Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll
Moderator: Redaktion
Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll
Det är man skulle haft möjlighet att aktivera alla kamror så man kanske kunde identifiera typer.
Eller om alla bovar hade nummerskylt, typ Björnligan? Fast dom är ju maskerade ... hmm 

Det hade varit en extremt bra funktion om kamerorna gick igång när larmet går. Nån som kan tipsa Elon?
Det tycker jag verkar vara ett bra förslag. Eller så kan de ha pingvinkostym kanske?Lessmog skrev:Eller om alla bovar hade nummerskylt, typ Björnligan? Fast dom är ju maskerade ... hmm
Men för i helvete:
- hur många var de?
- har Du något kännetecken/signalement?
- var de mekanikerklädda?
- verkade de vana/slipade?
- hur många var de?
- har Du något kännetecken/signalement?
- var de mekanikerklädda?
- verkade de vana/slipade?
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Jag, Mati och Esmir är ju "nysvenskar".
Mati och Esmir har ju var sin Tesla, så dem är ju misstänkta.
Jag har ingen Tesla men kanske vill jag ha snabba pengar
så att jag kan köpa en Tesla.
Hade jag varit "gammalsvensk" hade jag hållit ett öga på oss tre

Ni tre har ett öga på er!nek0 skrev:Jag, Mati och Esmir är ju "nysvenskar".

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Det är bara att envarsgripa tjuvarna. Sätter de sig i motvärn och hotar är det till att eskalera. Tar han fram kniv kan du skjuta omedelbart. Det är dags att sätta hårt mot hårt.Jerker skrev:Samhällets bottenskrap.![]()
Bra gjort! Såna här måste få möta motstånd annars blir de bara allt fräckare.
Sedan gäller roslagsregler: SGT!
Vad är det för mes-fasoner att tveka att omedelbart konfrontera tjuvarna. Försäkringspremierna kommer gå sky-rocket om vi inte gör vad vi kan!
Var finns låsmuttrar att köpa? Gummiverkstan i Danderyd kunde inte få fram något!
Hälsningar
Lars
Lars
Jag håller med lem. Att inte ingripa innebär ju inget annat än att bovarna får obehindrat fortsätta som de vill. Ingen annan kommer ju att stoppa dem annars. Tyvärr måste man agera om man vill försvara sin egendom och ytterst sig själv. Man måste åtminstone göra det så besvärligt som möjligt för aspacket. Och om man av begripliga skäl inte törs att ta till våld så får man väl gapa och skrika och hitta på nåt. Att kasta stövlar tycker jag är både kreativt och tydligen rätt effektivt.
Som sagt, jag hade gjort det enkelt för mig och bara släppt ut mina två schäferhundar. Och så hade jag stått och applåderat medan fanskapet blir av med sin manlighet. Jag vet att jag i princip kan sättas dit för det. Men den risken får jag väl ta då. Jag kan ju alltid hävda att tjuvarna råkade ramla in i munnen på hundarna när de sprang iväg.

Som sagt, jag hade gjort det enkelt för mig och bara släppt ut mina två schäferhundar. Och så hade jag stått och applåderat medan fanskapet blir av med sin manlighet. Jag vet att jag i princip kan sättas dit för det. Men den risken får jag väl ta då. Jag kan ju alltid hävda att tjuvarna råkade ramla in i munnen på hundarna när de sprang iväg.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tyvärr så får man inte som privatperson ”gripa” och hålla kvar personer som begår brott om straffet för brottet inte är fängelse.lem skrev:Det är bara att envarsgripa tjuvarna. Sätter de sig i motvärn och hotar är det till att eskalera. Tar han fram kniv kan du skjuta omedelbart. Det är dags att sätta hårt mot hårt.Jerker skrev:Samhällets bottenskrap.![]()
Det var ju någon som gjorde just det och det slutade med att tjuvarna är släppta och den som ingrep är anklagad för kidnappning.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fängelse måste finnas på straffskalan. Och det finns det för stöld.JonasH skrev:Tyvärr så får man inte som privatperson ”gripa” och hålla kvar personer som begår brott om straffet för brottet inte är fängelse.lem skrev:Det är bara att envarsgripa tjuvarna. Sätter de sig i motvärn och hotar är det till att eskalera. Tar han fram kniv kan du skjuta omedelbart. Det är dags att sätta hårt mot hårt.Jerker skrev:Samhällets bottenskrap.![]()
Det var ju någon som gjorde just det och det slutade med att tjuvarna är släppta och den som ingrep är anklagad för kidnappning.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
-
Svarar lite snabbt nu och lite längre senare.
2 svenska ungdomar runt 20år.
2 svenska ungdomar runt 20år.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Plot twist deluxe!
Nu blev det tyst på alla smygrasister
Det var tacojonas och bingofredda som skulle tjäna snabba cash och failade totalt.
Nog med internet för idag
Nu blev det tyst på alla smygrasister

Det var tacojonas och bingofredda som skulle tjäna snabba cash och failade totalt.
Nog med internet för idag

-
- elbilist
Struntprat.JonasH skrev:Tyvärr så får man inte som privatperson ”gripa” och hålla kvar personer som begår brott om straffet för brottet inte är fängelse.
Som privatperson, eller "envar" det heter juridiskt har man rätt att på egen hand gripa en person om fängelse kan följa. Kravet är att ingripandet sker under tiden brottet pågås eller när gärningsmannen är på väg från platsen. (Rättegångsbalken 24 kap. 7§ 2st.)
Stöld har två års fängelse i straffskalan. (Brottsbalken 8 kap. 1§)
I det här fallet är det således helt uppenbart att en privatperson får ingripa. Med undantag för några få brott så har i stort sett alla brotten i brottsbalken fängelse i straffskalan. OM det sedan är värt att ingripa själv med fara för sitt liv för att försvara materiella ting som ersätts av försäkringen är en annan sak, och får bedömas av enskild. Att du hört om någon som blivit anmäld/misstänkt för olaga frihetsberövande beror till 100% på något annat. Att man envarsgripit fel person eller att gripandet skett vid ett senare tillfälle än brottet.
Vi har grannsamverkan här i området. I samband med när det startades blev vi informerade av polisen vad man fick göra och vad man inte fick göra.
Man får hålla fast tjuven men bara under en skälig tid. Och man får inte använda onödigt våld, vad nu det betyder. Om inte polisen kommer, vilket de enligt egen utsago troligtvis inte gör, så måste man släppa tjuven igen. Men man får be tjuven om legitimation. Ja, det sa polisen faktiskt. Jag trodde att det var ett skämt, men han menade allvar.
Man får inte som jag är inne på släppa ut sina hundar. Det räcker till och med att hundarna finns inomhus, och tjuvarna bryter in sig ändå, att man kan åka dit för vållande till annans kroppskada eller liknande. Vilket är helt befängt. Samtidigt sa polisen till mig att "olyckor kan ju alltid hända".
Man får hålla fast tjuven men bara under en skälig tid. Och man får inte använda onödigt våld, vad nu det betyder. Om inte polisen kommer, vilket de enligt egen utsago troligtvis inte gör, så måste man släppa tjuven igen. Men man får be tjuven om legitimation. Ja, det sa polisen faktiskt. Jag trodde att det var ett skämt, men han menade allvar.
Man får inte som jag är inne på släppa ut sina hundar. Det räcker till och med att hundarna finns inomhus, och tjuvarna bryter in sig ändå, att man kan åka dit för vållande till annans kroppskada eller liknande. Vilket är helt befängt. Samtidigt sa polisen till mig att "olyckor kan ju alltid hända".
Det senare beror väl på att ägaren har strikt ansvar för sina hundar, det spelar ingen roll om dina hundar biter armen av en potentiell tjuv eller om du själv gör det. Du är ansvarig i båda fallen. Men hjälper det om man har skyltar som varnar för hund t ex?
Sedan är ju inte det något som hindrar att den potentiella tjuven åtalas för försök till stöld. Två kan faktiskt anses ha fel i en situation.
