Motorjournalism och bjudresor

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Motorjournalism och bjudresor

Inlägg av Svenssons »

Tesla kör ju inte med reklam i den tradionella meningen, ingen betald reklam i tidningar, TV eller andra annonser. De bjuder inte heller in journalister till bjudresor runt världen.

Detta verkar dock vara rätt vanligt bland övriga tillverkare.

Audi hade en bjudresa till Namibia för att introducera Audi e-tron
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/

Nissan hade en bjudresa till Teneriffa för att presentera nya Nissan Leaf
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ndra-allt/

Volvo hade en bjudresa till en vingård 2,5 timmar från Los Angeles
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... -nagonsin/

Jeep hade en bjudresa till Sicilien
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... -mesig-ut/

Porsche hade en bjudresa till södra Frankrike
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... dhybriden/

Jaguar hade en bjudresa till södra Portugal
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... antningar/

Ford hade en bjudresa till Nice
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... orgladjen/

Detta är bara ett litet urval från en tidning och en och samma journalist under de senaste månaderna.

Har detta någon påverkan på de tester som publiceras och hur journalisterna som är med övriga tillverkares bjudresor framställer Tesla?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Re: Motorjournalism och bjudresor

Inlägg av TeslaTissel »

Ojsan! - Inte lite det.

Men, det här är inget nytt iofs.
Porsche har kört länge med specialinbjudningar så länge jag kan minnas. Och jag har varit aktiv i PCS vid olika perioder redan från -1998.
Men det kanske är fler av oss som lagt märke till fenomenet?

Demo-Resor?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är ju givetvis svårt att svara på hur just denna journalist hanterar det, men jag har drivit media i annat ämne där det från de stora i branschen var mera regel än undantag med liknande resor medans de små aktörerna inte alls hade samma möjligheter, och kan ärligt säga att det inte påverkade det som skrevs alls.

Något som det däremot definitivt påverkar är ATT det skrivs.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev:
Det är ju givetvis svårt att svara på hur just denna journalist hanterar det, men jag har drivit media i annat ämne där det från de stora i branschen var mera regel än undantag med liknande resor medans de små aktörerna inte alls hade samma möjligheter, och kan ärligt säga att det inte påverkade det som skrevs alls.

Något som det däremot definitivt påverkar är ATT det skrivs.
Haha! Ja, om inte annat så vill väl tidningen ha valuta för att en person varit frånvarande från jobbet på betald arbetstid ett par dar!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nej, dessa resor är inget nytt och har nog inte förändrats på många år. Det har mellan tillverkarna kanske varit en kapprustning hur bra bjudresa som man kan bjuda på. Det som har tillkommit är en aktör som vägrar gå med på att bjuda journalister på dessa resor.

Detta förekommer säkert på andra områden också som t.ex. inom sport där t.ex. spelbolag kan stå för hummersåsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Klart det har påverkan. Bilskribenter är inte mer än människor. Rätt osannolikt att detta kan få pågå egentligen.

Man får ju inte ge bort gåvor till kunder för mer än några hundralappar innan det kallas bestickning. Men resor för tusentals kronor till bilskribenter är visst helt ok.

Sedan köper man annonser i samma tidning som de skriver bra om bilen i. Du kliar min rygg, så kliar jag din...

Kanske bara är jag som är konspiratorisk - jag vet inte hur allt detta funkar i praktiken, men nog tycker jag att det luktar rätt unket.

Får Tesla ett hyggligt betyg i denna typ av bilpress, så betyder det nog helt enkelt att det är en jäkla bra bil och att de faktiskt har någon slags journalistisk stolthet kvar. Eller så är det rena click-bates. Det kan man ju också tjäna pengar på.

Var ju nån tidning som hade ett test med en I-Pace, en Tesla och en Volvohybrid (?!). Klart Volvon vann, men Teslan var bra på mycket..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Som jag skrev i andra tråden, det här handlar om PR. Är inte heller direkt någon hög standard på resultatet i form av artiklar och ”recensioner”. Det rabblas siffror som kommer direkt från tillverkaren, generiska pressbilder på någon helt annan som kör och av någon outgrundlig anledning så ska dom alltid skriva om vad dom åt på hotellet. Alltid stöpt i samma form.

Jag skulle inte påstå att det handlar om något annat än att synas.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Ser inget större problem med bjudresor eller annat då det inte ska påverka. Problemet är ju att "journalisterna" uppenbarligen blir påverkade och hälften de ger ut är mer eller mindre ren reklam.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det är ett helt ekosystem i den gamla världen som gör allt för att klamra sig fast i det man kan. De är fat and happy och vill inte att något skall förändras, för då faller hela korthuset som är uppbyggt av biltillverkare, importörer, återförsäljare, verkstäder, bilpress, reklambyråer, bilprogram mackar och oljebolag.

Klart att de lackar ur när det sitter en ny kille vid ett eget bord och mumsar sig hela kakan själv. Kvar blir bara smulor och det värsta är att kakan verkar vara jäkligt god. Kanske den bästa de smakat, men det kan de ju inte erkänna. Dessutom en helt revolutionerande kaka som man inte ens blir tjock av.

Man gör då allt för att klanka ned på mirakelkakan och hävda att den gamla torra sockerkakan är det som gäller - annars har man inget jobb att gå till imorgon.

Ganska vanligt när något helt disruptivt träffar marknaden.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har själv i egenskap av motorjournalist varit på sådana resor och kan dela med mig av mina erfarenheter:

I och med att alla oavsett bilmärke behandlar journalisterna lika bra (brassar på med all lyx de kan) får ingen märke egentligen någon fördel. Låter konstigt när man säger det, men jag menar att det råder ett slags "terrorbalans" mellan tillverkarna som gör att ingen sticker ut som extra hummersåsande så att journalisterna skriver positivt om dem av den anledningen.

De journalister jag mött uppvisade väldigt hög nivå av professionalism. Jag såg inte några "svågertendenser". Journalisterna kände ofta de svenska representanterna av de olika bilmärkena till namn, de har träffats förut men det förekom inga menande ryggdunkningar.

Samtidigt så får man allt serverat. Färdigskrivna beskrivningar och faktarutor om bilen bifogade på USB sticka, tillsammans med proffsiga bilder. Det blir lite beige att försöka ta egna bilder när tillverkaren skickar med så mycket finare. Ändå tas det en del bilder men då oftast av typen "tidningen XXX varit här".

Det är nästan beklämmande hur mycket info som gödslas över journalisterna - och hur lite som sen hamnar i tidningen.

Jag såg tendenser till att svälja allt tillverkarna säger med hull och hår. "Bästa bilen, först i världen"...

Oftast får två journalister -från konkurrerande tidningar- dela på en bil. Jag såg med glädje hur man hjälps åt varandra att ta bilder etc.

Tesla har en helt annan approach.

När Model X släpptes ringde förtvivlade journalister mig ifall jag visste när och hur de skulle kunna testköra bilen? De var förtvivlade över att Tesla inte anordnade någon visning av bilen de visste skulle generera fler klick än någon annan konkurrent. Mitt svar "åk till USA och hyr en privat" tog faktiskt några fasta på.

Sedan hade Tesla visning för kunderna som beställt bilen, de skeppade hit en från USA. Journalister var inte inbjudna.

Sedan började Tesla leverera Model X till kunder i Norge.

Till slut, till sist hade de en event för journalister i Oslo. Jag var med på den också.

Jösses vilken skillnad.

Istället för att välkomnas redan på flygplatsen och tilldelas testbilar fick man ta pendeln själv till Teslas showroom där det stod en (1) Model X man fick titta på.

Från Tesla fick man en dåligt kopierad A4 med lite fakta på. Inga färdigskrivna beskrivningar av säg Bioweapon Defense Mode. Inga färdigtagna pressbilder. Inga färdigskrivna artiklar.

Alla försökte ta bild på samma bil utan att konkurrerande tidnings reporter hamnade i bakgrunden.

Sedan fick alla testköra bilen 20 minuter var. Medan de andra fick sitta och vänta på sin tur i timmar. Fick nån inplastad lunchlåda från nån cateringfirma.

När jag sedan läste artiklarna som skrevs om eventet gnälldes det faktiskt en hel del om att de fick bara köra i 20 minuter (inte flera timmar som annars) - men ingen gnällde om lunchlåda istället för lyxrestaurang.

DÄREMOT märktes det uppenbart att det blev lite svårare att skriva om bilen när de fick göra allt själva, utan färdig text att utgå ifrån. Missförstå mig rätt, det är inte så att bilföretagen skriver artiklarna åt reportrarna - men det blir en hel del copy-paste när olika finesser ska beskrivas. Och just för en så revolutionerande bil som Model X med massa unika finesser fanns inget hjälp att beskriva grejerna rätt.

Tesla sätter verkligen sina kunder främst. Journalister kommer på andra, tredje, tionde plats. Kan det skapa badwill? Visst, journalister är också bara människor. Men största felet Tesla gör är att inte gödsla information över dem. Speciellt med tanke på att de som ska förklara nymodigheten elbil för sina läsare kan allt om förbränningsmotorer - men är lika vilsekomna som gemene man när det kommer till elbilar.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag är ju lite inne på att Tesla borde falla in i ledet och bjuda journalister på motsvarande resor. Om inte annat för att uppnå just den där "terrorbalansen" och inte riskera onödigt dåliga recensioner.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Verdi skrev:
Jag är ju lite inne på att Tesla borde falla in i ledet och bjuda journalister på motsvarande resor. Om inte annat för att uppnå just den där "terrorbalansen" och inte riskera onödigt dåliga recensioner.
Hur lång tid tror du att det skulle ta innan media körde nyheten att Tesla bjuder på flygresor med mycket utsläpp?
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

TiborBlomhall skrev:
Jag har själv i egenskap av motorjournalist varit på sådana resor och kan dela med mig av mina erfarenheter:

I och med att alla oavsett bilmärke behandlar journalisterna lika bra (brassar på med all lyx de kan) får ingen märke egentligen någon fördel. Låter konstigt när man säger det, men jag menar att det råder ett slags "terrorbalans" mellan tillverkarna som gör att ingen sticker ut som extra hummersåsande så att journalisterna skriver positivt om dem av den anledningen.

De journalister jag mött uppvisade väldigt hög nivå av professionalism. Jag såg inte några "svågertendenser". Journalisterna kände ofta de svenska representanterna av de olika bilmärkena till namn, de har träffats förut men det förekom inga menande ryggdunkningar.

Samtidigt så får man allt serverat. Färdigskrivna beskrivningar och faktarutor om bilen bifogade på USB sticka, tillsammans med proffsiga bilder. Det blir lite beige att försöka ta egna bilder när tillverkaren skickar med så mycket finare. Ändå tas det en del bilder men då oftast av typen "tidningen XXX varit här".

Det är nästan beklämmande hur mycket info som gödslas över journalisterna - och hur lite som sen hamnar i tidningen.

Jag såg tendenser till att svälja allt tillverkarna säger med hull och hår. "Bästa bilen, först i världen"...

Oftast får två journalister -från konkurrerande tidningar- dela på en bil. Jag såg med glädje hur man hjälps åt varandra att ta bilder etc.

Tesla har en helt annan approach.

När Model X släpptes ringde förtvivlade journalister mig ifall jag visste när och hur de skulle kunna testköra bilen? De var förtvivlade över att Tesla inte anordnade någon visning av bilen de visste skulle generera fler klick än någon annan konkurrent. Mitt svar "åk till USA och hyr en privat" tog faktiskt några fasta på.

Sedan hade Tesla visning för kunderna som beställt bilen, de skeppade hit en från USA. Journalister var inte inbjudna.

Sedan började Tesla leverera Model X till kunder i Norge.

Till slut, till sist hade de en event för journalister i Oslo. Jag var med på den också.

Jösses vilken skillnad.

Istället för att välkomnas redan på flygplatsen och tilldelas testbilar fick man ta pendeln själv till Teslas showroom där det stod en (1) Model X man fick titta på.

Från Tesla fick man en dåligt kopierad A4 med lite fakta på. Inga färdigskrivna beskrivningar av säg Bioweapon Defense Mode. Inga färdigtagna pressbilder. Inga färdigskrivna artiklar.

Alla försökte ta bild på samma bil utan att konkurrerande tidnings reporter hamnade i bakgrunden.

Sedan fick alla testköra bilen 20 minuter var. Medan de andra fick sitta och vänta på sin tur i timmar. Fick nån inplastad lunchlåda från nån cateringfirma.

När jag sedan läste artiklarna som skrevs om eventet gnälldes det faktiskt en hel del om att de fick bara köra i 20 minuter (inte flera timmar som annars) - men ingen gnällde om lunchlåda istället för lyxrestaurang.

DÄREMOT märktes det uppenbart att det blev lite svårare att skriva om bilen när de fick göra allt själva, utan färdig text att utgå ifrån. Missförstå mig rätt, det är inte så att bilföretagen skriver artiklarna åt reportrarna - men det blir en hel del copy-paste när olika finesser ska beskrivas. Och just för en så revolutionerande bil som Model X med massa unika finesser fanns inget hjälp att beskriva grejerna rätt.

