Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Som några (förvånade) medlemmar här inne ofta påpekat, så består forumet (av någon outgrundlig orsak) mestadels av Tesla-fanboys....
Men kan vi (få) stackare ha ett eget litet forum där vi uttrycker vår känsla för denna bil, och vår djupa frustration över att den ”vanliga” bilvärlden har så in i bängen svårt att möta upp till dans?
Vänta bara till 2020 - då har ALLA andra lanserat sina Tesladödare som finns i obegränsad tillgång för en 1/4-del av Teslas pris, som kan köra 50 mil på en laddning. Tesla har då gått i konkurs, Elon Musk sitter på torken och detta forum har självdött.
Alla blir nöjda och glada.
Ha en underbar kväll!
Hepp!!!
Men kan vi (få) stackare ha ett eget litet forum där vi uttrycker vår känsla för denna bil, och vår djupa frustration över att den ”vanliga” bilvärlden har så in i bängen svårt att möta upp till dans?
Vänta bara till 2020 - då har ALLA andra lanserat sina Tesladödare som finns i obegränsad tillgång för en 1/4-del av Teslas pris, som kan köra 50 mil på en laddning. Tesla har då gått i konkurs, Elon Musk sitter på torken och detta forum har självdött.
Alla blir nöjda och glada.
Ha en underbar kväll!
Hepp!!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Audi e-tron
Ja, jag undrar verkligen varför det är så många som gillar Tesla på TESLA CLUB SWEDEN
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Det kanske är en sekt?HelectriC skrev:Ja, jag undrar verkligen varför det är så många som gillar Tesla på TESLA CLUB SWEDEN
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Helmysko asså...mati skrev:Det kanske är en sekt?HelectriC skrev:Ja, jag undrar verkligen varför det är så många som gillar Tesla på TESLA CLUB SWEDEN
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
Kollegan lämnar sin Jeep diesel. Äntligen!!!
Konstigt att det är ok med en Audi på firman för 850.000, men en begagnad tesla för 5-600’ är ett big nono.
Kan iofs ha att göra med att jag haft några teslor.
Kollegan lämnar sin Jeep diesel. Äntligen!!!
Konstigt att det är ok med en Audi på firman för 850.000, men en begagnad tesla för 5-600’ är ett big nono.
Kan iofs ha att göra med att jag haft några teslor.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Audi e-tron
Heffaklumpar då? Undrar Puh....Tars skrev:Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
Kollegan lämnar sin Jeep diesel. Äntligen!!!
Konstigt att det är ok med en Audi på firman för 850.000, men en begagnad tesla för 5-600’ är ett big nono.
Kan iofs ha att göra med att jag haft några teslor.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Audi e-tron
E-tron kommer bli en fantastisk bil!Tars skrev:Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
Det kommer några riktigt bra elbilar nu. Kia Niro EV är överst på min topplista och därefter E-tron. Kia Niro EV har ungefär samma räckvidd som e-tron men kostar mindre än hälften.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Audi e-tron
Jo de är precis som matti säger, att jag tar upp adaptiv farthållare är för att jag vill ha just den funktionen men bryr mig inte om AP i övrigt eller tja åtminstone inte för den extra kostnaden.Verdi skrev:mati skrev:Nja, det kan man ju ser hur man vill. Alla som bara vill ha en adaptiv farthållare, som är standard i väldigt många bilar, tvingas att köpa hela AP-paketet för över 50 000 kr som man kanske inte alls är intresserad av. Det är helt klart ingenting som talar för Teslas fördel.Verdi skrev:Nu finns ju inte adaptiv farthållare som enskilt tillbehör så just den jämförelsen blir lite märklig och känns mest vald för sätta dit Tesla.
Nej såklart. Jag hade själv velat ha den men vill inte betala för AP. Men det är ju lite lustigt att av alla tillval så väljer man just det som exempel.
