Olycka
Moderator: Redaktion
Re: Olycka
Undrar om bilen själv bromsade eller styrde undan för att undvika olyckan och att han därav klarade sig förhållandevis lindrigt undan. Sen är ju en annan fråga hade Teslan haft version 9 hade då olyckan undviktis helt då den versionen verkar tolka både människor och andra objekt på ett mycket bättre sätt.
Tesla Model S 100D
Re: Olycka
Men ändå gör folk det. Fanns ju till och med nån pryl man kunde köpa och fästa i ratten för att lura AP. Och överallt lovordas hur "vilsamt" det är med AP. Vad är det som är så vilsamt om de ändå har 100% fokus på trafiken? Ja, man slipper hålla bilen i körfältet men hur jobbigt är det för en van bilist? Har man AP tillkommer dessutom stressmoment. Typ försöka få bilskrället att byta fil medelst blinkersspaken.Foluke skrev:Ingen som använt AP i mer än 10 minuter kan inbilla sig att den klarar bilen ensam! Olyckor ihop med AP måste alltid hänföras till föraren och dennes felbedömning. Om man vantolkar uttrycket "Autopilot" och försätter sig i olyckssituation på grund av det, skall man inte köra bil alls. Då är man olämplig som bilförare (och en massa annat också för den delen)!Verdi skrev:Svenssons skrev:Det spelar alltså ingen roll vilka hjälpmedel som föraren använde eftersom det var föraren som var ansvarig och som missbrukade dessa. Hade det varit en autonom bil är det ju en annan sak men Autopiloten är inte och har aldrig varit ett autonomt system.
Alla här vet ju att det finns en kultur kring AP att den helst ska styra själv utan att man ska behöva ta i ratten. Cirkulerar ju tips om att klämma fast tennisbollar, apelsiner osv för att lura systemet. Det finns en övertro på AP helt enkelt. Antagligen kommer det sig av att de flesta AP-entusiaster är ingenjörstyper som gillar ny teknik.
Nej, jag aktiverade alltså inte AP på min nya bil.
Re: Olycka
Jag förstår verkligen inte all gnäll på APVerdi skrev:Men ändå gör folk det. Fanns ju till och med nån pryl man kunde köpa och fästa i ratten för att lura AP. Och överallt lovordas hur "vilsamt" det är med AP. Vad är det som är så vilsamt om de ändå har 100% fokus på trafiken? Ja, man slipper hålla bilen i körfältet men hur jobbigt är det för en van bilist? Har man AP tillkommer dessutom stressmoment. Typ försöka få bilskrället att byta fil medelst blinkersspaken.Foluke skrev:Ingen som använt AP i mer än 10 minuter kan inbilla sig att den klarar bilen ensam! Olyckor ihop med AP måste alltid hänföras till föraren och dennes felbedömning. Om man vantolkar uttrycket "Autopilot" och försätter sig i olyckssituation på grund av det, skall man inte köra bil alls. Då är man olämplig som bilförare (och en massa annat också för den delen)!Verdi skrev:Svenssons skrev:Det spelar alltså ingen roll vilka hjälpmedel som föraren använde eftersom det var föraren som var ansvarig och som missbrukade dessa. Hade det varit en autonom bil är det ju en annan sak men Autopiloten är inte och har aldrig varit ett autonomt system.
Alla här vet ju att det finns en kultur kring AP att den helst ska styra själv utan att man ska behöva ta i ratten. Cirkulerar ju tips om att klämma fast tennisbollar, apelsiner osv för att lura systemet. Det finns en övertro på AP helt enkelt. Antagligen kommer det sig av att de flesta AP-entusiaster är ingenjörstyper som gillar ny teknik.
Nej, jag aktiverade alltså inte AP på min nya bil.
Skulle aldrig köpa bilen utan ( AP1 ) bilen från 2015 hängt med AP från barnsben kan man säga då
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Olycka
e5m1r skrev:Jag förstår verkligen inte all gnäll på APVerdi skrev:Men ändå gör folk det. Fanns ju till och med nån pryl man kunde köpa och fästa i ratten för att lura AP. Och överallt lovordas hur "vilsamt" det är med AP. Vad är det som är så vilsamt om de ändå har 100% fokus på trafiken? Ja, man slipper hålla bilen i körfältet men hur jobbigt är det för en van bilist? Har man AP tillkommer dessutom stressmoment. Typ försöka få bilskrället att byta fil medelst blinkersspaken.Foluke skrev:Ingen som använt AP i mer än 10 minuter kan inbilla sig att den klarar bilen ensam! Olyckor ihop med AP måste alltid hänföras till föraren och dennes felbedömning. Om man vantolkar uttrycket "Autopilot" och försätter sig i olyckssituation på grund av det, skall man inte köra bil alls. Då är man olämplig som bilförare (och en massa annat också för den delen)!Verdi skrev:Svenssons skrev:Det spelar alltså ingen roll vilka hjälpmedel som föraren använde eftersom det var föraren som var ansvarig och som missbrukade dessa. Hade det varit en autonom bil är det ju en annan sak men Autopiloten är inte och har aldrig varit ett autonomt system.
Alla här vet ju att det finns en kultur kring AP att den helst ska styra själv utan att man ska behöva ta i ratten. Cirkulerar ju tips om att klämma fast tennisbollar, apelsiner osv för att lura systemet. Det finns en övertro på AP helt enkelt. Antagligen kommer det sig av att de flesta AP-entusiaster är ingenjörstyper som gillar ny teknik.
Nej, jag aktiverade alltså inte AP på min nya bil.
Skulle aldrig köpa bilen utan ( AP1 ) bilen från 2015 hängt med AP från barnsben kan man säga då
Ok, och jag förstår inte vad den är bra för. Vi får enas om att vi tycker olika helt enkelt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Olycka
Samma sak inom flyget. Det finns många flygplan där autopiloten bara klarar av att hålla en kompasskurs och höjd, inte ens farten regleras. Ändå kallas det Autopilot och ingen har några orealistiska förväntningar av systemet. Det är bara okunskap som gör att vissa tycker att Teslas autopilot har en felaktig benämning.Schelin skrev:Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Olycka
Om gemene man förväntar sig helt autonom körning vid "autopilot" så är det väl ändå den nivån man ska utgå från? Om det sen är tekniskt korrekt eller ej spelar mindre roll.Nicke Nyfiken skrev:Samma sak inom flyget. Det finns många flygplan där autopiloten bara klarar av att hålla en kompasskurs och höjd, inte ens farten regleras. Ändå kallas det Autopilot och ingen har några orealistiska förväntningar av systemet. Det är bara okunskap som gör att vissa tycker att Teslas autopilot har en felaktig benämning.Schelin skrev:Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Olycka
Menar du att vi ska låta OKUNSKAP styra hur tekniska system får benämnas?dd88 skrev:Om gemene man förväntar sig helt autonom körning vid "autopilot" så är det väl ändå den nivån man ska utgå från? Om det sen är tekniskt korrekt eller ej spelar mindre roll.Nicke Nyfiken skrev:Samma sak inom flyget. Det finns många flygplan där autopiloten bara klarar av att hålla en kompasskurs och höjd, inte ens farten regleras. Ändå kallas det Autopilot och ingen har några orealistiska förväntningar av systemet. Det är bara okunskap som gör att vissa tycker att Teslas autopilot har en felaktig benämning.Schelin skrev:Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
Gemene man tror även att alla flygplan med autopilot kan flyga från flygplats till flygplats genom att piloten trycker på lite knappar. Ska vi byta namn på dessa system också eftersom de inte motsvarar vad gemene man inbillat sig? Att låta okunskap styra har väl sällan varit ett vinnande koncept?
Och vad händer sedan när gemene man får kunskap kring systemet? Är det då okej att byta benämning?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Olycka
Jag tror du själv inser hur orimlig liknelse det är om du tänker efter lite. Gemene man flyger inte flygplan, utan utbildade piloter. Det är således inget större problem om det råder okunskap bland gemene man kring vad autopiloten på ett flygplan klarar av. Däremot kör gemene man bil. Saker som används av gemene man, och som kan leda till dödsolyckor om de används felaktigt, finns det anledning att namnge på ett sätt så att det råder så liten förvirring som möjligt kring vad den klarar av. Tycker du att det är en orimlig ståndpunkt?Nicke Nyfiken skrev:Menar du att vi ska låta OKUNSKAP styra hur tekniska system får benämnas?dd88 skrev:Om gemene man förväntar sig helt autonom körning vid "autopilot" så är det väl ändå den nivån man ska utgå från? Om det sen är tekniskt korrekt eller ej spelar mindre roll.Nicke Nyfiken skrev:Samma sak inom flyget. Det finns många flygplan där autopiloten bara klarar av att hålla en kompasskurs och höjd, inte ens farten regleras. Ändå kallas det Autopilot och ingen har några orealistiska förväntningar av systemet. Det är bara okunskap som gör att vissa tycker att Teslas autopilot har en felaktig benämning.Schelin skrev:Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
Gemene man tror även att alla flygplan med autopilot kan flyga från flygplats till flygplats genom att piloten trycker på lite knappar. Ska vi byta namn på dessa system också eftersom de inte motsvarar vad gemene man inbillat sig? Att låta okunskap styra har väl sällan varit ett vinnande koncept?
Och vad händer sedan när gemene man får kunskap kring systemet? Är det då okej att byta benämning?
Svart X75D -17
Re: Olycka
Gemene man kör inte Tesla. Tror att okunskapen om vad Autopilot är är lägre bland Tesla-förarare än bland gemene man.rockard skrev:Jag tror du själv inser hur orimlig liknelse det är om du tänker efter lite. Gemene man flyger inte flygplan, utan utbildade piloter. Det är således inget större problem om det råder okunskap bland gemene man kring vad autopiloten på ett flygplan klarar av. Däremot kör gemene man bil. Saker som används av gemene man, och som kan leda till dödsolyckor om de används felaktigt, finns det anledning att namnge på ett sätt så att det råder så liten förvirring som möjligt kring vad den klarar av. Tycker du att det är en orimlig ståndpunkt?Nicke Nyfiken skrev:Menar du att vi ska låta OKUNSKAP styra hur tekniska system får benämnas?dd88 skrev:Om gemene man förväntar sig helt autonom körning vid "autopilot" så är det väl ändå den nivån man ska utgå från? Om det sen är tekniskt korrekt eller ej spelar mindre roll.Nicke Nyfiken skrev:Samma sak inom flyget. Det finns många flygplan där autopiloten bara klarar av att hålla en kompasskurs och höjd, inte ens farten regleras. Ändå kallas det Autopilot och ingen har några orealistiska förväntningar av systemet. Det är bara okunskap som gör att vissa tycker att Teslas autopilot har en felaktig benämning.Schelin skrev:Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
Gemene man tror även att alla flygplan med autopilot kan flyga från flygplats till flygplats genom att piloten trycker på lite knappar. Ska vi byta namn på dessa system också eftersom de inte motsvarar vad gemene man inbillat sig? Att låta okunskap styra har väl sällan varit ett vinnande koncept?
Och vad händer sedan när gemene man får kunskap kring systemet? Är det då okej att byta benämning?
Gemene man tror att datorskärmen är datorn. Ska vi döpa om datorskärm till dator?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Olycka
Värre än så, de tror att det är "data"... "Min data är trasig, kan du laga den???" (hördes ofta under min tid som reparatör av DATORER!)Svenssons skrev:Gemene man kör inte Tesla. Tror att okunskapen om vad Autopilot är är lägre bland Tesla-förarare än bland gemene man.
Gemene man tror att datorskärmen är datorn. Ska vi döpa om datorskärm till dator?
Någon som har hört något mer om olyckan? Ja, alltså det som tråden handlar om...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Olycka
lator skrev:Värre än så, de tror att det är "data"... "Min data är trasig, kan du laga den???" (hördes ofta under min tid som reparatör av DATORER!)Svenssons skrev:Gemene man kör inte Tesla. Tror att okunskapen om vad Autopilot är är lägre bland Tesla-förarare än bland gemene man.
Gemene man tror att datorskärmen är datorn. Ska vi döpa om datorskärm till dator?
Någon som har hört något mer om olyckan? Ja, alltså det som tråden handlar om...
För en dataingenjör är detta stor humor:
Re: Olycka
den texten är en klassiker ja... jag skämtar gärna och ofta om modermodemet...Verdi skrev:lator skrev:Värre än så, de tror att det är "data"... "Min data är trasig, kan du laga den???" (hördes ofta under min tid som reparatör av DATORER!)Svenssons skrev:Gemene man kör inte Tesla. Tror att okunskapen om vad Autopilot är är lägre bland Tesla-förarare än bland gemene man.
Gemene man tror att datorskärmen är datorn. Ska vi döpa om datorskärm till dator?
Någon som har hört något mer om olyckan? Ja, alltså det som tråden handlar om...
För en dataingenjör är detta stor humor:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Olycka
Om benämningen ”autopilot” eller t.ex. ”line hold assist” på ett hjälpsystem är avgörande för om en person ska köra ihjäl sig eller inte, så kan man nog ifrågasätta om personen är lämplig att ha körkort över huvud taget.rockard skrev:Jag tror du själv inser hur orimlig liknelse det är om du tänker efter lite. Gemene man flyger inte flygplan, utan utbildade piloter. Det är således inget större problem om det råder okunskap bland gemene man kring vad autopiloten på ett flygplan klarar av. Däremot kör gemene man bil. Saker som används av gemene man, och som kan leda till dödsolyckor om de används felaktigt, finns det anledning att namnge på ett sätt så att det råder så liten förvirring som möjligt kring vad den klarar av. Tycker du att det är en orimlig ståndpunkt?Nicke Nyfiken skrev:Menar du att vi ska låta OKUNSKAP styra hur tekniska system får benämnas?dd88 skrev:Om gemene man förväntar sig helt autonom körning vid "autopilot" så är det väl ändå den nivån man ska utgå från? Om det sen är tekniskt korrekt eller ej spelar mindre roll.Nicke Nyfiken skrev:Samma sak inom flyget. Det finns många flygplan där autopiloten bara klarar av att hålla en kompasskurs och höjd, inte ens farten regleras. Ändå kallas det Autopilot och ingen har några orealistiska förväntningar av systemet. Det är bara okunskap som gör att vissa tycker att Teslas autopilot har en felaktig benämning.Schelin skrev:Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
Gemene man tror även att alla flygplan med autopilot kan flyga från flygplats till flygplats genom att piloten trycker på lite knappar. Ska vi byta namn på dessa system också eftersom de inte motsvarar vad gemene man inbillat sig? Att låta okunskap styra har väl sällan varit ett vinnande koncept?
Och vad händer sedan när gemene man får kunskap kring systemet? Är det då okej att byta benämning?
Jag var kanske otydlig tidigare. Precis som begreppet autopilot inte skapar orimliga förväntningar hos piloter pga deras kunskaper, så vill jag hävda att samma sak gäller med Teslas autopilot. Gemene Teslaägare har så mycket kunskaper att de vet att det inte är ett system som gör bilen autonom, oavsett om okunskapen hos gemene man på gatan gör att denne har orealistiska förväntningar både gällande Tesla och flygplan.
Köper man en tesla med autopilot i tron att det är en autonom bil så får man ställa sig i skämshörnet ihop med de som köpt en Toyota hybrid i tron att det är en evighetsmaskin i form av en laddfri elbil.
EDIT: Såg nu att Svenssons var inne på lite samma resonemang om autopilotkunskapen hos Teslaägare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Olycka
Är det på riktigt ett problem att folk tror att autopiloten kan köra helt själv? Alltså som i att man låter den styra och sen sätter sig och läser tidningen i tron att det så det ska funka? Har det någonsin hänt?
Re: Olycka
Behöver ju inte dra det så långt, men jag skulle definitivt kunna tänka mig att folk aktiverar funktionen för att tex kunna sträcka sig efter telefonen som ligger i väskan i baksätet.Jerka skrev:Är det på riktigt ett problem att folk tror att autopiloten kan köra helt själv? Alltså som i att man låter den styra och sen sätter sig och läser tidningen i tron att det så det ska funka? Har det någonsin hänt?
Sen ska vi inte ljuga för oss själva, finns exempel i tråden (och desto fler på forumet) om hur man lurar systemet till att tro att man är med. Att Tesla-förare på något sätt står över detta är bara naivt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Olycka
Ta bort följande text och den stämmer lika mycket: "aktiverar funktionen för att tex".dd88 skrev:Behöver ju inte dra det så långt, men jag skulle definitivt kunna tänka mig att folk aktiverar funktionen för att tex kunna sträcka sig efter telefonen som ligger i väskan i baksätet.Jerka skrev:Är det på riktigt ett problem att folk tror att autopiloten kan köra helt själv? Alltså som i att man låter den styra och sen sätter sig och läser tidningen i tron att det så det ska funka? Har det någonsin hänt?
Sen ska vi inte ljuga för oss själva, finns exempel i tråden (och desto fler på forumet) om hur man lurar systemet till att tro att man är med. Att Tesla-förare på något sätt står över detta är bara naivt.
Folk gör dumma saker i bilen oavsett AP eller ej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Olycka
Ja det är klart, men fler går nog över gränsen när bilen har ”autopilot” än när man hoppas att slitspåren i asfalten håller bilen på vägen genom kurvan.Svenssons skrev:Ta bort följande text och den stämmer lika mycket: "aktiverar funktionen för att tex".dd88 skrev:Behöver ju inte dra det så långt, men jag skulle definitivt kunna tänka mig att folk aktiverar funktionen för att tex kunna sträcka sig efter telefonen som ligger i väskan i baksätet.Jerka skrev:Är det på riktigt ett problem att folk tror att autopiloten kan köra helt själv? Alltså som i att man låter den styra och sen sätter sig och läser tidningen i tron att det så det ska funka? Har det någonsin hänt?
Sen ska vi inte ljuga för oss själva, finns exempel i tråden (och desto fler på forumet) om hur man lurar systemet till att tro att man är med. Att Tesla-förare på något sätt står över detta är bara naivt.
Folk gör dumma saker i bilen oavsett AP eller ej.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Olycka
Jo, jag fattar att det händer att folk mot bättre vetande släpper blicken från vägen och låter autopiloten styra, därav det kursiverade förtydligandet. Frågan är alltså om själva namnet autopilot lurar folk att det är okej att göra så eller om det lika gärna hade kunnat heta ”Super lane assist” eller nåt utan att det gjort någon skillnad. Jag tror på det senare. De som litar för mycket på autopiloten vet nog att de gör fel, precis som fortkörare eller mobilfipplare. De kan bara inte låta bli. Namnet på funktionen tror jag är oväsentligt i sammanhanget.
Re: Olycka
Oavsett vad funktionen kallas eller vilken bil den sitter i så hade det väl varit bättre att förarens uppmärksamhet kontrolleras, genom att bilen känner av om blicken är riktad mot vägen mestadels av tiden eller ej, snarare än att man behöver greppa ratten lite då och då. Nu vet vi inte om felaktigt användade av autopiloten hade något med just den här olyckan att göra, men det var väl inte allt för längesen en medlem här på forumet körde in i ett vägarbete i rejäl fart, och inte skämdes mer än att han/hon startade ett inlägg om det?
Dagens varningssystem om att hålla i ratten då och då fungerar alltså uppenbarligen inte alltid, och även om jag tycker Teslaförare generellt kör bättre än genomsnittet så är det enbart Teslaförare jag sett sitta och stirra ner i mobilen under hela den tid det tagit mig att köra om eller bli omkörd av dem på motorvägen (självklart har jag bett min passagerare hålla koll eftersom har blicken på vägen 100% av tiden…). Jag har aldrig kännt mig orolig för min egen del på grund av det, det går trots allt ändå stabilare än för förare som håller på med mobilen utan att ha hjälp av autopilot. Men de sistnämnda lyfter iallfall regelbundet blicken av ren självbevarelsedrift, och skulle antagligen inte missa ett vägarbete.
Dagens varningssystem om att hålla i ratten då och då fungerar alltså uppenbarligen inte alltid, och även om jag tycker Teslaförare generellt kör bättre än genomsnittet så är det enbart Teslaförare jag sett sitta och stirra ner i mobilen under hela den tid det tagit mig att köra om eller bli omkörd av dem på motorvägen (självklart har jag bett min passagerare hålla koll eftersom har blicken på vägen 100% av tiden…). Jag har aldrig kännt mig orolig för min egen del på grund av det, det går trots allt ändå stabilare än för förare som håller på med mobilen utan att ha hjälp av autopilot. Men de sistnämnda lyfter iallfall regelbundet blicken av ren självbevarelsedrift, och skulle antagligen inte missa ett vägarbete.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Olycka
Det är säkert olika från förare till förare men jag tycker att autopilotens utformning bjuder in till att göra nånting annat än att ha all uppmärksamhet på trafiken. När man har kört med AP några mil på en tom motorväg - utan att ha behövt göra mer än att någon gång då och då ta tag i ratten - så går hjärnan i viloläge eller byter fokus. Jag har svårt att fokusera på nånting som inte kräver någon insats från mig. Körandet blir således vansinnigt tråkigt, och hjärnan letar desperat efter sysselsättning. Ren händelselös övervakning är inte min grej.
Det har ingenting att göra med att man tror att AP är ett autonomt system. Men samtidigt är jag säker på att alla inte upplever det på samma sätt. Det kan också vara en förklaring varför folk har så väsensskilda uppfattningar om AP.
Det har ingenting att göra med att man tror att AP är ett autonomt system. Men samtidigt är jag säker på att alla inte upplever det på samma sätt. Det kan också vara en förklaring varför folk har så väsensskilda uppfattningar om AP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Olycka
Jag ser väldigt många lastbilschaförer som stirrar på mobiler, det tycker jag är ungefär 3600ggr värre. De kör riktigt tunga fordon och de saknar autopilot. Det riktigt sjuka är att de inte tror att det går att se vad de gör, men det är ganska lätt genom deras stora speglar. Och att de vinglar över hela vägen.
Re: Olycka
Ja, att autopilotens funktion inbjuder till dåligt beteende i trafiken (åtminstone hos vissa) betvivlar jag inte. Det jag vänder mig emot är att dess namn skulle ha något med saken att göra.
Men som sagt, det är många som håller på med mobilen under färd och i de allra flesta fall är det nog bättre att dessa drullar har autopiloten på än att de inte har det.
Men som sagt, det är många som håller på med mobilen under färd och i de allra flesta fall är det nog bättre att dessa drullar har autopiloten på än att de inte har det.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Olycka
Och om man som jag kör väldigt tidigt på mornarna (typ kl 05) så är det helt sjukt hur ofta dom kör rent livsfarligt, tyvärr är det inte läge att kika på derasLarsL skrev:Jag ser väldigt många lastbilschaförer som stirrar på mobiler, det tycker jag är ungefär 3600ggr värre. De kör riktigt tunga fordon och de saknar autopilot. Det riktigt sjuka är att de inte tror att det går att se vad de gör, men det är ganska lätt genom deras stora speglar. Och att de vinglar över hela vägen.
beteende i den situationen men ganska ofta har jag eller medpassagerare sett att dom sitter och fipplar med mobilen eller än värre tar sig en frukost i farten mm mm mm...
Rent vidrigt på E4:an häromkring iaf
Vi har också haft flera olyckor här bara det senaste året där bilister blivit prejade in i vajerräcket av vinglande lastbilar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Olycka
Tråkig olycka det där....
Men lägger märke till at media inte fokuserar på att det var en Tesla som var inblandad, och det ska ju heller inte spela någon roll! i Norge poängteras det alltid att en Tesla var inblandad i rubriken vid olyckor om så var fallet.... Är det inte en Tesla så är det bara en bil... Jantelagen står starkt här borta...
Men lägger märke till at media inte fokuserar på att det var en Tesla som var inblandad, och det ska ju heller inte spela någon roll! i Norge poängteras det alltid att en Tesla var inblandad i rubriken vid olyckor om så var fallet.... Är det inte en Tesla så är det bara en bil... Jantelagen står starkt här borta...
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Olycka - Autonoma nivåer
Jag hittar fasen inte var jag skall lägga detta men det är av vikt då många (förare) inte har klart för sig hur autonoma trafik-system fungerar.
(Tänkte just - undrar hur trafikskolorna gör?
Tog en extrakurs på körkortet, mest på skoj för några år sedan och inte ett pip sades om autonoma trafiksystem).
Så då har vi ju vårt lilla TESLA.
Vilken nivå hamnar Tesla här på i de olika nivåerna med AP2 version 9?
Är TESLA MOTORS avsikt att nå full nivå (5)??
Det går rykten om att de klarar det i version AP3.
Källor: SAE International, VTI och KTH.
(Tänkte just - undrar hur trafikskolorna gör?
Tog en extrakurs på körkortet, mest på skoj för några år sedan och inte ett pip sades om autonoma trafiksystem).
Så då har vi ju vårt lilla TESLA.
Vilken nivå hamnar Tesla här på i de olika nivåerna med AP2 version 9?
Är TESLA MOTORS avsikt att nå full nivå (5)??
Det går rykten om att de klarar det i version AP3.
- 1. Förarstöd
De flesta funktioner sköts av föraren, men bilen kan ha till exempel automatisk inbromsning. Denna nivå finns i många av dagens bilar.
2. Partiell automatisering
Fordonet kan vara försett med autopilot, det vill säga automatiska funktioner som farthållare och vägcentrering. Föraren måste dock alltid vara beredd på att ta över körningen.
3. Villkorad automatisering
Fordonet kan ta över dess framfart, men föraren behöver fortfarande vara redo att kunna ta över.
4. Hög automatisering
Här gäller full autopilot där bilen kan köra helt själv, utan att föraren ska behöva ingripa.
5. Full automatisering
På denna nivå behövs varken förare eller ratt, och här behöver ingen ens sitta i bilen för att den ska kunna köra.
Källor: SAE International, VTI och KTH.