Sedan är ju inte det något som hindrar att den potentiella tjuven åtalas för försök till stöld. Två kan faktiskt anses ha fel i en situation.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det stämmer. Det är alltid hundägarens fel när hundarna orsakar skada. Det är faktiskt en väldigt konstig regel som mig veterligen bara finns i Sverige. Det gäller bara hundar. Inga andra djur. Det går så långt att om jag är ute med mina hundar som alltid är kopplade, och så kommer det en lös hund som angriper mig och/eller mina hundar, men de råkar vara snabbare och försvarar mig/sig själv så att den andra hunden blir skadad, då är det ändå mitt fel. Just eftersom skadan orsakades av mina hundar. Det spelar ingen roll om den andra hunden var lös och ägaren inte i närheten. Det är likadant om det kommer en inbrottstjuv in i mitt hus. Så fort han får minsta lilla repa nånstans pga hundarna är det jag som åker dit. Det är nog mindre allvarligt om det är jag själv som biter tjuven för då är det i självförsvar. Men om hundarma biter är det aldrig det.bylund skrev:Det senare beror väl på att ägaren har strikt ansvar för sina hundar, det spelar ingen roll om dina hundar biter armen av en potentiell tjuv eller om du själv gör det. Du är ansvarig i båda fallen. Men hjälper det om man har skyltar som varnar för hund t ex?
Om det hjälper med en skylt vid ingången hjälper finns det delade uppfattningar om. Troligen hjälper det inte. Man har skylten i så fall inte för att slippa ansvar utan för att en potentiell tjuv begriper att han kan bli biten. Det är ju ändå så att bovarna oftast inte väljer ett hus där de vet att det finns en hund.
Jag levde i den tron jag med men jag läste om hur några privatpersoner tagit bränsletjuvar på bar gärning och åkt dit för att de hade låst fast dem med buntband för att ha kontroll på dem under tiden de väntade på polisen._Kristian_ skrev:Struntprat.JonasH skrev:Tyvärr så får man inte som privatperson ”gripa” och hålla kvar personer som begår brott om straffet för brottet inte är fängelse.
Som privatperson, eller "envar" det heter juridiskt har man rätt att på egen hand gripa en person om fängelse kan följa. Kravet är att ingripandet sker under tiden brottet pågås eller när gärningsmannen är på väg från platsen. (Rättegångsbalken 24 kap. 7§ 2st.)
Stöld har två års fängelse i straffskalan. (Brottsbalken 8 kap. 1§)
I det här fallet är det således helt uppenbart att en privatperson får ingripa. Med undantag för några få brott så har i stort sett alla brotten i brottsbalken fängelse i straffskalan. OM det sedan är värt att ingripa själv med fara för sitt liv för att försvara materiella ting som ersätts av försäkringen är en annan sak, och får bedömas av enskild. Att du hört om någon som blivit anmäld/misstänkt för olaga frihetsberövande beror till 100% på något annat. Att man envarsgripit fel person eller att gripandet skett vid ett senare tillfälle än brottet.
Stöld av bränsle kanske inte har fängelse med på straffskalan...
http://mobil.affarsliv.com/nyheter/tog- ... 73837.aspx
TMS LR UltraRed, FSD
Som jag förstod det.
I det fallet ”tog de tjuven” senare när han återkom för att hämta ”sin bil”.
Dvs det anses inte vara ”i direkt samband med att brottet begås”.
I det fallet ”tog de tjuven” senare när han återkom för att hämta ”sin bil”.
Dvs det anses inte vara ”i direkt samband med att brottet begås”.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
-
- elbilist
JonasH skrev:Jag levde i den tron jag med men jag läste om hur några privatpersoner tagit bränsletjuvar på bar gärning och åkt dit för att de hade låst fast dem med buntband för att ha kontroll på dem under tiden de väntade på polisen.
Stöld av bränsle kanske inte har fängelse med på straffskalan...
http://mobil.affarsliv.com/nyheter/tog- ... 73837.aspx
"låst fast dem med buntband"
Där har du anledningen till det olaga frihetsberövandet. Hade de bara hållt kvar tjuvarna i väntan på polisen så hade allt varit frid och fröjd.
Alla typer av stöld, oavsett vad har fängelse i straffskalan.
-
- elbilist
mati skrev:Vi har grannsamverkan här i området. I samband med när det startades blev vi informerade av polisen vad man fick göra och vad man inte fick göra.
Vad som menas med att inte använda onödigt våld innebär att du får inte får använda mer våld än vad som behövs för att hålla kvar en person i väntan på polis.
Om det du säger stämmer så måste den polismannen varit helt tappad för det ligger ingen sanning alls i det. Om du som privatperson griper en person så kommer polisen med 100% säkerhet att komma dit. Det är något de är skyldiga att göra och kan inte på något sätt ducka för det. I rättegångsbalken 24 kap. 7§ 2st. står det i den sista meningen "Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman." Anledningen till detta är att en polisman skall pröva det gripandet som en privatperson gjort. Antingen så häver polismannen på plats gripandet, eller så kvarstår det och överprövas sedan på polisstationen av ett befäl.
Vad gäller hunden och en inbrottstjuv så är man alltid ansvarig för att hunden biter någon, oavsett situation enligt Lagen om tillsyn av hundar. I en rättsprocess skulle man dock aldrig dömas till skadestånd eftersom inbrottstjuven har agerat vårdslöst och därför själv bidragit till skadan. Det förutsätter dock att ägaren inte på något sätt "bussat" hunden på tjuven.
I de flesta fall där någon åkt dit för att ha stoppat en tjuv så verkar det handla om att de sökt upp eller tagit tjuven vid ett annat tillfälle. Det måste ju var i omedelbar anslutning till brottet som ingripandet ska göras. Samma med självförsvar, det gäller bara där och då innan... så klart, men är då väldigt långt gående.
Jag uttryckte mig kanske lite fel. Jag tror att polisen menade att man måste släppa tjuven om inte polisen kommer inom rimlig tid. De kanske kommer så småningom, men det kan ta flera timmar. Och så länge får man inte hålla fast tjuven. (Och kanske inte vill heller)_Kristian_ skrev:Om det du säger stämmer så måste den polismannen varit helt tappad för det ligger ingen sanning alls i det. Om du som privatperson griper en person så kommer polisen med 100% säkerhet att komma dit. Det är något de är skyldiga att göra och kan inte på något sätt ducka för det.
Det finns ju knappt några poliser kvar här på landsbygden. De gör säkert så gott de kan, men är de t.ex. i en annan stad eller upptagna med annat så kommer de inte. De kan ju inte trolla liksom. Att de är skyldiga att komma är en sak, men verkligheten är kanske inte alltid så enkel.
Alternativt har de hotat med kniv eller använt mer våld än vad ansets nödvändigt i efterhand i samband med envarsgripandet.LarsL skrev:I de flesta fall där någon åkt dit för att ha stoppat en tjuv så verkar det handla om att de sökt upp eller tagit tjuven vid ett annat tillfälle. Det måste ju var i omedelbar anslutning till brottet som ingripandet ska göras. Samma med självförsvar, det gäller bara där och då innan... så klart, men är då väldigt långt gående.
Det finns väl ett känt fall med han som sprang ifatt tjuven som gjort inbrott i bilen, och som i samband med gripandet hotade tjuven med sin dykarkniv för att hålla tjuven lugn tills polisen kom. Det vevades i media rätt rejält när det var aktuellt.
Model Y LR.
Model S70D
- Generalbogge
- Teslaägare
Fast om du släpper tjuven i det fallet, så borde man ju bli åtalad för medhjälp. Typ skyddande av brottsling eller försvårande av utredning. Dessutom är det väl risk att man blir påhoppad. Så det hade jag aldrig gjort.mati skrev:Jag uttryckte mig kanske lite fel. Jag tror att polisen menade att man måste släppa tjuven om inte polisen kommer inom rimlig tid. De kanske kommer så småningom, men det kan ta flera timmar. Och så länge får man inte hålla fast tjuven. (Och kanske inte vill heller)_Kristian_ skrev:Om det du säger stämmer så måste den polismannen varit helt tappad för det ligger ingen sanning alls i det. Om du som privatperson griper en person så kommer polisen med 100% säkerhet att komma dit. Det är något de är skyldiga att göra och kan inte på något sätt ducka för det.
Det finns ju knappt några poliser kvar här på landsbygden. De gör säkert så gott de kan, men är de t.ex. i en annan stad eller upptagna med annat så kommer de inte. De kan ju inte trolla liksom. Att de är skyldiga att komma är en sak, men verkligheten är kanske inte alltid så enkel.