Sen ska vi som flera skriver här inte glömma att detta är ett Tesla forum och de blir såklart en viss dragning åt de hållet men bara för man gillar Tesla så behöver man ju inte tycka illa om alla andra elbilar. Jag vidhåller att Audi verkligen ser ut att bli jämförbar med Tesla dock så kommer jag påersonligen fortsätta sikta på en Modell 3 eftersom jag hoppas och tror att denna bilen kommer ligga i en prisklass som jag anser ryms i min ekonomi. De som tyvärr kan få bägaren att rinna över är just adaptiv farthållare (dvs paketet med AP). Jag har haft adaptiv farthållare sedan 2011 på min Volvo och anser att jag inte kan klara mig utan den ( ) på en första bil.
Nej jag säger de igen, de är väl superkul att de börjar komma lite bilar som faktiskt kan konkurrera med Tesla, detta gör ju att även Tesla kanske filar ännu mer på sitt erbjudande så de blir ännu bättre än vad den redan är.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
Absolut. Niro ger utan tvekan mest bang for the buck. Men svårt att få den i Sverige. Annars hade jag troligen inte ens övervägt att lägga en massa pengar på en e-tron. Samtidigt är bilar som just Niro anledningen till att det är mycket tveksamt om jag någonsin kommer beställa en e-tron.Herr X skrev:E-tron kommer bli en fantastisk bil!Tars skrev:Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
Det kommer några riktigt bra elbilar nu. Kia Niro EV är överst på min topplista och därefter E-tron. Kia Niro EV har ungefär samma räckvidd som e-tron men kostar mindre än hälften.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det är väl ungefär samma konkurrens som mellan fossil-Audi och fossil-Kia. Båda finns, men känns inte som direkta konkurrenter. Folk är intresserade av olika saker och inte alla önskar sig enbart en bil som går från A till B. Hade inte varit mycket marknad för BMW, Audi, Porsche eller många andra om alla hade varit nöjda med Dacia.mati skrev:Absolut. Niro ger utan tvekan mest bang for the buck. Men svårt att få den i Sverige. Annars hade jag troligen inte ens övervägt att lägga en massa pengar på en e-tron. Samtidigt är bilar som just Niro anledningen till att det är mycket tveksamt om jag någonsin kommer beställa en e-tron.Herr X skrev:E-tron kommer bli en fantastisk bil!Tars skrev:Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
Det kommer några riktigt bra elbilar nu. Kia Niro EV är överst på min topplista och därefter E-tron. Kia Niro EV har ungefär samma räckvidd som e-tron men kostar mindre än hälften.
Btw, så trorjag mothuggen hade blivit betydligt starkare om man på tex BMW-forum hade försökt sig på konststycket att framhäva tex Mercedes. På detta forum finns mycket öppenhet kring andra bilar, men självklart ligger det som en grundval att Tesla är omtyckt här.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Exakt. Vissa är nöjda med en Skoda eller Kia. Andra vill ha en Audi eller Mercedes. Kia Niro finns väl redan med hybriddrivlina? Antar att den är mycket billigare än motsvarande BMW X5 40e eller Volvo XC90 T8 (om nu ens Niro är lika stor?). Elbilsmarknaden är ju fortfarande lite konstig då det inte finns så många alternativ men så småningom kommer det finnas lika brett spektrum som det hos fossilbilarna idag. Allt från Dacia Duster till Rolls Royce Cullinan. Båda är ju SUV:ar som går på samma bränsle...HelectriC skrev:Det är väl ungefär samma konkurrens som mellan fossil-Audi och fossil-Kia. Båda finns, men känns inte som direkta konkurrenter. Folk är intresserade av olika saker och inte alla önskar sig enbart en bil som går från A till B. Hade inte varit mycket marknad för BMW, Audi, Porsche eller många andra om alla hade varit nöjda med Dacia.mati skrev:Absolut. Niro ger utan tvekan mest bang for the buck. Men svårt att få den i Sverige. Annars hade jag troligen inte ens övervägt att lägga en massa pengar på en e-tron. Samtidigt är bilar som just Niro anledningen till att det är mycket tveksamt om jag någonsin kommer beställa en e-tron.Herr X skrev:E-tron kommer bli en fantastisk bil!Tars skrev:Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
Det kommer några riktigt bra elbilar nu. Kia Niro EV är överst på min topplista och därefter E-tron. Kia Niro EV har ungefär samma räckvidd som e-tron men kostar mindre än hälften.
