Kylning av batteri
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Kylning av batteri
Vilka övriga bilmärken (förutom Tesla) har kylning och uppvärmning av batterierna ?
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Kylning av batteri
Glömde. Har googlat men hittar inget på de övriga (kanske på den nya Nissan).
Re: Kylning av batteri
I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kylning av batteri
Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller...Jeppe_E skrev:I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).

Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kylning av batteri
Bland de äldre elbilarna som fortfarande finns att köpa är det dåligt. De flesta har ingen batterikylning alls.
Renault Zoe har luftkylda batterier.
BMW i3 har vätskekylning.
Och så Tesla såklart. Det är mig veterligen allt.
De nyare elbilarna har/kommer att få någon form av kylning.
I-Pace, Mercedes EQC och Audi e-tron har vätskekylning. Likaså Kona och Kia Niro om jag inte minns fel. Nästa version av Leaf ska väl också få vätskekylning.
Renault Zoe har luftkylda batterier.
BMW i3 har vätskekylning.
Och så Tesla såklart. Det är mig veterligen allt.
De nyare elbilarna har/kommer att få någon form av kylning.
I-Pace, Mercedes EQC och Audi e-tron har vätskekylning. Likaså Kona och Kia Niro om jag inte minns fel. Nästa version av Leaf ska väl också få vätskekylning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kylning av batteri
Inget alls: Leaf (samtliga), e-Golf
Luft: Zoe, Ioniq, Nissans Evalia-varianter, Soul EV
Vätskebaserad: Tesla, BMW i3, och de lite mer rejäla nya elbilarna (ipace, e-tron, etc)
Luft: Zoe, Ioniq, Nissans Evalia-varianter, Soul EV
Vätskebaserad: Tesla, BMW i3, och de lite mer rejäla nya elbilarna (ipace, e-tron, etc)
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kylning av batteri
Stämmer. I senaste numret av Elbilen säger Kia att vattenkylning finns i Niro och att det blir samma teknik i alla deras kommande modeller (även Soul). Vattenkylningen är en del av hemligheten bakom den låga energiförbrukningen.mati skrev:Likaså Kona och Kia Niro om jag inte minns fel. Nästa version av Leaf ska väl också få vätskekylning.
Re: Kylning av batteri
En sak som man måste ta hänsyn till dock är att förlusterna ökar med strömmen i kvadrat. Så om Teslan laddar med 120 kW och I Pace med 80 kW så blir förlusterna 125% högre i Teslan om de har samma resistans. Kan mycket väl vara skillnaden mellan att fläktar behövs eller ej. Nu pratar Jaguar om att höja laddeffekten till 100 eller 120 kW så vi får väll se om de lyckats bättre än Tesla. Säger verkligen inte att så inte är fallet men just nu känns det inte jämförbart.Svenssons skrev:Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller...Jeppe_E skrev:I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).![]()
Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Kylning av batteri
Förlusterna beror ju på batteriernas IR. Högre energitäthet innebär generellt högre IR. Hur Teslas IR förhåller sig mot Ipace och övriga bilar med ganska "gamla" celler vet jag inte.vigge50 skrev:En sak som man måste ta hänsyn till dock är att förlusterna ökar med strömmen i kvadrat. Så om Teslan laddar med 120 kW och I Pace med 80 kW så blir förlusterna 125% högre i Teslan om de har samma resistans. Kan mycket väl vara skillnaden mellan att fläktar behövs eller ej. Nu pratar Jaguar om att höja laddeffekten till 100 eller 120 kW så vi får väll se om de lyckats bättre än Tesla. Säger verkligen inte att så inte är fallet men just nu känns det inte jämförbart.Svenssons skrev:Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller...Jeppe_E skrev:I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).![]()
Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...
Ett konkret exempel är ju Nissan som matar in mer och mer kapacitet i samma format och ökar IR rejält vilket gör att batterierna lever ett mycket varmare liv. Inte bara rapidgate utan i livslängsaspekten också. Aktiv kylning handlar om så mycket mer än bara laddeffekterna anser jag.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Kylning av batteri
Det kan ju även vara så att I-pace har större luftintag och större fläktar, vilket gör att de kan få samma luftgenomströmning genom värmeväxlarna med lägre varvtal på fläktarna = lägre ljud. Bara en spekulation dock.vigge50 skrev:En sak som man måste ta hänsyn till dock är att förlusterna ökar med strömmen i kvadrat. Så om Teslan laddar med 120 kW och I Pace med 80 kW så blir förlusterna 125% högre i Teslan om de har samma resistans. Kan mycket väl vara skillnaden mellan att fläktar behövs eller ej. Nu pratar Jaguar om att höja laddeffekten till 100 eller 120 kW så vi får väll se om de lyckats bättre än Tesla. Säger verkligen inte att så inte är fallet men just nu känns det inte jämförbart.Svenssons skrev:Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller...Jeppe_E skrev:I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).![]()
Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...