Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
19 live, 35 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
19 live, 36 building...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Ionitys laddnätverk
Blir lätt fundersam hur de planerar stationerna egentligen.
- I Lichtenstein hamnar 2 av dessa med 11 km emellan.
Iofs med en höjdskillnad på 300m men så ineffektiva blir väl inte ens en BMW, Audi eller MB el-wagon.
- Lilla platta Danmark får två stationer på väl norrut till Aalborg - Fredrikshavn.
Kan det vara några chefer som lobbat hårt för att få egna laddare nära hemmet? hmm...
- I Lichtenstein hamnar 2 av dessa med 11 km emellan.
Iofs med en höjdskillnad på 300m men så ineffektiva blir väl inte ens en BMW, Audi eller MB el-wagon.
- Lilla platta Danmark får två stationer på väl norrut till Aalborg - Fredrikshavn.
Kan det vara några chefer som lobbat hårt för att få egna laddare nära hemmet? hmm...
MYLR-24
Re: Ionitys laddnätverk
_TonyV skrev:Blir lätt fundersam hur de planerar stationerna egentligen.
- I Lichtenstein hamnar 2 av dessa med 11 km emellan.
Iofs med en höjdskillnad på 300m men så ineffektiva blir väl inte ens en BMW, Audi eller MB el-wagon.
- Lilla platta Danmark får två stationer på väl norrut till Aalborg - Fredrikshavn.
Kan det vara några chefer som lobbat hårt för att få egna laddare nära hemmet? hmm...
Finns flera såna exempel. Även i Frankrike runt Tours så ligger de tätt. Är det granulariteten de ska ha i sitt nät så småningom så är det ju sjukt lovande. Fast det kommer ju krävas tiotusentals stationer för att täcka hela Europa.

Sen måste det väl byggas laddnätverk även på andra stora marknader som Kina och USA? Och i förlängningen i alla andra länder också. Lär bli spännande när de (och Tesla för den delen) ska bygga i typ Kongo eller Sudan där elnätet antagligen är rätt fladdrigt.

Re: Ionitys laddnätverk
I USA heter det Electrify America, och det är VAG som ligger bakom (som en del av dieseluppgörelsen). Alltså inte Ionity, men tror inte att VAG står bakom två nätverk där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Helt sjukt ju, påbörjas typ en om dagen jumati skrev:19 live, 33 building
Det ser faktiskt ut som att 100-målet vid årsskiftet inte är helt orealistiskt längre.


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns en webbsida som fungerar som en app.Oykkh47 skrev:Varför har dom ingen app?
https://payment.ionity.eu/#/app/home
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
19 live, 37 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ett par stationer till längs med väg 7 (Tyskland) innan sommaren skulle jag uppskatta. Tänkte ta e tron:en på en bilsemester. Gärna en söder om Hamburg, en i Kassel, en i Hanover och en i Würzburg.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Ionitys laddnätverk
Ett annat citat från mati 8 oktober, dvs exakt en månad sedan.mati skrev:19 live, 37 building
Ganska bra takt ändå får man väl säga...12 live, 23 building
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det är mindre än halva takten dom måste hålla om dom skall klara målet, se mitt inlägg 7 september:chaffis75 skrev:Ganska bra takt ändå får man väl säga...
Eftersom dom inte har hållit den takten de senaste månaderna är takten som krävs nu uppe i 15.2 stationer per månad, dvs en ny station i drift varannan dag, i över två år. Det kanske går, men jag är fortsatt skeptisk. De stationer som nu är i drift har ju också bara 3-6 laddplatser, och är som tidigare beskrivits tämligen konstigt fördelade geografiskt.fth skrev:Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Men om du istället tittar på båda siffrorna (live och building) så ser man tydligt att de accelererar utbyggnaden så om de klarar hålla takten så bör de vara nära om jag nu tänker rätt.fth skrev:Det är mindre än halva takten dom måste hålla om dom skall klara målet, se mitt inlägg 7 september:chaffis75 skrev:Ganska bra takt ändå får man väl säga...
Eftersom dom inte har hållit den takten de senaste månaderna är takten som krävs nu uppe i 15.2 stationer per månad, dvs en ny station i drift varannan dag, i över två år. Det kanske går, men jag är fortsatt skeptisk. De stationer som nu är i drift har ju också bara 3-6 laddplatser, och är som tidigare beskrivits tämligen konstigt fördelade geografiskt.fth skrev:Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.
/fth
edit: 21 nya under en månad även om alla inte är klara.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
För att förekomma kommentarer om att jag är "Tesla-blind" och bara klankar ned på allt annat så citerar jag Legato, vars kommentarer sammanfattar min åsikt exakt.Legato skrev:Det finns väl ingen här som inte hoppas på att Ionity blir bra?
[...]
Dock betyder ju inte detta att man automatiskt tror att Ionity blir fantastiskt i närtid.

Det vore jättekul om fossiltillverkarna började flöda marknaden med bra och billiga elbilar och om det fanns fler snabba och heltäckande laddnätverk.
Det finns dock inte mycket som tyder på detta idag...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
För mig räcker det med det som finns (eller byggs) i Tyskland. Två till utmed E6 i Sverige och saken är biff.Mr S skrev:Ett par stationer till längs med väg 7 (Tyskland) innan sommaren skulle jag uppskatta. Tänkte ta e tron:en på en bilsemester. Gärna en söder om Hamburg, en i Kassel, en i Hanover och en i Würzburg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Takten ökar absolut, så det finns förstås en liten chans att dom klarar målen.chaffis75 skrev:Men om du istället tittar på båda siffrorna (live och building) så ser man tydligt att de accelererar utbyggnaden så om de klarar hålla takten så bör de vara nära om jag nu tänker rätt.
edit: 21 nya under en månad även om alla inte är klara.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Här är en intervju med Ionitys vd. Visserligen på tyska, men det finns kanske en eller annan här som talar tyska
.
Han är tillförsiktlig att de klarar målet med 400 laddstationer till 2020. Fast han erkänner att det blir tufft och att det alltid kan hända saker på vägen. Men just nu ser det bra ut. De är ett 50-tal anställda nu och utöver det så har de samarbetspartner i många länder. Målsättningen är en laddstation var 12:e mil i snitt med 350kW på varje laddare. Just nu har de tre olika hårdvaruleverantörer som bygger laddarna. De snygga laddarna som man ser i reklamen kommer nästa år. De kan även lysa i olika färger så man ser om en laddare är uppbokad (? Det säger han faktiskt, låter spännande) eller om bilen har laddat klart osv. Betal-flatraten på 8€/80 kr per ladding gäller tills vidare, åtminstone tills de säger nåt annat. Stationerna ska ligga intill stora vägar, eftersom de är avsedda för långdistansresor. Man ska inte heller åka en massa omvägar för att hitta laddstationerna, de ska vara lättillgängliga med möjlighet till kaffe, barnlek osv.

Han är tillförsiktlig att de klarar målet med 400 laddstationer till 2020. Fast han erkänner att det blir tufft och att det alltid kan hända saker på vägen. Men just nu ser det bra ut. De är ett 50-tal anställda nu och utöver det så har de samarbetspartner i många länder. Målsättningen är en laddstation var 12:e mil i snitt med 350kW på varje laddare. Just nu har de tre olika hårdvaruleverantörer som bygger laddarna. De snygga laddarna som man ser i reklamen kommer nästa år. De kan även lysa i olika färger så man ser om en laddare är uppbokad (? Det säger han faktiskt, låter spännande) eller om bilen har laddat klart osv. Betal-flatraten på 8€/80 kr per ladding gäller tills vidare, åtminstone tills de säger nåt annat. Stationerna ska ligga intill stora vägar, eftersom de är avsedda för långdistansresor. Man ska inte heller åka en massa omvägar för att hitta laddstationerna, de ska vara lättillgängliga med möjlighet till kaffe, barnlek osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Låter jättebra! Behövs mycket mer framöver men det här är en jättebra start!
Re: Ionitys laddnätverk
En till klar
20 live, 36 building
20 live, 36 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det känns som alla som går live ligger i Tyskland. Inte ens Norge har någon station klar ännu. Hur går det med de Svenska ställena?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Hm, det kanske beror på att de har påbörjats tidigare? Sen vet vi inte vad statusen betyder. Påbörjat betyder kanske i många fall bara att de har fått bygglov.Lophornis skrev:Det känns som alla som går live ligger i Tyskland. Inte ens Norge har någon station klar ännu. Hur går det med de Svenska ställena?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag fick brekräftat från Ionity Nordic (eller vad de nu heter) att till nästa sommar ska man kunna köra med hjälp av Ionity från Bergen, över fjället till Oslo, ner via svenska kusten, genom Danmark och söderut genom Tyskland. Låter lovande 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Mycket bra att veta. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14