Btw, så trorjag mothuggen hade blivit betydligt starkare om man på tex BMW-forum hade försökt sig på konststycket att framhäva tex Mercedes. På detta forum finns mycket öppenhet kring andra bilar, men självklart ligger det som en grundval att Tesla är omtyckt här.
ps. Det är ok att framhålla Mercedes, Audi osv på BMW-forumet. Dock ALDRIG NÅGONSIN Tesla. Aldrig. Det är ett stort tabu. Och jag som inte kunde låta bli... Precis som det är absolut tabu här att framhålla fossilbilar.
Re: Audi e-tron
Niro finns redan som hybrid, ja. Och nej, den är inte i närheten av lika stor som en X5 eller XC90. Den är inte ens i närheten av en XC60.*Verdi skrev:Kia Niro finns väl redan med hybriddrivlina? Antar att den är mycket billigare än motsvarande BMW X5 40e eller Volvo XC90 T8 (om nu ens Niro är lika stor?).
* Det brukar stå en Niro hybrid parkerad här i närheten. Goda vänner till mig har en XC60. Jag har inte kollat upp bilarnas mått.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Audi e-tron
Nej, men en av de absolut sista att lyssna på i frågan måste vara Jan-Erik Berggren. Hans artikel om i-Pace var likadan. Fylld med faktafel och nonsens om Tesla. Jag mailade honom och fick en massa "tro" i retur angående alla rena faktafel. Det är uppenbart att han avskyr Tesla och önskar innerligt att någon annan ska slå dem på fingrarna.Geni87 skrev:
Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Min far har niro plugin och även om man får mycket bil för pengarna och den är förhållandevis rymlig och bekväm så skulle jag jämföra den med BMW X1 Lilla Mazda xover ( vad det nu heter)Surfaren skrev:Niro finns redan som hybrid, ja. Och nej, den är inte i närheten av lika stor som en X5 eller XC90. Den är inte ens i närheten av en XC60.*Verdi skrev:Kia Niro finns väl redan med hybriddrivlina? Antar att den är mycket billigare än motsvarande BMW X5 40e eller Volvo XC90 T8 (om nu ens Niro är lika stor?).
* Det brukar stå en Niro hybrid parkerad här i närheten. Goda vänner till mig har en XC60. Jag har inte kollat upp bilarnas mått.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Audi e-tron
Är det en Mazda CX-3 du tänker på? En sån har vi haft tidigare och den var inte stor. Är Niro inte större alltså?e5m1r skrev:Min far har niro plugin och även om man får mycket bil för pengarna och den är förhållandevis rymlig och bekväm så skulle jag jämföra den med BMW X1 Lilla Mazda xover ( vad det nu heter)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2297
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Kia Niro EV är väl nästan i storlek med Volvo XC 40 som är 4425 lång.
Men Kia Niro EV får väl inte AWD vad jag förstår.
Its body is 1,805 mm wide and 1,560 mm tall, ensuring maximum head- and shoulder-room throughout the cabin.
At 4,375 mm in length, it offers more cargo space – 451 liters (VDA) – than many other plug-in and electric vehicles
Men Kia Niro EV får väl inte AWD vad jag förstår.
Its body is 1,805 mm wide and 1,560 mm tall, ensuring maximum head- and shoulder-room throughout the cabin.
