45 liters bränsletank och mellan 1-1,2 liter förbrukning per mil, dvs i princip sämre räckvidd än tesla s.
utvecklingen har ju gått mot typ tankar på runt 80 liter och diesel och 0,5-0,7 liter/mil.
då kan man ju fråga sig varför man ska släpa med sig så mycket brandfarlig vätska.
Jag tror nog att längre räckvidd är bra på elbilar speciellt om man ska få vanligt folk (inte elbilsnördar och teslafreak

Men jag känner mig mer och mer trygg med att tesla och elon musk kommer att lyckas med vad dom håller på med.
Hårdfakta: Volvo Amazon 123 GT 1967
Nypris: 19 250 kronor.
Motor: Fyrcylindrig rak med stötstänger, två ventiler per cylinder. 2 SU-förgasare. Vattenkylning. Volym 1 788 cm3. Max effekt 115 SAE vid 5 600 r/min. Max vridmoment 152 Nm vid 3 800 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda med elektrisk överväxel. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 260 cm. Längd/bredd/höjd 445/164/153 cm. Tjänstevikt 1 180 kg. Tank 45 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram nedre triangellänkar, bak stel axel.
Styrning: Snäcka, ej servo. Vändcirkel 10,1 m.
Hjul: Plåtfälgar. Däck 165 SR 15.
Elsystem: 12 volt, växelström.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak, servo.
Fartresurser: Toppfart 170 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12 s.
Förbrukning: ca 1,1-1,2 l/mil blandad körning.
Källor: Automobile Revue, Bilistens årsbok 1967.
Klubbliv
Amazonklubben firade 30 år 2010. Forum, annonser och fyra nummer av klubbtidningen Amazonbladet ingår i medlemsavgiften. Kika in på www.amazonklubben.se för mer information