ;)
Wow, det förklarar en hel del!!
Med tanke på var de flesta milen lär hamna med min körning så låter det som MC Red också är helt rätt val, rent meteorologiskt :-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Att luftmotståndet är lägre i högre temperatur har nog inget med temperaturen på karossen att göra utan mer med hur luftens densitet varierar med temperaturen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Pontus skrev:
Att luftmotståndet är lägre i högre temperatur har nog inget med temperaturen på karossen att göra utan mer med hur luftens densitet varierar med temperaturen.
Helt rätt!
Alla som projekterar vindkraft vet hur mycket mer produktion man kan räkna hem på att placera verken i kallt klimat (norra Sverige) jämfört med att ställa verken i södra Sverige (givet att det är samma medelvind och turbulens på båda platserna).
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Japp samma när man flyger.
De bästa dagarna att flyga är riktigt kalla vinterdagar.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vill man ha högt luftmotstånd när man flyger? Drar inte det mer soppa? Eller pratar du segelflyg? Ne, segelflyg är ju bäst på sommaren...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Luftmotståndet känner man inte av så mycket men lyftkraften. Man startar på mycket er kortare sträcka. Propellern har mer luft att dra i detsamma gäller vingarna.
Även motorn får mer luft för bättre effekt.

När det gäller segelflyg så får man flyga när termiken är som bäst. Det beror väl lite på var man bor när på året det brukar va bäst. Har dålig koll på segelflyg.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Pontus skrev:
Precis. Detta jag försökte mig på att illustrera här http://tesla.sondell.biz/?p=2060
Skriv svar