Besöka Trysil med standard UMC
Moderator: Redaktion
Besöka Trysil med standard UMC
Finns det någon adapter/kopplingsbeskrivning hur man ansluter en svensk UMC-laddare ? Typ anslut jord till rätt stift på ....
Eller måste man skaffa en Norsk UMC? Finns det ändå gott om laddställen i Trysil?
Vad innebär tekniskt Norsk UMC användande i Sverige? Sämre skydd?
Hälsningar
Lars
Eller måste man skaffa en Norsk UMC? Finns det ändå gott om laddställen i Trysil?
Vad innebär tekniskt Norsk UMC användande i Sverige? Sämre skydd?
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Besöka Trysil med standard UMC
När ska du vara där och vart ska du bo?
Vi har hytte i Fageråsen, och just där vi bor är det standard europeiskt TN-nät så vanlig europeisk UMC fungerar.
Har annars en norsk EVSE (UMC) som fungerar vart som helst i Norges schuko och enfas 16A CEE.
Vi har hytte i Fageråsen, och just där vi bor är det standard europeiskt TN-nät så vanlig europeisk UMC fungerar.
Har annars en norsk EVSE (UMC) som fungerar vart som helst i Norges schuko och enfas 16A CEE.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Finns det olika sorters nät i Norge?
Har du möjlighet att utveckla för en som inte riktigt är med?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Ja. Andra kan mer, men i korta drag: Det gamla elnätet är "tvåfas", båda ledarna är spänningsförande relativt jord. Det nyare är "normalt" med fas och nolla. Det ena heter visst TN, men jag glömmer vilket av dem ...kler skrev:Finns det olika sorters nät i Norge?
I alla fall så krävde Teslas UMC att se en pålitlig nolledare med låg potential till jord och strejkade i halva landet, där nolla saknas. Så det gavs ut en specialare för Norge utan denna segregering. Säljs tydligen bara där men funkar i hela Europa tror jag.
Vilket system man råkar på har historiska skäl och beror på lokal nätleverantör. Inget du kan göra åt m a o.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det norska nätet kallas för IT och är klart vanligast i Norge, i alla fall i lite äldre områden; medans TN är det som vi är vana vid ifrån Sverige och finns typiskt sett bara i nybyggda områden (Vi talar om kanske 10 år gamla eller så.)
Hittar man röd trefas CEE handske så är det, vad jag vet, alltid TN nät. IT-nätets motsvarighet ser annorlunda ut; och där används dessutom enfas 32-64A mer ofta än trefas.
*Utgår endast efter vad jag sett med egna ögon och det jag läst mig till via forum osv*
Hittar man röd trefas CEE handske så är det, vad jag vet, alltid TN nät. IT-nätets motsvarighet ser annorlunda ut; och där används dessutom enfas 32-64A mer ofta än trefas.
*Utgår endast efter vad jag sett med egna ögon och det jag läst mig till via forum osv*
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
Det finns chademo och ett antal typ 2 i Trysil. Närmaste SuC är väl Elverum. Jag laddade på hotellet sist (Radisson i fageråsen ).
Borde finnas betydligt fler än de som är med på Ladestasjoner.no
Borde finnas betydligt fler än de som är med på Ladestasjoner.no
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
Titta på Plugshare. Jag är så pass ofta i Trysil att jag sett till att få med alla laddplatser jag känner till i samhället och skidorten.
Så det är lugnt att åka dit trots jag inte har köpt chademo? Jag tycker det är tillräckligt med prylar jag släpar runt på och jag har avvaktat med denna men får kanske tänka om?
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars
Lars
- Teslaspolen
- Teslaägare
Om du har tillgång till Typ-2 någonstans, så, ja! Ska vara lugnt egentligen. Kolla bara på om laddning är gratis eller ej. Den i hotellens garage är gratis men man måste vara gäst för att få ladda, den punkt som sitter vid Turistsentrets parkering ska enligt vissa källor kosta pengar, men jag har alltid fått igång den utan någon RFID tagg (Typ-2), sitter även två 16A enfas CEE på samma ställe som är fritt att ladda på om man har sladd som passar.
Annars om du har vägarna förbi här så kanske jag kan ordna att du får låna en CHAdeMO adapter och/eller en EVSE som fungerar med norska IT nätet (3,7 kW max).
Annars om du har vägarna förbi här så kanske jag kan ordna att du får låna en CHAdeMO adapter och/eller en EVSE som fungerar med norska IT nätet (3,7 kW max).