Larmet gick när jag skulle sätta i laddsladd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Larmet gick när jag skulle sätta i laddsladd

Inlägg av lem »

Någon i familjen hade glömt sätta i sladden och jag tänkte lite diskret åtgärda detta.

Jag tröck på punkten på laddhandsken och då gick larmet! Klockan 07 i villaområdet. Diskret som fa-n! Jag stod i morgonrock och fick kuta in efter nyckeln (som förvaras i Faradays bur) för att stänga av larmet. Kändes som evigheter. Grannarna som har BMW och blivit av med krockkuddar är hyperkänsliga och torde komma ut med hagelbrakare direkt.

Någon som har liknande erfarenheter av larmet?

Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Re: Larmet gick när jag skulle sätta i laddsladd

Inlägg av hed »

Har hänt mig med några gånger när jag skulle låsa upp med foben. Sjukt irriterande.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Hänt mig en gång att Teslan bredvid min drog igång larmet när jag tryckte på knappen på destinationsladdaren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare

Inlägg av westerlund »

mitt larm gick i går när jag öppnade bakluckan via foben, som tur är höll jag i foben och kunde låsa upp på en gång.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Men vänta lite nu, är inte detta helt normalt om du försöker öppna laddluckan utan FOBen i närheten? Går det ens?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

westerlund skrev:
mitt larm gick i går när jag öppnade bakluckan via foben, som tur är höll jag i foben och kunde låsa upp på en gång.
Uhm, det ska väl inte kunna hända o_O
Jag har ofta låst upp laddluckan endast med fob'en, när bilen i sig varit låst.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

evilirish skrev:
westerlund skrev:
Uhm, det ska väl inte kunna hända o_O
Jag har ofta låst upp laddluckan endast med fob'en, när bilen i sig varit låst.
Det är en annan femma, hur öppnar man laddluckan utan FOB?

OT: Jag har varit med om två tillfällen där jag försökt öppna laddluckan på min bil medans det plötsligt ploppade ur en laddlucka på en bil 8m ifrån min, ingen ägare i närheten. Hänt mig vid elgiganten och ikea, 100% säkerhet att det var min FOB som öppnade bägge bilar, hur kommer det sig?
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

MDurante skrev:
Men vänta lite nu, är inte detta helt normalt om du försöker öppna laddluckan utan FOBen i närheten? Går det ens?
Går hur bra som helst. Gör det nästan varje kväll.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare

Inlägg av lobbin »

Vår S öppnar laddluckan oavsett om den är låst eller inte. Däremot vår X verkar inte öppna när den är låst. (Man kan trycker på knappen på UMC eller laddboxhandtag då, vill säga)
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

lem skrev:
Någon i familjen hade glömt sätta i sladden och jag tänkte lite diskret åtgärda detta.

Jag tröck på punkten på laddhandsken och då gick larmet! Klockan 07 i villaområdet. Diskret som fa-n! Jag stod i morgonrock och fick kuta in efter nyckeln (som förvaras i Faradays bur) för att stänga av larmet. Kändes som evigheter. Grannarna som har BMW och blivit av med krockkuddar är hyperkänsliga och torde komma ut med hagelbrakare direkt.

Någon som har liknande erfarenheter av larmet?

Hälsningar
Lars
Japp, exakt samma hände mig nyss (förutom morgonrocken...). Skulle sätta i laddsladden ikväll, foben låg kvar i hallen, tryck på knappen på sladden, luckan går upp och larmet drar igång. Never happened before! Bugg i 9:an?

Igår kväll hände en annan sak: Var på SUC i Enköping. Stoppade i sladden och satte mig i bilen för att vänta. Efter 10 min rörde jag väl lite på mig för då gick larmet. Never happened before! Bugg i 9:an?

Och en sista... Kör med Pin-to-drive. Om foben ligger kvar i bilen, när jag tillfälligt går ur och kommer tillbaka så möts jag av meddelandet att foben måste finnas i bilen för att kunna starta. Trots att den ligger så fint mellan sätena. Har säkert hänt 10 gånger i helgen. Måste dubbeltrycka på foben och sen dyker pin-to-drive upp i stora displayen. Never happened before! Bugg i 9:an?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Har hänt mig ett par tre gånger, men inte efter att jag bytte till självstängande laddlucka av någon anledning. Dessutom öppnar laddluckan nu varje gång jag trycker på knappen på laddkabeln vilket den inte gjorde med den gamla laddluckan.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar