samma Laddbox leaf och tesla
Moderator: Redaktion
-
samma Laddbox leaf och tesla
Hej, har lagt en beställning på en nissan leaf 2018 och har en tesla sedan tidigare som jag bara laddat via trefas hemma. Då leafen inte fungerar med trefas och det tar ca 20 timmar att ladda upp den i vanligt uttag har jag bestämt mig för att skaffa en Laddbox. Frågan är bara vilken som är bäst om jag vill att den skall kunna ladda båda dessa bilarna och eventuella framtida bilar när dessa skall bytas ut?
- Musikmannen66
- Teslaägare
Re: samma Laddbox leaf och tesla
Jag kör med Teslas Wallcharger till nya Nissan Leaf och min model S och det funkar fint
Model S 75 . Svart med taklucka
-
Trodde leafen bara klarade av enfas och om det är så du kopplat wallconnectorn tappar du inte hastighet till teslan gentemot en trefas-koppling? eller är det bara att det blir en större belastning på elnätet?
Du kan koppla trefas till Wall Connectorn, när du försöker ladda Leafen kommer den då ge enfas, medan du med Teslan självklart får trefas.azkabaluplup skrev:Trodde leafen bara klarade av enfas och om det är så du kopplat wallconnectorn tappar du inte hastighet till teslan gentemot en trefas-koppling? eller är det bara att det blir en större belastning på elnätet?
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
En Tesla Wall Connector kan ställas in så att den klarar av att ladda alla bilar, inte bara Tesla. Jag har dock haft lite småstrul med min när jag försökte ladda e-Golfen. Det går oftast, men ibland hänger den sig och måste resettas. Otrevligt när det händer på natten medan man sover. Jag föredrar att ladda Golfen med Clever-boxen och Teslan men Wall Connectorn. Men det är nog inget problem att ladda en Leaf med den.
Men du får vara medveten om att Leafen inte kommer ladda så mycket snabbare bara för att du använder en laddbox, eftersom den fortfarande bara kan utnyttja en fas. Med en säkring på 16A får du alltså 3,6kW.
Men du får vara medveten om att Leafen inte kommer ladda så mycket snabbare bara för att du använder en laddbox, eftersom den fortfarande bara kan utnyttja en fas. Med en säkring på 16A får du alltså 3,6kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Jag köpte mig en från chargestorm.
Den jag har är till båda mina bilar.
En tesla och en i3:a med 3-fas laddstöd.
Den har lastbalansering, 3-fas samt app.
Lite dyr, men känns väldigt gedigen och robust.
Den har 2 fasta kablar.

Den jag har är till båda mina bilar.
En tesla och en i3:a med 3-fas laddstöd.
Den har lastbalansering, 3-fas samt app.
Lite dyr, men känns väldigt gedigen och robust.
Den har 2 fasta kablar.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Den var ju najs.
Är det den som heter eva connected? Runt 10.000kr + moms verkar den kosta. Min clever-box kostade typ 17.000kr inkl installation, och då är den varken lika snygg eller särskilt smart.
Jag funderar faktiskt på att slänga ut båda laddboxar och ersätta dem med en nåt annat som klarar lastbalansering. Teslas WC är lite skakig i funktion och hållbarhet. Men den här gillar jag.

Jag funderar faktiskt på att slänga ut båda laddboxar och ersätta dem med en nåt annat som klarar lastbalansering. Teslas WC är lite skakig i funktion och hållbarhet. Men den här gillar jag.
- Tars
- Teslaägare
Japp. Den är trevlig. Håller med om att den det bra ut och känns mer driftsäker än teslas wc. Är inne nu på byte nr 4 på 3 år.mati skrev:Den var ju najs.Är det den som heter eva connected? Runt 10.000kr + moms verkar den kosta. Min clever-box kostade typ 17.000kr inkl installation, och då är den varken lika snygg eller särskilt smart.
Kruxet är att den är dyrare än så.
24.000 ex moms.....
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

- Tars
- Teslaägare
Trevlig app, men något är galet då jag bara får ut 3kw

Aha, ja det var dyrt. Men ändå. Jag gillar lastbalanseringsgrejen med huset. Kan den även kolla vad solcellerna levererar och på så vis skruva upp laddeffekten tro? Eller får man meka lite själv kanske? Det står att den snackar modbus. Det är nu fenomenalt underbart för det gör min växelriktare också. Jag har redan gjort en liten men ack så livsviktig applikation som läser av växelriktaren varje sekund. På så vis missar jag ingenting när det gäller solelsproduktion.Tars skrev:Japp. Den är trevlig. Håller med om att den det bra ut och känns mer driftsäker än teslas wc. Är inne nu på byte nr 4 på 3 år.mati skrev:Den var ju najs.Är det den som heter eva connected? Runt 10.000kr + moms verkar den kosta. Min clever-box kostade typ 17.000kr inkl installation, och då är den varken lika snygg eller särskilt smart.
24.000 ex moms.....
Men om jag vet vad huset drar och vad solcellerna ger så kan jag ju teoretiskt superoptimera laddströmmen till bilarna.

Jag skulle kika på en Zappi
http://försäljning.orustengineering.se/ ... duct_id=60
Den har lastbalansering, men är bara enfas.
Sen skulle jag köpa en Tesla WC som jag skulle kopla in på 2 faser.
Zappin skall komma med en 3-fas variant snart
http://försäljning.orustengineering.se/ ... duct_id=60
Den har lastbalansering, men är bara enfas.
Sen skulle jag köpa en Tesla WC som jag skulle kopla in på 2 faser.
Zappin skall komma med en 3-fas variant snart
- Tars
- Teslaägare
Inte en susning, tror inte det då jag inte ser några sådana inställningar.mati skrev:Aha, ja det var dyrt. Men ändå. Jag gillar lastbalanseringsgrejen med huset. Kan den även kolla vad solcellerna levererar och på så vis skruva upp laddeffekten tro? Eller får man meka lite själv kanske? Det står att den snackar modbus. Det är nu fenomenalt underbart för det gör min växelriktare också. Jag har redan gjort en liten men ack så livsviktig applikation som läser av växelriktaren varje sekund. På så vis missar jag ingenting när det gäller solelsproduktion.Tars skrev:Japp. Den är trevlig. Håller med om att den det bra ut och känns mer driftsäker än teslas wc. Är inne nu på byte nr 4 på 3 år.mati skrev:Den var ju najs.Är det den som heter eva connected? Runt 10.000kr + moms verkar den kosta. Min clever-box kostade typ 17.000kr inkl installation, och då är den varken lika snygg eller särskilt smart.
24.000 ex moms.....
Men om jag vet vad huset drar och vad solcellerna ger så kan jag ju teoretiskt superoptimera laddströmmen till bilarna.![]()
Har inte solceller installerat än men det kommer.

- Tars
- Teslaägare
Clevers laddare håller jag med om att den är ful.

Och den klickar med en massa relän och låter och har sig när den drar igång. Och så verkar den i bland bryta strömmen lite slumpmässigt. Golfen skriker då via appen att strömmen är borta, och när man går ut och tittar så laddar den som vanligt. Lite konstigt beteende. Boxen kanske bootar om ibland eller nåt.Tars skrev:Clevers laddare håller jag med om att den är ful.
Sen förstår jag inte på vilket sätt den ska vara uppkopplad, för det säger de att den är. Men jag har ingen tillgång till den direkt eftersom den tydligen har ett eget sim-kort, men jag har heller inget konto nånstans där jag kan logga in. Det verkar som att de enda som vet hur mycket jag laddar är Clever själva. Fast elen är ju inte deras. Jag har en annan elleverantör. Vad har de med det att göra då? Jag gillar inte riktigt att bli övervakad.
- Tars
- Teslaägare
Låter som chargestorm är något för dig.mati skrev:Och den klickar med en massa relän och låter och har sig när den drar igång. Och så verkar den i bland bryta strömmen lite slumpmässigt. Golfen skriker då via appen att strömmen är borta, och när man går ut och tittar så laddar den som vanligt. Lite konstigt beteende. Boxen kanske bootar om ibland eller nåt.Tars skrev:Clevers laddare håller jag med om att den är ful.
Sen förstår jag inte på vilket sätt den ska vara uppkopplad, för det säger de att den är. Men jag har ingen tillgång till den direkt eftersom den tydligen har ett eget sim-kort, men jag har heller inget konto nånstans där jag kan logga in. Det verkar som att de enda som vet hur mycket jag laddar är Clever själva. Fast elen är ju inte deras. Jag har en annan elleverantör. Vad har de med det att göra då? Jag gillar inte riktigt att bli övervakad.

Hur lång är kabeln/kablarna då? Bilarna står i garaget parkerade så att e-Golfen står bakom Teslan. Golfens laddlucka sitter höger bak medan Teslans sitter som bekant vänster bak. Det är alltså rätt långt emellan hur man än parkerar bilarna. Nu sitter båda laddboxarna precis bredvid respektive laddlucka. Funkar det med en enda laddbox nånstans mitt emellan?Tars skrev:Låter som chargestorm är något för dig.mati skrev:Och den klickar med en massa relän och låter och har sig när den drar igång. Och så verkar den i bland bryta strömmen lite slumpmässigt. Golfen skriker då via appen att strömmen är borta, och när man går ut och tittar så laddar den som vanligt. Lite konstigt beteende. Boxen kanske bootar om ibland eller nåt.Tars skrev:Clevers laddare håller jag med om att den är ful.
- Tars
- Teslaägare
Det kan bli knepigt.mati skrev:Hur lång är kabeln/kablarna då? Bilarna står i garaget parkerade så att e-Golfen står bakom Teslan. Golfens laddlucka sitter höger bak medan Teslans sitter som bekant vänster bak. Det är alltså rätt långt emellan hur man än parkerar bilarna. Nu sitter båda laddboxarna precis bredvid respektive laddlucka. Funkar det med en enda laddbox nånstans mitt emellan?Tars skrev:Låter som chargestorm är något för dig.mati skrev:Och den klickar med en massa relän och låter och har sig när den drar igång. Och så verkar den i bland bryta strömmen lite slumpmässigt. Golfen skriker då via appen att strömmen är borta, och när man går ut och tittar så laddar den som vanligt. Lite konstigt beteende. Boxen kanske bootar om ibland eller nåt.Tars skrev:Clevers laddare håller jag med om att den är ful.
Man kan beställa med bara uttag så får man stoppa i vilken kabel som helst för att få det att passa.
Jag backar in båda bilarna så då är det inga problem.
Men 4-5 m från laddstolpen funkar men då är den sträckt ganska mycket.

Jaja, okej. En lång lös typ2-sladd är alltså lösningen. 

- Tars
- Teslaägare
Helt korrekt.mati skrev:Jaja, okej. En lång lös typ2-sladd är alltså lösningen.

Vill lägg in ett tips för evsolutions box Accelev som kan slår ihop två faser till en. Alltså 32A 1-fas men belastar bara faserna med 16A, riktigt bra om man inte vill höja sina säkringar. Vi har beställt en men har inte fått den eller bilen (Nissan Leaf 2018) ännu 

Model Y - Long range - Quicksilver