Kylning av batteri

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Bonden Roger

Kylning av batteri

Inlägg av Bonden Roger »

Vilka övriga bilmärken (förutom Tesla) har kylning och uppvärmning av batterierna ?
Bonden Roger

Re: Kylning av batteri

Inlägg av Bonden Roger »

Glömde. Har googlat men hittar inget på de övriga (kanske på den nya Nissan).
danielalmestal

Inlägg av danielalmestal »

BMW har det.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).
Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller... ;)

Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bland de äldre elbilarna som fortfarande finns att köpa är det dåligt. De flesta har ingen batterikylning alls.
Renault Zoe har luftkylda batterier.
BMW i3 har vätskekylning.
Och så Tesla såklart. Det är mig veterligen allt.

De nyare elbilarna har/kommer att få någon form av kylning.
I-Pace, Mercedes EQC och Audi e-tron har vätskekylning. Likaså Kona och Kia Niro om jag inte minns fel. Nästa version av Leaf ska väl också få vätskekylning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Inget alls: Leaf (samtliga), e-Golf
Luft: Zoe, Ioniq, Nissans Evalia-varianter, Soul EV
Vätskebaserad: Tesla, BMW i3, och de lite mer rejäla nya elbilarna (ipace, e-tron, etc)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Likaså Kona och Kia Niro om jag inte minns fel. Nästa version av Leaf ska väl också få vätskekylning.
Stämmer. I senaste numret av Elbilen säger Kia att vattenkylning finns i Niro och att det blir samma teknik i alla deras kommande modeller (även Soul). Vattenkylningen är en del av hemligheten bakom den låga energiförbrukningen.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...
En sak som man måste ta hänsyn till dock är att förlusterna ökar med strömmen i kvadrat. Så om Teslan laddar med 120 kW och I Pace med 80 kW så blir förlusterna 125% högre i Teslan om de har samma resistans. Kan mycket väl vara skillnaden mellan att fläktar behövs eller ej. Nu pratar Jaguar om att höja laddeffekten till 100 eller 120 kW så vi får väll se om de lyckats bättre än Tesla. Säger verkligen inte att så inte är fallet men just nu känns det inte jämförbart.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

En sak som man måste ta hänsyn till dock är att förlusterna ökar med strömmen i kvadrat. Så om Teslan laddar med 120 kW och I Pace med 80 kW så blir förlusterna 125% högre i Teslan om de har samma resistans. Kan mycket väl vara skillnaden mellan att fläktar behövs eller ej. Nu pratar Jaguar om att höja laddeffekten till 100 eller 120 kW så vi får väll se om de lyckats bättre än Tesla. Säger verkligen inte att så inte är fallet men just nu känns det inte jämförbart.
Förlusterna beror ju på batteriernas IR. Högre energitäthet innebär generellt högre IR. Hur Teslas IR förhåller sig mot Ipace och övriga bilar med ganska "gamla" celler vet jag inte.

Ett konkret exempel är ju Nissan som matar in mer och mer kapacitet i samma format och ökar IR rejält vilket gör att batterierna lever ett mycket varmare liv. Inte bara rapidgate utan i livslängsaspekten också. Aktiv kylning handlar om så mycket mer än bara laddeffekterna anser jag.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Det kan ju även vara så att I-pace har större luftintag och större fläktar, vilket gör att de kan få samma luftgenomströmning genom värmeväxlarna med lägre varvtal på fläktarna = lägre ljud. Bara en spekulation dock.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar