Nu finns v9 i Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av evilirish »

mati skrev:
ironjack skrev:
helix skrev:
Nix, det gör den tyvärr inte :(. Verkar vara en komplex historia att få det att funka.
Menvaf... det har ju vår Volvo V40 från 2014?! Hur svårt kan det vara? Nu blev jag faktiskt riktigt besviken :(
Ja, väldigt märkligt. Att läsa hastighetsskyltar borde inte vara svårare än att läsa reglåtar och det går faktiskt att ladda ner på nätet.
Hitta en rund grej med mörk ring runt -> klipp -> identifiera allt som finns innanför ringen -> klipp -> kör OCR. Det får bara finnas max 3 siffror. Klart.
Nu får jag säga som Elon brukar göra, det är bara ett ganska enkelt neuralt nät och lite mjukvara. Hur svårt kan det va?
Beror på hur man tränar mjukvaran :)
Bild
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 527
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av deffe »

helix skrev:
Bjelke skrev:
Det är viktigare med gamla Atarispel fattar ni väl? :lol: :evil:
Är nog rätt olika kompetenser som behövs. Att porta några gamla atarispel är nog en baggis i jämförelse med att träna neurala nätverk :D
Yeap.
Men jag tycker det är trist att vi i Sverige/EU får allt så sent. Jag väntar fortfarande på möjligheten att köra Summon via fobben. Det är ett stort projekt att styra den via mobilen; dels så måste jag stå precis bredvid bilen. Sedan måste positionen fastställas via satellit vilket ställer till det om man kommer ut från exempelvis huset för då tar det en stund innan den hittar positionen, sedan så står bilen i garaget och då är det inte säkert att det fungerar ändå. Det är faktiskt en av sakerna jag stör mig mest på.

Att den inte läser av skyltarna har aldrig varit ett problem för mig däremot eftersom det ändå blir rätt i 98% av fallen. Jag är däremot väldigt glad över hur bra AP2 blivit och fortsätter att avancera, samt alla andra roliga funktioner som läggs till.

Ser fram emot Navigate on AP, får hoppas att inte lagarna sätter käppar i hjulen bara.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av thomas76 »

Går det fortare att få v9 om man gör reset av stora skärmen?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av NEO »

thomas76 skrev:
Går det fortare att få v9 om man gör reset av stora skärmen?
Nej. Snarare motsatt effekt då du startar om MCUn och bilen behöver då återställa uppkoppling till nätet. Låt bilen vara ifred och gläd dig tills du får "Software update available" i appen :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Det är viktigare med gamla Atarispel fattar ni väl? :lol: :evil:
Jahaaa, just det. Så var det förstås.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8776
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Pontus »

Hur är det för er? Min bil hade svårt att se hur nära bilarna vid av min var och ofta krockade de bilarna som var vid sidan och snett bakom med min, på displayen.
Efter 2 veckor nu verkar den dock ha lärt sig lite bättre, kanske någon kalibreringsfas?
20181028_115021.jpg
20181024_173404.jpg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av detay »

kler skrev:
Off topic, eller extremt On topic, beroende på hur man ser det (screenshot från denna tråd).Bild
Haha..vem är det på bilden? Det är ju inte jag iallafall. :) Bugg i appen?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Tars »

Pontus skrev:
Hur är det för er? Min bil hade svårt att se hur nära bilarna vid av min var och ofta krockade de bilarna som var vid sidan och snett bakom med min, på displayen.
Efter 2 veckor nu verkar den dock ha lärt sig lite bättre, kanske någon kalibreringsfas?
20181028_115021.jpg
20181024_173404.jpg
Vilka ENORMA fälgar killen har!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av kler »

Rena pariserhjulet
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av westerlund »

Fick min bil i fredags och den har .26 som version, tror ni den kommer få V9 direkt eller kommer jag behöva uppdatera till någon mellan?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av JonasH »

westerlund skrev:
Fick min bil i fredags och den har .26 som version, tror ni den kommer få V9 direkt eller kommer jag behöva uppdatera till någon mellan?
Vem vet... Läste någonstans att man var tvungen att köra 36.1 innan man hoppade till v9 men min bil uppgraderade från 34.2 direkt till v9
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av mati »

Jag ligger fortfarande på 32.4. Vi får se om och när det kommer en uppdatering och vilken det blir i så fall. Historiskt sett har det ju aldrig varit några bekymmer att hoppa över en, två eller tio versioner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av themax »

detay skrev:
kler skrev:
Off topic, eller extremt On topic, beroende på hur man ser det (screenshot från denna tråd).Bild
Haha..vem är det på bilden? Det är ju inte jag iallafall. :) Bugg i appen?
Det är jag på bilden. Och du ska ju inte behöva lida av min nuna på din profil ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8776
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Pontus »

kler skrev:
Rena pariserhjulet
Det är många (man ser en och annan varje dag) som blivit tvungna att ändra på bilen, höja eller större hjulhus, för att få på sina enorma hjul.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Seregon »

Går det att visa både navigation och backkamera samtidigt på V9?
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Teslaspolen »

