När är "Mobile Access Disabled"

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

När är "Mobile Access Disabled"

Inlägg av Simon »

Är det dags att bli orolig?
Jag lämnade in bilen på en tredjepartsverkstad (rekommenderad av Tesla). Försökte kolla i appen hur det stod till med bilen efter några timmar. Då säger appen att Mobile access disabled. Det var nytt för mig.
Brukar verkstäderna stänga av mobiltillgången till bilen? Eller har det hänt något skumt?
Ger appen denna signal endast när mobiltillgängligheten är avstängd i bilen, eller kan det tyda på att någon har tagit ur simkortet ur bilen?
Någon som varit med om något liknande?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: När är "Mobile Access Disabled"

Inlägg av Svenssons »

Verkstäder som vet vad en Tesla är brukar stänga av Mobile Access. Det är min erfarenhet i alla fall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Slå på Valet Mode när du lämnar bilen så går det inte att stänga av Mobile Access.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Slå på Valet Mode när du lämnar bilen så går det inte att stänga av Mobile Access.

/fth
De kommer då ringa dig och be dig att slå av Valet mode, i alla fall om de behöver komma åt något under frunken eller ha frunken öppen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Då öppnar man den remote, så kan de göra vad som behövs.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare

Inlägg av hencjo »

En lackverkstad jag besökte krävde att Valet-mode var avstängt så att de kunde stänga av just mobiluppkopplingen / appen. De hävdade ett det var för deras säkerhet (ex att dörrar inte öppnas via fjärr under målning). Verkstaden var rekommenderad av Tesla.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

hencjo skrev:
En lackverkstad […] hävdade ett det var för deras säkerhet (ex att dörrar inte öppnas via fjärr under målning). Verkstaden var rekommenderad av Tesla.
Det var faktiskt detta jag misstänkte. Oavsett om det skulle vara av misstag, eller för att jäklas med den som försöker göra bilen fin, så måste det vara irriterande att få en baklucka i nyllet utan förvarning. Eller slumpmässiga tut i verkstaden. Eller efter nästa uppdatering slumpmässig musik i verkstaden.
Jag låter bli att göra en grej av det, och låtsas som att jag har massor av erfarenhet av att lämna min tesla till verkstäder. :)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Hände mig med när jag lämnade in min bil till Tesla. Men dom satte aldrig på mobiluppkopplingen igen, vilket resulterade i att på morgonen kunde jag inte komma in i bilen eftersom dörrar och rutor frusit fast ordentligt!

Så mitt tips är att alltid kolla så mobiluppkopplingen är till efter att man varit på verkstad!
Skriv svar