Model 3 - konstandskalkyler?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

robegb

Model 3 - konstandskalkyler?

Inlägg av robegb »

Okej, jag har lite funderingar på priskalkyler runt model 3. Allting är ju naturligtvis spekulationer i priser osv då vi inte vet vad de kommer kosta i europa än att äga bilen men detta är vad jag kommit fram till.
Jag behöver dock lite hjälp med försäkring/service-kostnader.

På vissa forum har jag hört att försäkringen är superbillig medans jag fått höra motsägande information på andra håll. I sverige har vi ju vagnskadegaranti de första tre (?) åren så därför räcker ju en halvförsäkring. Vet någon vad det kostar?? Är det någon som har en halvförsäkrad tesla?? Försäkringsbolagen jag ringt är väldigt förtegna om vad det ”kanske” skulle kunna komma kosta. Det jag vill veta är en ungefärlig kostnad, mellan tummen och pekfingret så att säga :)

Angående service har jag fått höra ungefär samma sak. ”Det krävs knappt någon service för det finns ingen motor att byta delar i” osv osv men samtidigt har jag läst att servicen är dyr för de som gjort den??? Blir sjukt svårt även här att veta vad det ungefär skulle gå på.

Allt detta måste ju baseras på model S kostnader tänker jag, men som sagt, hittar bara en massa olika uppgifter på folk som har haft antingen mer eller mindre problem, finns det något snitt?
Borde inte model 3 omkostnader vara lite lägre då det är en bil som inte är lika dyr?
Någon som gjort en kalkyl på vad det kanske skulle kosta att ha en model 3 under tre år?

Min kalkyl ser ut som följande, räknat på 2 000 mil körda per år:

Skatt: 360kr - Läste någonstans att skatten ligger på detta fast hittar inte källan nu haha :)

Försäkring: 5000kr - halvförsäkring (känns högt räknat?)

Drivmedel: 3600kr - tror även denna är liiite högt räknad, men inte så överdrivet mycket iaf.

Service: 5000kr - ungefär vad jag betalade detta året för min bil som gått 6500 mil, här är jag helt lost på vad som känns rimligt..

Så sammanlagd kostnad per månad blir över ett år: 1163kr

Sen blir det ju dyrare när helförsäkring kickar in osv.
Som sagt, detta är bara min ungefärliga beräkning men jag skulle kalla mig själv bil-analfabet, någon annan som har en kalkyl de vill dela med sig av ?? Eller bara några pointers eller generella tankar hade varit supertacksamt!
Ber om ursäkt för wall of text :lol:

Ha det gott!
2023 Röd M3 AWD
Verdi

Re: Model 3 - konstandskalkyler?

Inlägg av Verdi »

Halvförsäkring för min 100D ligger nu på drygt 6 tusen per år med max 2500 mil. På min 90D skulle de ha över 11 tusen för en halvförsäkring. En Model 3 borde ju inte vara dyrare iaf.

Service är frivilligt och har du ingen återköpsgaranti som kräver service så är det lika bra att strunta i det. Det påverkar inte ens nybilsgarantin vad jag vet. Men ska du göra service så är den dyr.

Det du missar är såklart värdeminskningen. Jag tror den tappar från 5 000:-/mån för den billigaste till kanske 10 000:- för en Performance-modell.

Det blir ju otroligt billigt ändå som jag ser det. Runt 6 tusen i månaden om man har den privat. https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 00097b3ac1

Som leasingbil så blir den svårslagen, runt 4700:-/mån. https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 00097b3ac0

Bara soppan på en fossilbil hamnar ju på 1500-2000:-/mån.
robegb

Inlägg av robegb »

Verdi skrev:
Halvförsäkring för min 100D ligger nu på drygt 6 tusen per år med max 2500 mil. På min 90D skulle de ha över 11 tusen för en halvförsäkring. En Model 3 borde ju inte vara dyrare iaf.

Service är frivilligt och har du ingen återköpsgaranti som kräver service så är det lika bra att strunta i det. Det påverkar inte ens nybilsgarantin vad jag vet. Men ska du göra service så är den dyr.

Det du missar är såklart värdeminskningen. Jag tror den tappar från 5 000:-/mån för den billigaste till kanske 10 000:- för en Performance-modell.

Det blir ju otroligt billigt ändå som jag ser det. Runt 6 tusen i månaden om man har den privat. https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 00097b3ac1

Som leasingbil så blir den svårslagen, runt 4700:-/mån. https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 00097b3ac0

Bara soppan på en fossilbil hamnar ju på 1500-2000:-/mån.
Då kan man ju teoretiskt sett skippa första servicen då om man kanske inte bränt förbi 2000 mil med marginal! :)
Och min helförsäkrade bil ligger på 9000kr per år, och då har jag ett fläckfritt förflutet... rätt saftigt i mina ögon..

Ja, jag har inte räknat med värdeminskningen för jag ser det inte som en riktig "kostnad" även fast det är det. :shock:

Inte helt bestämt om jag ska ta det som leasing och köpa av den efter den avtalade perioden, tjänar man verkligen på det?? Återigen, bil-analfabet... :lol:

Spännande nu! Borde inte vara långt kvar tills vi vet svenska priserna :)
2023 Röd M3 AWD
Verdi

Inlägg av Verdi »

Du tjänar väldigt mycket på att företagsleasa den. Inte fullt lika stor skillnad som för Model S men ändå stor skillnad.
robegb

Inlägg av robegb »

Verdi skrev:
Du tjänar väldigt mycket på att företagsleasa den. Inte fullt lika stor skillnad som för Model S men ändå stor skillnad.
På vilket sätt då? Inte riktigt fattat den grejen med förmånsbeskattning osv men kanske bra att börja sätta sig in i det om är sån skillnad!
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

robegb skrev:
Verdi skrev:
På vilket sätt då? Inte riktigt fattat den grejen med förmånsbeskattning osv men kanske bra att börja sätta sig in i det om är sån skillnad!
Företaget betalar den dyrare leasing med bolagspengar, innan skatt, sociala avgifter, etc.
Men det vill inte Skatteverket att folk ska göra ostraffat, så därför läggs förmånsskatt på personen som nyttjar förmånsbilen.

För fossilbilar så räknas den ut på något outgrundligt sätt, som dels tar prislappen i beaktande, men även hur "lyxig" bilen är. En SUV t.ex får mycket högre förmånsvärde än en sedan, även om de kostar jämförbart i inköp.

Men(!) för elbilar så sätts förmånsvärdet ner till vad motsvarande fossilbil är satt till, trots det generellt högre inköpspriset.

Därav blir det i de allra flesta (alla?) fall mindre kostnad att ta en elbil på företaget än att ha den privat.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

evilirish skrev:
robegb skrev:
Verdi skrev:
Företaget betalar den dyrare leasing med bolagspengar, innan skatt, sociala avgifter, etc.
Men det vill inte Skatteverket att folk ska göra ostraffat, så därför läggs förmånsskatt på personen som nyttjar förmånsbilen.

För fossilbilar så räknas den ut på något outgrundligt sätt, som dels tar prislappen i beaktande, men även hur "lyxig" bilen är. En SUV t.ex får mycket högre förmånsvärde än en sedan, även om de kostar jämförbart i inköp.

Men(!) för elbilar så sätts förmånsvärdet ner till vad motsvarande fossilbil är satt till, trots det generellt högre inköpspriset.

Därav blir det i de allra flesta (alla?) fall mindre kostnad att ta en elbil på företaget än att ha den privat.
Inte nog med, förutom att sänka värdet till motsvarande fossilare så ligger det ytterligare en rabatt på värdet sedan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

evilirish skrev:
robegb skrev:
Verdi skrev:

Det här är direkt felaktigt. Det ENDA som påverkar förmånsvärdet för en fossilbil från bilens sida är priset. Utöver priset är det även statslåneräntan och prisbasbeloppet som påverkar, men de är ju samma för alla bilar. Så två fossilbilar med samma pris kommer alltid ha samma förmånsvärde. Oavsett om det är sedan och SUV eller någon är lyxig och någon inte. Punkt.

För elbilar är det lite speciellt, och där har du rätt. Man väljer "jämförbar bil" och sätter ner förmånsgrundande pris till vad jämförbar bil kostar. Sen kan man även ibland göra en justering ovanpå det. I Teslas fall finns det inga jämförbara bilar, så jämförbar bil för Model S är faktiskt Model S, men så ligger det också en justering av priset som är ganska stor. Man kan läsa mer om det här på Skatteverkets hemsida.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar