Jag lägger säkert denna tråd i fel del av forumet, isåfall får gärna en mod flytta eller så.
Jag är väldigt nära att införskaffa mig min första Tesla. Det kommer bli en Model S 85D 2015 (Modellår 16) så precis innan facelift vad jag förstått. Detta är vad som ryms i min budget helt enkelt. Bilen har AP, cold weather, next gen-säten och ja, egentligen det mesta i utrustning förutom dubbelladdare.
Jag skall titta på denna bil och förhoppningsvis göra affär i veckan och har ett par frågor.
Enligt bilder och vad som sägs om bilen så verkar allting schysst, men då jag inte tidigare kört/ägt Tesla så känner jag mig ändå lite försiktig.
Finns det något jag bör titta extra noga på vid inspektion av bilen, något som vanligtvis kan vara fel på, eller bör ses över helt enkelt?
(Läste här på forumet om någon som hade problem med att hans bil dog trots 12% batteri kvar, blev väldigt orolig)
(också ett inlägg där bilen inte är tät och släpper in vatten vid biltvätt)
Denna bil säljs tyvärr inte hos eller av Tesla själva, utan hos en bilhandlare. Vilket ju gör mig lite orolig, kanske i onödan dock. Jag vet inte om Tesla gör just några större kontroller än en annan återförsäljare.
Enligt bilhandlaren går det inte se historiken på service pga DGPR (?) men han utlovar att den gått via Service-plan då den varit en företagsleasing. Detta gissar jag att man helt enkelt får lita på, att bilen är servad som den skall? Den har gått 7k mil och jag vet inte exakt hur regelbundet service sker på dessa.
En annan fråga var appen till bilen. Enligt bilhandlaren måste jag själv kontakta Tesla för att få tillgång till appen för bilen då jag köpt den. Stämmer detta, och är det en omständig process eller något man bara kan svänga förbi Tesla Servicecenter för att fixa lite "snabbt"?
Googlat, men vill gärna dubbelkolla även här då ni verkar ha bra koll. Stämmer det att man får tillbaka halva momsen även om bilen är begagnad? (Som företagsleasing)
En sista fråga eller tips som gärna mottas är vinterdäck, bilen levereras endast med sommardäck och jag behöver skaffa vinterdäck och dubbade sådana då jag bor i Dalarna, och gärna kör dubbat helt enkelt. Finns det något tips på prisvärda däck och fälg som ändå ser helt okej/snygg ut? Jag vill gärna ha så stor tum som möjligt, men har inte den största budgeten heller.
Tusen tack på förhand!

// En förväntansfull men nervös blivande ägare.