Hur parkerar du egentligen?
Moderator: Redaktion
Hur parkerar du egentligen?
Kör du in med nosen först eller backar du in?
Har fått för mig att påfallande många Teslor jag sett backar in i parkeringsplatser. Med reservation för att jag inte ser så många till vardags.
Kör själv alltid in med "nosen först", av gammal vana. Men har konstaterat att det även efter ett halvår känns lite svårt att veta hur långt fram man kan köra. Ähm... "motorhuven" är ju relativt hög.
Är det möjligen så att många backar in för att back-kameran ger en järnkoll på distansen till närmaste hinder?
Har fått för mig att påfallande många Teslor jag sett backar in i parkeringsplatser. Med reservation för att jag inte ser så många till vardags.
Kör själv alltid in med "nosen först", av gammal vana. Men har konstaterat att det även efter ett halvår känns lite svårt att veta hur långt fram man kan köra. Ähm... "motorhuven" är ju relativt hög.
Är det möjligen så att många backar in för att back-kameran ger en järnkoll på distansen till närmaste hinder?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Hur parkerar du egentligen?
Är det inte för att komma så nära laddstolpe som möjligt, om vi antar att den är framför bilen...?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Det beror på hur jag mår för tillfället.pegs skrev:Kör du in med nosen först eller backar du in?

Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Är inte p-sensorer både fram och bak standard? Det är det numera i alla fall. Själv har jag en förkärlek för att backa in i rutor i största allmänhet, lite beroende på hur parkeringsplatsen ser ut och om jag kommer behöva lasta något i bagaget. Jag resonerar som så att jag vet om jag har bråttom eller inte när jag kommer, men jag vet aldrig om jag kommer ha bråttom eller inte när jag ska därifrån, och då kan det ju vara bra att stå som man bara kan köra rakt ut och iväg...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag tycker det känns enklare att backa in i rutan i parkeringshus av nån anledning. Jag backar även in i garaget hemma för att slippa backa ut på gatan sen när jag ska iväg.
Model X, Pearl White
Hemma backar jag alltid in.
Annars beror det på. När jag handlar kör jag alltid nosen in, för att enklare komma åt att lasta i bagaget.
Annars beror det på. När jag handlar kör jag alltid nosen in, för att enklare komma åt att lasta i bagaget.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag backar nästan alltid in på P-rutor oavsett bil. Det är mycket enklare att parkera rakt när man backar in i P-rutan. Att det även blir enklare köra ut är en bonus.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- kanylbullen
- Teslaägare
Backar alltid in. Dels vill jag att min dashcam ska ha en chans att fånga reg nr på en bil som repar min, dels är det mindre risk att köra på fotgängare när man backar in än när man backar ut.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
+1Werzion skrev:

Skoda Enyaq 85x 2025
- lator
- Teslaägare
Hoppas ni kollade in "methods"...ironjack skrev:+1Werzion skrev:

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.