Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
11 live, 20 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
12 live, 20 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Bara enstaka dagar mellan varje som tas i drift nu ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det tar fart. De tror ju att det blir tresiffrigt vid årsskiftet. Fortsätter de i den takten kan det faktiskt vara realistiskt.Bjelke skrev:Bara enstaka dagar mellan varje som tas i drift nu ju
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Bilar som t.ex. Jaguar I-Pace, Hyundai Kona EV, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback och kanske även av intresse för Model 3 menar du?HelectriC skrev:Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Jag vet var man kan se kompletta listan på elbilar som går att beställa eller ställa sig på kö för!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Hur menar du?Svenssons skrev:Bilar som t.ex. Jaguar I-Pace, Hyundai Kona EV, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback och kanske även av intresse för Model 3 menar du?HelectriC skrev:Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Jag vet var man kan se kompletta listan på elbilar som går att beställa eller ställa sig på kö för!
Wikipedia? Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_e ... _available
Hepp!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7451
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
Det är kanske mer intressant vilka elbilar Ionity inte är bra nyhet för.
Som tex Nissan Leaf...
Som tex Nissan Leaf...
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tänkte på en mycket närmare källa.... Jag glömde dock nämna eGolfen...TeslaTissel skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Svenssons skrev:Jag tänkte på en mycket närmare källa.... Jag glömde dock nämna eGolfen...TeslaTissel skrev:
Nu förstår jag bättre, ibland missar man att kolla tidigare inlägg, vilket är lite tokigt, men vi får nog dras med det.
Uppfattade det fanns en annan lista.
Letar på några tyska artiklar. Sedan dags för sängen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
sant...Svenssons skrev:Bilar som t.ex. Jaguar I-Pace, Hyundai Kona EV, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback och kanske även av intresse för Model 3 menar du?HelectriC skrev:Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Jag vet var man kan se kompletta listan på elbilar som går att beställa eller ställa sig på kö för!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
12 live, 23 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
12 live, 24 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Re: Ionitys laddnätverk
Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
https://ionity.eu/en/where-and-how.htmlmati skrev:Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Får det till 10 live, 21 building enligt kartan. Eller finns det en annan lista?
Re: Ionitys laddnätverk
FörstasidanVerdi skrev:https://ionity.eu/en/where-and-how.htmlmati skrev:Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Får det till 10 live, 21 building enligt kartan. Eller finns det en annan lista?
https://ionity.eu/en
Re: Ionitys laddnätverk
När man zoomar in så ser man att vissa stationer är två pluppar. En på varje sida motorvägen.Verdi skrev:https://ionity.eu/en/where-and-how.htmlmati skrev:Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Får det till 10 live, 21 building enligt kartan. Eller finns det en annan lista?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja i det läget blir ju 50kW-stolpen backup utifall 150-varianten är upptagen/trasig (om man nu har en bil förmati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
högre effekt som sagt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
inom 2-3år?????Verdi skrev:Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.mati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
I PaceHenrik Torphammar skrev:inom 2-3år?????Verdi skrev:Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.mati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.vigge50 skrev:I PaceHenrik Torphammar skrev:inom 2-3år?????Verdi skrev:Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.mati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
Inga 150kW på långa vägar iaf.
VW ID? tveksamt va?
Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!