Vem köper en dieselbil idag?
Moderator: Redaktion
Vem köper en dieselbil idag?
Vem köper en dieselbil idag? -78% för VW Passat diesel på bara ett år!
Laddbara bilar ökar trots väldiga problem med leveranserna.
Trots gigantiska rabatter går det mycket dåligt att sälja dieselbilar.
VW Passat
2018 september
GTE Plugin, 363
Diesel, 176
2017 september
GTE Plugin, 330
Diesel, 787
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Tyvärr har VW väldiga leveransproblem med att få fram Passat GTE Plugin, annars skulle de sålt ännu mer.
"Biltillverkarna har hamnat i en krissituation – det är nästan ingen som kan leverera en laddhybrid med kort väntetid. Volkswagen kan inte leverera storsäljaren Passat GTE förrän i juli nästa år."
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -testerna/
VW Passat
2018 september
GTE Plugin, 363
Diesel, 176
2017 september
GTE Plugin, 330
Diesel, 787
Tyvärr har VW väldiga leveransproblem med att få fram Passat GTE Plugin, annars skulle de sålt ännu mer.
"Biltillverkarna har hamnat i en krissituation – det är nästan ingen som kan leverera en laddhybrid med kort väntetid. Volkswagen kan inte leverera storsäljaren Passat GTE förrän i juli nästa år."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Zalman3 skrev:Vem köper en dieselbil idag? -78% för VW Passat diesel på bara ett år!
VW Passat
2018 september
GTE Plugin, 363
Diesel, 176
2017 september
GTE Plugin, 330
Diesel, 787
Ja det kan man fråga sig?
Precis som artikeln säger, det är mer eller mindre en kris och situationen är ju uppkommen på grund utav att traditionella biltillverkare inte velat ställa om till elbilar.
En massa andra faktorer bidrar förstås. Men det här anade man ju redan när Dieselgate uppdagades.
Hepp!
Försöker hitta en "prisvärd" passat gte med active info display för att kunna byta ut vår audi a4 diesel som man känner tappar i värde för varje minut som går.
Inte helt lätta att få tag på dock.
Inte helt lätta att få tag på dock.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Det verkar även som flera tillverkare behöver konstruera om sina laddhybrider pga den nya WLTP-cykeln som gör att de inte lika enkelt klarar 50-gramsgränsen för bonus som tydligen finns i fler länder än Sverige. Och detta försenar ytterligare leveransförmågan.
Länk till känt tvivelaktig källa:
https://www.nyteknik.se/fordon/biljatta ... na-6933063
Länk till känt tvivelaktig källa:
https://www.nyteknik.se/fordon/biljatta ... na-6933063
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Mestmotor och nyteknik har bägge gjort jätteresearch och läst denna..
http://europe.autonews.com/article/2018 ... serAgent=1
ms 76132 "Eleamore"
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Intressant onekligen.12man skrev:Mestmotor och nyteknik har bägge gjort jätteresearch och läst denna..
Tack för länk.
Hepp!
Spaning:
På 50-60 talet gjorde amerikanska Ford en marknadsundersökning och tillverkade efter den, Ford Edsel. Den katastrofala felsatsningen har sedan använts som exempel på monumentala missbeömningar i undervisningen i marknadsföring/ekonomi på högskolor sedan dess.
Min spaning är att man om några år kommer att tala om dagens biljättars senfärdighet och felbedömning om elbilar i samma härad. Ödesdigra(?) förluster trots att man sett Tesla göra attraktiva, miljövänliga bilar sedan 2012!
På 50-60 talet gjorde amerikanska Ford en marknadsundersökning och tillverkade efter den, Ford Edsel. Den katastrofala felsatsningen har sedan använts som exempel på monumentala missbeömningar i undervisningen i marknadsföring/ekonomi på högskolor sedan dess.
Min spaning är att man om några år kommer att tala om dagens biljättars senfärdighet och felbedömning om elbilar i samma härad. Ödesdigra(?) förluster trots att man sett Tesla göra attraktiva, miljövänliga bilar sedan 2012!
Model S P85D,
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
InstämmerFoluke skrev:Spaning:
Läste just den här artikeln. Det blir allt tydligare att det nog blir så?
Kanske redan nu!?
https://insideevs.com/tesla-biggest-edge-software/
Vad är då bilskatten för en bensinbil.
Exempel:
Ford Kuga 2018
Bensin 1.5T EcoBoost 150hk 6-växlad manuell FWD
CO2-utsläpp 238 g/km blandad körning1
Förbrukning 7.9 L/100 km blandad körning
https://www.ford.se/kopa/nasta-steg/byg ... CMAA_VS-DJ
Årlig bilskatt 13.466 kronor
https://bilskatt.nu/fordonsskatt-enligt ... -juli-2018
Hade den varit en dieselbil med utsläpp på 238gram CO2 hade bilskatten varit på 16.798 kronor.
Exempel:
Ford Kuga 2018
https://www.ford.se/kopa/nasta-steg/byg ... CMAA_VS-DJ
Årlig bilskatt 13.466 kronor
https://bilskatt.nu/fordonsskatt-enligt ... -juli-2018
Hade den varit en dieselbil med utsläpp på 238gram CO2 hade bilskatten varit på 16.798 kronor.
En stor del av "raset" för dieselbilar (och antagligen även bensinbilar) är nog att det reggades in hur många som helst innan den nya höga skatten trädde in, vi var många som hade leverans innan datumet för ikraftträdande som absolut enda krav för att göra affär, och det visste ju handlarna som laddade upp med massor av bilar.
Men absolut, dieselmotorn är en produkt som fått alldeles för mycket positiv kritik senaste åren, jag vidhåller att de är lämpade för vissa typer av trafik men att det för 8/10 bilister finns mycket bättre alternativ.
Men absolut, dieselmotorn är en produkt som fått alldeles för mycket positiv kritik senaste åren, jag vidhåller att de är lämpade för vissa typer av trafik men att det för 8/10 bilister finns mycket bättre alternativ.
Står ju mängder med bilar runtom i hamnarna som är osålda men registrerade innan malus trädde i kraft, handlarna säljer dessa med diverse erbjudanden för att kompensera för förlorad garantitid.
Kommer nog ta några månader innan försäljningsstatistiken reflekterar verkligheten.
Kommer nog ta några månader innan försäljningsstatistiken reflekterar verkligheten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Ojdå! Ser ut som att generalagenten för Mitshubishi kommer att skratta hela vägen till banken ett tag framöver - om de lyckas få tillräckligt med bilar till Sverige.12man skrev:Mestmotor och nyteknik har bägge gjort jätteresearch och läst denna..
Vilken praktmiss av VW att inte ha någon hybrid till försäljning efter dieselgate. WLTP kan ju inte ha kommit som någon överraskning direkt.
Kanske är det här dödsstöten för hybriderna?
Om man nu behöver klämma i större batteri och ha rätt mycket dyr teknik i bilen med två motorer...och så kommer det elbilar med räckvidd på runt 40 mil för samma pengar ut på marknaden. Vem vill då ha en hybrid?
Model S Standard Range Raven
De regade in ca 20.000 fossilbilar i juni.dd88 skrev:Står ju mängder med bilar runtom i hamnarna som är osålda men registrerade innan malus trädde i kraft, handlarna säljer dessa med diverse erbjudanden för att kompensera för förlorad garantitid.
Blir allt mer panik över att få iväg dom!
Nu ska vi inte överdriva, handlarna jag har pratat med upplever snarare att bilarna inte kommer räcka till för att täcka efterfrågan i det långa loppet. Många storsäljare har redan sålt slut, lycka till att hitta en vettigt specad A4 tex.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Titta på alla premium tillverkare. Det finns ju inte ens optioner på dieseln typ... mercedes har i stort sett en 50hk att välja på såvida du inte går på amg f1 hamilton mode för 2mkr för enbart motorn.
Dieselgate e ju inte hela sanningen de borde göra en fossilgate istället å ta reda på allt med förbränning(gäller även folk som laddar elbil med kol tex).
Men själv hade jag aldrig valt en diesel just för rädslan av ”blir jag ens av med bilen?”.
Dieselgate e ju inte hela sanningen de borde göra en fossilgate istället å ta reda på allt med förbränning(gäller även folk som laddar elbil med kol tex).
Men själv hade jag aldrig valt en diesel just för rädslan av ”blir jag ens av med bilen?”.
Man ska nog inte relativisera VW fuskande, de verkar ha ett kroniskt problem i den organisationen. Synd att så många blir lurade av dem hela tiden.
Att VWAG har attitydproblem kan jag verkligen instämma i.LarsL skrev:Man ska nog inte relativisera VW fuskande, de verkar ha ett kroniskt problem i den organisationen. Synd att så många blir lurade av dem hela tiden.
Mvh ”En som går och väntar på ett giltigt COC-dokument från VWAG så jag får min bil som redan står hos ÅF”

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Sålde min diesel golf i Augusti i väntan på Leaf som förhoppningsvis kommer i November. Så skönt att blivit av med dieseln.
Jag förstår inte hur de ens kan göra en sån dålig motor till 2018. Min Golf GTI byggd 2013 hade större motor, betydligt mer effekt, mycket lägre CO2-siffror och utsläpp (och den drog 0,65/mil i 100 km/h, om någon undrar över VW:s fusksiffror).Zalman3 skrev:Exempel:
Ford Kuga 2018
Vidare tycker jag det är fånigt av tillverkare att sluta sälja hybrider bara för att de inte längre klarar en viss gräns. Kan man inte låta kunderna bestämma själva om de tycker det är värt att köpa även utan några tusen i stöd? Nu kommer väl en marginellt begagnad GTE gå upp i pris istället.
Men nu handlade ju tråden om diesel. Jag har själv undrat vem som skulle köpa en diesel idag. När det gäller ny bil så hoppas jag att det är väldigt få, men i min bekantskapskrets verkar det finnas gott om folk som kan tänka sig en begagnad dieselbil (eller en ny om den är rejält rabatterad).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Menar du officiellt eller i praktiken?Verdi skrev:Och vad drog din GTI blandat?
Officiellt
Blandad körning: 6,4
Stadskörning: 8,1
Landsvägskörning: 5,4
I praktiken
Jag tror räknaren stannade på 7,1 efter 800 mil med bilen. Osäker på om räknaren nollats någonstans under dessa mil. Jag körde mest kortare resor där det ofta slutade på över 10 l/100 km samt längre resor på motorväg där det oftast blev ca 7 eller lägre. Vet inte hur "blandat" det blev. Allt detta förutsätter dock att man litar på bilens egen förbrukningsmätare. Är man av åsikten att VW fuskar med allt så fort tillfälle ges, så krävs det väl att man loggar hur mycket man tankar och hur långt man kör med GPS. Det har jag inte gjort.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Jag hade en VW fusk-diesel, den drog mer än vad färddatorn talade om, men till VW:s försvar så tycker jag det verkar gälla för alla bilar. Jag hade en BMW innan och den drog horribelt mycket mer än färddatorn, samma problem med Volvon innan den.Surfaren skrev:Menar du officiellt eller i praktiken?Verdi skrev:Och vad drog din GTI blandat?
Officiellt
Blandad körning: 6,4
Stadskörning: 8,1
Landsvägskörning: 5,4
I praktiken
Jag tror räknaren stannade på 7,1 efter 800 mil med bilen. Osäker på om räknaren nollats någonstans under dessa mil. Jag körde mest kortare resor där det ofta slutade på över 10 l/100 km samt längre resor på motorväg där det oftast blev ca 7 eller lägre. Vet inte hur "blandat" det blev. Allt detta förutsätter dock att man litar på bilens egen förbrukningsmätare. Är man av åsikten att VW fuskar med allt så fort tillfälle ges, så krävs det väl att man loggar hur mycket man tankar och hur långt man kör med GPS. Det har jag inte gjort.
Visst märks det att folk drar öronen åt sig avseende diesel men jag tror privatbilsförsäljningen drabbas hårdast, har man förmånsbil behöver man ju inte oroa sig jättemycket för hur andrahansvärdet ser ut om tre år.
31% av nybilsförsäljningen i September var tydligen Dieselbilar. 17% mindre än september 2017. Och 2012 hade diesel 67% av marknaden.
Så det går år rätt håll.
Så det går år rätt håll.
Vem köper en dieselbil idag? Jo, känner några som nyss återigen köpt en diesel, och några av dem har jag innan det pratat med om elbilar. Men anledningarna till att de ändå valde en diesel är några olika:
Först tänker vi bort Tesla S och X, för det är inte ett alternativ för de flesta pga. priset, och då finns det bara elbilar att välja mellan som:
1. saknar dragkrok
2. är för små
3. har för kort räckvidd
Dessutom kanske de inte kan ladda hemma eller på jobbet och då blir det i princip omöjligt att ha en elbil.
De har inte råd att köpa nytt och begagnatmarknaden är ju så begränsad.
Jag har en bekant som jag pratar ofta med och ibland kommer vi in på elbilar. Han och hans fru har vars sin bil och dessutom håller han tre av sina vuxna söner med bilar, alla naturligtvis mer eller mindre bra begagnade. Jag har upprepade gånger försökt att få honom att förstå att de skulle kunna byta hans eller hans frus bil mot en elbil och få ner totalkostnaden. Dessutom har två av hans söner egna inkomster och skulle klara att köpa iaf en Zoe och köra med och ändå inte få högre kostnader än idag eftersom de båda har långa körsträckor till jobbet. Dessutom är de båda intresserade av elbilar, men pappa håller emot, trots att alla hans bekymmer med att hålla på och laga och lappa på gamla bilar skulle försinna.
Trots att han ofta kommer fram till att jag nog har rätt så har han glömt det nästa gång vi pratar om det. Då kan han resonera om hur mycket mer miljövänlig en diesel är än en bensinare och helt ha glömt (förträngt) allt han lärt sig om elbilar. Tillbaka på ruta ett. Han har uppenbarligen ett grundmurat motstånd mot elbilar men kan inte argumentera emot mig när jag bemöter hans fördomar. Ändå slingrar han sig hela tiden och försöker låtsas som om han aldrig har låtit sig övertygas. Tillsammans med andra så försöker han skoja bort alla resonemang.
På nåt sätt så är han livrädd för att tvingas ta steget in i elbilsvärlden. Han fortsätter att köpa dieselbilar.
Först tänker vi bort Tesla S och X, för det är inte ett alternativ för de flesta pga. priset, och då finns det bara elbilar att välja mellan som:
1. saknar dragkrok
2. är för små
3. har för kort räckvidd
Dessutom kanske de inte kan ladda hemma eller på jobbet och då blir det i princip omöjligt att ha en elbil.
De har inte råd att köpa nytt och begagnatmarknaden är ju så begränsad.
Jag har en bekant som jag pratar ofta med och ibland kommer vi in på elbilar. Han och hans fru har vars sin bil och dessutom håller han tre av sina vuxna söner med bilar, alla naturligtvis mer eller mindre bra begagnade. Jag har upprepade gånger försökt att få honom att förstå att de skulle kunna byta hans eller hans frus bil mot en elbil och få ner totalkostnaden. Dessutom har två av hans söner egna inkomster och skulle klara att köpa iaf en Zoe och köra med och ändå inte få högre kostnader än idag eftersom de båda har långa körsträckor till jobbet. Dessutom är de båda intresserade av elbilar, men pappa håller emot, trots att alla hans bekymmer med att hålla på och laga och lappa på gamla bilar skulle försinna.
Trots att han ofta kommer fram till att jag nog har rätt så har han glömt det nästa gång vi pratar om det. Då kan han resonera om hur mycket mer miljövänlig en diesel är än en bensinare och helt ha glömt (förträngt) allt han lärt sig om elbilar. Tillbaka på ruta ett. Han har uppenbarligen ett grundmurat motstånd mot elbilar men kan inte argumentera emot mig när jag bemöter hans fördomar. Ändå slingrar han sig hela tiden och försöker låtsas som om han aldrig har låtit sig övertygas. Tillsammans med andra så försöker han skoja bort alla resonemang.
På nåt sätt så är han livrädd för att tvingas ta steget in i elbilsvärlden. Han fortsätter att köpa dieselbilar.
Fast varför diesel? Varför köpa en bil som kanske är förbjuden att köra inom vissa områden om 4år? Varför inte en bensinare istället alltså?
Någon som vill köpa min dieselbil förresten?
Någon som vill köpa min dieselbil förresten?