Trådlöst laddning på 120 kW med 97 procents verkningsgrad
Moderator: Redaktion
Trådlöst laddning på 120 kW med 97 procents verkningsgrad
Snabbladdning helt utan sladd. Forskare har lyckats få till ett trådlöst laddsystem på 120 kW med 97 procents verkningsgrad. Nu siktar man ännu högre.
Amerikanska Oak Ridge National Laboratory (ORNL) visade för ett par år sedan upp ett trådlöst laddsystem på 20 kW. Det var världens första laddsystem med den kapaciteten, teknik som man sedan dess har påbörjat en kommersialisering av.
Men det var då. Nu avslöjar institutet att man har lyckats sexdubbla effekten samt höja verkningsgraden rejält.
https://www.nyteknik.se/energi/genombro ... 66,33270&=
Amerikanska Oak Ridge National Laboratory (ORNL) visade för ett par år sedan upp ett trådlöst laddsystem på 20 kW. Det var världens första laddsystem med den kapaciteten, teknik som man sedan dess har påbörjat en kommersialisering av.
Men det var då. Nu avslöjar institutet att man har lyckats sexdubbla effekten samt höja verkningsgraden rejält.
https://www.nyteknik.se/energi/genombro ... 66,33270&=
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Trådlöst laddning på 120 kW med 97 procents verkningsgra
Otroligt bra. Själv får jag ca 87% verkningsgrad via min Tesla Wall Charger. 

- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Trådlöst laddning på 120 kW med 97 procents verkningsgra
Jag antar att det enbart är själva överföringen som ligger på 97%... sen får du ju räkna bort övriga förluster.Verdi skrev:Otroligt bra. Själv får jag ca 87% verkningsgrad via min Tesla Wall Charger.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1116
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Trådlöst laddning på 120 kW med 97 procents verkningsgra
Imponerande!
Klart att det vore fräckt att bara kunna glida in på en parkering och kliva ur bilen, men jag vet inte om jag ser det som ett jätteproblem att behöva koppla in en sladd.
Börja med att fixa ett betalsystem som gör att jag slipper dribbla med olika rfid-taggar, kort och appar så skulle jag bli glad
Möjligt att mindre rörliga delar skulle kunna göra det hållbarare. Inga stolpar som kan köras ned, inga kablar som gå av osv.
Klart att det vore fräckt att bara kunna glida in på en parkering och kliva ur bilen, men jag vet inte om jag ser det som ett jätteproblem att behöva koppla in en sladd.
Börja med att fixa ett betalsystem som gör att jag slipper dribbla med olika rfid-taggar, kort och appar så skulle jag bli glad

Möjligt att mindre rörliga delar skulle kunna göra det hållbarare. Inga stolpar som kan köras ned, inga kablar som gå av osv.
Model S Standard Range Raven
Re: Trådlöst laddning på 120 kW med 97 procents verkningsgra
Kul! Men ser egentligen inte poängen. Det krävs en spole under bilen som väger lite extra, att bilen parkeras på säg någon decimeter kring mitten av plattan i gatan och att avståndet mellan platta och bil är litet. Är det inte med dessa förutsättningar enklare och effektivare att "sticka upp en kontakt" i bilen från marken?
Re: Trådlöst laddning på 120 kW med 97 procents verkningsgra
Det ena ska inte utesluta det andra. Där det passar sig med ett uttag och sladd så ja använd det, är en bättre lösning.
Men på gatuparkeringen så passar det inte med massa stolpar som står i vägen och kan bli påkörda, vandaliserade, förfulande.
Är inte en induktiv lösning nersänkt i parkeringsplatsen en bättre lösning? Jag tycker det.
Speciellt i norden där tex snöröjning inte är en ovanlig företeelse.
Å andra sidan visst sopas i gatorna i Nice väl? ( Stolpen i vägen)
Men på gatuparkeringen så passar det inte med massa stolpar som står i vägen och kan bli påkörda, vandaliserade, förfulande.
Är inte en induktiv lösning nersänkt i parkeringsplatsen en bättre lösning? Jag tycker det.
Speciellt i norden där tex snöröjning inte är en ovanlig företeelse.
Å andra sidan visst sopas i gatorna i Nice väl? ( Stolpen i vägen)
MYLR-24
Re: Trådlöst laddning på 120 kW med 97 procents verkningsgra
_TonyV skrev:Det ena ska inte utesluta det andra. Där det passar sig med ett uttag och sladd så ja använd det, är en bättre lösning.
Men på gatuparkeringen så passar det inte med massa stolpar som står i vägen och kan bli påkörda, vandaliserade, förfulande.
Är inte en induktiv lösning nersänkt i parkeringsplatsen en bättre lösning? Jag tycker det.
Speciellt i norden där tex snöröjning inte är en ovanlig företeelse.
Å andra sidan visst sopas i gatorna i Nice väl? ( Stolpen i vägen)
Stolpen kan ju vara nedfälld i gatan och skjutas upp och koppla in sig under bilen när den känner att en bil parkerat där som är mottaglig.
Nåt i stil med "pollare".

Re: Trådlöst laddning på 120 kW med 97 procents verkningsgra
Om man ser på Teslas framtidsplaner med "taxi"-verksamhet och förarlösa bilar, så känns det här som ett enklare sätt för bilen att ladda. Kanske som en "pollare" under bilen också. Tror personligen att en robotarm som kommer ut med sladd för att koppla in sig i bilen låter som en dyrare och mer komplicerad lösning.
Jag vill ju att min framtida Tesla laddar sig själv när jag inte använder den. Kanske ännu mer intressant i städer och bostadsrättsföreningar/hyreshus.
Jag vill ju att min framtida Tesla laddar sig själv när jag inte använder den. Kanske ännu mer intressant i städer och bostadsrättsföreningar/hyreshus.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Re: Trådlöst laddning på 120 kW med 97 procents verkningsgra
Tja. jag tänker ju i stil som ICE vs. BEV.. så få rörliga, åtkomliga delar som möjligt måste vara bättre och billigare.Verdi skrev:_TonyV skrev:Det ena ska inte utesluta det andra. Där det passar sig med ett uttag och sladd så ja använd det, är en bättre lösning.
Men på gatuparkeringen så passar det inte med massa stolpar som står i vägen och kan bli påkörda, vandaliserade, förfulande.
Är inte en induktiv lösning nersänkt i parkeringsplatsen en bättre lösning? Jag tycker det.
Speciellt i norden där tex snöröjning inte är en ovanlig företeelse.
Å andra sidan visst sopas i gatorna i Nice väl? ( Stolpen i vägen)
Stolpen kan ju vara nedfälld i gatan och skjutas upp och koppla in sig under bilen när den känner att en bil parkerat där som är mottaglig.
Nåt i stil med "pollare".
Där ett ladduttag+sladd inte gör sig av olika orsaker.
MYLR-24
Re: Trådlöst laddning på 120 kW med 97 procents verkningsgra
Så förhoppningen är att Teslan blir en gigantisk el-tandborste med rörlig ladd-pelare?
Jag kan nog ändå se en sån framtid faktiskt...
Jag kan nog ändå se en sån framtid faktiskt...