Tesla sätter verkligen sina kunder främst. Journalister kommer på andra, tredje, tionde plats. Kan det skapa badwill? Visst, journalister är också bara människor. Men största felet Tesla gör är att inte gödsla information över dem. Speciellt med tanke på att de som ska förklara nymodigheten elbil för sina läsare kan allt om förbränningsmotorer - men är lika vilsekomna som gemene man när det kommer till elbilar.
Intressant och trevlig läsning Tibor!

Tack!
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare

Inlägg av Viper »

Verdi skrev:
Som kund så vill jag inte att mina pengar ska användas till sådant. Känns bara förlegat, sunkigt och odemokratiskt. Sen kanske Tesla kan vara något mer tillmötesgående när det gäller pressvisningar/tester. Men ... bjudresor etc, nej tack.

Risken finns väl att man faller in i ledet i framtiden. Men jag hoppas verkligen inte.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Verdi

Inlägg av Verdi »

Viper skrev:
Verdi skrev:
Som kund så vill jag inte att mina pengar ska användas till sådant. Känns bara förlegat, sunkigt och odemokratiskt. Sen kanske Tesla kan vara något mer tillmötesgående när det gäller pressvisningar/tester. Men ... bjudresor etc, nej tack.

Risken finns väl att man faller in i ledet i framtiden. Men jag hoppas verkligen inte.

Nej, men om det inbringar mer pengar än det kostar så är det ju självfinansierande. :)
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare

Inlägg av Viper »

Verdi skrev:
Viper skrev:
Verdi skrev:

Nej, men om det inbringar mer pengar än det kostar så är det ju självfinansierande. :)
Absolut ... du har en poäng där. Som TSLA ägare så kanske man ska tänka så istället ... hmm :D
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är ju inte så att Tesla inte marknadsför sig, men nu gör de det via sitt referralprogram, vilket lär kosta en del, men nu hamnar ju inte de pengarna i fickorna på mediaägare och reklambyråer utan hos Teslaägare vilket jag ser som ett mycket bättre system!
Jerka

Inlägg av Jerka »

Intressant läsning!

Bjudresor till journalister verkar vara en sån där gråzon som blivit så accepterad att folk inte ens längre tänker på den. Men det är egentligen ganska problematiskt. Den normala principen inom juridiken är ju annars att kejsarens fru inte ens får misstänkas, dvs jäviga personer får inte vara med och döma - inte för att man faktiskt tror att de skulle döma partiskt, utan för att någon skulle kunna påstå att de gjorde det.

Å andra sidan skulle det nog vara ett ganska hårt slag mot motorjournalistiken om tidningarna var tvungna att betala allt själva - de skulle då tvingas prioritera färre testkörningar och resultatet skulle ironiskt nog bli att allt fler nyheter skulle bestå av pressmeddelanden från tillverkarna utan eget redaktionellt innehåll.

Jag är nog okej med kompromissen att journalisterna låter sig bjudas så länge de öppet redovisar vad exakt de bjudits på (och detta inte är alltför frikostigt).
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Även om man inte går ut med bjudresor och sån lyx kan man tycka att de allt kunde erbjuda mer information och pressmaterial. Att få ut beskrivningar och korrekt information om hur saker fungerar kan ju inte vara dåligt. Många av dom artiklar vi suckar över kanske skulle kunna vara aningen mindre felaktiga om Tesla erbjöd med pressmaterial.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

joel80 skrev:
Även om man inte går ut med bjudresor och sån lyx kan man tycka att de allt kunde erbjuda mer information och pressmaterial. Att få ut beskrivningar och korrekt information om hur saker fungerar kan ju inte vara dåligt. Många av dom artiklar vi suckar över kanske skulle kunna vara aningen mindre felaktiga om Tesla erbjöd med pressmaterial.
Ja. Det är en poäng med det också. Men det kräver också tid och resurser.
Många gör ju det, och andra sidan blir det stora organisationer som ibland jobbar vid sidan av utvecklings-avdelningen.
Det tenderar att snarare ge andra effekter då det i sin tur leder till en marknadsavdelning, som i sin tur ska jobba med kommukations-byråer, som i sin tur...

Den typen av kommunikation är förlegad för länge sedan.

Elon kör sitt race och det funkar ju alldeles utmärkt.
Det upptäckte han redan innan Pay-Pal etc.
Skriv svar