Robbie skrev:
- Fri supercharging, stämmer det framtill 2016?
Finns det några kända barndomsfel på tidiga modeller?
- För och eventuella (kanske inga nackdelar

) med Tesla?
Ja, fri SuC fram till 2016.
Barndomsfel finns det många. Men om du får tag i en bil som har behandlats bra av sin f d ägare så borde de flesta felen vara åtgärdade.
Fördelarna med Tesla är kanske en retorisk fråga antar jag (?), men det uppenbara är ju såklart eldriften och prestandan. Superchargernätverket är Teslas stora fördel som de än så länge är ensamma om.
Ball-faktorn kring Tesla är ganska hög, om det nu är nåt du tycker är viktigt. Generellt är fördelen med elbilar, alltså inte bara Tesla, att man slipper tanka. Förutsatt att du kan ladda hemma eller på jobbet. Annars kan det rentav bli besvärligt med elbil.
Driften är otroligt billig när det gäller bränslekostnader. Du kommer bara skratta över gnället om höga bränslepriser. Om miljön är en viktig faktor för dig så kommer du uppleva att det dåliga miljösamvetet är borta när du kör bil.
Om prestanda är viktigt för dig så kommer du uppskatta att alltid vara först iväg vid rödljusen.
Bilen får hela tiden uppdateringar, som förbättrar (ibland försämrar) funktionaliteten kontinuerligt. Fast det är klart att det är mer på nya bilar. Äldre bilar får också uppdateringar, men det händer inte riktigt lika mycket där längre.
Det finns tyvärr också en del nackdelar som man bör vara medveten om.
Tesla har inte många Service Centers. Om du inte bor i närheten av Stockholm, Göteborg eller Malmö kan det bli ett rejält problem. För tyvärr är bilarna inte helt krångelfria om man får säga så. Jag kommer kanske få mothugg av en del, men tyvärr är kvalitén på bilarna och komponenterna mycket varierande. Man kan ha tur, och bilen visar sig vara ett bra exemplar. Men man kan ha otur också, och då blir det många resor till Tesla Service. Inget större problem om det är nära, men som sagt, bor du långt bort kan det döda glädjen med en Tesla. Generellt sett kan man säga att du inte får riktigt samma höga kvalitetskänsla som i andra bilar i samma prisklass. Tesla är ingen lyxbil som skryter med en massa funktioner och tillval som kanske en svindyr BMW eller Mercedes. Inget problem för de flesta, men man måste veta det. Ibland målas det upp en bild som påstår nånting annat.
En Model S kan inte ha dragkrok. Åtminstone inte lagligt. Behöver du krok får du skaffa nånting annat.
Var medveten om att en Tesla käkar däck. Det är en tung bil med mycket prestanda. Däcken är dyra och de nöts betydligt fortare än vad du kanske är van vid. Försäkringen är också ganska dyr om man jämför med vanliga bilar, typ Volvo eller så.