Sommardäck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Sommardäck

Inlägg av Daniel »

Tänkte ta och byta ut 19" originaldäcken mot något som förhoppningsvis presterar lite bättre. Skulle bli väldigt tacksam för tips på vad ni anser vara bra 19" sommardäck till Teslan. Det jag upplever med originaldäcken nu är att dom "släpper" vid fullt gaspådrag. Det är inte mycket, men tillräckligt för att jag ska störa mig på det iaf. Tänker mig ett tak på 2-2.5k per däck.

Tack på förhand för er input!
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Re: Sommardäck

Inlägg av matbl »

Jag skulle välja i följande ordning. Alla är bra däck.
Goodyear Eagle F1 assymetric 2. Bäst våtgrepp, lågt rullmotstånd och relativt tyst.
Michelin Pilot Sport 3. Lika bra våtgrepp och låht rullmostsånd som goodyear men lite bullrigare.
Conti SportContact 5. Sämre våtgrepp och högre rullmostsånd och även lite bullrigare än de andra två. Men jag gillade verkligen de Conti SP3 jag hade på min BMW.

Alla ligger kring 2-2,5k om man köper på nätet. Från lokal däckhandlare snarare ca 3k.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

matbl skrev:
Jag skulle välja i följande ordning. Alla är bra däck.
Goodyear Eagle F1 assymetric 2. Bäst våtgrepp, lågt rullmotstånd och relativt tyst.
Michelin Pilot Sport 3. Lika bra våtgrepp och låht rullmostsånd som goodyear men lite bullrigare.
Conti SportContact 5. Sämre våtgrepp och högre rullmostsånd och även lite bullrigare än de andra två. Men jag gillade verkligen de Conti SP3 jag hade på min BMW.

Alla ligger kring 2-2,5k om man köper på nätet. Från lokal däckhandlare snarare ca 3k.
Tack! Blir ett par Michelin Pilot Sport 3. Verkar, även på TMC, vara bland de mest populära däcken som folk även generellt verkar väldigt nöjda med också.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Michelin PS2 skall det vara på sportbilar... inte jämfört med PS3 så inte koll på dem...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

PSS2 kanske du syftar på?
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Prio 1 på en Tesla är ljudnivån tycker jag.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

z balata skrev:
Prio 1 på en Tesla är ljudnivån tycker jag.
Jag håller med dig och då är det Dunlop som gäller just nu, jag har uppmätt 66,7 dBA med originaldäcken skall bli spännande och se vad. Dunlop ger.
MEN jag har förstått att många på detta forum inte har ljudnivå samt miljön som prio 1, därför är nog inte Dunlop med i diskussionen.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

vet att många inte greppat vilken transformer en model S är:
* Familjebil med 5+2 platser och bra utrymme
* Supermiljöbil
* Grand tourer
* Supersportbil
* Kombiersättare (lastar mer än Mercedes E-class kombi)

Eftersom prestandan är som en BMW M5 är det väldigt osmart att inte ha däck som motsvarar bilens prestanda. Skulle nästan säga att det skulle kunna vara farligt. På våt väg märker jag hur lätt bakvagnen kommer ut. då med riktiga Michelin PS2 på bilen...

Tycker däcken har mycket bra komfort med tanke på 21"... mer komfort än den BMW 1M jag hade innan med 19". misstänker att luftfjädringen förbättrar komforten en hel del. På dålig asfalt tex efter Arlanda Mot stockholm låter det en hel del men det gör det i nästan alla bilar...

Model S är en sportbil. Tror man behöver förstå det. Även om man köper en s85 är det en sportbil. 19" är inte komfort det heller. Men jag tycker inte skillnaden var så stor som jag först trott mellan 19 och 21. Bilen är sjukt mycket snyggare på 21". Smaken är som baken men jag tycker Model S inte kommer till sin fulla rätt på 19" ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

hybris skrev:
* Supermiljöbil
* Grand tourer
* Supersportbil

Eftersom prestandan är som en BMW M5 är det väldigt osmart att inte ha däck som motsvarar bilens prestanda. Skulle nästan säga att det skulle kunna vara farligt. På våt väg märker jag hur lätt bakvagnen kommer ut. då med riktiga Michelin PS2 på bilen...

Tycker däcken har mycket bra komfort med tanke på 21"... mer komfort än den BMW 1M jag hade innan med 19". misstänker att luftfjädringen förbättrar komforten en hel del. På dålig asfalt tex efter Arlanda Mot stockholm låter det en hel del men det gör det i nästan alla bilar...

Model S är en sportbil. Tror man behöver förstå det. Även om man köper en s85 är det en sportbil. 19" är inte komfort det heller. Men jag tycker inte skillnaden var så stor som jag först trott mellan 19 och 21. Bilen är sjukt mycket snyggare på 21". Smaken är som baken men jag tycker Model S inte kommer till sin fulla rätt på 19" ;-)
Däcket förmedlar kontakten mellan bilen och vägen. Teslas bilar oavsett modell förtjänar bättre vägar än dem vi har i Sverige. Jag anser att 21" fälgar med tillhörande däck passar på vägar som vi i stort sett inte har här i norra Skandinavien. I Sverige där vi mest kör på vägar med potthål, sönderkörda vägkanter, granitstensförstärkta vägbulor där de mesta asfalt har försvunnit samt spåriga och spruckna landsvägar är Good Year MS däcket som är standard faktiskt perfekt. De fartgränser som gäller tillsammans med bilens begränsade toppfart här gör ju också betydelse i valet av däck. Frugans SAAB som jag lånar ibland när det bär av till Tyskland har Y-klassade däck vilket passar bättre där tillsammans med farter på 250-260 kmh.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

hybris skrev:
* Supermiljöbil
* Grand tourer
* Supersportbil

Men eftersom tråden handlar om sommardäck. Vad syftar du på med PS2?
Michelin Pilot Sport 2?
Och varför då inte PS3?
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare

Inlägg av hasse_h »

Jag monterade nya Nokian Hakka Black. 1200 euro för ett set. Skulle vara intressant att jämföra med t.ex. Michelin P2/P3, framförallt ljudnivån.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

hasse_h skrev:
Jag monterade nya Nokian Hakka Black. 1200 euro för ett set. Skulle vara intressant att jämföra med t.ex. Michelin P2/P3, framförallt ljudnivån.
För just ljudnivån så finns det ju nu en däckmärkning. 72 dB är märkningen för Hakka Black i dimension 245/45/19. Samma som Conti SC5 men mer än Michelin PS3 eller Goodyear Eagle F1 Ass om jag minns rätt.
En ökning med 3 dB är dubbelt så högt ljud så 72dB låter dubbelt så mycket som 69 dB.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

hybris skrev:
Kom på en sak till. Varken Michelin PS2 eller PSS finns i rätt dimension för 19" för MS. Så där är det något annat som gäller.
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare

Inlägg av hasse_h »

matbl skrev:
hasse_h skrev:
För just ljudnivån så finns det ju nu en däckmärkning. 72 dB är märkningen för Hakka Black i dimension 245/45/19. Samma som Conti SC5 men mer än Michelin PS3 eller Goodyear Eagle F1 Ass om jag minns rätt.
En ökning med 3 dB är dubbelt så högt ljud så 72dB låter dubbelt så mycket som 69 dB.
Har sett märkningen, men det skulle vara mer relevant att få uppleva skillnaden i praktiken i en Model S. Är annars nöjd med mina Hakka. Greppet frestar en ofta att maxa även den minsta rondell...
Skriv svar