Navi på en "gammaltesla"
Moderator: Redaktion
Navi på en "gammaltesla"
Måste man beställa en ny bil för att få info om hastighetsbegränsning i navigatorn? Jag som frågar har haft bilen lite mer än ett år. Därmed är den från tiden före autopilotpaketet. Men det ska väl inte hindra att denna info visas.
Re: Navi på en "gammaltesla"
Så verkar det nu, och om de inte får lite fart på kartuppdateringarna snart (då jag antar att det är därifrån hastighetsdata kommer) så är det lite farligt att lita på den databasen, då den inte känner till hastighetsförändringar som skett de senaste åren, men kameran förbättrar den situationen avsevärt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Hastighetsbegränsningarna kommer från kameran som läser av hastighetsskyltarna du passerar. Hastighetsbegränsningarna i kartdatan används endast som backup.
Men om backupen hade varit uppdaterad så hade kameran bara spelat roll vid tillfälliga ändringar som t ex vägarbeten. Nu krävs den t ex på E4 utanför Infracity där databasen menar att det är 110 fast skyltarna säger 100, och det är inte en helt ny eller tillfällig ändring.TiborBlomhall skrev:Hastighetsbegränsningarna kommer från kameran som läser av hastighetsskyltarna du passerar. Hastighetsbegränsningarna i kartdatan används endast som backup.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tänk om ni med kamera hade uppdaterat databasen. Då kunde ju vi utan få databas information i våra bilar som är hyffsat väluppdaterade. Jag hade å andra sidan varit glad över lite gammal hastighetsdata också.
Är det inte ungefär så Waze är tänkt att fungera? Kooperativ realtidsdata ungefär som Håkan Lans flygtrafiksystem.