Överta leasing

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Överta leasing

Inlägg av Machris »

Om mitt företag säljer min bil till ett annat företag som ska fortsätta leasa den, är det då enklast att bara ta över min leasing och betala mellanskillnaden mellan restvärde och mitt begärda pris eller finns det någon hake?
Inget av bolagen är momspliktiga
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Överta leasing

Inlägg av Gustafsson »

Killgissar att priset måste vara marknadsmässigt. I annat fall skulle det kunna vara ett sätt att flytta rätt stora pengar för att uppnå diverse ekonomiska fördelar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Jodå. Marknadsmässigt. Det är därför det uppstår en skillnad.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Vad jag menar är att man väl kan inte sätta en godtyckligt stor skillnad för att kunna skyffla pengar mellan bolagen. Fast jag vet inte hur reglerna ser ut här. Du kan ju t.ex. inte sälja en bil allt för billigt till dig själv, men kanske kan du fritt bestämma priset till ett bolag ? Nån som vet ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Eftersom inget av företagen är momsregistrerade är det väl bara att göra en betalning för mellanskillnaden?

Dvs skillnaden mellan restskuld och marknadsvärdet. Det över/undervärde kan ju enklast ses som en tillgång/skuld hos nuvarande ägarbolag.

Den ”anställde” betalar ju samma förmånsvärde oavsett vilket bolag som äger bilen.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Leo skrev:
Eftersom inget av företagen är momsregistrerade är det väl bara att göra en betalning för mellanskillnaden?

Dvs skillnaden mellan restskuld och marknadsvärdet. Det över/undervärde kan ju enklast ses som en tillgång/skuld hos nuvarande ägarbolag.

Den ”anställde” betalar ju samma förmånsvärde oavsett vilket bolag som äger bilen.
Jodå den delen förstår jag, men ponera att ett av företagen (som du eller någon nära) kanske också äger har lite för mycket likviditet (bilköparbolaget), medan det andra har motsatt problem och inte har pengar till t.ex. aktieutdelningen. Då är det ju intressant att sälja "för" dyrt för att ha råd till den, eller cyklar jag här ?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Jag spekulerar lite nu.

Är det inte ”dina” bolag eller någon närstående så kanske det kan anses som ok. Då det oftast inte anses ”olagligt” att göra dåliga affärer där man själv eller närstående inte har några intressen att vinna eller förlora på det ;-) Man ska dock akta sig för att gynna ”kompisar” tex misstänker jag. Vill man däremot bli av med bilen snabbt, sätter ut den ”för billigt” på Blocket och säljer till en främmande människa så har nog egentligen Skatteverket inga synpunkter.

Har du, eller någon närstående något att ”vinna” på det (skattemässigt, likviditetsmässigt osv) så är det dock med högsta sannolikhet inte tillåtet. Dvs du kan inte sälja det ”för dyrt” som du beskriver, korrekt marknadspris gäller. Är det ett AB finns det ju tex tydliga skrivningar kring att man som ägare inte får ”låna pengar” ur sitt AB ÄVEN om det sker till marknadsmässiga villkor. Har dock ingen aning om det skulle kunna påverka det här.

Som du beskriver det skulle en försäljning (till marknadspris vid transaktionstidpunkten) frigöra ett eventuellt ”övervärde” som finns i bilen just då. Därigenom ökas lönsamheten och likviditeten i det bolag som säljer bilen. Vilket skulle kunna möjliggöra utdelning (om utdelningsutrymme finns eller skapas) om det är så du tänker. Dock kan ju ”utdelning” sparas tills senare år så du tidigarelägger ju mest utdelningen. Dock flyttas ju nu risken för framtida värdeminskning över till det andra bolaget som får ta ”smällen”. Där det också är det bolaget som nu tillhandahåller en tjänstebil till dig?

Frågan Skatteverket kanske gör då är varför det här ”andra bolaget” ger DIG tjänstebil? Är du anställd och utför någon slags tjänst som ger rätt till lön osv? Eller är det någon redan anställd i det bolaget som kommer att ha den som tjänstebil framöver istället?

Finns många fall där konsulter/privatläkare osv försökt hävda att ”frun” är anställd för att sköta adminstrationen tex. Han tar lägre lön (=under brytpunkt tex...) hon får lön (=under brytpunkt..) och vips betalas ingen ”statlig skatt”. Såna upplägg godkänns vid granskning bara om hon kan bevisas verkligen ha utfört arbete i den omfattningen som anges OCH hennes lön varit marknadsmässig för den typen av jobb. Så det skulle kunna vara sån logik som ställer till det för dig.

Så om du har flera bolag. Med olika likviditet, skattesituation osv OCH gör transaktionen till ett korrekt ”marknadsvärde så är det nog troligtvis inget som hindrar. Dock kan ju andra regler omkring tjänstebilar osv påverka. (Tror dock reglerna omkring minsta tillåtna tjänstemil berör rätten till momslyft tex vilket inte var aktuellt för er)

Har tex ”svärfar” sålt ett bolag och har hög likviditet kan det också vara att han har vetksamheten i ”vila i 5år” för att kunna få ut allt framöver till lägre skatt. Då kan de förutsättningarna kanske äventyras om en ”tjänstebil” plötsligt köps in i bolaget där ingen verksamhet får bedrivas.

Att ”dribbla” med tjänstebilen, liksom med mat och kläder är just såna saker som Skatteverket är extra observanta på och har väldigt mycket regler omkring.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar