Begränsning i drivlinan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Begränsning i drivlinan

Inlägg av Pontus »

Det här har tagits upp i flera andra trådar men jag provar ändå med en ny tråd.
Jag har ännu inte helt kunnat testa detta fullt ut men känslan är ändå som följer. Att man kan få bilen att dra mer effekt vid full gas i uppförsbacke än i nedförsbacke. Detta gäller då i min 85D. Det har fått mig att fundera på hur begränsningen är satt i mjukvaran (förutsatt att den sitter i mjukvaran). Jag skulle ju gissat att den var satt till ett visst effektuttag men om mina observationer stämmer så verkar det mer som att begränsningen sitter mot en viss acceleration även om det låter otroligt. Någon som har lite mer kunskap och fakta om detta?
Killen i mecka själv videon säger ju också att alla bilar har samma drivlina hårdvarumässigt, stämmer detta verkligen med D modellerna också? Jag har för mig att man sagt att motorn till D modellerna var helt ny.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Re: Begränsning i drivlinan

Inlägg av Stefan T »

Skulle det är en max värde på frekvens ökning
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Begränsning i drivlinan

Inlägg av Pontus »

Stefan T skrev:
Skulle det är en max värde på frekvens ökning
Du menar typ hur många oktav den eller det är väl mer en linjär ökning men hur som helst så blir välökningen av frekvensen typ samma sak som accelerationen? Då skulle motorn behöva ta i mer i en uppförsbacke för att behålla samma frekvensökning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar