Att folk ens uttrycker sig i termer som Tesla-dödare beror på att Tesla är så sjukt hatat i vissa kretsar. Jag får erkänna att jag är jävligt bitter på "debattklimatet" på andra forum. Så fort Tesla nämns så är det liksom färdigt. Då är man sekterist, miljöpartist, allmän idiot... Och bilarna är plastiga och värdelösa. Jag fattar fortfarande inte varför alla blir så sjukt triggade. Det är ju bara ett bilmärke. Jag gjorde ett ärligt försök att förklara hur det är och hur det funkar. Jag var ärlig med att det fanns nackdelar men ändå så är man en miljöfåne, fanatiker osv. Det går inte att nå fram. Hatet är så kompakt att det är läskigt.
Det är jättebra att det kommer konkurrenter. Det kommer minska elbils-stigmat avsevärt när det finns Porsche, Mercedes, Audi osv att välja på också. Men för min del kvittar det. Känner mig sjukt osugen på de konkurrenter som kommit ut än så länge. Tunga SUV:ar med högt luftmotstånd och dåligt med snabbladdare än så länge. Plus att jag verkligen inte längtar tillbaka till de klassiska lismande bilsäljarna. Burr!
Håller med, jo de där uttrycket tesla dödare borde dödas
Men nej helt allvarligt så skulle jag vilja göra om ordet till Tesla konkurrent för de är så jag läser de. Tesla har en plats i bilvärden nu och har i elbilsvärden blivit som en referens och de är ju därför den tas upp hela tiden då de dels är en premium bil dels har en range som gör att man kan ersätta i princip vilken fossil bil som helst (ja om man har viljan och pengarna).
Vad de gäller Tesla konkurrenter så får jag säga att Audi nog är den första som är helt värdig denna titel tycker jag, jo vi har Jaguar och Mercedes också men jag tycker nog inte dessa når riktigt ända fram (dock väldigt nära) så som Audi verkar göra.
Ja jag tycker de är väldigt kul att Tesla äntligen får lite motstånd men detta kommer inte sätta Tesla i konkurs utan kommer bara trigga Tesla att göra ännu bättre bilar och erbjudanden.
Så länge efterfrågan på elbilar är större än produktionsförmågan lär inte Tesla konkurreras ut av andra tillverkare, eller vice versa. Personligen har jag svårt att se någon tidpunkt då produktionsförmågan matchar, eller överträffar, efterfrågan på elbilar. Någon gång i framtiden kanske vi kommer dit, men det ligger för långt bort för att spekulera i och till dess (och kanske efteråt också) är snacket om Tesladödare bara just snack.
Håller med, jo de där uttrycket tesla dödare borde dödas
Men nej helt allvarligt så skulle jag vilja göra om ordet till Tesla konkurrent för de är så jag läser de. Tesla har en plats i bilvärden nu och har i elbilsvärden blivit som en referens och de är ju därför den tas upp hela tiden då de dels är en premium bil dels har en range som gör att man kan ersätta i princip vilken fossil bil som helst (ja om man har viljan och pengarna).
Man ska nog inte ta "dödare" så bokstavligt. Samma sak med "iPhone-dödare", eller ännu värre, "Apple-dödare" (känns inte som om Apple kommer gå under på ett tag). Tycker definitivt att det är en tuff konkurrent, första premiumtillverkaren som kommer med en ordentlig elbil. Hade priset för en E-Tron varit hälften och hallarna hade varit fulla med bilar, ja då hade vi nog kunnat börja snacka "dödare". Just nu är väl värsta scenariot för Tesla snarare att dom kommer förblöda, och det klarar dom bra utan andras hjälp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
lokala ÅF som har en bil de som reserverat får komma och klämma och känna på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Audi e-Tron kommer inte kunna köpas från Audis handlare i USA. Det kommer inte finnas lagerbilar hos handlarna utan bilarna måste beställas och betalas handpenning för, sedan tillverkas bilen och skeppas till kund - efter många månader eller tom över ett år.
Samma metod alltså som Tesla kör med. Vi får se om det passar Audis kunder - och återförsäljare som nog hellre vill sälja en bensin lagerbil på kunden han redan har stående på plats än att hjälpa till beställa en bil kunden kanske får någon gång i framtiden.
Audi e-Tron kommer inte kunna köpas från Audis handlare i USA. Det kommer inte finnas lagerbilar hos handlarna utan bilarna måste beställas och betalas handpenning för, sedan tillverkas bilen och skeppas till kund - efter många månader eller tom över ett år.
Samma metod alltså som Tesla kör med. Vi får se om det passar Audis kunder - och återförsäljare som nog hellre vill sälja en bensin lagerbil på kunden han redan har stående på plats än att hjälpa till beställa en bil kunden kanske får någon gång i framtiden.
Audi kanske försöker få Amerikanarna att köpa bilar på samma sätt som vi i Europa har gjort länge, långt innan Tesla fanns. Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?
”Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?”
Hmmm...
Jag hade nog uppskattat om min bil hade varit en lagerbil. Bråttom? Nja, men liiiiiite snabbare hade inte gjort ont.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
”Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?”
Hmmm...
Jag hade nog uppskattat om min bil hade varit en lagerbil. Bråttom? Nja, men liiiiiite snabbare hade inte gjort ont.
Haha jo allt är ju relativt. Men med "normala" leveranstider på 2-3 månader från order till leverans föredrar jag alla dagar i veckan att få konfigurera och beställa min egen bil. Finns det en underliggande kapacitetsbrist så hjälper ju inte "lagerbilar" något ändå.
Allt beror ju på efterfrågan.... Är det tillräckligt stor efterfrågan så blir inte "lagerbilar" stående utan produktionen kan rulla i full fart kontinuerligt och bilarna bara in och vända hos handlaren
Centralt blir ju också antalet utrustningskombinationer. Kör man inte paket utan snarare enskilda komponenter så blir det såklart oändligt många kombinationer och d måste man ju producera efter beställning.
Tycker det är bra att det finns bilar på lager om man är i den sitsen att nuvarande bilen havererar och man behöver en bil NU. Var i den situationen för 2 år sedan. Då var det när arr det blev en Subaru pga tillgång till lånebil men situationen löstes genom lån av bil av en granne tills en annan bilhandlare fått hem den bil med den utrustningen jag ville ha.
Allt beror ju på efterfrågan.... Är det tillräckligt stor efterfrågan så blir inte "lagerbilar" stående utan produktionen kan rulla i full fart kontinuerligt och bilarna bara in och vända hos handlaren
Centralt blir ju också antalet utrustningskombinationer. Kör man inte paket utan snarare enskilda komponenter så blir det såklart oändligt många kombinationer och d måste man ju producera efter beställning.
Jo, om man förutsätter att kunderna vill ha bilarna så som handlaren har specat dem. Absolut, med en större mängd varianter blir "lagerbilar" än mer ineffektivt. Även om man kör paket brukar det ju finnas några sådana och sen tillkommer exteriört färgval och fälgar, klädseln på säten med mera. Det blir snabbt en mycket stor mängd möjliga varianter. Känslan att konfigurera sin bil exakt som man vill ha den är också svårslagen.
Allt beror ju på efterfrågan.... Är det tillräckligt stor efterfrågan så blir inte "lagerbilar" stående utan produktionen kan rulla i full fart kontinuerligt och bilarna bara in och vända hos handlaren
Centralt blir ju också antalet utrustningskombinationer. Kör man inte paket utan snarare enskilda komponenter så blir det såklart oändligt många kombinationer och d måste man ju producera efter beställning.
Jo, om man förutsätter att kunderna vill ha bilarna så som handlaren har specat dem. Absolut, med en större mängd varianter blir "lagerbilar" än mer ineffektivt. Även om man kör paket brukar det ju finnas några sådana och sen tillkommer exteriört färgval och fälgar, klädseln på säten med mera. Det blir snabbt en mycket stor mängd möjliga varianter. Känslan att konfigurera sin bil exakt som man vill ha den är också svårslagen.
Japp, men när du har paket så kommer det vara ett antal kombinationer som är väldigt gångbara och många som hellre offrar något i sin "idealspec" (tex en utrustningsdetalj, eller annan färg på klädsel) och föredrar att få en bil levererad direkt istället för att vänta.
Att ha massor av "options" är ju dock en ordentlig marginalhöjare, det finns ju en anledning att Porsche kan upprätthålla magiska marginaler
Generellt tror jag den magiska balansen är att ha lager på ett fåtal bilar med väldigt populär spec, men fortfarande lämna möjligheten för folk att konfigurera helt utan att det innebär en extremt lång leveranstid.
Jo fast USA har en annan tradition där, med folk som ofta köper lagerbilar som redan finns hos säljaren.
Att då börja med just en elbil som ny säljmodell är som gjord för disaster.
Vilket, om jag tar på mig foliehatten, är kanske just det Audi vill...
Varför skulle det bli en disaster för att det är en elbil? Tvärt om skulle jag nog vilja påstå. Amerikaner är ofta konservativa men Amerikaner som är sugna på en elbil är nog mer villiga att prova något nytt än Amerikaner som köper F-150 med V8.
Med tanke på de stora kostnaderna för VW-gruppen pga dieselgate och WLTP har jag svårt att tro att de investerar i utveckling av nya plattformar och modeller, bygger om fabriker, startar elmotortillverkning och packmontering in-house - och sen med flit låter allt stå och blöda pengar. Men visst, med foliehatt är allt möjligt. ^^
Med tanke på de stora kostnaderna för VW-gruppen pga dieselgate och WLTP har jag svårt att tro att de investerar i utveckling av nya plattformar och modeller, bygger om fabriker, startar elmotortillverkning och packmontering in-house - och sen med flit låter allt stå och blöda pengar. Men visst, med foliehatt är allt möjligt. ^^
Det man kan fundera på här är väl att återförsäljarna (i USA) och det utrymme för bilar som Audi pratar om som kostar en massa pengar redan existerar. Samtidigt så nämndes återförsäljarna som en viktig punkt och en fördel för Audi vid presentationen av e-Tron. Lite underförstått jämfört med ex Tesla då kan man tänka.
Känns som att minskat ansvar med allt det innebär, mindre personal, lägre vinster..., knappast är något som de befintliga återförsäljarna ser fram emot.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skulle nog vilja påstå att det är vanligare för amerikaner att lägga en fabriksorder än att plocka en bil i hallen, iaf när man tittar på lite exklusivare bilar.
Många återförsäljare ger en högre rabatt vid fabriksorder och många kör tom en ”euro delivery” (dvs hämtar själva i fabriken i EU och ställer den på en båt) för en ännu bättre rabatt.
Vet själv hur tråkigt det är att vänta ett halvår på leverans men skulle göra det igen om det innebar att få en bil som jag vill ha den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skulle nog vilja påstå att det är vanligare för amerikaner att lägga en fabriksorder än att plocka en bil i hallen, iaf när man tittar på lite exklusivare bilar.
Många återförsäljare ger en högre rabatt vid fabriksorder och många kör tom en ”euro delivery” (dvs hämtar själva i fabriken i EU och ställer den på en båt) för en ännu bättre rabatt.
Vet själv hur tråkigt det är att vänta ett halvår på leverans men skulle göra det igen om det innebar att få en bil som jag vill ha den.
Nej, lagerbil är överlägset vanligast i USA. Jag har inte några uppdaterade siffror men för bara ett par år sedan var det drygt 75%. Av europeiska bilar var det mycket högre andel. ”Euro delivery” är bara en liten, liten del som använder.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Skulle nog vilja påstå att det är vanligare för amerikaner att lägga en fabriksorder än att plocka en bil i hallen, iaf när man tittar på lite exklusivare bilar.
Många återförsäljare ger en högre rabatt vid fabriksorder och många kör tom en ”euro delivery” (dvs hämtar själva i fabriken i EU och ställer den på en båt) för en ännu bättre rabatt.
Vet själv hur tråkigt det är att vänta ett halvår på leverans men skulle göra det igen om det innebar att få en bil som jag vill ha den.
Nej, lagerbil är överlägset vanligast i USA. Jag har inte några uppdaterade siffror men för bara ett par år sedan var det drygt 75%. Av europeiska bilar var det mycket högre andel. ”Euro delivery” är bara en liten, liten del som använder.
Tänker du bilköp generellt eller finns det någon undersökning som visar att bilar i samma prisklass som E-Tron brukar köpas i hallen?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
"Tyska biltillverkaren Audis nya elektroniska SUV blir fyra veckor försenad. Orsaken är att bolaget måste fixa problem i mjukvara, rapporterar Reuters.
Tidigare har Bild am Sonntag skrivit att bilen, som formellt heter e-tron, skulle kunna bli flera månader försenad på grund av problemen.
Audi skall också förhandla med LG Chem rörande leveranserna av batterier. Det sydkoreanska bolaget vill höja priserna med 10 procent på grund av en stor efterfrågan på just batterier. "
Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.
Och när man inte har egen batterifabrik.
Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!"
Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.
Och när man inte har egen batterifabrik.
Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!"
Eller så väljer de att inte leverera en bil med halvfärdig programvara.
Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.
Och när man inte har egen batterifabrik.
Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!"
E-tron kan uppdateras trådlöst, precis som Tesla. Och man kan köpa till funktioner som kan aktiveras OTA, precis som Tesla.
Skillnaden är nog att Audi väljer att lösa uppenbara och kända buggar innan de säljer bilarna. Inte tvärtom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14