Nu finns v9 i Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av oscfor »

larsw skrev:
Fick uppdateringen nu på förmiddagen. Snyggt, mkt bra med minivyn för musikspelaren, men man kunde ju tycka att de kunde ordna browsing av telefonens musikbibliotek om man ändå gjorde något med musiken.

Tyckte dock inte att det märks att uppdateringen laddats ner. Inga märkbara förändringar i överförd data hos bilen mot igår kväll. Kanske skedde via 4G istället för lokalt wifi. Notera för övrigt nästan 1 GB uppladdat data till Amazons molntjänster. Används väl för autopilotens inspelade data.
tsla1.png
Det står ju 7 GB ner vilket är ganska exakt så stor som uppdateringen är..?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av larsw »

oscfor skrev:

Det står ju 7 GB ner vilket är ganska exakt så stor som uppdateringen är..?
Fast det hade jag redan i förrgår. Först nu på morgonen som jag fick erbjudande om att installera.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av far1far2 »

Nån som vet var och hur man får tag i "TeslaCam" grejen som man tydligen måste ha för att filma med AP-kameran?
X100 lev.14/8-18.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av vigge50 »

far1far2 skrev:
Nån som vet var och hur man får tag i "TeslaCam" grejen som man tydligen måste ha för att filma med AP-kameran?
Är det inte bara att ha ett USB minne med en map på med det namnet?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av blincoln »

Fick v9 till min AP1a i morse. Jag gillar verkligen inte att klaga, men detta är bara sämre för mig. Browsern har kvar precis samma buggar som tidigare, men går segt som sirap igen eftersom kartuppdateringen i bakgrunden drar all MCU-kraft. Det enda som funkar är att se till att kartan inte centrerar på bilen och därmed inte flyttar sig.

Finns det något trick för att bli av med den värdelösa kartan i bakgrunden?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av far1far2 »

vigge50 skrev:
far1far2 skrev:
Nån som vet var och hur man får tag i "TeslaCam" grejen som man tydligen måste ha för att filma med AP-kameran?
Är det inte bara att ha ett USB minne med en map på med det namnet?
Njae om man läser i updaten står det att man ska ladda ner "TeslaCam" och installera på flashminnet!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av fth »

far1far2 skrev:
Njae om man läser i updaten står det att man ska ladda ner "TeslaCam" och installera på flashminnet!
Nej, man skall bara skapa en katalog med namnet "TeslaCam" i roten på flashminnet, som måste vara formatterat i FAT32.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av oscfor »

larsw skrev:
oscfor skrev:

Det står ju 7 GB ner vilket är ganska exakt så stor som uppdateringen är..?
Fast det hade jag redan i förrgår. Först nu på morgonen som jag fick erbjudande om att installera.
Det tog ett par dagar från att min laddades ner till att den installerades.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av erkap »

oscfor skrev:
larsw skrev:
Fick uppdateringen nu på förmiddagen. Snyggt, mkt bra med minivyn för musikspelaren, men man kunde ju tycka att de kunde ordna browsing av telefonens musikbibliotek om man ändå gjorde något med musiken.

Tyckte dock inte att det märks att uppdateringen laddats ner. Inga märkbara förändringar i överförd data hos bilen mot igår kväll. Kanske skedde via 4G istället för lokalt wifi. Notera för övrigt nästan 1 GB uppladdat data till Amazons molntjänster. Används väl för autopilotens inspelade data.
tsla1.png
Det står ju 7 GB ner vilket är ganska exakt så stor som uppdateringen är..?
Själva ”operativsystemet” v9 är mindre än 1GB. När bilen laddar ner nya kartor så brukar de vara flera GB.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Jonastesla90d
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 jul 2018 12:13

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Jonastesla90d »

Hej, fick V9 igår och har inte hunnit gå igenom så mycket. Jag hittar t.ex. inte "cold weather" längre! Var finns det? Saknade värmen i ratten idag...
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av far1far2 »

fth skrev:
far1far2 skrev:
Njae om man läser i updaten står det att man ska ladda ner "TeslaCam" och installera på flashminnet!
Nej, man skall bara skapa en katalog med namnet "TeslaCam" i roten på flashminnet, som måste vara formatterat i FAT32.

