De visste vi
Moderator: Redaktion
De visste vi
ADAC i Tyskland har jämfört kostnader för lite olika elbilar, de är totalt sett billigare att äga...
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/e ... vergleich/
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/e ... vergleich/
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: De visste vi
Srålande 
Ser fram emot liknande här i Sverige, men med tanke på "diverse" journalisters (höll på sätta citationstecken där också) så lär det väl dröja (till Volvo har elbilar om inte annat)

Ser fram emot liknande här i Sverige, men med tanke på "diverse" journalisters (höll på sätta citationstecken där också) så lär det väl dröja (till Volvo har elbilar om inte annat)

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
De har släppt en liknande beräkning tidigare. Jag blir lite förvånad själv, dels för att det är just ADAC som gör detta, Tysklands största fossilbilslobbyorganisation. Men det som förvånar mig ännu mer är resultatet de kommer fram till. Elen kostar i runda slängar tre gånger så mycket som i Sverige, bensin och framförallt diesel är mycket billigare än här. Break-even för en elbil kontra ice-bil borde således vara mycket senare än i Sverige. Ändå så är det enda man läser här i Sverige hur dyrt det är med elbil och att det är bara nånting för folk med en massa pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Räkneexempel i all ära, men verkligenheten är att för de som vill ha en bil som typ V70 och Passat och ha vettig räckvidd så är det, eller har åtminstone hittills varit Tesla som gäller. Som för oss. Bilen innan Teslan var en begagnad Volvo V60, och jag hade aldrig trott att jag skulle lägga så mycket pengar på en bil. Sen tappade vi all rim och reson och köpte vi en Model X några år senare. Man kan läsa hur många artiklar med räkneexempel som helst, men verkligheten för oss är att vi har MYCKET högre utgifter nu. Man ska heller inte glömma att alla inte kan ta ett lån på närmare en miljon för att köpa en bil.mati skrev:De har släppt en liknande beräkning tidigare. Jag blir lite förvånad själv, dels för att det är just ADAC som gör detta, Tysklands största fossilbilslobbyorganisation. Men det som förvånar mig ännu mer är resultatet de kommer fram till. Elen kostar i runda slängar tre gånger så mycket som i Sverige, bensin och framförallt diesel är mycket billigare än här. Break-even för en elbil kontra ice-bil borde således vara mycket senare än i Sverige. Ändå så är det enda man läser här i Sverige hur dyrt det är med elbil och att det är bara nånting för folk med en massa pengar.
Svart X75D -17
Det är sant. Men de jämför ju en Q7 med en Model X och då lär det gå ihop. Samma sak när man jämför en e-Golf med en Golf TSI. De jämför bilar i samma klass och det är ju det enda rätta i det här sammanhanget.
Samtidigt säger de ju att elbilarna är mycket sämre när man jämför räckvidden. Om det är relevant är en annan fråga.
Men visst är det som du säger att många som kör Tesla egentligen är ute efter en mycket billigare bil. För mig innebär mitt teslainnehav att jag lägger största delen av min inkomst på bilen, vilket såklart inte är riktigt hållbart i all evighet. Att påstå att det är billigt att äga en Tesla är bara sant när man jämför med en ice-bil med ungefär samma inköpspris, inte med en Mazda eller Skoda till exempel.
Jag antar att många av oss kommer att återgå till lite billigare bilar när elbilsmarknaden har mognat lite.
Samtidigt säger de ju att elbilarna är mycket sämre när man jämför räckvidden. Om det är relevant är en annan fråga.
Men visst är det som du säger att många som kör Tesla egentligen är ute efter en mycket billigare bil. För mig innebär mitt teslainnehav att jag lägger största delen av min inkomst på bilen, vilket såklart inte är riktigt hållbart i all evighet. Att påstå att det är billigt att äga en Tesla är bara sant när man jämför med en ice-bil med ungefär samma inköpspris, inte med en Mazda eller Skoda till exempel.
Jag antar att många av oss kommer att återgå till lite billigare bilar när elbilsmarknaden har mognat lite.
Yes, det är exakt det jag menar, att tar du fram ett räkneexempel jämför du så klart jämförbara bilar, men i verkligheten står svensken där och kan köpa en begagnad V70 för <150 000 kr, och för den personen ÄR det dyrt att istället välja en elbil.mati skrev:Det är sant. Men de jämför ju en Q7 med en Model X och då lär det gå ihop. Samma sak när man jämför en e-Golf med en Golf TSI. De jämför bilar i samma klass och det är ju det enda rätta i det här sammanhanget.
Svart X75D -17
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag ska köpa en roadstermati skrev:Jag antar att många av oss kommer att återgå till lite billigare bilar när elbilsmarknaden har mognat lite.

Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Men det gör du väl knappast av ekonomiska skäl antar jag. Precis på samma sätt som jag inte har skaffat en Model S av ekonomiska skäl. För somliga är det ointressant vad en bil kostar, de köper den bil de vill ha, oavsett pris.EnTraktor skrev:Jag ska köpa en roadstermati skrev:Jag antar att många av oss kommer att återgå till lite billigare bilar när elbilsmarknaden har mognat lite.
Andra (de flesta) kan bara köpa den bil de har råd med. Det finns inget som helst utrymme för eskapader.
Sen finns de däremellan, en grupp som jag - och troligen många andra här - tillhör. Vi har i princip råd med en dyrare bil som t.ex. en Tesla. Vi kan ha en sådan bil utan att hamna i ekonomisk knipa, men samtidigt är det egentligen inte riktigt försvarbart och man har denna bilen bara av ideologiska skäl eller för att man har ett mycket start intresse för denna typen av bilar. Det är liksom ett gränsfall.
Jag bytte CX5 till S60 kostar lika mycket trots att jag kör betydligt mer nu
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Hur lyckas du med den kalkylen? Jag bytte från en CX5 och en MX5 till en begagnad Model S och med facit i hand hamnade jag på en månadskostnad som var nästintill dubbelt så hög som för båda bilarna tillsammans. Körsträcka ca 3500 mil / år. Visserligen var det en privatägd P85, alltså en ganska dyr bil. Nu med en S90D leasingbil ligger jag gissningsvis fortfarande en bra bit över min tidigare månadskostnad, men det är inte så farligt längre. Men jag antar att en S60 är så pass mycket billigare att kalkylen är enklare att få ihop?Smutt skrev:Jag bytte CX5 till S60 kostar lika mycket trots att jag kör betydligt mer nu
- PoloPrinsen
Rätta mig om jag har fel, men är det inte främst dessa tre faktorer som gör en Tesla dyr i drift;
1 Kapitalinvesteringsnivån, dvs kräver stooort lån om man ej har stor spargris att krossa alt tar kostnaden på företaget.
2 Försäkringskodtnaden.
3 Däckslitagekostnaden.
Nått annat som markant påverkar ägandekostnaden jämfört med en volvo/vw/cittra?
Mvh PP
1 Kapitalinvesteringsnivån, dvs kräver stooort lån om man ej har stor spargris att krossa alt tar kostnaden på företaget.
2 Försäkringskodtnaden.
3 Däckslitagekostnaden.
Nått annat som markant påverkar ägandekostnaden jämfört med en volvo/vw/cittra?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Ja, så är det. Och även om värdeminskningen i procent kan se ut att vara ganska moderat så handlar det ändå om många tusenlappar i månaden. Jag förlorade 230 000 kr på ett år bara i värdeminskning. Det är riktigt svettigt och inte försvarbart för min del, i synnerhet när det handlar om privata pengar.
Försäkringen slog till med ytterligare en dryg tusenlapp i månaden. Nu är försäkringen billigare, men då var det så.
Däcken är nästan försumbara i sammanhanget.
Försäkringen slog till med ytterligare en dryg tusenlapp i månaden. Nu är försäkringen billigare, men då var det så.
Däcken är nästan försumbara i sammanhanget.