Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Då det finns begränsat med ström att tillgå, och fastighetsägaren vill bygga till, prioriteras
nya husbygget före elbilsladdning.
Frågan är om företagshyresgästerna sätter stort värde i möjlighet till elbilsladdning?
Är det större chans att hyra ut lokalerna då?
Just denna hyresvärd har redan all yta uthyrd, och ska bygga till större lokaler.
Önskemål från befintliga företagshyresgästerna är 130 laddplatser just nu.
90 st 1-fas 16A och 40 st 3-fas 32A
Just här har företagshyresgästerna många rena servicebilar / skåpbilar som parkeras över natten.
Det är inte tjänstebilar som laddas med några få kWh per dag, utan lite större fordon vilka
kan behöva 50-60 kWh per bil varje dygn.
Förväntar sig många att hyresvärden även ska vara drivmedelsleverantör i framtiden?
Kan hyresvärden göra någon bra business på detta?
nya husbygget före elbilsladdning.
Frågan är om företagshyresgästerna sätter stort värde i möjlighet till elbilsladdning?
Är det större chans att hyra ut lokalerna då?
Just denna hyresvärd har redan all yta uthyrd, och ska bygga till större lokaler.
Önskemål från befintliga företagshyresgästerna är 130 laddplatser just nu.
90 st 1-fas 16A och 40 st 3-fas 32A
Just här har företagshyresgästerna många rena servicebilar / skåpbilar som parkeras över natten.
Det är inte tjänstebilar som laddas med några få kWh per dag, utan lite större fordon vilka
kan behöva 50-60 kWh per bil varje dygn.
Förväntar sig många att hyresvärden även ska vara drivmedelsleverantör i framtiden?
Kan hyresvärden göra någon bra business på detta?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Om han levererar borde hyrorna kunna höjas utan gnäll
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Eftersom nattladdning är det sett som en elbil ska laddas på så, ja, då måste hyresvärdar kunna leverera ström till laddare. Förhoppningsvis kan en klok politiker se till att vi får samma lagstiftning som i Norge där hyresvärd måste förse hyresgästen med laddning.
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Nu måste det vara en stor fastighet med alla de platserna men spontant så är det en sjukt hög uppsäkring som krävs! Nu går ju inte allt samtidigt men total topp skulle kunna vara 1760A, man lastbalanserar och maxbegränsar troligen uttaget men då faller ju principen med effekten som man vill ha ut..
Betalningsmässigt tror jag inte det är superlurigt att ta ut kostnaden mot en kommersiell hyresgäst, det är betydligt svårare med privathyresgäster. Det är min uppfattning som fastighetsägare.
Betalningsmässigt tror jag inte det är superlurigt att ta ut kostnaden mot en kommersiell hyresgäst, det är betydligt svårare med privathyresgäster. Det är min uppfattning som fastighetsägare.
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Om det är kontorsfastighet så borde ju nybygget inte spela någon större roll för elförbrukningen nattetid.
Om han ändå bygger nytt så är det ju läge att titta på solceller.
Om efterfrågan är så stor, så borde ju ett fåtal platser var bättre än inga alls.
Lastballansering med 1-fas 32A och 3-fas 32A uttag, borde fungera bättre, då du kan maximera laddningen de tider då få bilar är på plats.
Om han ändå bygger nytt så är det ju läge att titta på solceller.
Om efterfrågan är så stor, så borde ju ett fåtal platser var bättre än inga alls.
Lastballansering med 1-fas 32A och 3-fas 32A uttag, borde fungera bättre, då du kan maximera laddningen de tider då få bilar är på plats.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Det är en väldigt stor fastighet med lättare industriverksamhet som pågår dygnet runt.
Idag finns 3000 A tillgängligt, och 2500 A används. Nybygget behöver minst 500 A till så allt går åt.
För att få fram mer ström måste elnätsägaren förstärka sitt nät, ny anslutningsavgift tillkommer, nytt ställverk och nytt internt elnät då
det befintliga inte är dimensionerat för elbilsladdning.
Cirka 4 miljoner i investeringskostnader skulle jag tro. Företagshyresgästerna är inte så pigga på att ta den kostnaden.
Ska företagshyresgästerna dessutom kunna teckna egna elhandelsavtal för sin förbrukning blir det ytterligare någon miljon.
Varianten med lastbalansering och strömbegränsning finns förstås, nackdelen med det är att elbilsföraren inte alltid kan lita på att kunna
få tillräckligt med energi till sin bil. Och det handlar om skåpbilar som alltid måste vara redo på morgonen.
Frågan är om företagshyresgästerna räknar med att få samma elpris till elbilsladdningen som för den övriga verksamheten?
Ska fastighetsägaren endast erbjuda en ny rejäl elcentral, som företagshyresgästerna sedan själva installerar sin elbilsladdning ifrån?
Idag finns 3000 A tillgängligt, och 2500 A används. Nybygget behöver minst 500 A till så allt går åt.
För att få fram mer ström måste elnätsägaren förstärka sitt nät, ny anslutningsavgift tillkommer, nytt ställverk och nytt internt elnät då
det befintliga inte är dimensionerat för elbilsladdning.
Cirka 4 miljoner i investeringskostnader skulle jag tro. Företagshyresgästerna är inte så pigga på att ta den kostnaden.
Ska företagshyresgästerna dessutom kunna teckna egna elhandelsavtal för sin förbrukning blir det ytterligare någon miljon.
Varianten med lastbalansering och strömbegränsning finns förstås, nackdelen med det är att elbilsföraren inte alltid kan lita på att kunna
få tillräckligt med energi till sin bil. Och det handlar om skåpbilar som alltid måste vara redo på morgonen.
Frågan är om företagshyresgästerna räknar med att få samma elpris till elbilsladdningen som för den övriga verksamheten?
Ska fastighetsägaren endast erbjuda en ny rejäl elcentral, som företagshyresgästerna sedan själva installerar sin elbilsladdning ifrån?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Låter som mycket pengar tills man räknar på det.
Säg att vi bygger 130 laddplatser. Varje miljon blir då 7700kr/plats.
Säg att det kostar 5 miljoner och vi bygger 130 platser, så är det 38 500kr per plats.
Bygger vi 200 laddplatser istället, så är det 5000kr/plats och investerad miljon.
Säg att det kostar 5 miljoner och vi bygger 200 platser, så är det 25 000kr per plats.
50kWh/dygn och säg 200 arbetsdagar = 10 000kWh/år.
60kWh/dygn och säg 220 arbetsdagar = 13 200kWh/år.
Vi skriver av investeringen på 10 år.
38 500kr/ (10 000kWh x 10 år) = 0,385kr/kWh
25 000kr/ (13 200kWh x 10 år) = 0,189kr/kWh
Säg att vi bygger 130 laddplatser. Varje miljon blir då 7700kr/plats.
Säg att det kostar 5 miljoner och vi bygger 130 platser, så är det 38 500kr per plats.
Bygger vi 200 laddplatser istället, så är det 5000kr/plats och investerad miljon.
Säg att det kostar 5 miljoner och vi bygger 200 platser, så är det 25 000kr per plats.
50kWh/dygn och säg 200 arbetsdagar = 10 000kWh/år.
60kWh/dygn och säg 220 arbetsdagar = 13 200kWh/år.
Vi skriver av investeringen på 10 år.
38 500kr/ (10 000kWh x 10 år) = 0,385kr/kWh
25 000kr/ (13 200kWh x 10 år) = 0,189kr/kWh
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4436
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Det borde gå att titta på hur det funkar i Norge?
Model Y LR AWD 2022
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
40 st 3-fas 32A? Vem behöver så mycket? Känns onödigt överdimensionerat.
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Håller med. 3-fas 16A ger 11.5 kW. Räknar man på att bilen står åtminstone från 18:00 till 06:00 så laddar man 138 kWh under den tiden. 3-fas 10A ger 86 kWh.lobbin skrev:40 st 3-fas 32A? Vem behöver så mycket? Känns onödigt överdimensionerat.
Är kravet att man bör kunna ladda 50-60 kWh under natten så räcker det alltså med 3-fas 10A.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Det är Skåpbilar som WW e-crafter, Mercedes E-vito, Nissan EV 200, Renault KANGOO Z.E som ska användas.
De ska dessutom laddas upp flera gånger per dygn, då de körs i skift.
Just nu har de flesta 1-fas 32 A, men det kommer 3-fas varianter, och även några semisnabbladdare med 24 kW DC.
De ska dessutom laddas upp flera gånger per dygn, då de körs i skift.
Just nu har de flesta 1-fas 32 A, men det kommer 3-fas varianter, och även några semisnabbladdare med 24 kW DC.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Men är det realistiskt att alla 40 uttag måste kunna gå fullt samtidigt? Borde det inte gå att lösa med lastbalansering?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kommersiell hyresvärd bekymrad över elbilsladdning
Jag har tänkt mig 10 prioriterade laddplatser och övriga med lastbalansering.
I Norge är det vanligt om de har 100 platser delas dessa upp i fem zoner. Varje zon får till exempel max 100 A att fördela ut på de 20 platserna.
Men det behövs då 500 A fram till dessa fem zoner, och jag har 0 A tillgängligt idag.
Det krävs rejäla investeringar, utslaget på tio år och per kWh blir det inte så mycket, men någon måste ju först ta hela kostnaden nu direkt.
I Norge är det vanligt om de har 100 platser delas dessa upp i fem zoner. Varje zon får till exempel max 100 A att fördela ut på de 20 platserna.
Men det behövs då 500 A fram till dessa fem zoner, och jag har 0 A tillgängligt idag.
Det krävs rejäla investeringar, utslaget på tio år och per kWh blir det inte så mycket, men någon måste ju först ta hela kostnaden nu direkt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04