spådomar model 3 och S X 2019 semi roadster
Moderator: Redaktion
spådomar model 3 och S X 2019 semi roadster
Jag har nu sett i spåkulan vad som händer under 2019 (trot den som vill).
Model 3 i $35000 version kommer (riktig lågoddsare)
Model S och X kommer med större uppgradering (i alla fall S), batteristorlekar kommer kanhända i slutet av 2019 att vara i intervallet 120-200kwh på S och X (med 2170 batterier).
Med samma batteriteknik som nya roadstern (högre densitet per cell) i alla bilarna S3X
Ett fåtal semi och roadster kommer att produceras i slutet av 2019.
Jag tror att nya mera energitäta batterier kommer att stoppas i $35000 versionen av 3:an, dvs billigare batteripack för samma antal kwh (kanske nere på $75/kwh som pris skillnad semi 500miles och 300 miles ), därav väntan på den modellen.
Model S och X kommer med större uppgradering (i alla fall S), batteristorlekar kommer kanhända i slutet av 2019 att vara i intervallet 120-200kwh på S och X (med 2170 batterier).
Med samma batteriteknik som nya roadstern (högre densitet per cell) i alla bilarna S3X
Jag tror att nya mera energitäta batterier kommer att stoppas i $35000 versionen av 3:an, dvs billigare batteripack för samma antal kwh (kanske nere på $75/kwh som pris skillnad semi 500miles och 300 miles ), därav väntan på den modellen.
Re: spådomar model 3 och S X 2019 semi roadster
Jag tror det är exakt noll chans att vi får se så stora batterier i Model S/X.
Förutom det uppenbara att så stora batterier inte behövs och att det är dumt att stoppa så mycket batterier i en bil när det råder batteribrist så handlar det om vikt, kostnad också.
Förutom det uppenbara att så stora batterier inte behövs och att det är dumt att stoppa så mycket batterier i en bil när det råder batteribrist så handlar det om vikt, kostnad också.
I min spåkula så syns det tydligt att Performance-modellerna av S/X kommer att finnas med likadant batteri som i Roadstern, dock inte för de vanliga.Verdi skrev:Jag tror det är exakt noll chans att vi får se så stora batterier i Model S/X.

Fast vill man ha så tung bil? 100 kWh lär väl väga ytterligare 500 kg nånting? Eller har de förbättrat kWh/kg nu?dstr skrev:I min spåkula så syns det tydligt att Performance-modellerna av S/X kommer att finnas med likadant batteri som i Roadstern, dock inte för de vanliga.Verdi skrev:Jag tror det är exakt noll chans att vi får se så stora batterier i Model S/X.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Tror inte det kommer hända förens efter nya Roadster varit ute ett tag på marknaden.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Vikten är av mindre betydelse med 10.000 ft-lbs på hjulen.Verdi skrev:Fast vill man ha så tung bil? 100 kWh lär väl väga ytterligare 500 kg nånting? Eller har de förbättrat kWh/kg nu?

Jo, men du vill väl svänga och stanna också.dstr skrev:Vikten är av mindre betydelse med 10.000 ft-lbs på hjulen.Verdi skrev:Fast vill man ha så tung bil? 100 kWh lär väl väga ytterligare 500 kg nånting? Eller har de förbättrat kWh/kg nu?

Ja ifall nuvarande batteripack på 100kwh väger mellan 500-600kg (har läst 590, men inte säker), då skulle nya roadsterpacken väga 1000-1200kg.dstr skrev:Vikten är av mindre betydelse med 10.000 ft-lbs på hjulen.Verdi skrev:Fast vill man ha så tung bil? 100 kWh lär väl väga ytterligare 500 kg nånting? Eller har de förbättrat kWh/kg nu?
Det tror jag är på tok för mycket i en sportbil, men ifall dom på något vis kan ha dubblat kapaciteten i batteripacken så att den fortfarande väger runt 500kg.
Då kan jag tycka att det är rimligt
Samtidigt som priset/kwh skulle stämma med prisskillnaden på korta och långa räckvidden på semin som drog 2kwh/miles (300-500miles) samt pris $150000 resp $180000.
Ja jag ska ha 200kwh i min nästa tesla (ifall det blir en nästa), för med alla model 3 etc som kommer att drälla runt på superchargerdstr skrev:I min spåkula så syns det tydligt att Performance-modellerna av S/X kommer att finnas med likadant batteri som i Roadstern, dock inte för de vanliga.Verdi skrev:Jag tror det är exakt noll chans att vi får se så stora batterier i Model S/X.
så kommer det att vara skönt att överhuvud taget inte behöva (utom förmodligen i yttersta undantagsfall) ladda någon annanstans än hemma.
Och ska man ladda ute så bör ett sånt stort packe klara minst den dubbla laddeffekten dvs 250kw som tesla har yrat om.
Tesla kommer aldrig låta övriga modeller kannibalisera på Roadstern. 120 kWh kan nog komma men mer än så tror jag inte på. Det viktiga är ju att suc-nätverket fortsätter växa samt i bästa fall ökad laddhastighet. Att stoppa i en massa extra batterier som man inte behöver och som försämrar köregenskaperna tror jag inte kommer hända.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
Jag tror absolut inte på mer energitäta celler, möjligtvis hårdare celler som tål mer stryk med samma kapacitet. Alltså en förbättring, men inte i energitäthet. Titta på ett av Teslas batterier till S/X så är bara 55% cellernas vikt enligt EVTV. Finns att göra där för att nå högre i energitäthet utan nya celler. Eller om vi tar model 3 med 2170 så finns det mer där också precis som Musk säger, ny arkitektur för $35k bilen.mickeisol skrev:Jag har nu sett i spåkulan vad som händer under 2019 (trot den som vill).
Lättare batteripaket ger effektivare bilar och om man gör cellerna hårdare så kan man ändå ladda med 120kW fast snabbare i km/h räknat.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Elon har själv sagt att anledningen till att de får plats med 200 kWh i Roadstern är att batterierna är i dubbla lager, skulle krävas en ganska rejäl förändring av Model S och X för att få plats med det.