100W/km i 79km/h Kolmården -> Tystberga

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

100W/km i 79km/h Kolmården -> Tystberga

Inlägg av deffe »

"Roade" mig med att snålköra från Kolmården med fullastad bil (2 barn+2vuxna) samt lite ströpackning. Spotify dunkandes valfria barnvisor, blev riktigt imponerad av förbrukningen 100W/km i 79km/h(bakom lastbil 5ans avstånd) en kort stund. När jag sedan låg i 85-88km/h så hade jag ca 110W/km, lade mig bakom en lastbil även då med 5ans avstånd.

Hade rangemode på och orsaken till att jag gjorde detta var för att jag inte orkade stanna o ladda på någon långsam station påvägen utan ville till en supercharger.

Jag har för övrigt 20" fälgar, och det är inget världsrekord det vi uppnådde, men det var aldrig syftet; jag blev däremot imponerad att det går att ha så låg förbrukning bara genom att slököra lite. När det bara var någon mil kvar och jag hade 4% batteri kvar så vågade jag öka till 105-110. Troligen tog resan 5-7min längre men jag slapp svänga av och mecka med laddsladdar o skit. Startade med 15% från kolmården och kom fram med 2% till tystberga och då tog vi den långa vägen direkt ut till motorvägen.

För övrigt brukar jag snitta 195-200W/km när jag ligger i 110km/h vilket verkar vara 20W lägre än dom flesta här inne. Jag åker i 98% av fallen med AP2 påslagen.

När jag åker i 120 snittar jag däremot 220-230 samt vid 140 då förbrukar jag ganska mycket mer, runt 260-270 i snitt.

Kul bilar iaf, en liten hyllning. Kan nog lätt komma 70mil utan att egentligen anstränga sig, bara lägga sig i 100 knyck bakom någon dragbil samt stänga av radio samt på med rangemode? Peppad att testa någon gång :)
20180930_135034.jpg
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Re: 100W/km i 79km/h Kolmården -> Tystberga

Inlägg av jeppe_sthlm »

Oj - det var sjukt lågt! Är det S100D?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare

Inlägg av Hedman »

Grymt varit nere som lägst under 160w/km.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Medvind
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jaså, var du också på Kolmården i helgen? Jag slog nästan rekord åt andra hållet på vägen därifrån. På grund av ösregnet så var vi uppe i över 400 Wh/km på 50 km-snittet ett tag på motorvägen söderut. Jag lämnade Vildmarkshotellet med 100 kWh i batteriet och kom fram till Ulricehamn SuC med 11 km typical range kvar - och det är alltså 24 mil! :mrgreen: Varför laddade du inte på plats förresten, de har ju massvis med laddare på Kolmården. Var det fullt?

P.S. Viktigt meddelande till allmänheten: Wildfire är sinnessjuk. Rent av bättre än P100D. Åk den!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

danni skrev:
Jaså, var du också på Kolmården i helgen? Jag slog nästan rekord åt andra hållet på vägen därifrån. På grund av ösregnet så var vi uppe i över 400 Wh/km på 50 km-snittet ett tag på motorvägen söderut. Jag lämnade Vildmarkshotellet med 100 kWh i batteriet och kom fram till Ulricehamn SuC med 11 km typical range kvar - och det är alltså 24 mil! :mrgreen: Varför laddade du inte på plats förresten, de har ju massvis med laddare på Kolmården. Var det fullt?

P.S. Viktigt meddelande till allmänheten: Wildfire är sinnessjuk. Rent av bättre än P100D. Åk den!
Jajemen! Vi åkte o köpte ett årskort till familjen som så många andra gör den dagen(halva priset).

Alla laddplatser var upptagna och jag hade lote på känn att 15% skulle räcka :)

400W har jag haft några gånger på vintern när det varit halv storm och man kört på tok för fort för förhållandena.

Ska fråga polarn om ham vill ta en sväbg med målet att hålla ca 130W. Lite udda eftersom jag kommer från att ha ägt sportbilar o alltid i sann fjortisanda stå o gasa vid rödljusen till nu 100% eco driving :->

400w låter saftigt, måste varit wildefire som stt kvar i benen
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Lite annan vinkel på förbrukning.
Från första april till sista september drog min P85D 200 wh/ km. April startade med högre förbrukning. Så har det sjunkit under 200, ackumulerat fram till september då det stigit igen. 200 alltså på ett halvår. Nollställde idag.
Nu, med våta vägbanor, värmare och kallt batteri drar det nog iväg uppåt. Jag snålkör inte direkt. Man kostar ju inte på sig en P-modell för inte men så höga hastigheter handlar det inte om. 19".
Det är roligt att ha lita koll på vad som händer.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

deffe skrev:
danni skrev:

Jajemen! Vi åkte o köpte ett årskort till familjen som så många andra gör den dagen(halva priset).

Alla laddplatser var upptagna och jag hade lote på känn att 15% skulle räcka :)

400W har jag haft några gånger på vintern när det varit halv storm och man kört på tok för fort för förhållandena.

Ska fråga polarn om ham vill ta en sväbg med målet att hålla ca 130W. Lite udda eftersom jag kommer från att ha ägt sportbilar o alltid i sann fjortisanda stå o gasa vid rödljusen till nu 100% eco driving :->

400w låter saftigt, måste varit wildefire som stt kvar i benen
Det är alltid Wildfire när jag kör! ;) Nejdå, men det är många faktorer. X drar mycket mer än S. P drar mycket mer än icke-P. 22" drar myyyyyycket mer än 20". Regn och rusk drar mycket mer än torrt. 140-150 km/h drar myyyyyyycket mer än 110 km/h. Så allt liksom spelade tillsammans för att skapa en sjuk förbrukning. När vi körde en "vanlig" X 100D med 20" på Autobahn i 160 km/h med bra väder drog den bra mycket mindre, typ 300 Wh/km och ännu lägre.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar