Om det inte är en "single phase market" så är väl laddaren flerfasig? Då gör det inte särskilt mycket om det är 48A, 32A eller 24A hade ju räckt till och med. 48A är ju i princip meningslöst egentligen jämfört med 32A, finns inte många hushåll eller laddplatser med mer än 32A.
11kW-laddaren ersattes väl av en 16,5kW-laddare med 24A per fas.
Jag litar inte på Elektrek när det kommer till laddmöjligheter utanför USA. Någon 72A-laddare har aldrig varit aktuell utanför Amerika/Japan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om det inte är en "single phase market" så är väl laddaren flerfasig? Då gör det inte särskilt mycket om det är 48A, 32A eller 24A hade ju räckt till och med. 48A är ju i princip meningslöst egentligen jämfört med 32A, finns inte många hushåll eller laddplatser med mer än 32A.
11kW-laddaren ersattes väl av en 16,5kW-laddare med 24A per fas.
Jag litar inte på Elektrek när det kommer till laddmöjligheter utanför USA. Någon 72A-laddare har aldrig varit aktuell utanför Amerika/Japan.
Nä, men 16*3=48. Så om det skulle stämma så kanske de återgår till 11 kW laddare. 24*3=72.
72A är enligt artikeln från och med nu endast tillgänglig i Nordamerika. Men självklart hoppas jag du har rätt i att detta inte stämmer.
Kanske gör att min gamla skrutt behåller lite värde. Den har fri Supercharging, 22kW-laddare, jättestor frunk, soltak, fäste för takräcke, riktigt läder och uppgraderad fjädring (+). Inget som går att beställa idag
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Att gå tillbaka till 11kW laddare i bilen är väl inte någon större förlust. Det var ju initialt det normala på Model S och dubbelladdare gav oss sedan 22 kW. Dagens 16,5 kW är ju lite märklig konfiguration.
När Model S började komma ut så var ju Supercharger-nätverket inte särskilt bra utbyggt. Då var 22 kW ett bra komplement eftersom det fanns en del laddstolpar med 22kW. I och med Chademo-adaptern så minskade betydelsen av dubbelladdare, hemma laddar man ytterst sällan med ens 11 kW, själv har jag satt laddningen till 10 A/6,9 kW och har alltid en färdigladdad bil på morgonen. Den enda gång jag kommer på att jag nyttjat laddaren på 16,5 kW ledde till att jag sänkte en dieselmack...
Jag skulle alla dagar i veckan välja en bil med 11 kW AC + Supercharging + CCS framför en bil med 22 kW + Supercharging t.ex. Idag har jag 16,5 kW AC + Supercharging + Chademo-adapter men för mig vore det ingen förslust alls med 11 kW + Supercharging + Chademo.
I USA förstår jag behovet av 72 A 240 V. De har inte riktigt lika bra laddnätverk (bortsett från SuC) som här i Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kanske gör att min gamla skrutt behåller lite värde. Den har fri Supercharging, 22kW-laddare, jättestor frunk, soltak, fäste för takräcke, riktigt läder och uppgraderad fjädring (+). Inget som går att beställa idag
Jag tänkte faktiskt samma sak. Min bil har en hel del tillval som inte längre finns att beställa. Det är dessutom en AP2-bil med fri-SuC forever. Det finns ändå inte så hemskt många sådana. Det gör det kanske lite enklare att sälja den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kanske gör att min gamla skrutt behåller lite värde. Den har fri Supercharging, 22kW-laddare, jättestor frunk, soltak, fäste för takräcke, riktigt läder och uppgraderad fjädring (+). Inget som går att beställa idag
Jag tänkte faktiskt samma sak. Min bil har en hel del tillval som inte längre finns att beställa. Det är dessutom en AP2-bil med fri-SuC forever. Det finns ändå inte så hemskt många sådana. Det gör det kanske lite enklare att sälja den.
Tänkte på exakt samma sak, min har all möjlig utrustning från fabrik (22kW, RFS, soltak, performance +, äkta läder, stor frunk, AP1) Eftermonterat mittkonsoll och 4G. Inte för att jag kommer sälja den, men lite spännande att äldre bilar har mer utrustning än dagens modeller.
Ja, det är lite märkligt. Just det där med 22kW-AC-laddaren är ju också en sån grej som man alltid snubblar över i ett helt annat sammanhang. Nämligen när det gäller typ2-laddstolparna som ju i folkmun kallas för "semisnabbladdare". Jag brukar då föklara hur det förhåller sig, och att det i nuläget bara är Zoe och äldre Teslor som kan ladda med 22kW. Då undrar ju folk såklart varför det är just äldre Teslor. Och så får man lite trovärdighetsproblem.
- Jo, för att Tesla har valt att ...äh... inte längre erbjuda snabb AC-laddning...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, det är lite märkligt. Just det där med 22kW-AC-laddaren är ju också en sån grej som man alltid snubblar över i ett helt annat sammanhang. Nämligen när det gäller typ2-laddstolparna som ju i folkmun kallas för "semisnabbladdare". Jag brukar då föklara hur det förhåller sig, och att det i nuläget bara är Zoe och äldre Teslor som kan ladda med 22kW. Då undrar ju folk såklart varför det är just äldre Teslor. Och så får man lite trovärdighetsproblem.
- Jo, för att Tesla har valt att ...äh... inte längre erbjuda snabb AC-laddning...
Äh, så viktigt är det väl inte med 22 kW-laddare? Nu finns det ju tillräckligt med riktiga snabbladdare.
Jag har använt 22kW ganska mycket. Finns t.ex. en sådan en bit hemifrån där jag bor där man kan stå gratis i 4 timmar. På 22kW räcker det gott för att fylla min bil från tom till full.
Hade nog inte betalat för det, men nu satt den i bilen jag köpte och just för mig, som inte har hemmaladdning, är den väldigt användbar.
Men - i de flesta fall är det betydligt mer kostnadseffektivt att köpa en chademo-adapter än en dyrare ombordladdare. Eller ännu hellre en inbyggd CCS-kontakt.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Man undrar ju vad det är som kostar. När de utformar Sono Sion så är det som avgör om det blir en 11 kW- eller 22 kW-laddare kostnaden; om de får in den i det pris de sagt att bilen ska kosta. Vad är det som kostar så mycket mer när effekten går upp?
Man undrar ju vad det är som kostar. När de utformar Sono Sion så är det som avgör om det blir en 11 kW- eller 22 kW-laddare kostnaden; om de får in den i det pris de sagt att bilen ska kosta. Vad är det som kostar så mycket mer när effekten går upp?
I Teslas fall var det en hel laddare till för att gå från 11-22kW och det är klart att det kostar.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Jag skulle gärna betala extra för att få dubbla laddhastigheten på typ2. Det finns många platser utan snabbladdare, men med 22kW AC, som dessutom kan vara helt gratis.
Jag saknar fortfarande min gamla dubbelladdare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, det är lite märkligt. Just det där med 22kW-AC-laddaren är ju också en sån grej som man alltid snubblar över i ett helt annat sammanhang. Nämligen när det gäller typ2-laddstolparna som ju i folkmun kallas för "semisnabbladdare". Jag brukar då föklara hur det förhåller sig, och att det i nuläget bara är Zoe och äldre Teslor som kan ladda med 22kW. Då undrar ju folk såklart varför det är just äldre Teslor. Och så får man lite trovärdighetsproblem.
- Jo, för att Tesla har valt att ...äh... inte längre erbjuda snabb AC-laddning...
Äh, så viktigt är det väl inte med 22 kW-laddare? Nu finns det ju tillräckligt med riktiga snabbladdare.
För mig är det viktigt, i de flesta shoppingcenter eller matbutiker jag besöker finns det 22kW ladduttag. Det finns inga snabbladdare överhuvudtaget, då är dubbelladdare riktigt fint. Och som många nämner är oftast dessa gratis.
Klart jag inte avlider om jag hade fått 11kW men jag är glad att jag valde dubbelladdare för ynka 9550NOK vid beställning.
Som andra påpekat så installeras en helt separat laddare bredvid. Ena är master andra slave. Nackdelen är att vid fault i ena kan man inte uttnyttja 11kW fullt ut från den fortfarande fungerande.
Jag skulle gärna betala extra för att få dubbla laddhastigheten på typ2. Det finns många platser utan snabbladdare, men med 22kW AC, som dessutom kan vara helt gratis.
Jag saknar fortfarande min gamla dubbelladdare.
Samma här, jag tycker laddaren i nya bilen är lite seg
ibland fast den är på 16,5kW, man har ju vant sig med
mer liksom...
Vid Scandic här tex laddar vi ibland och där har dom 22kW
Samma sak i Gävle vid konserthuset där man kan få 22kW,
passar riktigt bra när man går på bio lixom
Det finns ju andra fördelar med snabb AC-laddning även om man har Chademo. Ibland är ju laddarna upptagna eller till och med trasiga. Eller så spökar Chademo-adaptern eller vad det nu kan vara. Då är det underbart att ha en 22kW laddare i bilen som backup. När man har en bil som har CCS är det visserligen inte längre någon Chademo-adapter som kan strula, men det är fortfarande risk att snabbladdaren är upptagen. Men AC fungerar ju ändå, och dessutom finns det oftast några fler typ-2 stolpar i närheten, även om snabbladdaren totalhavererar.
En annan fördel är när man ska stanna någonstans lite längre, men inte över natten. På 2-3 timmar kan en 22kW-laddare fylla batteriet så pass att man slipper snabbladda på hemvägen. Även om det kostar pengar så är AC-laddning oftast billigare än snabbladdning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bara för att nyansera så vill jag också påpeka att det finns en rätt stor grupp människor som inte bryr sig ett smack om vare sig takräcke eller dragkrok (och ja, jag är villaägare. Nej, jag har aldrig under mina 20+ år som bilförare använt eller behövt ett släp. Ja, jag har hyrt en skåpbil ett par gånger - i snitt var tioende år... ja, jag har haft takräcke på tidigare bil och använt det typ två gånger.... hade lika gärna kunnat löst det på annat vis). Det är bara att vi som inte ser poängen med dessa inte orkar fara särskilt vokala i frågan, till skillnad från de som de facto har (eller tycker sig ha...) ett riktigt behov, de är givetvis mycket högljudda.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Antagligen finns tillräckligt många kunder som inte behöver varje sig takräcke eller dragkrog men känns tråkigt att det blir många som vill köra elbil som därmed saknar ett bra alternativ. Bristen på dragkrok är (husvagnsägare exkluderade) enklare att lösa på annat sätt eftersom det oftast rör sig om kortare transporter och/eller begränsad tid så man kan lätt låna det eller hyra skåpbil.
akbox har man ju däremot något man har en en hel semster eller tom en hel säsong om man bor skidnära så det är svårare att lösa.
Hoppas verkligen de löser det på något vis, öppningsbar lucka kan jag vara utan men utan takräcke skulle vi bli väldigt vingklippta. Att man kunde ha räcke var faktiskt ett viktigt skäl till att jag bytte till teslan eftersom det inte gick på förra bilen.
Vi har alla olika behov. Jag bryr mig t.ex. inte ett jäkla dyft om jag kan få in ett gäng barnstolar i en bil, vilket är ett återkommande ämne här. Men för många är det ett absolut krav, vilket inte är så konstigt. Takbox är jag inte heller särskilt intresserad av. Men de som åker på skidsemester eller har mycket semesterpackning vill ha takbox. Jag behöver varken 5 eller 7 säten, jag skulle klara mig med två.
Men jag behöver drag, vilket är ett tillbehör som går att få till vilken fossilbil som helst. Precis som takräcke och allt annat som kan anses vara standardtillbehör eller -utrustning i vanliga bilar.
Det är inte konstigt att man skriker högt när man saknar nånting som är en självklarhet i alla andra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Teslas nya strategi, man tar bort alternativ från konfiguratorn men har dom kvar i smyg
Min gissning blir att fästen dyker upp som standard ihop med glastaket...
Teslas nya strategi, man tar bort alternativ från konfiguratorn men har dom kvar i smyg
Min gissning blir att fästen dyker upp som standard ihop med glastaket...
tror också det
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning