Parkera ute eller inne?
Moderator: Redaktion
Parkera ute eller inne?
Min Model S kommer om en vecka ungefär, jag ser fram emot det lite grann kan man säga.
Där jag numera bor så parkerar jag dock min bil utomhus. Av olika anledningar är det omöjligt att sätta upp ett garage på tomten (parkering väldigt nära tomtgräns), men en lättare carport eller portabelt tak (partytält typ...) kanske är möjligt i framtiden.
Behöver jag ha dåligt samvete? Jag VET att det bara är en maskin förstås, men jag hoppas att kunna behålla bilen länge i bra skick.
Jag har läst på nätet om fördelar/nackdelar med att parkera ute respektive inne, men inget av resonemangen verkar hänförligt till teslor/elbilar. Ingen tank att få kondens i, aluminium bör klara sig hyfsat från korrosion, förvärmning/kylning innan man åker iväg etc. Det skulle vara att solen inte är så bra för lacken på sikt då, men det är inte så många soltimmar just där jag skulle stå.
Vad har ni andra för åsikter, och hur parkerar ni när bilen inte används på ett tag?
Där jag numera bor så parkerar jag dock min bil utomhus. Av olika anledningar är det omöjligt att sätta upp ett garage på tomten (parkering väldigt nära tomtgräns), men en lättare carport eller portabelt tak (partytält typ...) kanske är möjligt i framtiden.
Behöver jag ha dåligt samvete? Jag VET att det bara är en maskin förstås, men jag hoppas att kunna behålla bilen länge i bra skick.
Jag har läst på nätet om fördelar/nackdelar med att parkera ute respektive inne, men inget av resonemangen verkar hänförligt till teslor/elbilar. Ingen tank att få kondens i, aluminium bör klara sig hyfsat från korrosion, förvärmning/kylning innan man åker iväg etc. Det skulle vara att solen inte är så bra för lacken på sikt då, men det är inte så många soltimmar just där jag skulle stå.
Vad har ni andra för åsikter, och hur parkerar ni när bilen inte används på ett tag?
Re: Parkera ute eller inne?
Jag har garage. Förr parkerade jag alltid i garaget, men det blev mer och mer sällan. Förra bilen fick aldrig stå i garaget. Innan jag fick denna så bestämde jag mig för att ha den i garaget så mycket som möjligt. Det har däremot blivit ytterst sällan.
Den får tåla att stå ute. Om den inte är byggd för att klara det så är något fel.
Som du skriver så kan den såklart blekas snabbare och allt annat sånt, på dagtid så är jag inte hemma ändå, så då är den ändå ute.
Den får tåla att stå ute. Om den inte är byggd för att klara det så är något fel.
Som du skriver så kan den såklart blekas snabbare och allt annat sånt, på dagtid så är jag inte hemma ändå, så då är den ändå ute.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag bor i hyreshus och parkerar i garage under huset. Skönt, särskilt vintertid eller när det regnar (dvs för det mesta i Göteborg). I förra lägenheten hade vi plats utomhus och det kändes aldrig som några problem det heller. Vi hade bilar med parkeringsvärmare, och hade aldrig bilarna länge nog för att lacken skulle ta någon stryk. På dagarna står dock bilen utomhus på jobbet, oavsett. Det är mest alla jävla fiskmåsar här i stan som är problemet med att stå ute 

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Enda gången min bil har tak över sig är i tunnlar.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Min står ute. Men under träd (löv, kladd, fågelskit) så jag drar Teslas cover över den allt som oftast (kör inte varje dag).
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Garage är givet. Laddar i garaget och parkerat alltid där hemma. Givetvis fjärrstyrd garageport annars orkar man ju inte parkera i garaget...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Jag parkerar inne både hemma och på jobbet. Det stod ute en halv dag nyligen och fick fågelbajs på ca 15 ställen så jag fick omedelbart tvätta den. Utomhus suger.
Model X, Pearl White
Lägre snitt-temperatur ute, vilket bör var bra för hållbarheten på batteri-packen.
(Car port kanske är idealet?
)
(Car port kanske är idealet?

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- emphili
- Teslaägare
Usch! Då gissar jag att du besökt Narvavägens allé. Där borde det finnas varningsskyltar för fågelbajs.Telsa skrev:Jag parkerar inne både hemma och på jobbet. Det stod ute en halv dag nyligen och fick fågelbajs på ca 15 ställen så jag fick omedelbart tvätta den. Utomhus suger.
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Står ute men inhägnad med kycklingnät för att inte bli angripen av rabbis (kaniner). Sambons bil blir tyvärr attackerad allt som oftast. Senast förra veckan plockade jag ut två kaniner ur hennes bil, när den fortfarande var på verkstad. Gotland är invaderat!