Jag får förhoppningsvis leverans i Juli. Skulle då vilja åka Tesla (S85 singelladdare) till Umeå från Stockholm istället för vår andra bil. Är det ngn som har kört Tesla norrut?
Min plan är som följer:
Alternativ 1 (Om CHAdeMO adapter har kommit)
Stockholm-Gävle-Sundsvall-Umeå
Känns ju som att det inte ska vara några problem om nu adaptern och bilen kommer under Juli.
Alternativ 2 (Om CHAdeMO adaptern inte går att använda)
Stockholm-Sundsvall (37 mil). Sova över i Sundsvall och ladda 400v/16a alternativt typ2.
Sundsvall-Umeå
37 mil låter ju lite tight antar jag? Vill ju inte köra i 80km/h hela vägen.
Vad tror ni? Har ni några tips på laddingsstationer på vägen upp? Har bara kollat publika laddningstationer på uppladdning.nu
Resa till Umeå
Moderator: Redaktion
Re: Resa till Umeå
bumpar mig själv
Är det ingen som åkt norrut med sin nya Tesla? Leveransen börjar närma sig och jag vill verkligen inte åka vår andra bil. Tror nog att jag ska klara 37 mil om jag inte är för tungfotad. Laddare i Sundsvall/Birsta. Stanna på köpcentrum i 7 timmar är nya planen
Har mailat Järvsö Järvzoo - Nordens Vildmarkspark. Tänkte att det kunde vara en bra stop för kidsen. Först så kunde dom inte erbjuda el men efter ngn dag fick jag tillbaka att dom kunde erbjuda standard motorvärmar uttag för 100kr/dag.
Det blir ju som ni redan vet lite klent. Hade hoppas på 3-fas i 4-5 timmar och sen åka vidare :/
Är det ingen som åkt norrut med sin nya Tesla? Leveransen börjar närma sig och jag vill verkligen inte åka vår andra bil. Tror nog att jag ska klara 37 mil om jag inte är för tungfotad. Laddare i Sundsvall/Birsta. Stanna på köpcentrum i 7 timmar är nya planen

Har mailat Järvsö Järvzoo - Nordens Vildmarkspark. Tänkte att det kunde vara en bra stop för kidsen. Först så kunde dom inte erbjuda el men efter ngn dag fick jag tillbaka att dom kunde erbjuda standard motorvärmar uttag för 100kr/dag.
Det blir ju som ni redan vet lite klent. Hade hoppas på 3-fas i 4-5 timmar och sen åka vidare :/
- lator
- Teslaägare
Det finns hur många 3-fas uttag som helst i Sverige. De lyser röda och är lätta att hitta och vem skulle neka dig möjligheten att ladda din Tesla där??
Bra ställen: Bensinstationer, ICA och COOP och andra livsmedelsbutiker. Industriområden är välbefolkade av uttag. Dessutom, Bönder!
Good Hunting!
Bra ställen: Bensinstationer, ICA och COOP och andra livsmedelsbutiker. Industriområden är välbefolkade av uttag. Dessutom, Bönder!
Good Hunting!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Håller med. Många mackar kan säkert skaka fram ett trefasuttag.lator skrev:Det finns hur många 3-fas uttag som helst i Sverige. De lyser röda och är lätta att hitta och vem skulle neka dig möjligheten att ladda din Tesla där??
Good Hunting!
En varning för bonde-uttag. De kan ibland vara kopplade med bara faser (ingen nolla) vilket funkarm finfint för en höfläkt eller liknande men inte så bra med Teslan. Så chansa inte om batteriet är lågt.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- lator
- Teslaägare
Jag tror nog att tiden har gått förbi "bonde-uttag" som inte har nolla kopplad. Var vanligt på 70-talet men nuförtiden så är bondgårdarna väl så uppdaterade. Däremot så kan det vara lite jobbigt att jaga fatt på bonden någonstans ute på en åker för att fråga om man får ladda lite...matbl skrev:En varning för bonde-uttag. De kan ibland vara kopplade med bara faser (ingen nolla) vilket funkarm finfint för en höfläkt eller liknande men inte så bra med Teslan. Så chansa inte om batteriet är lågt.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.