Hur har ni råd?
Moderator: Redaktion
Jag har ju inte råd. Det är därför jag bytt till elbil.leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
Varför ska man inte ha råd?leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
Beror på hur man räknar. Tex min P85d som jag köpte tillbaka, ägaren innan hade e. Milkostnad på 33:-/mil med den värdeminskning och mil han körde.nek0 skrev:Varför ska man inte ha råd?leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
En Tesla 75D kostar 111,49kr/mil
En Superb kostar 42kr/mil
Jag kanske är dålig på att räkna men här finns det många som är mycket sämre än mig
Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Kör du privat eller förmåns-/personalbil? Är det privat så tror jag inte att du kommer ner till samma kostnad som idag. Men å andra sidan vet jag inte hur mycket du kör. Har du bil via arbetsgivaren gäller det att denne har lärt sig att räkna på TCO, snarare än hur många basbelopp bilen kostar. Har du eget företag blir det enklare att övertala chefennek0 skrev:Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?
Hur har du räknat Nek0? Mil, värdetapp etc?nek0 skrev:Varför ska man inte ha råd?leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
Jag kanske är dålig på att räkna men här finns det många som är mycket sämre än mig
Du kör för lite?:)nek0 skrev:Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Det var inte jag som räknatWilson skrev:Hur har du räknat Nek0? Mil, värdetapp etc?nek0 skrev:Varför ska man inte ha råd?leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
+1Remuz skrev:Du kör för lite?:)nek0 skrev:Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Har du ändrat dig? Helt nyligen fanns det ingen elbil som passade dig.nek0 skrev:Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Walker skrev:Har du ändrat dig? Helt nyligen fanns det ingen elbil som passade dig.nek0 skrev:Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.![]()
S har ju fortfarande ingen dragkrok.
This. Plus YOLO.jeppe_sthlm skrev:Försökte under ett par år att räkna hem en privatägd Tesla. Gick inte - kör för lite.
Ändrade strategi och utgick ifrån vad en ”vanlig” personalbil skulle kosta mig, med de avtal och villkor vi har på jobbet. Låt oss säga en V90 bensin. Kanske 5k i månaden.
Resten la jag på nöjeskontot - typ där man köper båtar, motorcyklar och andra typer av roliga fordon.
Man kan då säga att jag har konsoliderat behoven familjefraktare och nöjesfordon, vilket som en bonus innebär en pryl mindre att ta hand om.
Andra steget i strategin var att köpa en begagnad bil, dels för att förhoppningsvis ta en mindre smäll av värdeminskningen, dels för att summan inte skulle bli så läskigt stor.
Sista steget var att hitta rätt bil. Mina ovetenskapliga undersökningar visade att prisskillnaden mellan en bil med lite eller mycket utrustning var väldigt liten. AP var ett krav och garanti en stor bonus. Hittade till slut en fullutrustad bil för mer eller mindre samma summa som en basutrustad och fick ett P på köpet.
Förhoppningen är att den blir lättare att sälja på en framtida marknad när den ska stå mot splitternya basutrustade Modem 3.
Låg reggad effekt var också en stor bonus i kalkylen. Sparade 10k om året i försäkring.
Det var mitt sätt att lura mig själv. Om mina antaganden var rätt vet jag som sagt inte förrän jag sålt bilen.
Egentligen är det inte så viktigt - det tog mig iallafall över kanten för att till slut köpa en bil.