At 4,375 mm in length, it offers more cargo space – 451 liters (VDA) – than many other plug-in and electric vehicles
Re: Audi e-tron
Ja den är detmati skrev:Är det en Mazda CX-3 du tänker på? En sån har vi haft tidigare och den var inte stor. Är Niro inte större alltså?e5m1r skrev:Min far har niro plugin och även om man får mycket bil för pengarna och den är förhållandevis rymlig och bekväm så skulle jag jämföra den med BMW X1 Lilla Mazda xover ( vad det nu heter)
Har iofs inte suttit i en men parkerat intill
Inneutrymmen är fullt godkänd men bagaget är löjligt liten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Audi e-tron
Någon som provkört Audi Q8? Sett en bil rulla runt i Göteborg det senaste.
Verkar dela en hel del teknik med E-Tron.
Verkar dela en hel del teknik med E-Tron.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Jag har provsuttit, räknas det? Osäkert om en provkörning av Q8 skulle ge några som helst indikationer om hur e-tron upplevs på vägen. Säljaren som jag har pratat med tyckte inte det. Interiören och utrustningen är väl något så när jämförbar, så jag fick pilla lite och känna på. Men det är ju trots allt en fossildrivlina. Och vi kom ju dit i en elbil, säljaren insåg nog att vi skulle uppleva en fossilbil som en förolämpning att provköra.dd88 skrev:Någon som provkört Audi Q8? Sett en bil rulla runt i Göteborg det senaste.
Verkar dela en hel del teknik med E-Tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Även om drivlinan är annorlunda så lär chassit vara någorlunda motsvarande en E-Tron, sen är det ju en hel del funktionalitet som kräver att bilen rullar för att den ska aktiveras.mati skrev:Jag har provsuttit, räknas det? Osäkert om en provkörning av Q8 skulle ge några som helst indikationer om hur e-tron upplevs på vägen. Säljaren som jag har pratat med tyckte inte det. Interiören och utrustningen är väl något så när jämförbar, så jag fick pilla lite och känna på. Men det är ju trots allt en fossildrivlina. Och vi kom ju dit i en elbil, säljaren insåg nog att vi skulle uppleva en fossilbil som en förolämpning att provköra.dd88 skrev:Någon som provkört Audi Q8? Sett en bil rulla runt i Göteborg det senaste.
Verkar dela en hel del teknik med E-Tron.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
5 november ska jag på sneak-preview av e-Tron, men tvivlar på att det blir någon körning under det eventet. Men ska iaf får klämma och känna på interiören. Eftersom jag inte får köra e-Tron den dagen, så åker jag istället direkt från det eventet för att hämta min nya iPace
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
dd88, sant förvisso. Det jag menade är att körupplevelsen kommer att förstöras helt och hållet av fossildrivlinan, hur fin och avancerad den än är. Min erfarenhet från andra fossilbilar jag har kört de senaste två-tre åren är att man hela tiden reagerar på den oresponsiva, tröga och högljudda (diesel-)motorn. Det kan låta lite "sekterisktiskt" men att prova en fossilbil för att få ett intryck av en kommande elbil tror jag inte kommer fungera. Åtminstone inte för en som är bortskämd av att ha kört enbart elbil de senaste åren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja det är klart, 210kW på 2200kg bil är inget att hurra för. Sen förstår jag i regel inte varför man kan ta det för vad det är, skulle jag sätta mig i en Q8 så skulle jag inte ens anmärka på drivlinan då den inte är aktuell. Det är tekniken som jag tycker är intressant med Q8, inget annat (förutom att jag är förvånad över hur snygg den är för att vara en "coupe-suv")mati skrev:dd88, sant förvisso. Det jag menade är att körupplevelsen kommer att förstöras helt och hållet av fossildrivlinan, hur fin och avancerad den än är. Min erfarenhet från andra fossilbilar jag har kört de senaste två-tre åren är att man hela tiden reagerar på den oresponsiva, tröga och högljudda (diesel-)motorn. Det kan låta lite "sekterisktiskt" men att prova en fossilbil för att få ett intryck av en kommande elbil tror jag inte kommer fungera. Åtminstone inte för en som är bortskämd av att ha kört enbart elbil de senaste åren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Audi Q8
Jag fick låna hem en Q8 av min säljare för att testa barnstolar och packning. Här kommer mina observationer, och som bonus berättar jag om drivlinan i slutet. Eftersom vi tänkt ha e tron som enda bil och har två barn blir det mycket fokus på hur praktisk den kändes. Vi beaktade även att e tron är ca 8 cm kortare och några centimeter smalare än Q8. Idag kör vi en Volvo XC90 T8 som vi även jämförde lite med.
Barnvänlighet:
Vi har för tillfället en bakåtvänd barnstol och ett babyskydd bak. Dessa fick plats utan några som helst problem. Jag är 183 cm lång och kunde sitta i framsätet med barnstol bakom utan att det blev trångt. Baksätet är något lägre än i XC90:n men tillräckligt höga för att det ska vara lätt att få i och ur barnen. Dörrarna öppnades väldigt bra för att kunna lasta i och ur barnen, babyskyddet.
Bagaget har en liten tröskel och den kändes hög att lasta, men du kan justera luftfjädringen från bagaget och då blev det mycket bättre. Vi har en Bugaboo syskonvagn med en sitt och en liggdel. Utöver det testade jag att få plats med en veckopackning för vår familjs bruk. Vi fick plats, men med tanke på att e tron är 80 l mindre i bagaget får vi nog ha lite väskor mellan barnstolarna och på golvet i baksätet. Men den kompromissen får vi ta. XC90 vinner matchen här då det känns som att vi kan packa fullt, men ändå få in svärmor i bagaget.
Kvalitétskänsla:
Det kändes verkligen som att Q8 är ett rejält bygge med bra känsla i de fysiska reglagen och i skärmarna. Här finns inget att klaga på. XC90:n känns oxå som ett kvalitetsbygge, men Q8:an är ett par snäpp upp.
Komfort:
Oj, oj. oj. Här visar Audi vägen tycker jag. Om e tron är lika välisolerad från vägljud och annat buller kommer det vara en dröm att köra långt med. Vad jag förstått har Audi jobbat hårt för att isolera e tron än mer då den saknar en förbränningsmotor som grötar till det. Jag tror och hoppas att detta kan bli här e tron sopar banan med övriga EV:s.
Bilen hade sportstolar i alcantara och skinn och de var supersköna och det kändes som att du kunde åka långt innan du får problem. Jag tycker om stolarna i XC90 med och här blir det nog dött lopp.
Assistans:
Här har vi varit bortskämda med vår XC90 som har det mesta i assistansväg. Det jag testade på Audin var Top View (360 kamera), Adaptisk farthållare och Kökörning. Jag skippade att testa nödbromsassistansen, det kan bli dålig stämning om den inte fungerar som den ska. Allt det jag testade fungerade perfekt.
Att se bilen i 3D med Top View kameran kändes mer som en gimmick utan någon nytta för mig. Jag tittade mest på vyn uppifrån, men det kan ju vara så att jag är van vid den vyn från XC90:n. Hoppas ni som har Tesla får detta snart då det är ett stort steg från back-kamera.
Teknik:
Jag han inte testa så mycket, men det känns som att tekniken i Q8 spelar med föraren istället för emot. Vad menar jag med det? Jo tekniken finns och gör det den ska utan att vara i vägen eller ett distraktionsmoment. Touch-skärmarna har riktigt bra feedback och är väldigt responsiva. Speciellt navigatorn där jag är van vid Volvon som tar lång tid på sig vid inmatning och att hitta rutten.
Menysystemt är väl lite tråkigt men det fungerar. Här föredrar jag Teslas menyer alla dagar i veckan, mycket tydligare och lättare. Om vi gör jämförelsen med Tesla och Volvo som endast har en skärm så blir inmatningen i Q8:an enklare då den undre skärmen ligger, för min del, i bättre vinkel och du får perfekt stöd med handleden mot växelspaken.
