En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 261
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av strejf »

Hur långt före övriga biltillverkare ligger Tesla egentligen? När det kommer till att tillverka elmotorer ser det galet bra ut i alla fall.
Model 3 motor.PNG
Tesla Model 3 2019
Verdi

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Verdi »

Fast det viktigaste för en elmotor i en elbil måste väl ändå vara effektiviteten? Har du siffror på det också? Jag antar att Model 3 är bäst där också.

Vi ska inte heller glömma att Tesla gör de bästa batterierna.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Henrik Torphammar »

1991 så hade Kewet el-jet en motor som väger 30kg och stämplad 5kW. Toppfart 80km/h. Batteriets vikt 266kg för ca 4kWh.

Idag skulle man kunna ersätta det batteriet på 266kg med EN Teslamodul från Model S som väger 25.5kg inklusive kylsystemet och då dessutom kunna använda 5kWh.

På ca 30år så har vi alltså batterier som väger mindre än 1/10-del. Tittar vi på cellnivå så blir det ju nästan faktor 20, men det är mer rättvist att titta på användbara moduler tycker jag.

Onödigt om än lite intressant vetande.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 261
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av strejf »

Verdi skrev:
Fast det viktigaste för en elmotor i en elbil måste väl ändå vara effektiviteten? Har du siffror på det också? Jag antar att Model 3 är bäst där också.

Vi ska inte heller glömma att Tesla gör de bästa batterierna.
Switched Reluctance Motor är en typ av elmotor som har varit den "heliga graalen" för elmotorer tack vare hög verkningsgrad, bra prestanda utan att överhetta, liten volym och samtidigt billig att producera. Nu verkar det som att det är den typen av motor som sitter i Model 3 och Tesla Semi. Tesla verkar alltså ha knäckt koden och löst de fundamentala problemen som fanns med denna typen av elmotor, främst så kallad "torque ripple".. dvs ojämn effekt vid låga varvtal.

Den är förmodligen den mest effektiva elmotor som finns i en elbil idag.
Tesla Model 3 2019
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Jerka »

Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerka skrev:
Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Det konstiga är ju snarare hur man misslyckas med motorn. En Ioniq har ju fördelen av att vara en ganska slimmad kaross, faller sig naturligt att den är snål. Där emot kan man fundera på varför en Zoe drar lika mycket eller mer än en Model S.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Henrik Torphammar »

strejf skrev:
Hur långt före övriga biltillverkare ligger Tesla egentligen? När det kommer till att tillverka elmotorer ser det galet bra ut i alla fall.
Jag vill mena att siffrorna för motorerna bara är marknadsföring. En motor på X antal kg ger samma effekt per viktenhet oavsett vilken tillverkare det är. Den effekten är sjukt hög, men inte kontinuerlig. Pappret du visar har ju bara effekten som bilen är "begränsad" till. Begränsningen sker av olika anledningar så som marknadsföring, kylsystem, komfort osv. Tesla har ju tex adderat effekt genom åren och korkat ut vissa modeller med en rejäl boost.

Ett exempel på när en motor från Nissan Leaf styrs utan begränsningarna som Nissan tycker är rimliga. 3ggr märkeffekten.

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 261
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av strejf »

Henrik Torphammar skrev:
Jerka skrev:
Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Det konstiga är ju snarare hur man misslyckas med motorn. En Ioniq har ju fördelen av att vara en ganska slimmad kaross, faller sig naturligt att den är snål. Där emot kan man fundera på varför en Zoe drar lika mycket eller mer än en Model S.
En stor anledning, kanske den största, är ju att IONIQ har ett väldigt litet batteri på 28kWh. Bilen blir därmed väldigt snål.
Tesla Model 3 2019
Verdi

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Verdi »

strejf skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Jerka skrev:
Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Det konstiga är ju snarare hur man misslyckas med motorn. En Ioniq har ju fördelen av att vara en ganska slimmad kaross, faller sig naturligt att den är snål. Där emot kan man fundera på varför en Zoe drar lika mycket eller mer än en Model S.
En stor anledning, kanske den största, är ju att IONIQ har ett väldigt litet batteri på 28kWh. Bilen blir därmed väldigt snål.
???
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Pontus »

Jerka skrev:
Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Har du några länkar, jag skulle vilja läsa dessa jämförelser?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Henrik Torphammar »

Pontus skrev:
Jerka skrev:
Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Har du några länkar, jag skulle vilja läsa dessa jämförelser?
Kolla på amerikanska sidan där man kan jämföra EPA mätningar.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Verdi »

Jo fast hur mycket bilen som helhet drar beror ju på mycket mer än elmotorn. Skulle vara roligt att se effektivitetssiffror på enbart motorn.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Jo fast hur mycket bilen som helhet drar beror ju på mycket mer än elmotorn. Skulle vara roligt att se effektivitetssiffror på enbart motorn.
Jo det är klart, men det blir ju oerhört nördigt att bryta ner det till enbart elmotorn.

Möjligtvis jämföra hela drivlinor men även det är ju svårt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av TeslaTissel »

Pontus skrev:
Jerka skrev:
Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Har du några länkar, jag skulle vilja läsa dessa jämförelser?

Exakt. Länka - länka, ropen länka!
Verdi

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Jo fast hur mycket bilen som helhet drar beror ju på mycket mer än elmotorn. Skulle vara roligt att se effektivitetssiffror på enbart motorn.
Jo det är klart, men det blir ju oerhört nördigt att bryta ner det till enbart elmotorn.

Möjligtvis jämföra hela drivlinor men även det är ju svårt.
Kanske. Men tar du hela bilen så kommer ju luftmotstånd och vikt trumfa elmotorns effektivitet.
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Jerka »

TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
Jerka skrev:
Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Har du några länkar, jag skulle vilja läsa dessa jämförelser?

Exakt. Länka - länka, ropen länka!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electri ... efficiency
https://cleantechnica.com/2018/06/30/wh ... tric-cars/

Alltså det är egentligen bara räckvidden delat med batteristorleken. Som tidigare nämnts så ingår ju en massa annat som luftmotstånd hos karossen och effektivitet i övriga delar av drivlinan, men eftersom Ioniqen ligger i topp vad gäller låg kWh/km så har den antagligen en effektiv motor också. Så fantastiskt strömlinjeformad är den inte.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Laban »

Jerka skrev:
Alltså det är egentligen bara räckvidden delat med batteristorleken. Som tidigare nämnts så ingår ju en massa annat som luftmotstånd hos karossen och effektivitet i övriga delar av drivlinan, men eftersom Ioniqen ligger i topp vad gäller låg kWh/km så har den antagligen en effektiv motor också. Så fantastiskt strömlinjeformad är den inte.
Ioniq har 0.24 Cd vs 0.23 för Model 3. Den väger dock bara 1420 kg vs 1700+ för Model 3. Sen är den 23 cm kortare, 10cm smalare och ungefär lika hög, 1cm högre än Model 3 för att vara exakt. Men oavsett så har den en effektiv motor. Det kan vi också se från ex Niro/Kona som står sig bra mot Model 3 så länge man håller sig under 100 km/h.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Jo fast hur mycket bilen som helhet drar beror ju på mycket mer än elmotorn. Skulle vara roligt att se effektivitetssiffror på enbart motorn.
Jo det är klart, men det blir ju oerhört nördigt att bryta ner det till enbart elmotorn.

Möjligtvis jämföra hela drivlinor men även det är ju svårt.
Kanske. Men tar du hela bilen så kommer ju luftmotstånd och vikt trumfa elmotorns effektivitet.
Ja, men... just en elmotor är väldigt enkel att göra effektiv. Jag tror inte det är där som begränsningen ligger utan i hur man styr den, vilken spänning och strömmar man väljer, utväxlingen osv. Elmotorn ensam är lite som att skärskåda topplocket på en BMW. Jag skulle i så fall vilja jämföra drivlinor som kompletta system inklusive värmning och kylning av alla komponenter.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar