Ny här på forumet, verkar vara trevligt folk utifrån det jag läst

Finns säkert en del liknande trådar men tar mig rätten att skapa min egen.
Börjar med lite bakgrundsfakta:
Jag kör idag en VolvoXC60 T8 och vill nu ta steget till 100% förnyelsebart. Har egentligen alltid tyckt man som svensk ska ta stödja Volvo, i synnerhet om man som jag bor och verkar i Göteborg och är väldigt beroende av hur det går för både lastvagnar och VCC. Tyvärr kan de ju inte erbjuda 100% el i dagsläget. Med den förutsättningen känns valet enkelt, eftersom det enligt min uppfattning är Tesla skapat en förutsättning för elbilar. Tyska diselmaffian och resterande märken börjar motvilligt (?), anpassa sig. Gissar att de framförallt räds konsekvenserna av den strukturomvandling som kommer ske på eftermarknaden, med förlängda serviceintervall mm mm.
XC60 funkar bra med 1 barn, men ett till är på G så vi är ute efter en större bil. Initialt känns ju model X given utifrån de?
Bor idag mitt i stan så vi är inte i nuläget i behov av fler än en bil. Dock ska vi inom relativt snar framtid flytta ut från stan och då kommer jag börja pendla. Det jag resonerar kring är:
Köpa en model X och försöka klara sig på en bil.
Köpa en model X + ev. mindre bil för daglig pendling utan barnstolar.
Köpa model S + mellanstor bil med drag mm. Antagligen lite äldre fossilbil, tex. äldre XC60
Köpa model S och hyra bil de gånger man behöver dragkrok (har en idag, aldrig använt) eller ska åka på långresor.
Bilen kommer köpas som tjänstebil, så förmånsvärdet är viktigt men även andrahandsvärdet. Hur ska man resonera då?
Tänker att det är en 100D som är aktuellt i båda alternativen, drabbar ändå inte förmånsvärdet och får för mig att det framtidssäkrar andrahandsvärdet bäst.
Just nu är jag inne på att hitta en lagerbil. I princip alla är då utrustade med premiumklädsel.
väldigt bred fråga men vill gärna höra hur andra resonerat. Misstänker att många stått inför liknande val.