Parkera en Twizzy i Stockholms innerstad. Knep?
Moderator: Redaktion
Parkera en Twizzy i Stockholms innerstad. Knep?
Efter att ha provat på kollektiv pendling in till jobbet så konstaterar jag att det inte är för mig. En Twizzy hade varit perfekt, men man verkar ju inte få ställa den på vanlig MC-parkering. Vad har ni för tips/knep att dela med er av, tex runt Stureplan?
Re: Parkera en Twizzy i Stockholms innerstad. Knep?
Funkar det med en elvespa för dig istället? Kanske inte är optimalt på vintern?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Varför inte ställa på en bilparkering? MC-parkering kostar väl 20kr/h ändå?
Inte helt insatt men kan vara värt att kolla på då reglerna ändrades i somras: https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fr ... Stockholm/
Inte helt insatt men kan vara värt att kolla på då reglerna ändrades i somras: https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fr ... Stockholm/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
5-10:-/h beroende på område. Bil kostar 26:-/h.dd88 skrev:Varför inte ställa på en bilparkering? MC-parkering kostar väl 20kr/h ändå?
Twizzyn har ju tak - det lockar mer. 13-14km på moppe i snöstorm lockar inte alls.MangeT skrev:Funkar det med en elvespa för dig istället? Kanske inte är optimalt på vintern?
Zbee från svenska Clean Motion då? Det är TukTuk-liknande moped med tak och plats för tre personer. Kan reggas på de olika klasserna.
Enligt Bzzt som använder den som taxi i Sthlm så ska de även köras på vintern.
Vet inte vad parkeringsreglerna säger om moped.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Vill du köra den på E4?erkap skrev:Zbee från svenska Clean Motion då? Det är TukTuk-liknande moped med tak och plats för tre personer. Kan reggas på de olika klasserna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Jag förstår inte, den här ju inte självstängande laddluckadstr skrev:Efter att ha provat på kollektiv pendling in till jobbet så konstaterar jag att det inte är för mig. En Twizzy hade varit perfekt, men man verkar ju inte få ställa den på vanlig MC-parkering. Vad har ni för tips/knep att dela med er av, tex runt Stureplan?

Jag flyttade ändå till USA för att kunna få en bil med självstängande laddlucka och du tänker bara ge upp?
Tjata lite på arbetsgivaren om en garageplats. Det finns väl en del inte allt för långt bort till hyfsat rimliga priser?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
"Hyfsat rimliga" är ju verkligen en definitionsfråga. Men parkeringshus vid Stureplan är allt annat än billigt IMOPontus skrev:Jag förstår inte, den här ju inte självstängande laddluckadstr skrev:Efter att ha provat på kollektiv pendling in till jobbet så konstaterar jag att det inte är för mig. En Twizzy hade varit perfekt, men man verkar ju inte få ställa den på vanlig MC-parkering. Vad har ni för tips/knep att dela med er av, tex runt Stureplan?![]()
Jag flyttade ändå till USA för att kunna få en bil med självstängande laddlucka och du tänker bara ge upp?
Tjata lite på arbetsgivaren om en garageplats. Det finns väl en del inte allt för långt bort till hyfsat rimliga priser?

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
De har fixat det nu. Tidigare var det ett syftningsfel i en paragraf som sa att tvåhjuliga motorcyklar och mopeder utan sidvagn fick parkeras. Nu är det uttryckligen bara tvåhjulingar som tilläggstavlan med en bild på motorcykel avser.erkap skrev:Zbee från svenska Clean Motion då? Det är TukTuk-liknande moped med tak och plats för tre personer. Kan reggas på de olika klasserna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Legato skrev:"Hyfsat rimliga" är ju verkligen en definitionsfråga. Men parkeringshus vid Stureplan är allt annat än billigt IMOPontus skrev:Jag förstår inte, den här ju inte självstängande laddluckadstr skrev:Efter att ha provat på kollektiv pendling in till jobbet så konstaterar jag att det inte är för mig. En Twizzy hade varit perfekt, men man verkar ju inte få ställa den på vanlig MC-parkering. Vad har ni för tips/knep att dela med er av, tex runt Stureplan?![]()
Jag är verkligen ingen export på vare sig Stockholm eller Östermalm men nån gång har jag ställt mig uppe längs Valhallavägen. Iofs är det väl 10 minuters promenad och antagligen är det inte heller gratis eller lätt att få plats på vardagar. Jag har bara stått där lördag-söndag.
När jag så hyfsat rimliga så tänkte jag på att jag någon gång stod i ett garage på Birger Jarlsgatan och det inte kostade så mycket som jag trodde att det skulle göra. Men vid lite eftertanke så var detta en vardags kväll vilket kanske inte är samma sak.
Kommer inte ihåg siffrorna men jag vart i varje fall överraskad positivt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Twizzy är ju en bil per definition, så det är väl bara att betala P eller knö in den mellan två parkerade bilar och se vad som händer. Eller ställ den under svampen och sätt en reklamskylt för Bentley på den så godtar de marknadsliberala östermalmarna placeringen utan knot. 

Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Den är en fyrhjulig mc eller moped, beroende på variant.Kriper skrev:Twizzy är ju en bil per definition, så det är väl bara att betala P eller knö in den mellan två parkerade bilar och se vad som händer. Eller ställ den under svampen och sätt en reklamskylt för Bentley på den så godtar de marknadsliberala östermalmarna placeringen utan knot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Twizzyn måste betala samma p-avgift som bilar. Om du kan tänka dig att gå från området Engelbrektsgatan/Karlavägen är det enkelt att hitta parkeringsplats om du kör in på morgonen, ju tidigare desto enklare. Det är särskilt enkelt att hitta plats om man parkerar på en gata som just haft städnatt. Kommer man runt 06.30 är den gata som just haft p-förbud pga av städning i princip tom. Från Engelbrektsgatan och uppgår kostar det "bara" 15 kr/timmen. Hittar du något bättre och billigare sätt att parkera få du gärna hojta till för jag skulle också vilja köra Twizzy in till stan. Tycker dock att det blir för dyrt att betala drygt 3000 kr/mån för att parkera på gatan. Nu kör jag Niu elmoped. Går utmärkt än så länge men börjar bli lite kallt
Model Y Long Range
Varför köa på E4an när man kan ta cykelbanan?Pontus skrev:Vill du köra den på E4?erkap skrev:Zbee från svenska Clean Motion då? Det är TukTuk-liknande moped med tak och plats för tre personer. Kan reggas på de olika klasserna.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Endast moped klass 2-versionen, som bara toppar 25 km/h. Lite långsamt för de flesta.erkap skrev:Varför köa på E4an när man kan ta cykelbanan?Pontus skrev:Vill du köra den på E4?erkap skrev:Zbee från svenska Clean Motion då? Det är TukTuk-liknande moped med tak och plats för tre personer. Kan reggas på de olika klasserna.
Elbilist sedan 2014
Nej nej - Teslan blir kvar. Ska väl boka service snart. Då ska jag ännu en gång påpeka att jag saknar saker från leveransen för 3.5 år sedan. Snart är det 4 år sen Elon stod och lovade.... nej, nu spårar tråden ur.Pontus skrev:Jag förstår inte, den här ju inte självstängande laddlucka![]()
Jag har börjat som konsult igen - så jag kommer nog inte sitta still på samma ställe. De handfull kunder som jag tangerat den här veckan har alla suttit i innerstan. Drömmen vore ju ett gigg i Kista (gångavstånd från Helenelund), men tills det infaller så måste jag skaffa mig ett hållbart pendlingssätt. Varannan vecka så inkluderar det lämning/hämtning på skola i Silverdal, så där hade en Twizzy varit perfekt.
Parkeringskostnaden är sekundär - frustrationen att man kör in till stan på 20 minuter, men får ägna 25 minuter åt att leta parkering är större. (kommer få ett eget kapitel i min kommande bok om mina i-landsproblem).
Det mest praktiska just nu verkar vara en el-moppe, klass 2.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Mitt överlägset bästa favvo-ställe att parkera på helger/kvällar iaf!Verdi skrev:Legato skrev:"Hyfsat rimliga" är ju verkligen en definitionsfråga. Men parkeringshus vid Stureplan är allt annat än billigt IMOPontus skrev:Jag förstår inte, den här ju inte självstängande laddluckadstr skrev:Efter att ha provat på kollektiv pendling in till jobbet så konstaterar jag att det inte är för mig. En Twizzy hade varit perfekt, men man verkar ju inte få ställa den på vanlig MC-parkering. Vad har ni för tips/knep att dela med er av, tex runt Stureplan?![]()
Jag är verkligen ingen export på vare sig Stockholm eller Östermalm men nån gång har jag ställt mig uppe längs Valhallavägen. Iofs är det väl 10 minuters promenad och antagligen är det inte heller gratis eller lätt att få plats på vardagar. Jag har bara stått där lördag-söndag.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jobbar man inne i stan i Sthlm och bor upptill 1.5-2 mil ifrån så går det oftast fortare att cykla än att åka kommunalt eller bil om man åker i rusningstrafik. Men absolut, har man längre avstånd så är det säkert lite långsamt.Klintan skrev:Endast moped klass 2-versionen, som bara toppar 25 km/h. Lite långsamt för de flesta.erkap skrev:Varför köa på E4an när man kan ta cykelbanan?Pontus skrev:Vill du köra den på E4?erkap skrev:Zbee från svenska Clean Motion då? Det är TukTuk-liknande moped med tak och plats för tre personer. Kan reggas på de olika klasserna.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Ja, det förstår jag. Men just en Zbee som bara toppar 25 km/h måste vara plågsam att köra.erkap skrev:Jobbar man inne i stan i Sthlm och bor upptill 1.5-2 mil ifrån så går det oftast fortare att cykla än att åka kommunalt eller bil om man åker i rusningstrafik. Men absolut, har man längre avstånd så är det säkert lite långsamt.Klintan skrev:Endast moped klass 2-versionen, som bara toppar 25 km/h. Lite långsamt för de flesta.erkap skrev:Varför köa på E4an när man kan ta cykelbanan?Pontus skrev:Vill du köra den på E4?erkap skrev:Zbee från svenska Clean Motion då? Det är TukTuk-liknande moped med tak och plats för tre personer. Kan reggas på de olika klasserna.
Elbilist sedan 2014
Det är tyvärr helt olika saker...Pontus skrev:När jag så hyfsat rimliga så tänkte jag på att jag någon gång stod i ett garage på Birger Jarlsgatan och det inte kostade så mycket som jag trodde att det skulle göra. Men vid lite eftertanke så var detta en vardags kväll vilket kanske inte är samma sak.
Parkaden vid NK (dvs hyfsat nära Stureplan) tar tex:
Kvällstid
80:- för upp till 5 timmar (19-24), alltså ner till 16:-/timme
Dagtid
102:-/timme
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021