Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?Henrik Torphammar skrev:Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.vigge50 skrev:I PaceHenrik Torphammar skrev:Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
Inga 150kW på långa vägar iaf.
VW ID? tveksamt va?
Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+
Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.
Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+
Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.
Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?
Re: Ionitys laddnätverk
Nu ska jag bråka lite.vigge50 skrev:Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?Henrik Torphammar skrev:Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.vigge50 skrev:I PaceHenrik Torphammar skrev:Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
Inga 150kW på långa vägar iaf.
VW ID? tveksamt va?
Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Är det inte enkelt att titta på Björns video där iPace stannar vid 80?Verdi skrev:I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+
Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.
Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?
Någonstans går ju gränsen menar jag. Ionity har varit tydliga med en hög prisbild. 50kW laddarna konkurrerar med varandra på en lägre prisbild. En 50 som ger tja 48kW eller en 150 som ger the.... max 70kW om du har tur. Lidl som har en gratis 50kW eller Ionity som "kostar som bensin" för kanske 20% snabbare?vigge50 skrev:Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?
Dessutom trottlar dom ju ner ganska tidigt till 60kW osv.Pontus skrev:Nu ska jag bråka lite.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
Och hur många gånger har det inte skrivits i tråden om I Pace att det är en tillfällig begränsning ska tas bort?Henrik Torphammar skrev:Är det inte enkelt att titta på Björns video där iPace stannar vid 80?Verdi skrev:I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+
Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.
Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?
Någonstans går ju gränsen menar jag. Ionity har varit tydliga med en hög prisbild. 50kW laddarna konkurrerar med varandra på en lägre prisbild. En 50 som ger tja 48kW eller en 150 som ger the.... max 70kW om du har tur. Lidl som har en gratis 50kW eller Ionity som "kostar som bensin" för kanske 20% snabbare?vigge50 skrev:Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?
Dessutom trottlar dom ju ner ganska tidigt till 60kW osv.Pontus skrev:Nu ska jag bråka lite.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.
Re: Ionitys laddnätverk
Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
We shall se... Sen lär kanske inte just Audi e-tron vara den bilen det strösslas med heller inom mina 2-3år i tidsram.Zalman3 skrev:Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.
Laddar e-tron till 80% med 150kW på en 150kW ionityladdare så äter jag också upp det jag skrivit!
Kanske till Leaf60 kommer?! Jag tror det behövs nya celler, dom som finns idag är inte bra nog.vigge50 skrev:Och hur många gånger har det inte skrivits i tråden om I Pace att det är en tillfällig begränsning ska tas bort?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
13 live, 23 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ionitys laddnätverk
Det har jag aldrig hört talas om. Jag såg precis en presentation nånstans där de lovade att den laddar med minst 140kW upp till 80%.Leo skrev:Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ska kolla lite var jag möjligtvis kan ha sett det.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ionitys laddnätverk
Nu kan jag inte bara låta bli...Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror juchaffis75 skrev:Nu kan jag inte bara låta bli...Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil
mest på tidsbrist, hade dom börjat tidigare så hade kunderna inte ens hört talas om någon osäkerhet kring laddningen som trots allt är något nästan alla vill veta.
Om Audi hade testat fram en bra laddnivå och sedan förbättrat det lite grand (efter presentationen) så hade det inte blivit en big deal liksom.
Dilemmat är väl att batterier utvecklas fortfarande ganska mycket och man vill ju ha så ny och bra teknik som möjligt, dvs spika designen så sent som möjligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ska väl inte såga dig helt (men kunde ju inte låta bli som sagt) för jag tycker liknande dig att just batteriet är ju väldigt viktigt att man har kontroll på. Som bilägare vill man verkligen inte att detta ska gå sönder i förtid. Tesla har ju fördelen att de nu varit på marknaden så länge och har denna vägen byggt på sig väldigt mycket kunskap om batterier, här har andra tillverkare en lång resa... Man ska dock inte glömma att tex VW har ju sin e-golf så de står ju inte helt utan kunskap och erfarenhet men den är självklart mycket mer begränsad.Bjelke skrev:Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror juchaffis75 skrev:Nu kan jag inte bara låta bli...Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil
mest på tidsbrist, hade dom börjat tidigare så hade kunderna inte ens hört talas om någon osäkerhet kring laddningen som trots allt är något nästan alla vill veta.
Om Audi hade testat fram en bra laddnivå och sedan förbättrat det lite grand (efter presentationen) så hade det inte blivit en big deal liksom.
Dilemmat är väl att batterier utvecklas fortfarande ganska mycket och man vill ju ha så ny och bra teknik som möjligt, dvs spika designen så sent som möjligt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
13 live, 24 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
14 live, 23 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.Simon skrev:Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fortfarande ingen varken bygg eller live i Sverige. När vaknar det här då?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DCmati skrev:Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.Simon skrev:Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Detta är extra intressant koncept då man istället nu tänker sig anläggningar vid snabbköp och köpcenters.
Alltså flytta destinationsladdningen till platser där bilägarna rör sig naturligt.
”The companies will use the pilot locations to gauge the interest of shoppers in charging at supermarket locations. On paper, dropping the EV off at a charging station while shopping for 30-45 minutes makes loads of sense, but the real test is with real people out in the field. For REWE, it is hoping that the new Fastned DC fast charging stations will prove to be a differentiator that will pull in customers to its locations and to stay for just a bit longer”.
Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/09/fa ... frankfurt/
Re: Ionitys laddnätverk
De väntar på tjälen så byggandet blir en utmaning.Lophornis skrev:Fortfarande ingen varken bygg eller live i Sverige. När vaknar det här då?
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppas att ”de” fattar skillnaden mellan destination och snabbladdare.
En snabbladdare ska ligga nära vägen och vara enkel att ta sig till. Det får gärna finnas mat och sysselsättning för en 30 - 40 minuters laddning, sedan ska bilen flyttas.
En destinationsladdare är ett landställe där aktiviteten är prioriterad och man får laddning på köpet. Här är det alltså helt okej att lämna bilen så länge aktiviteten pågår tex shopping. Destinationsladdaren ska ligga vid destinationen och behöver inte finnas vid vägen.
Att blanda ihop dessa som tex i Torp gör att bilar står för länge vid laddarna och skapar kaos.
En snabbladdare ska ligga nära vägen och vara enkel att ta sig till. Det får gärna finnas mat och sysselsättning för en 30 - 40 minuters laddning, sedan ska bilen flyttas.
En destinationsladdare är ett landställe där aktiviteten är prioriterad och man får laddning på köpet. Här är det alltså helt okej att lämna bilen så länge aktiviteten pågår tex shopping. Destinationsladdaren ska ligga vid destinationen och behöver inte finnas vid vägen.
Att blanda ihop dessa som tex i Torp gör att bilar står för länge vid laddarna och skapar kaos.
Re: Ionitys laddnätverk
Vem f-n vill åka till ett köpcenter och ladda när man är på långtur? Finns risk att lokalt boende laddar alldeles för länge på dessa också. Vem orkar gå ut efter 45 minuter och flytta bilen?TeslaTissel skrev:Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DCmati skrev:Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.Simon skrev:Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Detta är extra intressant koncept då man istället nu tänker sig anläggningar vid snabbköp och köpcenters.
Alltså flytta destinationsladdningen till platser där bilägarna rör sig naturligt.
”The companies will use the pilot locations to gauge the interest of shoppers in charging at supermarket locations. On paper, dropping the EV off at a charging station while shopping for 30-45 minutes makes loads of sense, but the real test is with real people out in the field. For REWE, it is hoping that the new Fastned DC fast charging stations will prove to be a differentiator that will pull in customers to its locations and to stay for just a bit longer”.
Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/09/fa ... frankfurt/
Möjligtvis bra för de som saknar möjlighet att ladda hemma.