Drivlina:
Q8:an är inte utrustad med dubbelkopplingslåda vilket är synd. Jag tycker att den slirar väl mycket från stillastående. När vi kör XC90 i stadstrafik kör vi alltid på endast el, och den känns mycket mer responsiv från stillastående trots att elmotorn endast är på 87 hk. Men på motorväg och i omkörningar är Audin en fröjd att köra. Men som de flesta andra här på forumet vill jag bort från fossilbil och då försvinner känslan i kroppen. Jag hade tyvärr inte tid att leka med alla körlägen.
Tesladödare?
Denna rubrik tycker jag är väldigt löjlig. Jag tror inte att någon elbil i dagens läge kommer att döda Tesla. Tesla har varit en stor föregångare för alla och visat att man kan sluta snacka och i ställer agera. Utan Tesla hade inte e tron funnits i produktion, så i stället för två läger där allt är så svart eller vitt så borde vi vara glada att fler tillverkare ger sig in i sandlådan. Det kommer bidra till ännu bättre bilar och tillslut kanske vi kan nå klimatmålen.
Långt inlägg, men jag hoppas att det gett några svar till dig som frågade om Q8. Ni som ställt er i kö till e tron, när gjorde ni det? 7:e Juni ställde jag mig i kö.
Jag fick låna hem en Q8 av min säljare för att testa barnstolar och packning. Här kommer mina observationer, och som bonus berättar jag om drivlinan i slutet. Eftersom vi tänkt ha e tron som enda bil och har två barn blir det mycket fokus på hur praktisk den kändes. Vi beaktade även att e tron är ca 8 cm kortare och några centimeter smalare än Q8. Idag kör vi en Volvo XC90 T8 som vi även jämförde lite med.
Barnvänlighet:
Vi har för tillfället en bakåtvänd barnstol och ett babyskydd bak. Dessa fick plats utan några som helst problem. Jag är 183 cm lång och kunde sitta i framsätet med barnstol bakom utan att det blev trångt. Baksätet är något lägre än i XC90:n men tillräckligt höga för att det ska vara lätt att få i och ur barnen. Dörrarna öppnades väldigt bra för att kunna lasta i och ur barnen, babyskyddet.
Bagaget har en liten tröskel och den kändes hög att lasta, men du kan justera luftfjädringen från bagaget och då blev det mycket bättre. Vi har en Bugaboo syskonvagn med en sitt och en liggdel. Utöver det testade jag att få plats med en veckopackning för vår familjs bruk. Vi fick plats, men med tanke på att e tron är 80 l mindre i bagaget får vi nog ha lite väskor mellan barnstolarna och på golvet i baksätet. Men den kompromissen får vi ta. XC90 vinner matchen här då det känns som att vi kan packa fullt, men ändå få in svärmor i bagaget.
Kvalitétskänsla:
Det kändes verkligen som att Q8 är ett rejält bygge med bra känsla i de fysiska reglagen och i skärmarna. Här finns inget att klaga på. XC90:n känns oxå som ett kvalitetsbygge, men Q8:an är ett par snäpp upp.
Komfort:
Oj, oj. oj. Här visar Audi vägen tycker jag. Om e tron är lika välisolerad från vägljud och annat buller kommer det vara en dröm att köra långt med. Vad jag förstått har Audi jobbat hårt för att isolera e tron än mer då den saknar en förbränningsmotor som grötar till det. Jag tror och hoppas att detta kan bli här e tron sopar banan med övriga EV:s.
Bilen hade sportstolar i alcantara och skinn och de var supersköna och det kändes som att du kunde åka långt innan du får problem. Jag tycker om stolarna i XC90 med och här blir det nog dött lopp.
Assistans:
Här har vi varit bortskämda med vår XC90 som har det mesta i assistansväg. Det jag testade på Audin var Top View (360 kamera), Adaptisk farthållare och Kökörning. Jag skippade att testa nödbromsassistansen, det kan bli dålig stämning om den inte fungerar som den ska. Allt det jag testade fungerade perfekt.