/fth
Gick ut och gjorde sålunda! Enkelt som en nysning i december!Tackar! :shock: :lol: :!:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jonastesla90d skrev:
Hej, fick V9 igår och har inte hunnit gå igenom så mycket. Jag hittar t.ex. inte "cold weather" längre! Var finns det? Saknade värmen i ratten idag...
Välkommen till forumet. :D
Anmäl dig som ägare så får du tillgång till hela forumet.

Kan tyvärr inte svara på din fråga då jag saknar både och, så att säga. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av ellerstrom »

Nicke Nyfiken skrev:
Jonastesla90d skrev:
Hej, fick V9 igår och har inte hunnit gå igenom så mycket. Jag hittar t.ex. inte "cold weather" längre! Var finns det? Saknade värmen i ratten idag...
Välkommen till forumet. :D
Anmäl dig som ägare så får du tillgång till hela forumet.

Kan tyvärr inte svara på din fråga då jag saknar både och, så att säga. :lol:
Den är lite gömd, så svår att hitta i början. Klicka på fläktikonen (bredvid temperaturen, mitt på skärmens nederkant), då öppnas en meny som har två flikar längst ute till vänster (varav den översta är markerad i blå färg). Klicka sedan på flik nr två uppifrån, den ger dig tillgång till rattvärme, rutvärme för vindrutetorkarna och sätesvärmen i alla säten.

Lägger in en brasklapp för att det kan vara något tokig beskrivning, då jag inte sitter i bilen just nu och fick v9 i morse (så har inte hunnit leka/lära mig allt än).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av drakbane »

Utmärkt beskrivet!
Fick till Xen i förmiddags, o det jag saknade var vinterpaketet...men det fanns där, lite gömt bara.

Komma ihåg flikarna gjorde min innan, ska kolla hur det ser ut nu när jag kör hem.

/J
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Bjelke »

Sa inte Elon att det skulle komma någon slags "bird view" nu med V9 förresten?
Det har jag sett fram emot typ supermycket på den här asstora bilen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av mati »

Jag har testat v9 idag. GUI:t tål att vänjas vid, inte att jag är jätteförtjust att behöva leta efter allting, men det funkar nog.
AP har gjort ett jättekliv. Den har blivit fantastiskt bra på att se vägen. Till och med grus- och skogsvägar kan den identifiera kanterna på. Det går inte att aktivera AP där, men det känns som att det är bara en begränsning de har lagt in i mjukvaran. Även 90-graders svängar på småvägar kan den se utan problem. Körningen är väl fortfarande lite sådär, lite ryckig och tvekande, men man kan ju inte ha allt. På stora landsvägen körde den bra. Däremot så ser min bil inte bakåt. Även om det är bilar precis bakom mig så visas de inte i displayen. Eller så ska det kanske inte gå heller?
På hemvägen gnällde bilen att surroundview är limited och att jag ska kontakta Tesla service om issue persists. Det kom och gick. Förhoppningsvis bara regnet som spökar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av helix »

mati skrev:
Jag har testat v9 idag. GUI:t tål att vänjas vid, inte att jag är jätteförtjust att behöva leta efter allting, men det funkar nog.
AP har gjort ett jättekliv. Den har blivit fantastiskt bra på att se vägen. Till och med grus- och skogsvägar kan den identifiera kanterna på. Det går inte att aktivera AP där, men det känns som att det är bara en begränsning de har lagt in i mjukvaran. Även 90-graders svängar på småvägar kan den se utan problem. Körningen är väl fortfarande lite sådär, lite ryckig och tvekande, men man kan ju inte ha allt. På stora landsvägen körde den bra. Däremot så ser min bil inte bakåt. Även om det är bilar precis bakom mig så visas de inte i displayen. Eller så ska det kanske inte gå heller?
På hemvägen gnällde bilen att surroundview är limited och att jag ska kontakta Tesla service om issue persists. Det kom och gick. Förhoppningsvis bara regnet som spökar.
Kul med lite positiva nyheter ändå! :)

Med tanke på felmeddelandet du fått samt att du inte ser bilar bakåt är i min bok ett tydligt tecken på att en eller flera av dina kameror är trasiga. Jag har kört en del med v9 nu och den ser bilar bakåt hela tiden. Står jag i stan med bilar höger/vänster/framför/bakom så syns alla i displayen. Funkade fint idag i ösregnet också.
Jag har dock AP 2.5 på min bil, men vad jag vet så bordet det inte vara någon skillnad?
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av kler »

Atari-spelen var kul. Jag och fyraåringen hängde kvar på kvällen ock lirade :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Sa inte Elon att det skulle komma någon slags "bird view" nu med V9 förresten?
Det har jag sett fram emot typ supermycket på den här asstora bilen...
Jag åkte i en ny Volvo V60 idag, den hade bird-view (nej jag gick inte med på påståendet att det flyger en drönare över bilen :) ). Det var ascoolt om man får säga så. Det kom upp en del ha-begär, fast inte för resten av bilen, framförallt inte motorljudet och vibrationerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av mati »

Jag försökte ta en bild på grusvägen. Tyvärr var det redan ganska mörkt och displayen blev suddig. Men man kan se linjerna som markerar vägen. De fortsätter även framför bilen, fast lite svagare. Lite svårt att se på bilden kanske. Ganska häftigt att det fungerar så pass bra nu. Konstigt nog visas linjerna bakom alltid tydligare än framför. Trevligt att bilen visar var jag har varit, ifall jag skulle glömma det. :lol:
IMG_20181030_154636_1.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av AKarlsson »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Sa inte Elon att det skulle komma någon slags "bird view" nu med V9 förresten?
Det har jag sett fram emot typ supermycket på den här asstora bilen...
Jag åkte i en ny Volvo V60 idag, den hade bird-view (nej jag gick inte med på påståendet att det flyger en drönare över bilen :) ). Det var ascoolt om man får säga så. Det kom upp en del ha-begär, fast inte för resten av bilen, framförallt inte motorljudet och vibrationerna.
Hade 360 vy i min xc90 och det är väldigt praktiskt. Tyvärr är volvo lite snåla med att nyttja skärmen så vyn är i mitt tycke för lite. Dessutom har den en gråzon på sidorna som är lite väl tilltagen. Man kan välja varje kamera individuellt så man ex får bara högervyn
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av mati »

AKarlsson skrev:
Man kan välja varje kamera individuellt så man ex får bara högervyn
Ja, jag såg det. Väldigt användbart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Bjelke »

AKarlsson skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Sa inte Elon att det skulle komma någon slags "bird view" nu med V9 förresten?
Det har jag sett fram emot typ supermycket på den här asstora bilen...
Jag åkte i en ny Volvo V60 idag, den hade bird-view (nej jag gick inte med på påståendet att det flyger en drönare över bilen :) ). Det var ascoolt om man får säga så. Det kom upp en del ha-begär, fast inte för resten av bilen, framförallt inte motorljudet och vibrationerna.
Hade 360 vy i min xc90 och det är väldigt praktiskt. Tyvärr är volvo lite snåla med att nyttja skärmen så vyn är i mitt tycke för lite. Dessutom har den en gråzon på sidorna som är lite väl tilltagen. Man kan välja varje kamera individuellt så man ex får bara högervyn
Nyare Leafar har det oxo, skitbra men ännu bättre om man kunde ha det på en stor Tesla (med dyra fälgar), vill
verkligen minnas att Elon sagt att det skulle komma till AP2-bilar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
vill verkligen minnas att Elon sagt att det skulle komma till AP2-bilar...
Sa han inte till och med att funktionen faktiskt fanns, fast bara i utvecklar-läge, dvs för internt bruk? Eller har jag drömt det också?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag har testat v9 idag. GUI:t tål att vänjas vid, inte att jag är jätteförtjust att behöva leta efter allting, men det funkar nog.
AP har gjort ett jättekliv. Den har blivit fantastiskt bra på att se vägen. Till och med grus- och skogsvägar kan den identifiera kanterna på. Det går inte att aktivera AP där, men det känns som att det är bara en begränsning de har lagt in i mjukvaran. Även 90-graders svängar på småvägar kan den se utan problem. Körningen är väl fortfarande lite sådär, lite ryckig och tvekande, men man kan ju inte ha allt. På stora landsvägen körde den bra. Däremot så ser min bil inte bakåt. Även om det är bilar precis bakom mig så visas de inte i displayen. Eller så ska det kanske inte gå heller?
På hemvägen gnällde bilen att surroundview är limited och att jag ska kontakta Tesla service om issue persists. Det kom och gick. Förhoppningsvis bara regnet som spökar.
Jag fick oxo upp det där meddelandet på vägen hem i regnet, typ nästan hela tiden, men fsd är säkert nära nu :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar