OlleBack skrev:Hej! Planerar sportlovet men förra året valde vi bort Sälen pga nybörjare på det här med elbil men tänkte vi skulle försöka i år.
Tittar på abrp, räknar på 230wh/km (kanske lågt räknat med takbox?) och ser ut att gå både via Enköping och Gävle men har för mig att folk har skrivit här förrut om en del problem med just Sälen? Hur gör ni andra? Behöver man Chademo om man kan ladda vid stugan och hur är det med köer i Mora?
Någon som hyr ut?

En CHAdeMO är annars en bra investering, eliminerar all räckviddsångest när du fördubblar antalet snabbladdstationer
När jag söker enköping-Sälen via google maps så föreslås snabbaste förslaget genom Mora... så då är det ju inga problem om du laddar i Mora, då klarar du dig med enbart SuC nätverket.
Vill du istället ta rutten via ludvika- malung så är det nog CHAdeMO i Ludvika-vansbro som gäller.
Alla stugor i Sälen har motorvärmaruttag vad jag vet. Ska ni åka skidor hela dagarna så tickar bilen på ganska bra. Kör du med 7-8A - 1fas så är det väl ca 2kW.. då laddar du en 75D fullt på 1,5 dygn ifall du kom fram med tomt, eller ca 2dygn för en 100D/P100D. Då kan ni även åka ToR till backen samt plugga ur och köra runt på kvällarna i skidbyarna runt om, och ändå ha full laddning efter en skidvecka