Att se bilen i 3D med Top View kameran kändes mer som en gimmick utan någon nytta för mig. Jag tittade mest på vyn uppifrån, men det kan ju vara så att jag är van vid den vyn från XC90:n. Hoppas ni som har Tesla får detta snart då det är ett stort steg från back-kamera.
Teknik:
Jag han inte testa så mycket, men det känns som att tekniken i Q8 spelar med föraren istället för emot. Vad menar jag med det? Jo tekniken finns och gör det den ska utan att vara i vägen eller ett distraktionsmoment. Touch-skärmarna har riktigt bra feedback och är väldigt responsiva. Speciellt navigatorn där jag är van vid Volvon som tar lång tid på sig vid inmatning och att hitta rutten.
Menysystemt är väl lite tråkigt men det fungerar. Här föredrar jag Teslas menyer alla dagar i veckan, mycket tydligare och lättare. Om vi gör jämförelsen med Tesla och Volvo som endast har en skärm så blir inmatningen i Q8:an enklare då den undre skärmen ligger, för min del, i bättre vinkel och du får perfekt stöd med handleden mot växelspaken.
Drivlina:
Q8:an är inte utrustad med dubbelkopplingslåda vilket är synd. Jag tycker att den slirar väl mycket från stillastående. När vi kör XC90 i stadstrafik kör vi alltid på endast el, och den känns mycket mer responsiv från stillastående trots att elmotorn endast är på 87 hk. Men på motorväg och i omkörningar är Audin en fröjd att köra. Men som de flesta andra här på forumet vill jag bort från fossilbil och då försvinner känslan i kroppen. Jag hade tyvärr inte tid att leka med alla körlägen.
Tesladödare?
Denna rubrik tycker jag är väldigt löjlig. Jag tror inte att någon elbil i dagens läge kommer att döda Tesla. Tesla har varit en stor föregångare för alla och visat att man kan sluta snacka och i ställer agera. Utan Tesla hade inte e tron funnits i produktion, så i stället för två läger där allt är så svart eller vitt så borde vi vara glada att fler tillverkare ger sig in i sandlådan. Det kommer bidra till ännu bättre bilar och tillslut kanske vi kan nå klimatmålen.
Långt inlägg, men jag hoppas att det gett några svar till dig som frågade om Q8. Ni som ställt er i kö till e tron, när gjorde ni det? 7:e Juni ställde jag mig i kö.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Att folk ens uttrycker sig i termer som Tesla-dödare beror på att Tesla är så sjukt hatat i vissa kretsar. Jag får erkänna att jag är jävligt bitter på "debattklimatet" på andra forum. Så fort Tesla nämns så är det liksom färdigt. Då är man sekterist, miljöpartist, allmän idiot... Och bilarna är plastiga och värdelösa. Jag fattar fortfarande inte varför alla blir så sjukt triggade. Det är ju bara ett bilmärke. Jag gjorde ett ärligt försök att förklara hur det är och hur det funkar. Jag var ärlig med att det fanns nackdelar men ändå så är man en miljöfåne, fanatiker osv. Det går inte att nå fram. Hatet är så kompakt att det är läskigt.
Det är jättebra att det kommer konkurrenter. Det kommer minska elbils-stigmat avsevärt när det finns Porsche, Mercedes, Audi osv att välja på också. Men för min del kvittar det. Känner mig sjukt osugen på de konkurrenter som kommit ut än så länge. Tunga SUV:ar med högt luftmotstånd och dåligt med snabbladdare än så länge. Plus att jag verkligen inte längtar tillbaka till de klassiska lismande bilsäljarna. Burr!
Det är jättebra att det kommer konkurrenter. Det kommer minska elbils-stigmat avsevärt när det finns Porsche, Mercedes, Audi osv att välja på också. Men för min del kvittar det. Känner mig sjukt osugen på de konkurrenter som kommit ut än så länge. Tunga SUV:ar med högt luftmotstånd och dåligt med snabbladdare än så länge. Plus att jag verkligen inte längtar tillbaka till de klassiska lismande bilsäljarna. Burr!