Stöldskydd

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Stöldskydd

Inlägg av Montjoy »

Vad kör ni med?

Å ena sidan läste jag någonstans att keyfob:en för X är bättre jämfört med S, men å andra sidan hjälper kanske inte det om tjuvarna kan få bilen att tro att de har nyckeln på sig?

Vad jag förstår finns det tre alternativ, som ger lite olika säkerhet:
  • 1. Förvara nycklarna i plåtburk.
    2. Stäng av "Passive entry".
    3. Använd PIN-kod för att låsa kunna starta.
Själv har jag lagt mina nycklar i plåtburk (i larmat hus). Jag testade att gå med plåtburken runt bilen utan att den låste upp, så jag tror burken isolerar tillräckligt bra.

Jag tycker att "passive entry" är väldigt praktiskt att ha, så jag drar mig för att stänga av detta.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Stöldskydd

Inlägg av Monark1954 »

1+3.
X fob är svårare att reläa så vi har aktiverat passiv entry när pinkod kom.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stöldskydd

Inlägg av rockard »

Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Stöldskydd

Inlägg av oscfor »

rockard skrev:
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Var finns det info om att S fått BT-nyckel?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stöldskydd

Inlägg av rockard »

oscfor skrev:
rockard skrev:
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Var finns det info om att S fått BT-nyckel?
Jag hade denna tråd och specifikt detta inlägg i minnet när jag skrev: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37#p265195. Jag tolkade det som att S fick blåtandsnycklar juni -18, men inser att det kan vara min personliga tolkning. Ser också i tråden att det visst är två frekvenser som behöver förlängas med äldre nycklar, och inte en enda som jag skrev.
EDIT: Jag tar tillbaka det, tycker inte alls det är öppet för tolkning, det står ju uttryckligen att de levereras med samma typ av nyckel som Model X sedan juni.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stöldskydd

Inlägg av Remuz »

Jag använder PIN to drive. Stör mig otroligt mycket på att man måste bekräfta efter man slagit PIN dock... man får ju bara ha 4 siffror så varför ska man bekräfta
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Stöldskydd

Inlägg av oscfor »

rockard skrev:
oscfor skrev:
rockard skrev:
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Var finns det info om att S fått BT-nyckel?
Jag hade denna tråd och specifikt detta inlägg i minnet när jag skrev: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37#p265195. Jag tolkade det som att S fick blåtandsnycklar juni -18, men inser att det kan vara min personliga tolkning. Ser också i tråden att det visst är två frekvenser som behöver förlängas med äldre nycklar, och inte en enda som jag skrev.
EDIT: Jag tar tillbaka det, tycker inte alls det är öppet för tolkning, det står ju uttryckligen att de levereras med samma typ av nyckel som Model X sedan juni.
Det är bara en tolkning av en tolkning. Ingen har faktiskt kunnat visa på att det är så. Och Tesla har aldrig gått ut med det. Vet vi någon som gjort bytet? Det skulle kosta ett par tusenlappar, vilket låter för billigt för att bygga in ny hårdvara i bilen, vilket ju kommer att behövas.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Stöldskydd

Inlägg av Ferro94 »

oscfor skrev:
rockard skrev:
oscfor skrev:
rockard skrev:
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Var finns det info om att S fått BT-nyckel?
Jag hade denna tråd och specifikt detta inlägg i minnet när jag skrev: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37#p265195. Jag tolkade det som att S fick blåtandsnycklar juni -18, men inser att det kan vara min personliga tolkning. Ser också i tråden att det visst är två frekvenser som behöver förlängas med äldre nycklar, och inte en enda som jag skrev.
EDIT: Jag tar tillbaka det, tycker inte alls det är öppet för tolkning, det står ju uttryckligen att de levereras med samma typ av nyckel som Model X sedan juni.
Det är bara en tolkning av en tolkning. Ingen har faktiskt kunnat visa på att det är så. Och Tesla har aldrig gått ut med det. Vet vi någon som gjort bytet? Det skulle kosta ett par tusenlappar, vilket låter för billigt för att bygga in ny hårdvara i bilen, vilket ju kommer att behövas.
Jag kollade precis inuti batteriluckan på foben till min veckogamla S (tillverkad efter juni-18) och det står 433 MHz (dvs inte BT).
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stöldskydd

Inlägg av rockard »

Remuz skrev:
Jag använder PIN to drive. Stör mig otroligt mycket på att man måste bekräfta efter man slagit PIN dock... man får ju bara ha 4 siffror så varför ska man bekräfta
Du har ju också en X, så jag blir nyfiken på vad anledningen är att du väljer att ha pin to drive aktiverat.
oscfor skrev:
Det är bara en tolkning av en tolkning. Ingen har faktiskt kunnat visa på att det är så. Och Tesla har aldrig gått ut med det. Vet vi någon som gjort bytet? Det skulle kosta ett par tusenlappar, vilket låter för billigt för att bygga in ny hårdvara i bilen, vilket ju kommer att behövas.
Det var väl att ta i. Electrec gjorde en tolkning av ett uttalande från Tesla, längre än så behöver du inte gå. Men, eftersom den tolkningen uppenbarligen var felaktig spelar det inte så stor roll:
Ferro94 skrev:
Jag kollade precis inuti batteriluckan på foben till min veckogamla S (tillverkad efter juni-18) och det står 433 MHz (dvs inte BT).
Där ser man!
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stöldskydd

Inlägg av Remuz »

Pin to drive känns bättre än att slå av passive entry. Parkerar min xp100dl på gatan och vill gärna ha den kvar. Grannens BMW hybrid 3-serie stals 4dagar gammal...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stöldskydd

Inlägg av rockard »

Remuz skrev:
Pin to drive känns bättre än att slå av passive entry. Parkerar min xp100dl på gatan och vill gärna ha den kvar. Grannens BMW hybrid 3-serie stals 4dagar gammal...
Jo, men eftersom det inte finns några tjyv-verktyg som kan förlänga din nyckel (än), så undrar jag varför man inte skulle våga ha passive entry på. Tänker du att det bara är en tidsfråga innan sådan utrustning finns, och vill förekomma den? Undrar eftersom jag själv har slagit på passive entry och blir nojig av att inte andra resonerar på samma sätt.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Stöldskydd

Inlägg av matsm »

Ferro94 skrev:
oscfor skrev:
rockard skrev:
oscfor skrev:
rockard skrev:
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Var finns det info om att S fått BT-nyckel?
Jag hade denna tråd och specifikt detta inlägg i minnet när jag skrev: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37#p265195. Jag tolkade det som att S fick blåtandsnycklar juni -18, men inser att det kan vara min personliga tolkning. Ser också i tråden att det visst är två frekvenser som behöver förlängas med äldre nycklar, och inte en enda som jag skrev.
EDIT: Jag tar tillbaka det, tycker inte alls det är öppet för tolkning, det står ju uttryckligen att de levereras med samma typ av nyckel som Model X sedan juni.
Det är bara en tolkning av en tolkning. Ingen har faktiskt kunnat visa på att det är så. Och Tesla har aldrig gått ut med det. Vet vi någon som gjort bytet? Det skulle kosta ett par tusenlappar, vilket låter för billigt för att bygga in ny hårdvara i bilen, vilket ju kommer att behövas.
Jag kollade precis inuti batteriluckan på foben till min veckogamla S (tillverkad efter juni-18) och det står 433 MHz (dvs inte BT).
Det där var ju jäkligt intressant!! Fler som kan bekräfta det!?
Ni med Model X kan nog känna er säkra med BT. Hmmm, undrar om Tesla förbättrat krypteringen då på de nya nycklarna?? PIN to Drive känns för meckigt. Tycker Passive Entry=Off är en helt tillräcklig åtgärd för att jag ska känna mig säker att inte Teslan inte hamnar i orätta händer.
Senast redigerad av matsm, redigerad totalt 1 gånger.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 538
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Stöldskydd

Inlägg av Teslared »

Key FOB Model X

2.4 GHz Bluetooth LTE in USA. Other countries add 315 MHz (Canada) or 433.94 MHz (Europe/Asia) to meet local transmission regulations
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stöldskydd

Inlägg av Remuz »

Pin to drive är mindre jobbigt än passive entry off. Visst kanske det inte behövs men på vår gata går det åt bilar hela tiden så jag gillar det extra skyddet...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Stöldskydd

Inlägg av Ferro94 »

Jag kör både Passive Entry=Off + Pin-to-drive. Visst, det var grymt smidigt för några månader sen när man ”slapp” båda, men jag sätter mig bakom ratten i snitt 2-3 gånger per dag och de futtiga sekunder extra som jag får lägga på några extra fob-tryckningar och Pin-knappningar känns väl investerade. Hade jag haft en dyr ICE så skulle jag nog längtat efter liknande lösningar...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stöldskydd

Inlägg av rockard »

Remuz skrev:
Pin to drive är mindre jobbigt än passive entry off. Visst kanske det inte behövs men på vår gata går det åt bilar hela tiden så jag gillar det extra skyddet...
Ja, men vad jag frågar dig är varför du anser dig behöva vare sig det ena eller det andra, eftersom din nyckel inte riskerar att förlängas.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Stöldskydd

Inlägg av Baretta »

Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Stöldskydd

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Baretta skrev:
Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.
Och Passive Entry - OFF!

Oj oj oj... det blir tufft för rockard. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stöldskydd

Inlägg av Svenssons »

Baretta skrev:
Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.
Ja men den infon är med största sannolikhet felaktig. Här är info om min key fob enligt ID på fobben:

https://fccid.io/2AEIM-1048598

Frekvensområde: 2.402-2.48 GHz Bluetooth

Edit: Kollade upp varifrån infon kom och det är antagligen från en forumpost på TMC från 2017 som hänvisar till TeslaTap :
https://teslatap.com/undocumented/

Min Keyfob är från 2016. Fobben till Model X använder sig av dubbelt så stort batteri och drar ändå ut kapaciteten snabbare än fobben till Model S.

Kan också vara att med "add" i formuleringen nedan betyder att den frekvensen skall läggas till 2.4GHz:
2.4 GHz Bluetooth LTE in USA. Other countries add 315 MHz (Canada) or 433.94 MHz (Europe/Asia) to meet local
Det vill säga att det fortfarande är Bluetooth. Dock lite märkligt formulerat och frekvenserna är ju identiskt med de för Model S.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stöldskydd

Inlägg av e5m1r »

En sak som de borde lägga in är tidsstyrd pin to drive så kan man ha den 00:00 till 07:00 eller vad som passar
Tycker det är omständigt annars att slå varje fång man ska köra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Stöldskydd

Inlägg av kler »

Bra idé! Tweeta
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Nic
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 okt 2018 21:31
Ort: Nyköping

Re: Stöldskydd

Inlägg av Nic »

Ett mycket bra förslag med möjlighet till tidsstyrd pin to drive. Då skulle nog många använda den under natten som annars inte använder funktionen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stöldskydd

Inlägg av Bjelke »

Håller med! :)
Tidsstyrning skulle jag absolut använda :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Stöldskydd

Inlägg av ellerstrom »

Grymt bra idé med tidsstyrd pin to drive!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Stöldskydd

Inlägg av MangeT »

Håller med. Vore grymt bra med tidsstyrning.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar