Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Inlägg av Svenssons »

hybris skrev:
För de som missat vart Elon tagit detta. Spaceballs. Han har humor den mannen. Love it! Noterade Ni namnet som kommer för prestandan i nya Roadstern? ;-)
Dags att skaffa ny t-shirt efter uppgraderingen?

http://www.zazzle.se/lojlig_hyperjetmot ... 6013955460
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

"They have gone plaid!" ... Plaidmode. Ha ha ha!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Svenssons skrev:
hybris skrev:
För de som missat vart Elon tagit detta. Spaceballs. Han har humor den mannen. Love it! Noterade Ni namnet som kommer för prestandan i nya Roadstern? ;-)

Klockren!!! Ha ha ha!
image.jpeg
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Det är nästan lite sorligt att det tycks vara väldigt viktigt förr vissa personer att kunna säga "jag har den dyraste och ballaste modellen som går att köpa för pengar".

Hoppas Tesla forsätter att utveckla nya funktioner/tillval i en rasande takt...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Köper man highend modellen vill man ha det bösta och framförallt snabbaste. Att det kommer något värre om 1-3 år vet man men kanske inte inom 3-4 månader från första leveranserna av dagens highendbil. En normalt funtad person blir givetvis irriterad både gällande att inte ha den snabbaste men öven direkt påverkan på andrahandsvärdet.

Köper man en 70D tänker man best bang for the bucks och bryr sig troligen mer om nya teknikfunktioner än prestanda.

Model S är en sportbil inte en V70. Många som köpt P85D bryr sig nog ganska mycket skulle jag tro.

Med målgruppen där bilar kostae 1-1.5 MSEK så är prestandan givetvis viktigt så enkelt är det.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

kontakten2 skrev:
1500 Ampere är nästan 700hk. Bra att tesla snart levererar det dom marknadsför.

Ang nya modeller, det ser ut att gå i samma takt som iPhone. Många som vill ha det senaste till varje pris.
Har mött en del motståndare till just teslaelbil som menar att det får den gamla modellen att stupa i värde... Här blir det en modulbaserad bil vi kan uppgradera vilket e supert.

Undrar vad man ska översätta ludicrous med till svenska? Tramsigt? :D
Där man mäter denna Ampere styrka är det 340 volt där? Eller har du räknat på något annat sätt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Pontus skrev:
kontakten2 skrev:
1500 Ampere är nästan 700hk. Bra att tesla snart levererar det dom marknadsför.

Ang nya modeller, det ser ut att gå i samma takt som iPhone. Många som vill ha det senaste till varje pris.
Har mött en del motståndare till just teslaelbil som menar att det får den gamla modellen att stupa i värde... Här blir det en modulbaserad bil vi kan uppgradera vilket e supert.

Undrar vad man ska översätta ludicrous med till svenska? Tramsigt? :D
Där man mäter denna Ampere styrka är det 340 volt där? Eller har du räknat på något annat sätt?
Hur många HK den levererar IRL har jag aldrig brytt mig om. Prestandan däremot. Där,levererar den ju fett. REX brukar tappa 15-40% mot det som utlovas beroende på hur och vart man mäter. Men igen prestandan är det intressanta inte talet HK.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Prestanda och vikt. Tesla krossar väl allt i superbilsklassen om man tittar på prestanda och vikt?

Nya Tesla roadster lär ju i teorin kunna bli en bil under 2s till 100... Grepp och däck lär nog vara utmaningen...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Självklart är det ju så att få köper P85D för att de har ett rationellt vardagsbehov av den accelerationen. ("Säkra omkörningar" brukar ju nämnas...), utan en stor del av extravärdet mot en 85D är just att den är snabbast. Jag raljerar inte. Så det är klart att det svider när man inte kan säga att min är det värsta man kan ha längre.

Men som många har påpekat så är det ju välkänt att Teslas högsta prio inte är att hålla andrahandsvärdet uppe, utan snabb innovation, så det torde inte komma för en överraskning för någon att man inte kommer att vara värst särskilt länge, om man inte har en stående order hos Tesla.

Som snikägare som tydligen ska hålla tyst så tycker jag att det är kul att kunna säga att "Detta är den långsammaste modellen de tillverkar" efter att man dragit på, och folk verkar vara rätt nöjda med accelerationen i alla fall. När man kan få en 70 utan D så blir det kanske inte sant längre dock, och det svider ju såklart :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Svenssons skrev:
hybris skrev:

Yes, med humor kommer man långt. Med dåligt humör blir det ofta tvärstopp... :-)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Underhållande tråd det här :D
Snart kommer väl ett gäng nya coola uppdateringar från Model X att implementeras
i Model S och för min del blir det bara intressant att se vilka det blir.
Jag blir inte mindre nöjd med min S85:a för det. Även efter ett drygt år får jag
då och då små attacker av nöjdhet över hur bra bilen är och ett fett
"ludicrous" smile sprider sig över mitt lagom runda ansikte.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

vid 340v och 1200ampere toppar P85d med 414kw. Med nya 1500 ampere e de så gott som 700hk. Kan den få del av dessa 510kw vid farter över 100km/h är det bra.

Denna kontaktorn som ska ge bättre stömflyt på uppåt 1500Ampere borde även kunna sitta i 70d och 85d då? Den sitter säkert i 90D .

intressant att batteriet i 85kw klarar detta effektuttag utan extra kylning.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Är iofs ett extraval... Men de kan ju montera det i alla pgr av produktionstekniska skäl och sedan styra det via mjukvara...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

kontakten2 skrev:
vid 340v och 1200ampere toppar P85d med 414kw. Med nya 1500 ampere e de så gott som 700hk. Kan den få del av dessa 510kw vid farter över 100km/h är det bra.

Denna kontaktorn som ska ge bättre stömflyt på uppåt 1500Ampere borde även kunna sitta i 70d och 85d då? Den sitter säkert i 90D .

Men för prestandas skull så behövs det ju bara på topp modellen alla andra är ju begränsade i mjukvaran att inte ta ut så mycket effekt ändå. Dock kan det kanske finnas ett plus om det skulle påverka laddtiderna på SC för befintliga bilar. Någon som läst om detta (laddtiderna)?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Uppgraderingen nu kostar pengar till 90 kWh är det bara för att kunna sälja 85 kWh ett tag till eller är det dyrare att tillverka 90 kWh batteriet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

kontakten2 skrev:

Den extra effekten är så kort tid, så batteriet hinner inte bli så mycket varmare. Däremot kommer den garanterat begränsa effekten så fort temperaturen stiger för mycket.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
kontakten2 skrev:

Men för prestandas skull så behövs det ju bara på topp modellen alla andra är ju begränsade i mjukvaran att inte ta ut så mycket effekt ändå. Dock kan det kanske finnas ett plus om det skulle påverka laddtiderna på SC för befintliga bilar. Någon som läst om detta (laddtiderna)?
Supercharger idag är ju begränsad till 135 kW så jag ser inte att kontaktorn ska påverka snabbare laddning. Den nya typen av celler kan dock påverka laddhastigheten och Elon har hintat att i och med de nya vätskekylda kablarna ska effekten på Supercharger kunna höjas i framtiden och då är frågan om nuvarande celler klarar av detta eller om de nya krävs. Sedan är det intressant att veta när effekten begränsas pga ej urladdade batterier. Kanske klarar de nya cellerna av att laddas med högre effekt lite längre än de äldre. Här kanske kontaktorn ändå kommer in då det gäller 135 kW under längre tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Blev liksom mer nöjd med min P85 idag! Nu är ju steget upp till värstingen inte ett lite "förtretligt" steg och 150 000kr som det var då jag köpte utan flera steg upp och mycket mer pengar! Samt att då jag byter om 1,5 år så kommer jag att få något ännu häftigare än dagens och förhoppningsvis MED dragkrok. Men jag förstår de som köpt en P85D för att just ha det "värsta" och sen håller det bara i sig någon månad. Precis som på iPhone...och det är väl där man kan hitta många kopplingar i ingenjörer, teknologi, tänk osv. Så vill man köra den värsta Teslan får man nog vara beredd på att byta ofta! :D
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Trevligt också att de fick till lite spridning i priset. Nu ligger den billigaste Model S på ungefär halva priset av värstingmodellen.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Fullutrustad P90D kostar nu 1 595 600 kr plus dokumentation... Inget för en fattiglapp precis. :(

Billigaste S70 kostar 775 000 kr. Alltså lite mindre än hälften. (Fast det är utan vinterdäck som finns med i min P90D, (21"))...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Tiden 0-100 för S85D verkar förresten minskats från 4,6 till 4,4 sekunder nu. Någon som vet om det är en ren mjukvaruändring eller om det ligger i hårdvaran? Dessutom, stod det inte 428 hk innan? Nu står det 422 hk.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jag trodde först att det var en miss när de uppdaterade Designstudion i Sverige (428 hp/Europa - 422 hp/USA). Men det verkar vara en ren sänkning för nu står det 417 hp/USA.
Helt ok om det samtidigt förbättrar prestandan med 0,2 sekunder 0-100 :-)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

hybris skrev:
Noterade Ni namnet som kommer för prestandan i nya Roadstern? ;-)
Nej, missade det. "Hybris" ? Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

+46 skrev:
Jag trodde först att det var en miss när de uppdaterade Designstudion i Sverige (428 hp/Europa - 422 hp/USA). Men det verkar vara en ren sänkning för nu står det 417 hp/USA.
Helt ok om det samtidigt förbättrar prestandan med 0,2 sekunder 0-100 :-)
På amerikanska forumet så säger man att justeringen på 85D bara är för att komma närmare verkligheten, dvs bilen är redan så snabb bara det att man inte tidigare justerat det i design studion.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

lator skrev:
Fullutrustad P90D kostar nu 1 595 600 kr plus dokumentation... Inget för en fattiglapp precis. :(

Billigaste S70 kostar 775 000 kr. Alltså lite mindre än hälften. (Fast det är utan vinterdäck som finns med i min P90D, (21"))...
Ja lite orättvist att ta med vinterhjulen, kan nog komma upp i fyra gånger priser om du specialbeställer egna vinterhjul...
Men det är nära hälft för 70 mot P90D med L, 679 tkr mot 1276 tkr utan några extra utrustningar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Skriv svar