Pontus skrev:
Hur är det för er? Min bil hade svårt att se hur nära bilarna vid av min var och ofta krockade de bilarna som var vid sidan och snett bakom med min, på displayen.
Efter 2 veckor nu verkar den dock ha lärt sig lite bättre, kanske någon kalibreringsfas?
20181028_115021.jpg
20181024_173404.jpg
Jag har hört andra som har samma problem som du.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Ferro94 »

helix skrev:
Verdi skrev:
Läser den hastighetsskyltar nu? Är typ det enda jag är intresserad av. :lol:
Nix, det gör den tyvärr inte :(. Verkar vara en komplex historia att få det att funka. Kolla lite i den här videon där Andrej Karpathy förklarar lite mer ingående hur hela Teslas neurala nätverk och objektidentifiering för AP funkar och varför det tar tid att lära systemet. Börja kika runt 21 minuter in i videon:


Kolla också samma video runt 25:30, där beskrivs lite mer om "regnsensorn" i AP2-bilar :lol:
Jag är inte riktigt med... Min nya med AP2 (version 34.1) verkar läsa hastighetsskyltar. De visas i mittendisplayen och ändras när jag passerar en ny skylt med högre/lägre hastighet. Möjligen en aning fördröjning mot min gamla med AP1, men ändras gör det. Om den inte läser, så måste det ju vara gps-baserat. Någon som vet?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Leo »

De flesta bilar har GPS baserad skyltläsning i grunden som sen i sin tur "verifieras" med kameran. Så att tex tillfälliga hastighetsbegränsningar vid vägbyggen identifieras korrekt osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av infelicitas »

Seregon skrev:
Går det att visa både navigation och backkamera samtidigt på V9?
Nu fick jag v9 idag på morgonen så jag har inte 100% koll. Men som jag förstått det är navigatorn i princip bakgrundsbilden nu, och andra appar öppnas på den. jag kunde få upp backkameran som ett fönster när jag körde, men jag vet inte riktigt var jag kan placera det eller om jag kan flytta det.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5495
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Nicke Nyfiken »

infelicitas skrev:
Seregon skrev:
Går det att visa både navigation och backkamera samtidigt på V9?
Nu fick jag v9 idag på morgonen så jag har inte 100% koll. Men som jag förstått det är navigatorn i princip bakgrundsbilden nu, och andra appar öppnas på den. jag kunde få upp backkameran som ett fönster när jag körde, men jag vet inte riktigt var jag kan placera det eller om jag kan flytta det.
Backkameran kan bara öppnas i nedre delen av displayen i V9.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av jpetters »

Nicke Nyfiken skrev:
infelicitas skrev:
Seregon skrev:
Går det att visa både navigation och backkamera samtidigt på V9?
Nu fick jag v9 idag på morgonen så jag har inte 100% koll. Men som jag förstått det är navigatorn i princip bakgrundsbilden nu, och andra appar öppnas på den. jag kunde få upp backkameran som ett fönster när jag körde, men jag vet inte riktigt var jag kan placera det eller om jag kan flytta det.
Backkameran kan bara öppnas i nedre delen av displayen i V9.
Men det ska ändras till v9.1 enligt tweet från Elon. Då ska man återigen kunna ha backkamerabilden upptill på skärmen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5495
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jpetters skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
infelicitas skrev:
Seregon skrev:
Går det att visa både navigation och backkamera samtidigt på V9?
Nu fick jag v9 idag på morgonen så jag har inte 100% koll. Men som jag förstått det är navigatorn i princip bakgrundsbilden nu, och andra appar öppnas på den. jag kunde få upp backkameran som ett fönster när jag körde, men jag vet inte riktigt var jag kan placera det eller om jag kan flytta det.
Backkameran kan bara öppnas i nedre delen av displayen i V9.
Men det ska ändras till v9.1 enligt tweet från Elon. Då ska man återigen kunna ha backkamerabilden upptill på skärmen.
Bra! Jag vill ha den överst när jag har den öppen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av ellerstrom »

Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
infelicitas skrev:
Seregon skrev:
Går det att visa både navigation och backkamera samtidigt på V9?
Nu fick jag v9 idag på morgonen så jag har inte 100% koll. Men som jag förstått det är navigatorn i princip bakgrundsbilden nu, och andra appar öppnas på den. jag kunde få upp backkameran som ett fönster när jag körde, men jag vet inte riktigt var jag kan placera det eller om jag kan flytta det.
Backkameran kan bara öppnas i nedre delen av displayen i V9.
Men det ska ändras till v9.1 enligt tweet från Elon. Då ska man återigen kunna ha backkamerabilden upptill på skärmen.
Bra! Jag vill ha den överst när jag har den öppen.
Bara som en parentes, så är den överst när man faktiskt har bilen i "reverse". Det är bara när man manuellt väljer att visa den som den hamnar på den nedre delen (just nu alltså, det kommer ju ändras som sagt).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 586
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av unumlapis »

mati skrev:
Jag ligger fortfarande på 32.4. Vi får se om och när det kommer en uppdatering och vilken det blir i så fall. Historiskt sett har det ju aldrig varit några bekymmer att hoppa över en, två eller tio versioner.
För egen del så hade jag 2018.32.4 när jag imorse fick indikation om att det fanns uppgradering till 2018.42.2. Kan tänka mig att de hoppar över de här mellanversionerna då det är en större versionsuppdatering.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1874
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av bjelkeman »

Fick notifiering att ny programvara fanns att installera i morse. Sprang ut i snön barfota i träskorna för att starta uppdateringen. Det visade sig vara 2018.42.2.

Har en AP1 bil. Jag har bara kört med den versionen i 45 km, och suttit parkerad och provat alla nya menyer mm. Tycker att de gjorde ett bra jobb. Jag gillar hur man kan ha audio appen i flera olika lägen. Lite ”renare” design överlag och kontrasten verkar lite bättre i denna design också.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar