Snacka om att schabbla bort en hyfsat bra elbil! Senaste kvartalet sålde GM 3949 Bolt mot 6710 samma kvartal förra året. De minskade med 41% och sålde under ett helt kvartal färre bilar än Tesla sålde model 3 per vecka under samma period.
Alltså, det måste väl bevisa att det över huvud taget inte alls är intresserade av att sälja elbilar utan verkligen bara ser den som en pliktbil. Detta var alltså den bil som skulle bräda Tesla 3. Det är ju så tragiskt!
De kunde ha sålt tiotusentals i Norge men avböjde den möjligheten.
Helt klart är att de inte ville bygga bilen. Frågan är varför?
Min känsla är att kvartalsekonomins förbannelse gör det väldigt svårt för stora företag att klara teknikskiften. Om man redan är i en bransch med relativt låg marginal och ständigt pressas på att leverera bättre siffror - hur ska man då kunna göra långsiktiga investeringar en enorm omställning?
Det skulle innebära att man helt plötsligt skulle börja leverera förlustsiffror i massor av år, vilket i sin tur sänker aktien, ingen får bonus och ägarna pressar på för vinst.
Betydligt enklare att fortsätta på den inslagna linjen, stoppa huvet i sanden, plocka ut sina bonusar, köra företaget i drickat och låta någon annan börja på blankt papper utan ryggsäck.
Några verkar klara sig - troligtvis de som haft en tydlig strategi om elektrifiering under ett par årtionden.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Det är en s.k. compliance-bil. De säljer den för att få sälja fossilbilar i de delstater där det är ett krav att även sälja elbilar (s.k. CARB-stater, bl a Kalifornien).
För att vara rättvis så är det inte enbart en compliancebil utan den var också en testballong för såväl marknaden som övning för de egna ingenjörerna. Och PR förstås - detta var ju den första billiga elbilen med lång räckvidd, och man hann före Teslas lansering av Model 3. Det är dessutom ett bra första försök - recensionerna har varit övervägande positiva.
Vad bilen däremot INTE är är lönsam. Avtalet med LG gör att merparten av pengarna hamnar hos dem, och relativt låg tillverkningsvolym gör att det blir svårt att få någon ekonomi i modellen. Därför är GM helt ointresserade av att sälja den i icke-CARB-stater och allra minst till utlandet. De har satt priset hyfsat högt för att öka marginalerna och minska volymen, men nu när Model 3 finns på marknaden i USA så säljs det säkert ännu färre Bolt än man räknat med.